главна¤ | добавить реферат | оценить |
Ќайти: | на: |
2 липн¤ 1993 року ¬ерховна –ада ”крањни
схвалила Уќсновн≥ напр¤мки зовн≥шньоњ пол≥тики ”крањниФ. ÷ей документ визначаЇ
базов≥ нац≥ональн≥ ≥нтереси ”крањни ≥ завданн¤ њњ зовн≥шньоњ пол≥тики, м≥стить
засади, на ¤ких реал≥зуЇтьс¤ зовн≥шньопол≥тична д≥¤льн≥сть нашоњ держави.
¬
документ≥, зокрема, зазначаЇтьс¤, що з огл¤ду на його геопол≥тичне становище,
≥сторичний досв≥д, культурн≥ традиц≥њ, багат≥ природн≥ ресурси, потужний
економ≥чний, науково-техн≥чний та ≥нтелектуальний потенц≥ал, ”крањна маЇ вс≥
можливост≥ стати спливовую св≥товою державою, виконувати значну роль в
забеспеченн≥ пол≥тико-економ≥чноњ стаб≥льност≥ в ™вроп≥.
«овн≥шн¤
пол≥тика ”крањни спр¤мовуЇтьс¤ на виконанн¤ таких найголовн≥ших завдань:
Ј
утвердженн¤ ≥ розвиток ”крањни
¤к незалежноњ демократичноњ держави;
Ј
забеспеченн¤ стаб≥льност≥
м≥жнародного становища ”крањни;
Ј
збереженн¤ територ≥альноњ
ц≥л≥стност≥ держави та недоторканост≥ њњ кордон≥в;
Ј
включенн¤ нац≥онального
господарства у св≥тову економ≥чну систему дл¤ його повноц≥нного економ≥чного
розвитку, п≥двищенн¤ добробуту народу;
Ј
захист прав та ≥нтерес≥в
громад¤н ”крањни, њњ юридичних ос≥б за кордоном, створенн¤ умов дл¤ п≥дтриманн¤
контакт≥в з заруб≥жними украњнц¤ми ≥ в≥х≥дц¤ми з ”крањни, наданн¤ њм допомоги
зг≥дно з м≥жнародним правом;
Ј
поширенн¤ в св≥т≥ образу
”крањни ¤к над≥йного ≥ передбачуваного партнера.
«асади, на ¤ких наша держава реал≥зуЇ
свою зовн≥шню пол≥тику, базуютьс¤ на дотриманн≥ загальновизначних норм ≥
принцип≥в м≥жнародного права, статуту ќќЌ, ’ельс≥нського «аключного акту,
ѕаризькоњ харт≥њ дл¤ новоњ ™вропи та ≥нших документ≥в ЌЅ—™.
”крањна
зд≥йснюЇ в≥дкриту зовн≥шню пол≥тику ≥ прагне до сп≥вроб≥тництва з ус≥ма
за≥нтересованими партнерами, уникаючи залежност≥ в≥д окремих держав чи груп
держав.
¬она
розбудовуЇ своњ двосторонн≥ та багатосторонн≥ в≥дносини з ≥ншими державами та
м≥жнародними орган≥зац≥¤ми на основ≥ принцип≥в добров≥льност≥, взаЇмодопомоги,
р≥вноправност≥, взаЇмовигоди, невтручанн¤ у внутр≥шн≥ справи.
”крањна,
наголошуЇтьс¤ в документ≥, не Ї ворогом жодноњ держави. ¬она беззастережно
засуджуЇ в≥йну ¤к знар¤дд¤ нац≥ональноњ пол≥тики, додержуЇтьс¤ принципу
незастосуванн¤ сили та загрози силою ≥ прагне вир≥шувати будь-¤к≥ м≥жнародн≥
спори виключно мирними засобами. ћи не висуваЇмо жодних териториальних
претенз≥й до своњх сус≥д≥в, так само, ¤к ≥ не визначаЇмо жодних териториальних
претенз≥й до себе.
¬
сучасних умовах, п≥дкреслюЇтьс¤ в документ≥, додержанн¤ прав людини не Ї лише
внутр≥шньою спавою окремих держав.
”крањна
додержуЇтьс¤ принципу непод≥льност≥ м≥жнародного миру ≥ м≥жнародноњ безпеки ≥
вважаЇ, що загроза нац≥ональн≥й безпец≥ будь-¤коњ держави становить загрозу
загальн≥й безпец≥ ≥ миру у всьому св≥т≥. ¬ своњй зовн≥шн≥й пол≥тиц≥ вона
обстоюЇ п≥дх≥д Убезпека дл¤ себе Ц через безпеку дл¤ вс≥хФ.
