главна¤ | добавить реферат | оценить |
Ќайти: | на: |
†††††††††††††††††† ѕроблема пол≥тичного
л≥дерства, що ≥снувала завжди ≥ скр≥зь, завжди ≥ скр≥зь вивчалась в
цив≥л≥зованому св≥т≥ ретельно та без зайвого п≥клуванн¤ про тих, хто на таку
попул¤рн≥сть ≥ л≥дерство претендували. Ќа дес¤тки рок≥в ми, через р¤д причин
обТЇктивного та субТЇктивного характеру, виключили себе з кругу цив≥л≥зац≥њ
стосовно цього параметру ≥ сьогодн≥ лише починаЇмо писати стор≥нку за стор≥нкою
в област≥ теор≥њ ≥ технолог≥њ пол≥тичного л≥дерства, в≥дпов≥даюч≥ дл¤ початку
на азбучн≥ питанн¤: хто такий пол≥тичний л≥дер? „им в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥н в≥д
вожака ≥ вожд¤? яка в≥дм≥нн≥сть м≥ж молод≥жним л≥дером ≥ молодим пол≥тиком?
†††††††††††††††††† Ќа в≥дм≥ну в≥д розвинутих
крањн, в колишньому —–—– питанн¤ про пол≥тичне л≥дерство було неначе зн¤те. ¬
умовах,коли д≥¤в в≥домий закон ѕ≥тера ≥ кер≥вний прац≥вник зростав до р≥вн¤
своЇњ некомпетентност≥, говорити про пол≥тичне л≥дерство було неприйн¤то тому,
що в кращому випадку йшлос¤ лише про вожака або вожд¤. ѕрицьому, ≥ в≥н був не
признаним вождем, а вождем призначеним номенклатурою в ¤кост≥ виразника, рупора
њњ ≥нтерес≥в. ¬узький прошарок комунЇстичноњ бюрократ≥њ за зрозум≥лими
причинами не допускав ≥ не м≥г допустити, щоб ¤кий-небудь в≥дпов≥дальний пост
зайн¤в радикальний пол≥тик з≥ своњми погл¤дами, силою ≥нтелекту та характеру.
“ому вищими кер≥вниками крањни ставали досить опосередкован≥ люди, ≥, ¤к
правило, випадково. ѓх влада була значно обмежена. як п≥дкреслюе в≥домий
досл≥дник бюрократ≥њ в —–—– ј.јвторхамов, вс≥ голови —–—–, √енеральн≥ секретар≥
ѕ–— мали лише право опубл≥ковувати думку ѕол≥тбюро ≥ без нього були
безсильними. ўе складн≥ша ситуац≥¤ з л≥дерством була в республ≥ках колишнього
—–—–.
†††††††††††††††††† ћайже до самого к≥нц¤ 80-х
рок≥в, уже в умовах перебудови не ≥снувало субТЇктивних передумов у вигл¤д≥
можливост≥ пол≥тичного Ћ≥дерства. ƒемократизац≥¤ сусп≥льства, виникненн¤
пол≥тичного плюрал≥зму, зростанн¤ пол≥тичноњ культури громад¤н вперше проклали
дорогу дл¤ можливоњ реал≥зац≥њ пол≥тичних л≥дер≥в. Ѕезсумн≥вно, все, що нин≥
робитьс¤ в област≥ пол≥тичного л≥дерства, ще не досконале тому, що ще не зовс≥м
здорове наше сусп≥льство. “ому довол≥ часто у нас переважаЇ прагненн¤ не Ђ
винаход¤ч≥ велосипедуї, брати все найц≥кав≥ше, випробуване ≥ зах≥дноњ
пол≥толог≥њ, з зах≥дних технолог≥й пол≥тичного л≥дерства, хоч ≥ з де¤кими
виправленн¤ми.
