главна¤ добавить реферат оценить

Ќайти: на:

—писок работ по политологии:

—качать реферат (23Kb)

 

ѕ–ќЅЋ≈ћј “≈–ќ–»«ћ” ” —”„ј—Ќќћ” ѕќЋ≤“»„Ќќћ” ѕ–ќ÷≈—≤

ѕЋјЌ

 

 


1.     ¬изначенн¤ тероризму.

 

2.      ороткий огл¤д ≥стор≥њ тероризму.

 

3.     „и вважати тероризмом боротьбу за нац≥ональне визволенн¤.

 

4.     “ероризм сьогодн≥.

 

5.     ѕрогнози на майбутнЇ.

 

6.     Ѕоротьба з тероризмом:

 

а) досв≥д держав ™вропи та јмерики;

 

б) перспективи дл¤ ”крањни.

 

7.††† ¬исновки.

 

Ќасильство Ї нев≥дТЇмною складовою сусп≥льно-пол≥тичних в≥дносин.

 

ј. ƒорошенко.

 

¬»«Ќј„≈ЌЌя “≈–ќ–»«ћ”

 

ƒедал≥ б≥льше сучасних досл≥дник≥в обстоюють тезу про потребу пошуку не ун≥версального (УописовогоФ)визначенн¤ м≥жнародного тероризму, а виокремленн¤ та пенал≥зац≥ю окремих його складових.

Ќа такому п≥дход≥ напол¤гаЇ ≥ один ≥з засновник≥в рос≥йськоњ школи теролог≥њ —. ≈ф≥ров. ¬≥н виходить з тоњ тези, щом≥жнародний тероризм, ¤к до реч≥ ≥ корупц≥¤, не Ї складом злочину, а соц≥альним ≥ пол≥тичним ¤вищем, що ви¤вл¤Ї себе у конкретних дел≥ктах (захопленн¤ заручник≥в, угони л≥так≥в, п≥дпали тощо), норми в≥дпов≥дальност≥ за зд≥йсненн¤ ¤ких встановлено в нац≥ональному законодавств≥ та чинному м≥жнародному прав≥. ¬≥дм≥нн≥стю ж цих злочин≥в в≥д загальнокрим≥нальних Ї пол≥тична мотивац≥¤ скоЇнн¤ дел≥кт≥в. ѕри цьому, на думку —. ≈ф≥рова ≥з огл¤ду на глибоку трансформац≥ю сучасноњ м≥жнародноњ системи, Упол≥тизац≥¤Ф тероризму вже не Ї його обов¢¤зковою складовою. јдже сучасний м≥жнародний тероризм вм¤вл¤Ї себе не т≥льки в сфер≥ безпосереднього (пол≥тичний тероризм), а й у царин≥ тероризму крим≥нальних орган≥зац≥й, що не ставл¤ть перед собою пол≥тичноњ мети, та у своЇр≥дн≥й Упром≥жн≥йФ сфер≥, де пол≥тичне, крим≥нальне, економ≥чне уособлене в одному ц≥лому.

Ќав≥ть у новому проект≥  одексу злочин≥в проти миру та безпеки людства, розробленому та прийн¤тому у першому читанн≥  ом≥с≥Їю м≥жнародного права ќќЌ у 1995 роц≥, збер≥гс¤ односторонн≥й п≥дх≥д до визначенн¤ м≥жнародного тероризму. ÷е скоЇнн¤, орган≥зац≥¤, спри¤нн¤ зд≥йсненню, ф≥нансуванню чи заохоченню агентами або представниками одн≥Їњ держави акт≥в проти ≥ншоњ держави або потуранн¤ з њхнього боку зд≥йсненню таких акт≥в, ¤к≥ спр¤мован≥ проти ос≥б або власност≥ ≥ ¤к≥ за своњм характером мають за мету провокуванн¤ жаху у державних д≥¤ч≥в, груп ос≥б або у населенн¤ взагал≥.(—татт¤ 24).

“аким чином, за рамки квал≥ф≥кац≥њ був винесений антиетатистський тероризм, що орган≥зовуЇтьс¤ та зд≥йснюЇтьс¤ здеб≥льшого на територ≥њ т≥Їњ чи ≥ншоњ держави громад¤нами даноњ або ≥ншоњ держав.

—л≥д зазначити, що нав≥ть таке формулюванн¤ було п≥ддане критиц≥, ≥з посиланн¤м на в≥дсутн≥сть аналог≥чного визначенн¤ у карних кодексах низки крањн.

≤—“ќ–≤я “≈–ќ–»«ћ”

 

ѕерший в ≥стор≥њ випадок св≥домого та систематичного використанн¤ терористичноњ практики було заф≥ксовано на Ѕлизькому —ход≥ у ≤ ст. н.е., коли групи с≥кар≥њв ф≥зично знищували представник≥в Їврейськоњ знат≥, ¤к≥ сп≥вроб≥тничали з римською адм≥н≥страц≥Їю. “од≥ ж з¢¤вилас¤ секта мусульман-≥смањл≥т≥в п≥д проводом ’асана-≥бн-аль-—абаха, ¤кий перетворив тероризм на головний зас≥б боротьби ≥з пол≥тичною опозиц≥Їю.

–озвиток тероризму Ц це насл≥док активного розшаруванн¤ населенн¤, його ≥деолог≥чного розмежуванн¤, оформленн¤ пол≥тичних рух≥в, об¢Їднань парт≥й, ¤к≥ спов≥дували р≥зн≥ пол≥тичн≥ погл¤ди та вели боротьбу за владу.

¬же в к≥нц≥ ’≤’ ст. здавалос¤, що н≥хто не застрахований в≥д терористичного нападу. ¬ 1894 роц≥ ≥тал≥йський анарх≥ст вбив французького президента —ад≥  арно. ¬ 1897 р. анарх≥сти смертельно поранили ≥мператрицю ™лизавету јвстр≥йську та вбили ≥спанського прем¢Їр-м≥н≥стра јнтон≥о ановаса.¬ 1900 р. жертвою терориста став король ≤тал≥њ ”мберто ≤. ј в 1901 р. був вбитий президент —Ўј ”≥ль¤м ћакк≥нл≥.

¬ –ос≥њ в 1902-1907 рр есер≥вськими та ≥ншими терористами було зд≥йснено близько 5.5 тис. терористичних акт≥в (вбивства м≥н≥стр≥в, депутат≥в ƒержавноњ думи, жандарм≥в, прац≥вник≥в пол≥ц≥њ та прокуратури). [3]

“ероризм став головною проблемою пол≥тик≥в.  оли в 1900 р. зустр≥чалис¤ кер≥вники найб≥льш ≥ндустр≥ально розвинених держав, то б≥льш≥сть з них ставили першим на пор¤дку денному питанн¤ про тероризм. Ќа цьому ж напол¤гав президент  л≥нтон п≥д час зустр≥ч≥ великоњ с≥мки, п≥сл¤ того ¤к в червн≥ 1996 р. ставс¤ напад на американську в≥йськову базу в ƒахран≥, в —ауд≥вськ≥й јрав≥њ.