Ќаша
держава керуЇтьс¤ принципом примату права в зовн≥шн≥й пол≥тиц≥, визначаючи
пр≥оритет загальновизнаних норм м≥жнародного права перед нормами
внутр≥шньодержавного права. ѓњ неодм≥нний принцип Ц сумл≥нне використанн¤ вс≥х
своњх м≥жнародних зобов'¤зань. Ќалежним чином рат≥ф≥кован≥ договори ”крањна
вважаЇ частиною свого внутр≥шнього права.
” своњй
зовн≥шн≥й пол≥тиц≥ ”крањна спираЇтьс¤ на фундаментальн≥ загальнолюдськ≥
ц≥нност≥ ≥ засуджуЇ практику подв≥йних стандарт≥в в м≥ждержавних стосунках.
”крањна
виступаЇ проти присутност≥ збройних сил ≥нших держав на украњнськ≥й територ≥њ,
а також проти розм≥щенн¤ ≥ноземних в≥йськ на територ≥¤х ≥нших держав без ¤сно
висловленоњ згоди цих держав, кр≥м випадк≥в застосуванн¤ м≥жнародних санкц≥й
в≥дпов≥дно до статуту ќќЌ.
«г≥дно
з вимогами м≥жнародного права, ”крањна зд≥йснюЇ неозброЇн≥ примусов≥ санкц≥йн≥
заходи у випадках м≥жнародних правопорушень, ¤к≥ завдають њй шкоду.
”крањна
застосовуЇ своњ «бройн≥ —или у випадках акт≥в збройноњ агрес≥њ проти нењ та
будь-¤ких ≥нших збройних заз≥хань на њњ териториальну ц≥л≥стн≥сть та
недоторканн≥сть державних кордон≥в або на виконанн¤ своњх м≥жнародних
зобовТ¤зань.
”крањна
вважаЇ себе, на р≥вн≥ з ус≥ма колишн≥ми рад¤нськими республ≥ками,
правонаступницею —оюзу –—– ≥ не визнаЇ будь-¤ких переваг ≥ вин¤тк≥в з цього принципу
дл¤ жодноњ з держав-правонаступниць без належним чином оформленоњ згоди св≥х
цих держав.
√оловними
сферами зовн≥шньопол≥тичноњ д≥¤льност≥ ”крањни Ї розвиток двосторонн≥х
м≥ждержавних в≥дносин, розширенн¤ участ≥ в Ївропейському рег≥ональному
сп≥вроб≥тництв≥, сп≥вроб≥тництво в рамках —п≥вдружност≥ незалежних держав,
членство в ќќЌ та ≥нших ун≥версальних м≥жнародних орган≥зац≥¤х. ѕр≥оритетними
напр¤мами двосторонн≥х в≥дносин ”крањни Ї активний розвиток стосунк≥в з такими
групами держав: зах≥дн≥ держави Ц члени ™— та Ќј“ќ, географ≥чно близьк≥
держави, крањни јз≥њ, јз≥атсько-“ихоокеанського рег≥ону, јфрики та Ћатинськоњ
јмерики.
«
прикордонними державами, говоритьс¤ в документ≥, ”крањна маЇ на мет≥ укласти
повномаштабн≥ договори про добросус≥дство ≥ сп≥вроб≥тництво, в тому числ≥ дл¤
остаточного п≥дтвердженн¤ ≥снуючих державних кордон≥в, створенн¤ атмосфери
взаЇмноњ дов≥ри та поваги, розбудови дружн≥х ≥ взаЇмовиг≥дних партнерських
в≥дносин у вс≥х галуз¤х. ¬ цьому контекст≥ кожна прикордонна держава Ї стратег≥чним
партнером ”крањни.