†††††††††††††††††† ¬перше трактовку пон¤тт¤
л≥дерства, а також пол≥тичного л≥дерства ми знаходимо в прац¤х античних
≥сторик≥в √еродота, ѕлутарха, √ракха та ≥нших. ¬ центр≥ њх ≥сторичних
розпов≥дей† завжди знаходились визначн≥
особистост≥- монархи, полководц≥, впливов≥ державн≥ муж≥. ÷их людей розгл¤дали
¤к де¤ких володар≥в в≥д бога , ¤к≥ ≥стотно в≥др≥зн¤ютьс¤ в≥д соб≥ под≥бних
громад¤н, ≥ природньо, претендують на вс≥ блага в сусп≥льств≥. ” середн≥ в≥ки
Ќ. ћакк≥авел≥ вважав, що типовий пол≥тичний л≥дер- правитель, ¤кий домагаЇтьс¤
мети, не вибираюч≥ засоб≥в.
‘. Ќ≥цше у прац≥ Ђ√енеалог≥¤ морал≥ї вказував на
прагненн¤ людини зайн¤ти пост л≥дера ¤к на природн≥й ≥нстинкт людини ≥
зазначав, що л≥дер маЇ право ≥гнорувати мораль.
÷¤ думка дещо перегукуЇтьс¤ з м≥ркуванн¤ми Ѕ.
–ассела, ¤кий визначав, що найголовн≥шими потребами людини ≥з р¤ду безмежних Ї жаданн¤
влади ≥ слави. ∆аданн¤ влади маЇ дв≥ форми: експл≥кативну (explicit- ч≥тко
виражену), що притаманна л≥дерам, ≥ ≥мпл≥кативну (implicit- неч≥тко виражену),
що притаманна посл≥довникам.
††††††††† ††††††††† Ѕ≥льш
п≥зн≥ зах≥дн≥ пол≥тологи ≥ соц≥ологи намагаютьс¤ зТ¤сувати проблему л≥дера уже
на ≥нших р≥вн¤х. «аслуговуЇ на увагу концепц≥¤†
особистих ¤костей, зг≥дно ¤коњ л≥дер Ї особист≥стю з в≥дпов≥дними
соц≥ально-психолог≥чними ¤кост¤ми (почутт¤м гумору, такту, вм≥нн¤м звертати на
себе увагу та ≥н.)
†††††††††††††††††† ѕроголошуЇтьс¤ також п≥дх≥д,
при ¤кому особистисть виступаЇ ¤к функц≥¤ ситуац≥њ. ѕовед≥нку л≥дера, його
позиц≥њ, придатн≥ в одн≥й ситуац≥њ, не можна використовувати в ≥нших. ¬† одних умовах на посаду л≥дера п≥дходить одна
людина, в ≥нших - ≥нша. ¬ рамках цЇЇњ теор≥њ ц≥кав≥ висновки робл¤ть ≈. ‘ромм
та ƒ. –≥смен. ¬они вважають, що л≥дером може виступати безпринципна людина, ¤ка
Ї Уфункц≥Їю ситуац≥њФ, кер≥вником, що п≥дкор¤Їтьс¤ обставинам.
†††††††††††††††††† «даЇтьс¤ цю проблему
спробував вир≥шити ƒ. ™. ¬идр≥н, ¤кий сробив спробу розр≥знити пон¤тт¤† Увожак У†
≥† У пол≥тичний л≥дер У. ¬ожак
скор≥ше ≥ в≥дпов≥даЇ портрету того пол≥тичного л≥дера, ¤кий змалювали ≈. ‘ромм
та ƒ. –≥смен.