якщо згадати це все, то сучасний п≥дйом тероризму видаЇтьс¤ не таким вже й загрозливим, хоча к≥льк≥сть жертв зростаЇ: за даними ƒерждепартаменту —Ўј в 1994 р. њх було 165, а в 1995 Ц 314. [4]. јле ц≥ цифри майже н≥ про що не св≥дчать, так ¤к не враховують специф≥ки зареЇстрованих випадк≥в, а також випадк≥в, що залишилис¤ без уваги.

¬ ’’ ст. мотиви, стратег≥¤ та збро¤ терорист≥в стали дещо ≥ншими. ћ≥жнародний тероризм був складовою пол≥тики супердержав та њх сател≥т≥в, ≥нструментом ≥деолог≥чноњ експанс≥њ, њ ,зрештою, дестаб≥л≥затором системи м≥жнародноњ безпеки. ѕри цьому крањни-конкуренти завжди виховувалис¤ у дус≥ розпод≥лу сили на УсправедливуФ та УнесправедливуФ, що у свою чергу обумовлювало Уподв≥йний стандартФ у пол≥тичн≥й, юридичн≥й та оперативн≥й оц≥нц≥ акт≥в м≥жнародного тероризму.

“ерористичн≥ орган≥зац≥њ в цей пер≥од часто виконували замовленн¤ державних спецслужб. «а даними часопису УU.S. News and World ReportФ, ¤к≥ були оприлюднен≥ у листопад≥ 1977 року, за пер≥од з 1961 по 1976 роки ÷–” —Ўј було причетне до майже 900 великих таЇмних операц≥й проти окремих УнебажанихФ дл¤ —Ўј ≥ноземних державних, громадських д≥¤ч≥в та ур¤д≥в.

јктивна ≥нтернац≥онал≥зац≥¤ тероризму розпочалас¤ у 60-70-т≥ роки нашого стол≥тт¤. ѓй спри¤ли:

І          ѕо-перше, процеси ≥нтернац≥онал≥зац≥њ кап≥талу, структурна перебудова економ≥чних систем, крањн що розвиваютьс¤, зм≥на њх м≥сц¤ в систем≥ кап≥тал≥стичного господарюванн¤ ¤к насл≥док процесу деколон≥зац≥њ, що ≥ призвело до вив≥льненн¤ нагромадженого потенц≥алу соц≥альноњ енерг≥њ у крањнах св≥товоњ перифер≥њ з подальшим утворенн¤м нац≥онально-визвольних рух≥в, у тому числ≥ терористичного спр¤муванн¤.

І        ѕо-друге, глобал≥зац≥¤ пол≥тичноњ та економ≥чноњ д≥¤льност≥ транснац≥ональних компан≥й (“Ќ ), що в окремих випадках спри¤ла орган≥зац≥њ терористичних груп, ¤к≥, окр≥м ≥ншого, спец≥ал≥зувалис¤ на обслуговуванн≥ ≥нтерес≥в монопол≥й (наприклад, прот¤гом 70-80-тих рок≥в в јнгол≥ рух ”Ќ≤“ј зд≥йснював таЇмн≥ торговельн≥ операц≥њ з алмазами за дорученн¤м п≥вденноафриканськоњ “Ќ  УDe BierceФ).

І        ѕо-третЇ, нер≥вном≥рн≥сть розвитку держав св≥ту, ¤ка обумовлювала под≥л крањн на УсильнихФ та УслабкихФ, а з цим Ц зростанн¤ рол≥ нац≥онал≥зму та рел≥г≥йного фундаментал≥зму у м≥жнародному житт≥.

І        ѕо-четверте, криза ≥дењ сусп≥льства Фмасового споживанн¤Ф, насл≥дки ¤коњ спри¤ли формуванню у крањнах «ах≥дноњ ™вропи у 70-т≥ роки Упокол≥нн¤ розгн≥ванихФ, представники ¤кого були головною руш≥йною силою терористичних угрупувань у «ах≥дн≥й ™вроп≥.

 

„» ¬¬ј∆ј“» “≈–ќ–»«ћќћ Ѕќ–ќ“№Ѕ” «ј Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќ≈ ¬»«¬ќЋ≈ЌЌя?

 

Ћ≥дер ќрган≥зац≥њ визволенн¤ ѕалестини (ќ¬ѕ) яс≥р јрафат, в≥дпов≥даючи на звинуваченн¤ ќ¬ѕ в орган≥зац≥њ акт≥в м≥жнародного тероризму, п≥дкреслив р≥зницю м≥ж нац≥онально-визвольною боротьбою та тероризмом. Ќа його думку, р≥зниц¤ м≥ж боротьбою та тероризмом Ї такою ж, ¤к ≥ р≥зниц¤ м≥ж законною збройною самообороною та актом агрес≥њЕћи використовуЇмо тероризм, бо сам≥ стали жертвами терору. ∆одна збройна оборона не може засуджуватис¤ та квал≥ф≥куватис¤ ¤к м≥жнародний тероризм.[1]

ћ≥ж тим б≥льш≥сть зах≥дних пол≥толог≥в (дл¤ прикладу, ™. ћ≥кол≥с, –.  лайн, ќ. јлександер) до категор≥њ терористичних в≥днос¤ть ≥ јфриканський Ќац≥ональний  онгрес (јЌ ) ѕј–, ≥ орган≥зац≥ю У–одез≥йських повстанц≥вФ в «≥мбабве, ≥ —¬јѕќ (Ќародну орган≥зац≥ю ѕ≥вденно-«ах≥дноњ јфрики), ¤ка своЇю д≥¤льн≥стю спри¤ла незалежност≥ Ќам≥б≥њ (березень 1990 року). “а ≥ сама ќ¬ѕ визнаЇтьс¤ то повноважним представником народу ѕалестини, то терористичною орган≥зац≥Їю.

якщо звернутис¤ до нормативних акт≥в, побачимо положенн¤ про право на в≥льне визначенн¤ народом свого пол≥тичного статусу ( п.2 ст.1 —татуту ќќЌ).