¬
Уќсновних напр¤мках зовн≥шньоњ пол≥тики ”кра≥ниФ звертаЇтьс¤ особлива увага на
те, що у зв¤Тзку з особливост¤ми ≥сторичного розвитку ≥ специф≥кою
геопол≥тичного ≥ геоеконом≥чного положенн¤ ”крањни дом≥нантною двосторонн≥х
в≥дносин з прикордоними державами Ї украњнсько-рос≥йськ≥ в≥дносини. ƒл¤ ”крањни
вони Ї стосунками Уособливого партнерстваФ, оск≥льки в≥д њхнього характеру
значною м≥рою залежатиме дол¤ прогресивного демократичного розвитку ¤к ”крањни,
так ≥ –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ, стаб≥льн≥сть в ™вроп≥ ≥ в усьому св≥т≥. ѕрод≥ючи
будь-¤ким територ≥альним претенз≥¤м чи спробам втручанн¤ у своњ внутр≥шн≥
справи, ”крањна вживатиме вс≥х заход≥в дл¤ переведенн¤ стосунк≥в з –ос≥Їю в
русло справжнього добросус≥дства, взаЇмоповаги ≥ партнерства. ¬ цьому контекст≥
надзвичайно важливе завданн¤ пол¤гаЇ в актив≥зац≥њ д≥¤льност≥, спр¤мованоњ на
усв≥домленн¤ обома сторонами безперспективност≥ ≥ згубност≥ курсу на
конфронтац≥ю в укра≥нсько-рос≥йських в≥дносинах.
–озбудова
стосунк≥в з зах≥дноЇвропейськими державами, говоритьс¤ в документ≥, створить
умови дл¤ в≥днвленн¤† давн≥х пол≥тичних,
економ≥чних, культурних, духовних звТ¤зк≥в ”крањни з Ївропейською цив≥л≥зац≥Їю,
прикоренн¤ демократизац≥њ, проведенн¤ ринкових реформ та оздоровленн¤
нац≥ональноњ економ≥ки. “аке сп≥вроб≥тництво стане над≥йним п≥дгрунт¤м дл¤
розширенн¤ участ≥ ”крањни в Ївропейських структурах та майбутнього ≥нтегруванн¤
њњ господарства до загальноЇвропейського†
≥ св≥тового економ≥чного простору. ¬ цьому контекст≥ особливе значенн¤
дл¤ ”крањни мають в≥дновини ≥з —полученими Ўтатами јмерики.
√еограф≥чно
близьк≥ держави разом з де¤кими прикордонними крањнами Ї своЇр≥дним мостом м≥ж
”крањною та заходом ™вропи. ”крањна розвиватиме з ними повномасштабн≥ дружн≥
в≥дносини. “аке сп≥вроб≥тництво розширюватиме смугу стаб≥льност≥ ≥ миру навколо
”крањни, спри¤тиме њњ утвердженню ¤к впливовоњ Ївропейськоњ держави, торуватиме
шл¤хи до широких пол≥тичних , економ≥чних, культурних, наукових, гуман≥тарних
стосунк≥в з ÷ентральною, ѕ≥вн≥чно-—х≥дною ™вропою. –озгалужен≥ ≥ стаб≥льн≥
стосунки ”крањни з географ≥чно близькими державами Ї необх≥дною умовою
повноц≥нного ≥нтегруванн¤ ”крањни у с≥мТю Ївропейських народ≥в, њњ активноњ
участ≥ в рег≥ональному ≥ субрег≥ональному сп≥вроб≥тництв≥.
¬
документ≥ зазначаЇтьс¤, що ”крањна розвиватиме двосторонн≥ в≥дносини з
азиатськими, африканськими, латиноамериканськими державами, а також крањнами
јз≥атсько-“ихоокеанського рег≥ону.
ќкреслюючи
основн≥ напр¤мкирег≥онального сп≥вроб≥тництва ”крањни в ™вроп≥, документ
перераховуЇ так≥ пр≥оритети в ц≥й галуз≥: д≥¤льн≥сть у рамках Ќаради з безпеки
≥ сп≥вробитництва в ™вроп≥ (ЌЅ—™), участь в –ад≥ ѕ≥вн≥чноатлантичного
сп≥вробитництва та ѕ≥вн≥чноатлантичноњ асамблењ, розвиток контакт≥в з –адою
™вропи та ≥ншими Ївропейськими структурами.
”крањна
розвиватиме свою зовн≥шньопол≥тичну активн≥сть ≥ на субрег≥ональних напр¤мках,
зокрема у „ерноморському економ≥чному сп≥вроб≥тництв≥ та ƒунайськ≥й ком≥с≥њ,
налагоджуватиме широк≥ контакти на —ередземноморському напр¤мку,
дотримуватиметьс¤ курсу на включенн¤ в сп≥вроб≥тництво в рамках
÷ентральноЇвропейськоњ ≥н≥ц≥ативи, прагнутиме п≥дтримувати т≥сн≥ контакти з
¬ишеградською групою, ѕ≥вн≥чною –адою, та –адою держав Ѕалт≥йського мор¤,
розвиватиме сп≥вроб≥тництво у межах арпатського Їврорег≥ону.