††††††††††††††††††††††††††††††† ƒо найб≥льш
характерних рис вожака належать: потаканн¤ щохвилинним найпрост≥шим вимогам
мас; використанн¤ дл¤ п≥двищенн¤ ≥ п≥дтримки власноњ попул¤рност≥ критичних
емоц≥ональних стан≥в великих груп людей - страху, ненавист≥, ворожби ;
п≥длещуванн¤ ≥ п≥длабузництво перед масами; використанн¤ лексики юрби; завищен≥
об≥ц¤нки, звертанн¤ до найменш п≥дготовлених ≥ малоосв≥чених елемент≥в
населенн¤. ‘≥лософ ≥ пол≥тичний мислитель —емен ‘ранк казав : У¬ожак - це той,
хто не в змоз≥ перевершити найнищ≥ прошарки сусп≥льноњ св≥домост≥ ≥ вийти на
р≥вень саме взаЇмод≥њ з найперспективн≥шими сусп≥льними силами . якщо† У номенклатурник У - це слухн¤ний рупор† У верх≥в У, то вожак - не менш слухн¤ний
рупор† У низ≥в У. √. Ћебон висказавс¤ ще
р≥шуче: У ¬ожак дуже р≥дко ≥де попереду сусп≥льноњ думки ; звичайно в≥н ≥де за
нею ≥ вбираЇ в себе вс≥ њњ помилки .Ќемало
проникливих† ≥ њдких висловлювань
присв¤тив феномену вожака ≥ ѕетр —труве. Ќа переконуючих ≥сторичних фактах в≥н
показав, що найчаст≥ше пол≥тичний вожак паразитуЇ на ≥дењ руйнац≥њ ≥ саме на
н≥й будуЇ свою попул¤рн≥сть ≥ карТЇру, оск≥льк≥ маса, ¤к правило, легше
сприймаЇ не створююч≥, а саме руйнуюч≥ ≥дењ.
3)†† ìîá³ë³çóþ÷à
ôóíêö³ÿ† : ë³äåðè
ïîêëèêàí³
äîáèòèñÿ
ï³äòðèìêè
ãðóïîþ
äàíîãî íèìè
âèçíà÷åííÿ
¿¿ ñòàíîâèùà
³
çàïðîïîíîâàíîãî
ïëàíó ä³é.
††††††††† ²ñíóº
âåëè÷åçíà
òèïîëîã³ÿ
ïîë³òè÷íîãî
ë³äåðñòâà . Òàê
Ã. Ëàññóåë
íàìàãàºòüñÿ
ïîÿñíèòè
òèïè ë³äåð³â ,
âèõîäÿ÷è ³ç
îñîáëèâîñòåé
¿õíüî¿
ïîë³òèêè . Ç
öèõ ïîçèö³é
â³í âèä³ëÿº
ë³äåð³â -
³äåîëîã³â,
àã³òàòîð³â,
òåîðåòèê³â. Íà
äóìêó Ã.
Ëàññóåëà
ë³äåðàìè -
àã³òàòîðàìè
êåðóº
ïî÷óòòÿ
ïðîâèíè,
âîíè
øóêàþòü ïîëåãøåííÿ
÷åðåç òàê³
ìåõàí³çìè ,
ÿê âèêðèâàííÿ
³íøèõ . ˳äåðè
-³äåîëîãè - öå
³íäèâ³äóóìè,
êîòð³ ïåðåæèëè
âòðàòó
áàãàòüîõ
³äåé. ˳äåðè
-òåîðåòèêè
ñõèëüí³ äî
òåîðåòèçóâàííÿ,
âì³þòü
ïîáîðþâàòè
òðèâîãó,
ïåðåòâîðþþ÷è
¿¿ ó ñëîâà ,
çàÿâè ³
ìàí³ïóëþþ÷è
íèìè .
††††††††† Á³ëüø³ñòü
ñó÷àñíèõ
ïîë³òîëîã³â
âèõîäèòü ³ç
äèõîòîì³÷íîãî
òðàêòóâàííÿ
ë³äåðñòâà . Â.
Õàãåìàí
âèä³ëÿº†
У
êîíñåðâàòèâíèé
У† ³†
У
ðåâîëþö³éíèé
У† òèïè
ë³äåð³â . Ïåðøèé
ó ñâî¿é
ä³ÿëüíîñò³
ñïèðàºòüñÿ
íà òðàäèö³éí³
óñòàíîâêè
òà íîðìè,
äðóãèé - îñíîâí³
ñâî¿ ä³¿
ñïðÿìîâóº íà
ïîíîâëåííÿ
îñòàíí³õ ,
òîìó ìóñèòü
ìàòè
îñîáëèâ³
ðèñè õàðàêòåðó
.
†††† Äâ³
êàòåãîð³¿
ë³äåð³â -
ïåðåòâîðþâà÷³â
òà ä³ëüö³â
âèä³ëÿº
Äæ.