ћ≥жнародн≥ права нац≥њ, ¤ка веде боротьбу, окреслен≥ правом на самовизначенн¤. Ќац≥¤ в особ≥ пол≥тичного органу боротьби може вступати у в≥дносини з ≥ншими суб¢Їктами м≥жнародного права, брати участь у створенн≥ м≥жнародних норм права ≥ самост≥йно використовувати њх, вживати у будь-¤ких формах примус проти держави-колон≥затора або агресораЕ(ƒекларац≥¤ про наданн¤ незалежност≥ колон≥альним крањнам та народам. —хвалено √енеральною јсамблеЇю ќќЌ 14 грудн¤ 1960 року)

ѕрогресивн≥ на момент деколон≥зац≥њ ц≥ норми стали каменем спотиканн¤ в умовах, коли у 70-тих роках з¢¤вилис¤орган≥зац≥њ, що п≥д вигл¤дом боротьби за визволенн¤ своњх народ≥в почали претендувати на представництво на м≥жнародн≥й арен≥, а також ус≥ма засобами доводити своЇ право на ≥снуванн¤. «деб≥льшого вони перетворювалис¤ на терористичн≥ угрупуванн¤, хоча продовжували претендувати на роль визвольних рух≥в.

« огл¤ду на це, у середовищ≥ юрист≥в-м≥жнародник≥в поширена думка про те, що саме невикористанн¤ м≥жнародних злочин≥в ¤к засоб≥в у боротьб≥ за нац≥ональне визволенн¤, маЇ стати одним з головних критер≥њв в≥днесенн¤ або нев≥днесенн¤ орган≥зац≥њ до категор≥њ визвольних.[1]

 

“≈–ќ–»«ћ —№ќ√ќƒЌ≤

 

јнал≥зуючи структуру загроз безпец≥ американських дипломатичних представництв у б≥пол¤рний пер≥од, заступник ƒержсекретар¤ —Ўј з питань безпеки ≈нтон≥  вентон (Anthony C.E. Quainton) визначив головними загрозами:

а) послабленн¤ та розпад державних ≥нституц≥й п≥д впливом масових соц≥альних рух≥в у ƒругому та “ретьому —в≥т≥;

б) по¤ва нових, агресивн≥ших форм нац≥ональноњ та етн≥чноњ ≥дентиф≥кац≥њ;

в) в≥дчуженн¤ де¤ких сегмент≥в мусульманських сусп≥льств в≥д усього сусп≥льства, нац≥ональних л≥дер≥в та зах≥дних ц≥нностей, що в≥дбиваЇтьс¤ у р≥зкому зростанн≥ пол≥тичного екстрем≥зму та тероризму;

г) в останн≥ роки Ц розвиток транснац≥ональноњ орган≥зованоњ злочинност≥.[1]

ќтже, розвиток сучасного тероризму обумовлений, по-перше, зм≥цненн¤м рол≥ рел≥г≥њ, ¤к насл≥дку процесу де≥деолог≥зац≥њ увнутр≥шньому життт≥ р¤ду крањн св≥ту та м≥жнародних в≥дносинах;

- по-друге, розвитком транснац≥ональноњ орган≥зованоњ злочинност≥ та пов¢¤заною ≥з нею нелегальноњ торг≥вл≥ зброЇю, рад≥оактивними матер≥алами тощо;

- по-третЇ, насл≥дками науково-техн≥чного прогресу та вдосконаленн¤м глобальних ≥нформац≥йних технолог≥й;

-  по-четверте, високими темпами урбан≥зац≥њ в св≥т≥.

« огл¤ду на в≥дносну вивчен≥сть проблематики ≥сламського фундаментал≥зму (Уmilitant islamФ), особливу увагу привертають практично недосл≥джен≥ та невисв≥тлен≥ зв¢¤зки тероризму з транснац≥ональною орган≥зованою злочинн≥стю та з найсучасн≥шими високими технолог≥¤ми ≥нформац≥йного обм≥ну.

–озпад б≥пол¤рноњ системи м≥жнародних в≥дносин та обТЇктивне зменшенн¤ глобального конфл≥ктного потенц≥алу в св≥т≥В в≥дмова багатьох крањн в≥д пол≥тики п≥дтримки тероризму ¤к ≥нструменту зовн≥шньоњ пол≥тикиВ ≥нш≥ фактори обумовили пошук профес≥ональними терористами своЇњ Ун≥ш≥Ф у пол≥пол¤рному св≥т≥. потребаВ насампередВ у ф≥нансуванн≥ терористичноњ д≥¤льност≥ спри¤ла по¤в≥ вкрай загрозливоњ тенденц≥њ Ц ≥нтеграц≥њ профес≥ональних терористичних орган≥зац≥й з≥ структурами орган≥зованоњ злочинност≥.Ф—п≥вроб≥тництвоФ може в≥дбуватис¤ у таких напр¤мах:

-терористичн≥ угрупованн¤ виконують замовленн¤ маф≥њ та зд≥йснюють ≥нш≥ види послуг дл¤ крим≥нальних синдикат≥в;

-збер≥гаючи автономн≥стьВ терористичн≥ групи беруть безпосередню участь у протизаконному б≥знес≥В використовуючи отриман≥ грош≥ дл¤ ф≥нансуванн¤ своЇњ д≥¤льност≥.

ѕерший тип про¤вивс¤ у середин≥ 90-их рок≥вВ коли ≥тал≥йськ≥ та колумб≥йськ≥ синдикати почали використовувати тактику терору проти держави та њњ представник≥вВ намагаючись перешкодити розсл≥дуванн¤м ≥ впровадженню ур¤дових програм боротьби ≥з орган≥зованою злочинн≥стюВ л≥кв≥дувати активних сп≥вроб≥тник≥в правоохоронних орган≥в та спецслужбВ змусити судд≥в виносити б≥льш легк≥ вироки членам маф≥озних утворень. ” цей пер≥од т≥льки в  олумб≥њ д≥¤ло майже 140 терористичних орган≥зац≥йВ повТ¤заних ≥з наркокартел¤миВ ≥з загальною к≥льк≥стю член≥в до 20 тис¤ч ос≥б. « ≥ншого бокуВ терористичн≥ орган≥зац≥њВ зд≥йснюючиВ наприкладВ охорону наркоплантац≥йВ отримували додаткове джерело ф≥нансуванн¤ своЇњ д≥¤льност≥. ¬ ѕеру в≥доме угрупованн¤ УCendero luminosoФ(У—в≥тлий шл¤хФ)В захищаючи на контрольован≥й територ≥њ плантац≥њ кокиВ нелегальн≥ лаборатор≥њ з переробки наркотик≥вВ аеродроми та ≥нш≥ обТЇкти наркомаф≥њВ брала з картел≥в 10% податок з прибутк≥вВ що давало змогу ф≥нансувати њњ кампан≥ю з поваленн¤ ур¤ду крањни.