¬ документ≥
п≥дкреслюЇтьс¤, що перспективною метою украњнськоњ зовн≥шньоњ пол≥тики Ї
членство ”крањни в ™вропейських —п≥втовариствах, а також ≥нших
зах≥дноЇвропейських або загальноЇвропейських структурах.
”крањна,
¤к одна ≥з засновниць —п≥вдружност≥ незалежних держав, розвиваЇ сп≥вроб≥тництво
з крањнами Ц учасниц¤ми —Ќƒ в≥дпов≥дно положень угоди про —п≥вдружн≥сть
незалежних держав ≥з «астереженн¤ми до нењ, зробленими ¬ерховною –адою ”крањни.
”крањна
виступаЇ за розвиток найширших торговельно-економ≥чних та ≥нших звТ¤зк≥в м≥ж
крањнами —Ќƒ на засадах суверенного партнерства, р≥вноправност≥ ≥
взаЇмовигоди.¬она в≥дстоюватиме позиц≥њ збалансованоњ господарськоњ д≥¤льност≥
в рамках —Ќƒ ¤к необх≥дного етапу на шл¤ху спровадженн¤ цив≥л≥зованих форм
розвитку ≥нтеграц≥йних процес≥в. ¬изнаючи потребу т≥сноњ економ≥чноњ взаЇмод≥њ
в рамках —Ќƒ, ”крањна виходитиме з того, що нагальною потребою сучасного етапу
Ї перегл¤д старих ≥ перех≥д до нових форм ≥нтеграц≥њ, к≥ б спри¤ли
¤кнайшвидшому входженню ”крањни та ≥нших за≥нтересованих крањн —Ќƒ в
европейську ≥ св≥тову економ≥чну систему.
”крањна,
говоритьс¤ в документ≥, уникатиме участ≥ в ≥нституц≥онал≥зац≥њ форм
м≥ждержавного сп≥вроб≥тництва в рамках —Ќƒ, здатних перетворити —п≥вдружн≥сть в
наддержавну структуру федеративного чи конфедеративного характеру.
”крањна
п≥дтверджуЇ св≥й нам≥р стати в майбутньому безТ¤дерною державою. —короченн¤ та
знищенн¤ ¤дерноњ зброњ, ¤ка розташована на њњ територ≥њ, ”крањна повТ¤зуЇ з
наданн¤м њй ¤дерними державами та св≥товим сп≥втовариством над≥йних гарант≥й
нац≥ональноњ безпеки.
ќдночасно
з пошуками м≥жнародних гарант≥й своЇњ безпеки, говоритьс¤ в документ≥, ”крањна
дбаЇ про розбудову власниз «бройних —ил в≥дпов≥дно до принципу необх≥дноњ
оборонноњ достатност≥. ¬≥йськова доктрина ”крањни маЇ оборонний характер ≥
передбачаЇ створенн¤ арм≥њ, озброЇноњ сучасними видами зброњ та налагодженн¤м
в≥йськово-пол≥тичного сп≥вроб≥тництва з ≥ншими, насамперед, сус≥дними державами
та м≥жнародними огран≥зац≥¤ми, зокрема, Ќј“ќ та «™—.
≈фективне
зд≥йсненн¤ зовн≥шньоњ пол≥тики, говоритьс¤ в документ≥, вимагаЇ на¤вност≥
механ≥зму њњ правового, ф≥нансового, матер≥ального та кадгового забезпеченн¤,
розгалуженоњ ≥нфраструктури заруб≥жних орган≥в зовн≥шних зносин.
ѕ≥д
керивництвом ѕрезидента ”крањни практична реал≥зац≥¤ зовн≥шньопол≥тичноњ
д≥¤льност≥ забеспечуЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни ≥ зд≥йснюЇтьс¤
ћ≥н≥стерством закордонних справ, ≥ншими центральними огранами державноњ
виконавчоњ влади на основ≥ онституц≥њ ≥ закон≥в ”крањни.
¬ той
же день ¬ерховною –адою ”крањни ухвалено в≥дпов≥дну ѕостанову, ¤ка зобовТ¤зуЇ
аб≥нет ћ≥н≥стр≥в, ћ≥нестерство закордонних справ, дипломатичн≥ ≥ консульськ≥
представництва за кордоном, ≥нш≥ м≥н≥стерства та в≥домства, ¤к≥ беруть участь в
реал≥зац≥њ зовн≥шньопол≥тичного курсу, керуватис¤ в робот≥ Уќсновни напр¤мками
зовн≥шньоњ пол≥тики ”крањниФ.†††