Áåðíñ . ˳äåðè -
ïåðåòâîðþâà÷³† ä³þòü â ³ìТÿ
ðåàë³çàö³¿
ñâî¿õ
ãëîáàëüíèõ
ïîãëÿä³â ,
ë³äåðè - ä³ëêè† ,
íàâïàêè ,
÷èíÿòü†
У òóò У†
³†
У
íåãàéíî У,
êîíöåíòðóþ÷è
ñâîþ óâàãó
íà äåòàëÿõ ,
íåçâàæàþ÷è
íà òå , ÿêèì
ïîâèííî ñòàòè
ñóñï³ëüñòâî
â
îñòàòî÷íîìó
ï³äñóìêó . Äæ.
Áåðíñ òàêîæ
ïîâТÿçóº ö³
òèïè ë³äåð³â
ç íàÿâíîþ
ñèòóàö³ºþ ³
ñåðåäîâèùåì,
äå â³äáóâàºòüñÿ
¿õíÿ
ä³ÿëüí³ñòü . ³í
âçàãàë³
ïðîòèñòàâëÿº
ðåâîëþöºéíå
ë³äåðñòâî â
ìåæàõ
ñóñï³ëüñòâà
ÿê
ïåðåòâîðþþ÷å
ïàðò³éíîìó
ë³äåðñòâó ÿê
ä³ëîâîìó.
††† Ö³êàâó
òèïîëîã³þ
ïîë³òè÷íîãî
ë³äåðñòâà
çàïðîïîíóâàâ
ª. Âÿòð. Âîíà
ãðóíòóºòüñÿ
íà
ïñèõîëîã³÷íèõ
ðèñàõ é
òèïàõ
ïîâåä³íêè
ïîë³òè÷íèõ
ë³äåð³â ³ ïîñòàº
ó òàêîìó
âèãëÿä³:
âèõîäÿ÷³ ç³
ñòàâëåííÿ
äî ³äåîëî㳿
âëàñíîãî
ðóõó
âèä³ëþòü† У ÷èñò³ У
òèïè ë³äåðà -
³äåîëîãà òà
ë³äåðà† -
ïðàãìàòèêà ;
çà
ñòàâëåííÿì
äî âëàñíèõ
ïðèõ³ëüíèê³â
³ñíóþòü
ë³äåð-õàðèçìàòèê
òà ë³äåð -
ïðåäñòàâíèê
( ïåðøèé
ôîðìóº ,
äðóãèé
âèðàæຠâîëþ
òèõ , õòî çà
íèì ñòî¿òü ) ;
çà
ñòàâëåííÿì
äî ïðîòèâíèê³â
ë³äåðè
áóâàþòü
óãîäîâöÿìè ,
ùî ïðàãíóòü
äî
ïîìТÿêøåííÿ
êîíôë³êòó ³
ïîøóêó
êîìïðîì³ñíèõ
ð³øåíü , à
òàêîæ
ôàíàòèêàìè
, êîòð³
íàìàãàþòüñÿ
íàâìèñíå
çàãîñòðèòè
êîíôë³êò ³
çíèùèòè
ïðîòèâíèêà
áóäü-ùî ; çà
ñïîñîáîì
îö³íêè
ä³éñíîñò³
âèä³ëÿþòü† У ÷èñò³
У† òèïè
â³äêðèòîãî
ë³äåðà òà
ë³äåðà -
äîãìàòèêà .
††† Äîïóñêàþòüñÿ
é ³íø³
êðèòåð³¿
êëàñèô³êàö³¿
ïîë³òè÷íèõ
ë³äåð³â. Çîêðåìà,
ìîæëèâà ³
íåîáõ³äíà
òèïîëîã³ÿ çà
ð³âíåì
ë³äåðñòâà:
çàãàëüíîíàö³îíàëüí³
ë³äåðè, ë³äåðè
ðåã³îíàëüíèõ,
ëîêàëüíèõ
ñï³ëüíîñòåé
ð³çíîãî
ìàñøòàáó .
Ìîæëèâèé
ï³äõ³ä äî
ë³äåðñòâà íà
ð³âí³ ð³çíèõ
ïîë³òè÷íèõ
³íñòèòóò³â - У
ïåðøèõ îñ³á У
òèõ ÷è
³íøèõ
ïàðò³é ,
ñóñï³ëüíî-
ïîë³òè÷íèõ†
îðãàí³çàö³é
òà ðóõ³â.