ƒедал≥ б≥льша к≥льк≥сть терористичних та екстрем≥стських угруповань р≥зного пол≥тичного спр¤муванн¤ з метою самоф≥нансуванн¤ бере безпосередню участь у орган≥зован≥й злочинн≥й д≥¤льност≥. ЌаприкладВ у Ѕ≥рм≥ в середин≥ 90-х рок≥в сепаратистська група УгенералаФ  ун —а (справжнЇ ≥мТ¤ Ц „ан  ≥фу) контролювало до 80% виробництва оп≥уму в У«олотому трикутникуФ(Ѕ≥рмаВ ЋаосВ “а≥ланд). «г≥дно з даними ≤Ќ“≈–ѕќЋуВ у пер≥од громад¤нськоњ в≥йни в Ћ≥ван≥ (1975-1990 рр.) загальн≥ прибутки р¤ду палестинських терористичних орган≥зац≥й в≥д нелегальноњ торг≥вл≥ зброЇю та п≥дробки грошей становили 4 млрд долар≥в —Ўј на р≥к.[1]

ћ≥жнародний тероризм зазнав сьогодн≥ ≥ ¤к≥сноњ транформац≥њ: тепер його Уmodus operandiФ Ц високий р≥вень техн≥чного забезпеченн¤ терактуВ в≥дмова в≥д захопленн¤ заручник≥в (з огл¤ду на в≥дпрацьований спецслужбами механ≥зм знешкодженн¤)В знищенн¤ важливих дл¤ життЇд≥¤льност≥ сусп≥льства обТЇкт≥в (банк≥вВ вокзал≥вВ торговельних центр≥в тощо).

 

ѕ–ќ√Ќќ« Ќј ћј…Ѕ”“Ќ™

 

≤стор≥¤ показуЇ, що дуже часто тероризм не маЇ великого пол≥тичного ефекту, а ¤кщо в≥н ≥ дос¤гаЇтьс¤, то призводить до протилежних насл≥дк≥в. ¬з¤ти хоча б вбивство –адж≥ва √анд≥, теракти орган≥зац≥й ’јћј— або ’езбалах. “ерористи спричинили дестаб≥л≥зац≥ю та економ≥чний спад в ус≥х рег≥онах св≥ту. јле в ≤зрањл≥ та ≤спан≥њ теракти дос≥ не вплинули на економ≥ку цих крањн. Ќав≥ть в јлжир≥, де найб≥льше постраждалих в≥д тероризму, мусульманськ≥ екстрем≥сти не мали усп≥ху в боротьб≥ проти непопул¤рного воЇнного режиму[4].

≤ все ж у найближчому майбутньому тероризм залишитьс¤. ѕричини цього трив≥альн≥.

1.   «бро¤ стаЇ все б≥льш доступною. –¤д держав вже близько ста рок≥в створюють ¤дерну та бактер≥альну зброю, ¤ка поступово поширюЇтьс¤ у св≥т≥. “е, що отримати њњ можна в≥дносно легко, н≥ в кого не викликаЇ сумн≥в≥в.(«гадати, хоча б еп≥зод ≥з використанн¤м отруйних газ≥в в ток≥йському метро терористам з групи Уј”ћ синрикеФ).

2.   —ектантський фанатизм посилюЇтьс¤. ƒоки ≥снуватиме людство, ≥снуватиме процент людей, У реставрац≥йних еколог≥вФ, що будуть м≥ркувати приблизно так: ¤кщо знищенн¤ в≥русу оспи порушило екосистему, то чому б не в≥дновити р≥вновагу, повернувши цей в≥рус? ¬≥д таких у¤влень неважко перейти й до практичного вт≥ленн¤ теор≥њ в житт¤.

3.   Ќа початку ’’ стол≥тт¤ тероризм завжди був справоюгруповою. ¬ майбутньому терористами будуть окрем≥ особи, або дуже невелик≥ групи однодумц≥в. ѓх важко ви¤вити, необх≥дно чекати до тих п≥р, поки вони не зд≥йсн¤ть велику помилку або не будуть розкрит≥ випадково.

“енденц≥¤ми розвитку сучасного м≥жнародного тероризму Ї намаганн¤ злочинц≥в отримати доступ до засоб≥в рад≥оелектронноњ боротьби (–≈Ѕ)В ¤дерноњ зброњ та ≥нших вид≥в зброњ масового знищенн¤. Ўтатн≥ в≥йськов≥ засоби –≈Ѕ перебувають на озброЇнн≥ кожноњ крањниВ ¤ка виготовл¤Ї власну зброю. √оловним принципом д≥њ под≥бних установок Ї випром≥ненн¤ високочастотного ≥мпульсу з метою нейтрал≥зац≥њ в≥йськових засоб≥в спостереженн¤В звТ¤зку управл≥нн¤ тощо. ѕроте так≥ засоби Ї придатними ≥ дл¤ знищенн¤ цив≥льних обТЇкт≥в: супутник≥в безпосереднього телемовленн¤В апарат≥в дистанц≥йного рад≥олокац≥йного зондуванн¤ «емл≥В телерад≥оцентр≥вВ видавничих комплекс≥вВ банк≥вВ б≥рж та ≥нших управл≥нських систем.†† Ќаприклад, сучасний транснац≥ональний б≥знес не можна у¤вити без системи передач≥ комерц≥йноњ ≥нформац≥њ м≥жнародною системою зв¢¤зку типу УINTELSATФ або без сотового телефонного зв¢¤зку на основ≥ супутникового об¢Їднанн¤ У≤р≥д≥йФ ф≥рми УMOTOROLA Ф. Ѕез под≥бних супутникових систем не можна у¤вити сучасну морську нав≥гац≥ю, телебаченн¤, управл≥нн¤ в≥йськовими операц≥¤ми тощо. ¬икористанн¤ ††терористами засоб≥в –≈Ѕ спроможне завдати ≥стотноњ шкоди цим системам: –≈Ѕ-удар по Ќью-…оркському торговельному центру перетворив би хмарочос у буд≥влю з мертвими комп¢ютерами, порожзн≥ми базами даних та нефункц≥онуючими системами зв¢¤зку та контролю.

јнал≥тики ÷–” —Ўј вважають, що пр≥оритетною м≥шеннютероризму нового покол≥нн¤ Ї д≥лов≥ центри обробки ≥нформац≥њ, насамперед комп¢ютеризован≥ банк≥вськ≥ установи. –озвиток ринку пластикових кредитних карток дуже звузив сфери використанн¤ традиц≥йних банкнот. “ерористичний удар засобами –≈Ѕ по великому банку здатний викликати системну кризу вс≥Їњ ф≥нансовоњ системи розвинених крањн, оск≥льки в≥н знищуЇ дов≥ру сусп≥льства до сучасних технолог≥й грошового ринку. Ѕезпосмередн≥м насл≥дком такоњ атаки стане банкрутство др≥бних та середн≥х ф≥рм, що залежать в≥д швидкост≥ обертанн¤ кошт≥в, а наступним етапом Ц банкрутство страхових компан≥й. √оловним результатом под≥бноњ акц≥њ стане в≥дмова в≥д використанн¤ кредитних карток, аж≥отажний попит на гот≥вку, р≥зка зм≥на св≥товоњ ц≥ни на дорогоц≥нн≥ метали.