††† Æ.Áëîíäåëü
çàïðîïîíóâàâ
äâà âèì³ðè
ïîë³òèêè
ë³äåð³â íà
ï³äñòàâ³
òîãî, ÷è
ïðàãíóòü âîíè
çì³íèòè àáî
çáåðåãòè
³ñíóþ÷å ñòàíîâèùå
³ ÿê³
ìàñøòàáè
ïðîáëåì,
êîòð³ ¿ì äîâîäèòüñÿ
ðîçâТÿçóâàòè.
Âçàºìîçàëåæí³ñòü
öèõ äâîõ
âèì³ð³â äàº
çìîãó
âèÿâèòè
òèïè âïëèâó
ë³äåð³â íà
ñóñï³ëüñòâî.
ѕерший вим≥р†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
ƒругий вим≥р
†††††††††††††††††††††††††††† —фери д≥¤льност≥
†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
широка††††††††††††††††
пом≥рна††††††††† вузька
«береженн¤ ≥снуючог Ур¤т≥вникиУ††††† †††Узаспокоююч≥Ф†††† менеджери
становища††††††††††††††††††† „ерчиль, де √оль††††††† ( ≈йзенхауер )
ѕом≥рн≥ зм≥н膆†† патернал≥сти, попул≥ст膆 Уперегл¤дач≥Ф†† Упол≥пшувач≥Ф
†††††††††††††††††††††
( Ѕ≥смарк, —тал≥н)††††† (–ейган,
“етчер)
Ўирокомасштабн≥††††
≥деолог膆†††††††††††
Уреформ≥стиФ††††† УноваториФ
†зм≥н膆††††††††††† ( ћао, √≥тлер )†††††††††††††† (–узвельт)
††††† Ïîë³òè÷íèé
äîñâ³ä
ðîçä³ëÿº
ë³äåð³â çà
ìåòîäàìè
çä³éñíåííÿ
âëàäè ÿê
äåìîêðàò³â ³
äèêòàòîð³â. Îñòàíí³é
òèï
ë³äåðñòâà
âëàñòèâèé
àâòîðèòàðíèì
ðåæèìàì.
ßê çàçíà÷àâ Ð. ̳хельс, диктоторство вожд≥в
випливаЇ не т≥льки з ганебноњ жадоби пануванн¤ ≥ дикого свав≥лл¤ , а й дуже
часто з≥ щироњ впевненост≥ в значим≥сть власного " ¤ " дл¤
сусп≥льства . ўо представл¤Ї собою цей тип , можна побачити на приклад≥ ….
—тал≥на . ѕоширювалис¤ м≥фи про його вин¤ткову силу вол≥ , ст≥йк≥сть ,
р≥шуч≥сть та† " ген≥альн≥сть "
. Ќасправд≥ в≥н був надзвичайно нер≥шучим , дуже часто не знав , ¤к бути ≥ що
робити . “ака ж пристрасть до влади ≥ честолюбство , бажанн¤ будь-¤кою ц≥ною
бути об'Їктом уваги, дос¤гти слави ≥ викликати захопленн¤ юрби була властива й
≥ншим диктаторам , зокрема √≥тлеру . ƒо реч≥ , не завадить знати , що √≥тлер
страждав на короткозор≥сть . “ексти його промов друкувалис¤ на машинц≥ великими
л≥терами , ≥ виходив √≥тлер до народу без окул¤р≥в , робл¤ч≥ вигл¤д абсолютно
здоровоњ людини .
††††††† ƒ≥¤ демократичного л≥дера не виходить за меж≥ закону, насамперед конституц≥њ . ј це передбачаЇ , що в≥н Ї нос≥Їм виконавчоњ влади ( головою ур¤ду , президентом ) . ќдн≥Їю з ознак демократ≥њ Ї можлив≥сть ненасильницьким шл¤хом усунути в≥д влади недостойного л≥дера .