ѕродумана кампан≥¤ дез≥нформац≥њ, що супроводжувала б такий теракт, здатна продукувати системну кризу всього цив≥л≥зованого св≥ту, п≥дриваючи базов≥ ≥деолог≥чн≥ ц≥нн≥сн≥ постулати, що визначають напр¤мки розвитку особи та сусп≥льства на «аход≥ та у прозах≥дно ор≥Їнтованих соц≥альних прошарках у крањнах Утретього св≥туФ, а також у колишн≥х соц≥ал≥стичних державах. Ќайстрашн≥шим Ї те, що на думку фах≥вц≥в јнтитерористичного центру ‘—Ѕ –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ, перейти до тероризму нового покол≥нн¤ спроможне будь-¤ке ≥снуюче етн≥чно-рел≥г≥йне або соц≥ально-пол≥тичне терористичне угрупованн¤, починаючи в≥д ≥рландськоњ ≤ј ≥ завершуючи рухом алжирських фундаментал≥ст≥в. ѕри цьому ви¤вити портативну терористичну апаратуру –≈Ѕ приблизно також складно ¤к ≥ знайти м≥сце розташуванн¤ вибухового пристрою. ƒо того ж використанн¤ –≈Ѕ-апаратури унеможливлюЇ орган≥зац≥ю оперативного пересл≥дуванн¤ та анал≥зу на м≥сц≥ теракту, тому що ус≥ засоби звТ¤зку, охорони та в≥деоконтролю знищуютьс¤ разом ≥з головною м≥шенню Ц компТютерами та базами даних.

ўе б≥льш загрозливим ¤вищем Ї ¤дерний тероризм, що базуЇтьс¤ на систем≥ нелегального експорту рад≥оактивних матер≥ал≥в. ” св≥товому масштаб≥ цим займаЇтьс¤ нова гр≥зна транснац≥ональна крим≥нальна орган≥зац≥¤ УSTARФ (У«≥ркаФ), заснована приблизно у 1994 роц≥.  ≥ст¤к ц≥Їњ орган≥зац≥њ становл¤ть колишн≥ високопосадов≥ оф≥цери спецслужб та правоохоронних орган≥в крањн —Ќƒ та р¤ду держав ÷ентрально-—х≥дноњ ™вропи, а також кер≥вники певних сегмент≥в воЇнно-промислового комплексу (¬ѕ ) цих крањн ≥ маф≥озн≥ структури з Ќ≥меччини, ≤тал≥њ та ≥нших держав «ах≥дноњ ™вропи. –≥вень прибутк≥в ц≥Їњ транснац≥ональноњ крим≥нальноњ орган≥зац≥њ можна у¤вити, ¤кщо згадати, що т≥льки на Ївропейському УчорномуФ ринку за доставку 2 кг порошка з 30%-ним складом урану-235 сплачують до двох м≥льйон≥в долар≥в —Ўј.

ќчевидним стаЇ й те, що замовниками ¤дерних матер≥ал≥в все част≥ше ви¤вл¤ютьс¤ терористичн≥ орган≥зац≥њ, ¤к≥ розгл¤дають можлив≥сть доступу до рад≥оактивних матер≥ал≥в ¤к иетод шантажу ур¤д≥в. ≈ксперти зазначають, що саме Утехнолог≥чн≥Ф ≥нтереси сучасних и≥жнародних терорист≥в штовхають њх на шл¤х актив≥зац≥њ ≥нтеграц≥њ з транснац≥ональною маф≥Їю; при цьому неможливо встановити контроль за перем≥щенн¤м рад≥оактивних матер≥ал≥в у св≥т≥. Ќаприклад, арабський досл≥дник проблеми розвитку ≥сламських терористичних орган≥зац≥й у сучасн≥й ™вроп≥ ’≥лал ’асан стверджуЇ, що Уалжирськ≥ терористи та боЇвики курдськоњ –об≥тничоњ парт≥њ отримують зброю через маф≥йн≥ канали в јнгл≥њ та ‘–Ќ, при цьому н≥хто не даЇ гарант≥њ, що вони вже не отримали доступу до ¤дерних матер≥ал≥в. [4].

ѕроблема ускладнюЇтьс¤ й тим, що не т≥льки так≥ орган≥зац≥њ антиетатистськоњ природи намагаютьс¤ отримати доступ до рад≥оактивних речовин: ц≥ла низка крањн-аутсайдер≥в м≥жнародноњ системи намагаЇтьс¤ довести своЇ право на дом≥нуванн¤ шл¤хом створенн¤ власноњ атомноњ зброњ. ѕевний спад етатистськоњ терористичноњ активнст≥ у постб≥пол¤рний пер≥од у раз≥ неконтрольованого розповзанн¤ ¤дерноњ зброњ по планет≥ неминуче трансформуЇтьс¤ у нову хвилю державного тероризму,повТ¤заного ≥з загрозою виникненн¤ локальних ¤дерних конфл≥кт≥в. ѕрезидент —Ўј ”≥ль¤м  л≥нтон у своњй програмн≥й допов≥д≥ у лютому 1996 року, зокрема, зазначив, що Уголовним обовТ¤зком крањн-член≥в великоњ с≥мки та –ос≥њ в останн≥ роки ’’ стол≥тт¤Ї прийн¤тт¤ та ратиф≥ка≥¤ ус≥х м≥жнародних угод, ¤к≥ регулюють засади боротьби з м≥жнародним тероризмомФ.[4]

 

“≈–ќ–»«ћ ¬ ” –јѓЌ≤

 

” наш≥й крањн≥ розвитку тероризму спри¤ють глибока соц≥ально-економ≥чна криза, протисто¤нн¤ пол≥тичних сил, наростанн¤ про¤в≥в сепаратизму, зубож≥нн¤ та люмпен≥зац≥¤ значноњ частини населенн¤, процеси соц≥ального розшаруванн¤, розвиток крим≥нальних п≥дприЇмницьких та державних структур, корумпован≥сть державного апарату, розвиток потужного нелегального ринку зброњ, девальвац≥¤ моральних та духовних ц≥нностей.

јнал≥з матер≥ал≥в спец≥ал≥зованих ур¤дових установ св≥дчить про те, що найб≥льш поширеною в ”крањн≥ мотивац≥Їю скоЇнн¤ теракт≥в виступаЇ:

а)крим≥нальна д≥¤льн≥сть, оссбливо њњ транснац≥ональн≥ форми;††

б) намаганн¤ перешкодити громадськ≥й, пол≥тичн≥й або економ≥чн≥й д≥¤льност≥;

в) створенн¤ ускладнень або напруженн¤ у м≥ждержавних в≥вдносинах.

«а даними —Ѕ” 1996-1997 роки в ”крањн≥ скоЇно понад 560 злочин≥в терористичного характеру, внасл≥док чого 90 ос≥б (з них 15 представник≥в владних структур) загинуло.ќперативна обстановка характеризуЇтьс¤ зростанн¤м активност≥ м≥жнародних терористичних орган≥зац≥й, насамперед з крањн Ѕлизького —ходу (У’езболахФ, Ујбу Ќ≥джальФ, У’амасФ, УЅрати-мусульманиФ), ¤к≥ прагнуть використовувати территор≥ю ”крањни дл¤ транзиту своњх бойовик≥в до крањн «ах≥дноњ ™вропи, а також дл¤ п≥дготовки акц≥й проти посл≥в та представник≥в ≥ноземних держав в ”крањн≥, насамперед з —Ўј та ≤зрањлю.

Ѕќ–ќ“№Ѕј « “≈–ќ–»«ћќћ

 

ѕерш≥ спроби формуванн¤ м≥жнародно-правовоњ основи антитерористичноњ взаЇмод≥њ були ще до ≤≤ св≥товоњ в≥йни. ¬ 1937 роц≥ п≥д ег≥дою Ћ≥ги нац≥й було розроблено  онвенц≥ю щодо попередженн¤ тероризму та покаранн¤ за нього, ≥  онвенц≥ю про створенн¤ м≥жнародного крим≥нального суду. ўоправда обидва ц≥ документи в д≥ю так ≥ не вступили.

—учасна система багатостороннього сп≥вроб≥тництва в боротьб≥ з тероризмом сформувалас¤ за останн≥ 30 рок≥в. Ќа глобальному р≥вн≥ вона функц≥онуЇ п≥д ег≥дою ќќЌ та њњ спецп≥дрозд≥л≥в, перш за все ≤ћќ, ≤ јќ та ћј√ј“≈, на основ≥ 11 ун≥версальних конвенц≥й ≥ протокол≥в про бортьбу ≥з р≥зними про¤вами тероризму на суш≥, на мор≥ та в пов≥тр≥.

÷≥ угоди закр≥плюють реальн≥ механ≥зми, що ор≥Їнтован≥ на ефективну практичну взаЇмод≥ю. ÷е зобовТ¤занн¤ припин¤ти теракти, включаючи знешкодженн¤ та затриманн¤ ос≥б, винних або п≥дозрюваних у њх скоЇнн≥, обм≥н в≥дпов≥дною ≥нформац≥Їю, наданн¤ максимальноњ правовоњ п≥дтримки один одному. Ѕеззаперечно, найб≥льше значенн¤ мають конвенц≥йн≥ положенн¤, що забезпечують неухильне покаранн¤ злочинц≥в на основ≥ принципу aut dedere aut judicare. «г≥дно з ним, держава, на територ≥њ ¤коњ перебуваЇ злочинець, маЇ або застосувати до нього покаранн¤, або видати особу дл¤ ц≥Їњ мети ≥нш≥й держав≥.

јнтитерористичн≥ конвенц≥њ м≥ст¤ть положенн¤, що визначають загальн≥ правов≥ рамки, необх≥дн≥ дл¤ орган≥зац≥њ активного опору. Ќаприклад, ћ≥жнародна конвенц≥¤ про бортьбу ≥з захопленн¤м заручник≥в 1979 року, зобовТ¤зуЇ держав-учасниць:

а) вжити вс≥х заход≥в дл¤ зв≥льненн¤ заручник≥в, ¤кщо вони знаход¤тьс¤ на територ≥њ даноњ держави;

б) вжити вс≥х заход≥в щодо попередженн¤ п≥дготовки до зд≥йсненн¤ таких злочин≥в, включно ≥з забороною незаконноњ д≥¤льност≥ ос≥б, що заохочують, п≥дбурюють, орган≥зовують чи беруть участь у захопленн≥ заручник≥в;

в) встановити свою крим≥нальну юрисдикц≥ю щодо таких злочин≥в, ¤кщо вони були скоЇн≥

- на територ≥њ держави-учасниц≥ або морського судна, зареЇстрованого в ц≥й держав≥;

-  будь-¤ким з громад¤н держави або, ¤кщо держава вважаЇ таке р≥шенн¤ доц≥льним, то ≥ апатридами, що пост≥йно проживають на њњ територ≥њ;

-  дл¤ того, щоб змусити державу прийн¤ти певний акт або утриматис¤ в≥д його прийн¤тт¤;

-  щодо зарручника, ¤кий Ї громад¤нином даноњ держави, ¤кщо держава вважаЇ таке р≥шенн¤ доц≥льним.

ўодо тактики в конкретних ситуац≥¤х, то м≥жнародним правом вона не регламентуЇтьс¤, оск≥льки це могло б ви¤витис¤ контрпродуктивним. як показуЇ досв≥д багатьох крањн, переговори щодо врегулюванн¤ ситуац≥њ ведутьс¤ на р≥зних р≥вн¤х. Ѕажано було б, ¤кби в них брали участь спец≥ально п≥дготовлен≥ до цього люди. «розум≥ло, що предметом переговор≥в не можуть бути ≥мперативн≥ вимоги, встановлен≥ м≥жнародним правом Ц безкарн≥сть терорист≥в, загрозажиттю людей тощо.[2]

«аборона акт≥в терористичного характеру п≥д час збройних конфл≥кт≥в передбачаЇтьс¤ нормами м≥жнародного гуман≥тарного права, зокрема положенн¤ми ƒодаткових протокол≥в 1977 року до ∆еневських конвенц≥й про захист жертв в≥йни 1949 року.

Ќа жаль, м≥жнародне право не завжди встигаЇ за новими викликами, ¤к≥ кидаЇ тероризм людству. ѕоза сферою ун≥версального догов≥рного регулюванн¤ залишаютьс¤ питанн¤ щодо навмисного застосуванн¤ зброњ проти мирного населенн¤. ≤нший невир≥шений аспект повТ¤заний з в≥дсутн≥стю м≥жнародно-правових норм, спр¤мованих на протид≥ю тероризиу≥з застосуванн¤м засоб≥ масового знищенн¤. ƒуже послаблюЇ ефективн≥сть глобальноњ системи антитерористичноњ взаЇмод≥њ ≥ той момент, що конвенц≥њ п≥дписали далеко не вс≥ держави. Ќарешт≥, механ≥зми контролю за њх виконанн¤м дуже неефективн≥.