††††††† ≤стотне значенн¤ маЇ под≥л л≥дер≥в на реформатор≥в ≥ революц≥онер≥в . ÷е , насамперед , в≥дм≥нност≥ в питанн¤х тактики . ƒл¤ реформатор≥в типовим Ї прагненн¤ до мирноњ тактики поступових зм≥н , в основному щл¤хом переконанн¤ . –еволюц≥онери дотримуютьс¤ екстрем≥стськоњ тактики , що включаЇ насильство . ’оча дл¤ дос¤гненн¤ окремих ц≥лей революц≥онери за певних умов беруть на озброЇнн¤ тактичн≥ прийоми реформатор≥в. —воЇю чергою реформатори стикаютьс¤ з тим, що њхн¤ ненасильницька конфронтац≥¤ викликаЇ тактику насильства з боку прихильник≥в ≥снуючих пор¤дк≥в.
††††††† –≥зниц¤ м≥ж л≥дерами - реформаторами ≥ л≥дерами - революц≥онерами б≥льшою м≥рою ви¤вл¤Їтьс¤ в розум≥нн≥ й оц≥нц≥ ситуац≥њ . як зазначаЇ –. “акер , реформатор в≥дстоюЇ ьазовий м≥ф пол≥тичного сусп≥льства , його ≥деальну модель культури . ¬≥дхиленн¤ практики в де¤ких сферах житт¤ в≥д модел≥ - це ситуац≥¤ , ¤ку можна ≥ потр≥бно виправити . –еволюц≥онер, визначаючи колективну ситуац≥ю , вважаЇ , що вона ганебна , виправити њњ неможливо . ™диний вих≥д - фундаментальна перебудова сусп≥льства .
††††††† «авд¤ки авторитету й особистому впливу пол≥тичний л≥дер в≥д≥граЇ визначальну роль у зд≥йсненн≥ влади над орган≥зац≥Їю , до ¤коњ в≥н належить ≥ ¤ку очолюЇ . ‘ункц≥онально в≥н покликаний формувати† пол≥тичний курс , стратег≥ю ≥ тактику . …ого д≥¤льн≥сть зд≥йснюЇтьс¤ на трьох взаЇмопов'¤заних р≥вн¤х : перший - зд≥йсненн¤ функц≥њ оц≥нки ( в≥д л≥дер≥в чекають авторитетноњ , мудроњ та своЇчасноњ оц≥нки групових ситуац≥й ) , другий - виробленн¤ л≥н≥њ повед≥нки ( визначенн¤ в≥д ≥мен≥ групи напр¤му њњ д≥й з метою розв'¤занн¤ проблеми ) , трет≥й - виконанн¤ моб≥л≥зуючих функц≥й ( л≥дер повинен домагатис¤ п≥дтримки вс≥Їњ групи або њњ б≥льшост≥ в оц≥нц≥ ситуац≥њ ≥ реал≥зац≥њ нам≥ченого плану ).
††††††† Ћ≥дер - обов'¤зково особист≥сть , продукт† " природного в≥дбору " . ¬ зв'¤зку з цим сл≥д розр≥зн¤ти пон¤тт¤† " л≥дер "† ≥† " кер≥вник " . ѕол≥тичний кер≥вник також визначаЇ мету пол≥тики ≥ засоби њњ дос¤гненн¤, домагаЇтьс¤ реал≥зац≥њ певноњ стратег≥њ ≥ тактики . ѕроте робить це тому , що призначений або вибраний на кер≥вну посаду . «вичайно , в≥н може бути при цьому справжн≥м л≥дером - це найкращ≥й вар≥ант. јле можлива ≥ в≥дсутн≥сть у пол≥тичного кер≥вника , ¤к в особи , ¤костей л≥дера . ≤ ще одне : ¤кщо кер≥вник призначаЇтьс¤ , то л≥дер висуваЇтьс¤ стих≥йно .
††††††† —еред ус≥х атрибутивних ¤костей пол≥тичного л≥дера на перше м≥сце можна поставити харизматичн≥ ¤кост≥ : говорити, сп≥лкуватись з людьми . Ѕазовими дл¤ л≥дера Ї також ¤кост≥ орган≥заторськ≥ . ѕерше з орган≥заторських ¤костей - це вм≥нн¤ створювати свою команду . “ретьою важливою ¤к≥стю пол≥тика , без ¤коњ не в≥дбудетьс¤ л≥дер - аккумул¤ц≥йн≥сть , тобто вм≥нн¤ накопичувати , обдумувати ≥ виражати ≥нтереси людей .