Ѕезперечна заслуга св≥тового сп≥втовариства Ц в утвердженн≥ основного принципу: загального осуду тероризму. ѕерший крок у становленн≥ цього принципу було зроблено 9 грудн¤ 1985 року, коли √енеральна јсамбле¤ ќќЌ прийн¤ла без голосуванн¤ резолюц≥ю 40/61, в ¤к≥й вона УвизнаЇ злочинними вс≥ акти, методи та практику тероризму, де б ≥ ким би вони не були скоЇн≥Ф.[2] ÷еположенн¤ п≥зн≥ше було закр≥плено у преамбул≥ –имськоњ конвенц≥њ 1988 року.

«а останн≥ 10 рок≥в принцип протиправност≥ тероризму був розвинутий та конкретизований у р¤д≥ документ≥в ќќЌ, наприклад, в ƒекларац≥њ про заходи ≥з л≥кв≥дац≥њ м≥жнародного тероризму, прийн¤т≥й на 49-й сес≥њ √енасамблењ в 1994 роц≥. Ќадзвичайно важливими, особливо на тл≥ чеченських под≥й були положенн¤ декларац≥њ про те, що Узлочинн≥ акти, спр¤мован≥ чи розрахован≥ на створенн¤ обстановки терору серед широкого загалу не можуть бути виправдан≥, ¤кими б не були мотиви (пол≥тичного, расового, ≥деолог≥чного, етн≥чного, рел≥г≥йного характеру)Ф[2].

ƒекларац≥¤ зобовТ¤зуЇ держави утриматис¤ в≥д орган≥зац≥њ терористичноњ д≥¤льност≥, а також п≥дбурюванн¤ та спри¤нн¤ њй; забезпечуЇ затриманн¤, судове пересл≥дуванн¤ та видачу ос≥б, що вчинили терористичн≥ акти.ƒержавам пропонуЇтьс¤ також стати учасниками вс≥х ун≥версальних м≥жнародних антитерористичних договор≥в. ’оча не вс≥ ≥з вказаних положень стали загальновизнаними нормами м≥жнародного права, њх морально-пол≥тичн≥ зобовТ¤занн¤ дл¤ держав член≥в ќќЌ очевидне.

Ќа жаль, серйозний негативний вплив на ефективн≥сть взаЇмод≥њ держав ≥, насамперед, п≥д ег≥дою ќќЌ маЇ нашаруванн¤ тривалоњ пол≥тики протисто¤нн¤. ¬ св≥й час це про¤вилос¤ в робот≥ —пец≥ального ком≥тету √енасамблењ по м≥жнародному тероризму . заснований у 1973 роц≥, даний орган встиг провести лише три сес≥њ, останн¤ з ¤ких мала м≥сце у 1979 р. ѕричина- в тому, що —пецком≥тет став заручником пол≥тики. ƒл¤ одних його член≥в ви¤вилис¤ неприйн¤тними теор≥њ, що прир≥внювали д≥¤льн≥сть нац≥онально-визвольних груп до тероризму, а дл¤ ≥нших Ц концепц≥¤ державного тероризму, тобто д≥й на державному р≥вн≥ з метою п≥дриву суверен≥тету та незалежност≥ ≥нших держав.

ўо ж до визнанн¤ держав спонсорами тероризму, то необх≥дно памТ¤тати, що дл¤ цього немаЇ в≥дпов≥дних м≥жнародно-правових критер≥њв. Ќа мою думку, в нашому св≥т≥, заповненому пол≥тичними, ≥деолог≥чними, рел≥г≥йними упередженн¤мм, бажано було б забезпечити об¢Їктивний м≥жнародний, в ≥деал≥, судовий розгл¤д таких справ. Ќайб≥льш адекватно цю функц≥ю м≥г би виконувати ћ≥жнародний крим≥нальний суд, що створюЇтьс¤ зараз в рамках ќќЌ.

¬ сфер≥, повТ¤зан≥й ≥з зм≥цненн¤м юридичних основ антитерористичноњ взаЇмод≥њ держав, доц≥льно особливо в≥дзначити ≥дею створенн¤ м≥жнародно-правових ≥нструмент≥в, спр¤мованих на попередженн¤ ≥ л≥кв≥дац≥ю насл≥дк≥в теракт≥в з використанн¤м ¤дерноњ зброњ або ¤дерного матер≥алу, а також м≥жнародного документу,¤кий би врегулював заходи з ф≥зичного захисту х≥м≥чного та б≥олог≥чного матер≥алу. « ц≥Їю метою в рамках „етвертого  ом≥тету √ј ќќЌ можна створити в≥дпов≥дну робочу групу.

ќстанн≥м часом боротьба ведетьс¤ в основному на рег≥ональному р≥вн≥. як ≥ сл≥д було чекати, найб≥льший пол≥тико-правовий потенц≥ал накопичений на ™вропейському континент≥. ѕ≥д ег≥дою –ади ™вропи д≥Ї ™вропейська конвенц≥¤ ≥з попередженн¤ теракт≥в. « 1977 р. функц≥онуЇ механ≥зм сп≥льних д≥й в сфер≥ антитероризму крањн ™вросоюзу (зокрема в рамках так званоњ У√рупи “рев≥Ф). ќбговорюЇтьс¤ питанн¤ про переведенн¤ питанн¤ боротьби з тероризмом в компетенц≥ю Ївропейського п≥л≥ц≥йного агенства У™врополФ, що зараз створюЇтьс¤. ѕроблеми, ¤к≥ були описан≥ вище, регламентуютьс¤ в≥дпов≥дними положенн¤ми п≥дсумкових документ≥в зустр≥чей ќЅ—™ в ’ельсинки, ћадрид≥, ¬≥дн≥.

ўодо ≥нших рег≥он≥в, то конвенц≥йне закр≥пленн¤ сп≥вроб≥тництва иало м≥сце в рамках ѕ≥вденноаз≥атськоњ асоц≥ац≥њ рег≥онального сп≥вроб≥тництва (—јј– ) та ќрган≥зац≥њ американських держав (ќјƒ).

—пр≥вроб≥тництво розвиваЇтьс¤ ≥ на двосторонньому р≥вн≥. –ос≥¤ маЇ м≥жур¤довий ћеморандум про взаЇмопорозум≥нн¤ з —Ўј щодо сп≥вроб≥тництва в галуз≥ цив≥льноњ ав≥ац≥њ.двосоронн≥ угоди укладен≥ м≥ж ≤тал≥Їю та “уреччиною, ‘ранц≥Їю та ≤спан≥Їю, ‘ранц≥Їю та ¬енесуелою, —Ўј та ≤тал≥Їю.[2]

 

Ѕќ–ќ“№Ѕј « “≈–ќ–»«ћќћ ¬ ” –јѓЌ≤

 

√оловним принципом попередженн¤ та боротьби маЇ стати пост≥йне удосконаленн¤ в≥дпов≥дноњ в≥тчизн¤ноњ законодавчоњ бази.першим кроком тут може стати прийн¤тт¤ ¬–” проекту закону Уѕро боротьбу з тероризмомФ. ” статт≥ 1 цього закону тероризм визначено ¤к Упогрозу застосуванн¤ насильства, а також його застосуванн¤, ¤к≥ породжують почутт¤ страху ¤к у окремих громад¤н, так ≥ у багатьох людей, ≥ розрахован≥ на њх зал¤куванн¤ та породженн¤ недов≥ри до орган≥в державноњ влади у спроможност≥ протид≥¤ти цим злочинним про¤вамФ.

” проект≥ добре було б врахувати позитивний досв≥д ≤тал≥њ у боротьб≥ з цим ¤вищем, а саме: визнати тероризм державним злочином, встановити за нього максимальний строк покаранн¤, передбачити можлив≥сть використанн¤ положень цього закону разом з нормами  рим≥нального кодексу ”крањни з автоматичним зб≥льшенн¤м м≥ри покаранн¤ у раз≥ доведенн¤ терористичного характеру акту пор≥вн¤но з загальнокрим≥нальним злочином; запровадити обовТ¤зкову крим≥нальну в≥дпов≥дальн≥сть за д≥њ, повТ¤зан≥ з пропагандою тероризму; дозволити правоохоронним органам та спецслужбам отримувати у випадках, повТ¤заних ≥з д≥¤льн≥стю терористичних орган≥зац≥й, в≥дпов≥дн≥ санкц≥њ прокурора по телефону.

Ќепоганим було б вровадженн¤ державних програм винагород за наданн¤ ц≥нноњ розв≥дувальноњ або попереджувальноњ ≥нформац≥њ щодо м≥жнародного тероризму. Ќаприклад, в —Ўа ≥снуЇ можлив≥сть запропонувати ≥нформаторов≥ винагороду до 4 м≥льйон≥в долар≥в. ≤нформанти можуть контактувати з≥ сп≥вроб≥тниками програми через пол≥ц≥йн≥ канали, дл¤ чого ≥снуЇ в≥льна ц≥лодобова м≥жнародна л≥н≥¤; звТ¤зок в≥дбуваЇтьс¤ й через компТютерну мережу ≤Ќ“≈–Ќ≈“, канали ‘Ѕ– та ƒерждепартаменту —Ўј.

Ќа думку фах≥вц≥в ≤Ќ“≈–ѕќЋу Уотримана ≥нформац≥¤ не можебути надбанн¤м лише одн≥Їњ державиФ. ≤ншими словами, одним з головних метод≥в боротьби залишаЇтьс¤ сп≥вроб≥тництво крањн у ц≥й сфер≥.

Ќе можна також забувати про ≥нститут видач≥ злочинц≥в. ¬≥дпов≥дн≥ м≥жнародно-правов≥ угоди ”крањна вже уклала з державами —Ќƒ,ѕольщею, ”горщиною, —ловаччиною, ‘–Ќ та ≥ншими членами м≥жнародного сп≥втовариства. ѕроте багато проблем, що ускладнюють цей процес:

а) ≥снуюч≥ угоди не охоплюють ус≥х питань антитерору;

б)виб≥рков≥сть ≥снуючих норм;

в) нев≥дпов≥дн≥сть норм законодавства один одному;

г) в≥дсутн≥сть увТ¤зки м≥ж м≥жнародним регулюванн¤м та м≥жнародним комплексом заход≥в;

д) розр≥знен≥сть зусиль крањн.

Ќасамк≥нець зупинимос¤ на анал≥з≥ системи орган≥в ”крањни, що ведуть боротьбу з тероризмом та його м≥жнародними формами. «аконодавчим забезпеченн¤м займаютьс¤ два парламентськ≥ ком≥тети: з питань оборони та державноњ безпеки та з питань боротьби з орган≥зованою злочинн≥стю та корупц≥Їю. —пец≥альний јнтитерористичний центр ще й дос≥ в≥дсутний. ћ≥ж тим формуванн¤ централ≥зованого п≥дрозд≥лу Ї конче потр≥бною справою. Ќа практиц≥ лише ”правл≥нн¤ захисту конституц≥йного ладу (”правл≥нн¤ У“Ф) —Ѕ” веде попереджувальну, оперативно-розшукову та сл≥дчу роботу у справах , повТ¤заних ≥з д≥¤льн≥стю ю терористичних орган≥зац≥й. ѕ≥дрозд≥ли ћ¬—, ƒержавного митного ком≥тету, прикордонн≥ в≥йська, ћ«— ”крањни займаютьс¤ ц≥Їю проблематикою лише в окремих випадках. ¬ результат≥ ще дос≥ не сформовано м≥жв≥домчий банк даних з тероризму, в≥дсутн¤ ц≥л≥стна картина потерактах, скоЇних не лише проти ≥ноземних громад¤н в ”крањн≥, а й проти украњнських громад¤нта власност≥ ”крањни за кордоном, в≥дчуваЇтьс¤ брак наукових розробок з проблематики сучасного м≥жнародного тероризму.[1]

 


¬»—Ќќ¬ »

 

“ероризм Ц ¤вище досить складне, динам≥чне та багатопланове. « огл¤ду на все сказане вище, навр¤д чи нам вдастьс¤ подолати його у ’’≤ стол≥тт≥, не кажучи вже про соц≥альн≥ причини, що його породжують. јле це не означаЇ, що боротьба з≥ злочинними про¤вами не маЇ зм≥сту. Ќе допустити, щоб теракти стали буденним ¤вищем, а вимоги терорист≥ↆ - основним визначником зовн≥шньоњ пол≥тики Ц реально.“ому найближчим часом зусилл¤ в≥дпов≥дних структур будуть сконцентрован≥ саме п≥д таким гаслом.

 

—ѕ»—ќ  ¬» ќ–»—“јЌќѓ Ћ≤“≈–ј“”–»

 

1.     јндр≥й ƒорошенко. “ерор ≥ тероризм. -Уѕол≥тика ≥ часФє 8-9, 1997

2.     ј. «меевский, ¬. “арабрин. “ерроризм. Ќужны скоординированные усили¤ мирового сообщества. - Ђћеждународна¤ жизньї є4, 1996. ст.12-17.

3.     “ерроризм в современной –оссии. -УƒиалогФ є9, 1996. ст.14-15

4.     Laqueur, W. Post-modern Terrorism Ц УForeign AffairsФ, Sept-Oct. 1996.

—качать реферат (23Kb)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hosted by uCoz