††††††† “ри вир≥шальн≥ ≥ обов' ¤зков≥ ¤кост≥ дл¤ л≥дера визначав ћ. ¬ебер . ÷е - пристрасть , почутт¤ в≥дпов≥дальност≥ , оком≥р . ѕристрасть у розум≥нн≥ ор≥Їнтац≥њ на сутн≥сть† " справи " , пристрастну самов≥ддан≥сть њй . ѕроте одн≥Їњ т≥льки пристраст≥ недостатньо . ¬≥дпов≥дальн≥сть за справу повинна бути пров≥дною з≥ркою його д≥¤льност≥ . ј дл¤ цього потр≥бен оком≥р , здатн≥сть внутр≥шньо з≥брано ≥ спок≥йно п≥ддаватис¤ впливов≥ реальностей . ¬≥дсутн≥сть дистанц≥њ ≥ т≥льки такоњ - один ≥з смертних гр≥х≥в ус¤кого пол≥тика .
††††††† ¬загал≥ , л≥дер повинен бути над≥лений багатьма визначальними рисами . «окрема в≥н повинен вм≥ти зрозум≥ти , л≥кв≥дувати , а ще краще, не допустити пол≥тичного конфл≥кту . Ћ≥дер повинен мати зд≥бн≥сть в≥дчувати пол≥тичний час , адже вважаЇтьс¤ , що л≥дер , ¤кий ≥де на компром≥с ран≥ше н≥ж треба , втрачаЇ авторитет , а л≥дер, ¤кий ≥де на компром≥с п≥зн≥ше н≥ж треба , втрачаЇ ≥н≥ц≥ативу.
††††††† ѕевна р≥ч , серйозний пол≥тичний л≥дер повинен мати власну пол≥тичну програму вт≥ленн¤ ¤коњ у житт¤ стане альфою ≥ омегою його власноњ пол≥тичноњ л≥н≥њ . ѕроцес реал≥зац≥њ ц≥Їњ програми багато в чому залежить в≥д ум≥нн¤ особистост≥ доповнити формальне л≥дерство ( ¤ке пов'¤зане з встановленими д뤆 " першоњ особи "† правилами ≥ функц≥ональними в≥дносинами ) з л≥дерством неформальним ( воно виникаЇ на основ≥ особист≥стих взаЇмов≥дносин у дан≥й груп≥ ) . ” ≥ншому випадку , ¤кшо формальне л≥дерство вступаЇ в конфл≥кт з л≥дерством неформальним , то проблема реал≥зац≥њ пол≥тичноњ програми матиме низький процент ймов≥рност≥ ≥ слабку перспективу .
††††††† ‘ормуванн¤ морально й ≥нтелектуально розвиненоњ особистост≥ сьогодн≥ - це високо¤к≥сна демократ≥¤ ≥ цив≥л≥зована державна пол≥тика завтра. —правд≥ в≥льною ≥ справд≥ незалежною ”крањна може стати лише за умов становленн¤ ≥ зм≥цненн¤ у сусп≥льств≥ ст≥йкоњ , життЇздатноњ традиц≥њ ц≥леспр¤мованого вихованн¤ у людини почутт¤ власноњ духовноњ г≥дност≥ - воно не просто забезпечуЇ њй ≥мун≥тет проти† " вуличного плюрал≥зму ", а Ї найпершою й основною акс≥омою правосв≥домост≥ ≥ пол≥тичноњ культури особистост≥ , включаючи й особист≥сть пол≥тичного л≥дера . ÷¤ традиц≥¤ , а ми Ї св≥дками перших њњ паростк≥в , ≥ започатковуЇ перех≥д в≥д авторитарного л≥дерства ( ¤ке передбачаЇ одноос≥бний спр¤мовуючий вплив ) до демократичного л≥дерства ( ¤ке залучаЇ людей до сп≥льного управл≥нн¤ сусп≥льними справами ), а ¤кщо ширше - то ≥ до формуванн¤ розвинутого демократичного ментал≥тету украњнського народу .