главна¤ добавить реферат оценить

Ќайти: на:

—писок работ по политологии:

—качать реферат (14Kb)

Ќј÷≤ќЌјЋ≤«ћ я  ƒ∆≈–≈Ћќ ѕќЋ≤“»„Ќ»’  ќЌ‘Ћ≤ “≤¬

 

 

††††††††††† Ќа нин≥шньому етап≥ свого розвитку ”крањна набуваЇ нового ≥сторичного та культурного досв≥ду.ћасштаб соц≥альних перетворень, що в≥дбуваютьс¤, можна пор≥вн¤ти з порушенн¤м своЇр≥дних тектон≥чних плит, ¤к≥ п≥дтримують всю споруду сусп≥льства: зм≥нюютьс¤ структури економ≥чних в≥дносин, формуютьс¤ нов≥ субТЇкти власност≥ ≥ пол≥тичноњ д≥¤льност≥, трансформуютьс¤ базов≥ ц≥нност≥ улаштуванн¤ житт¤ ≥ мотивац≥њ повед≥нки, зм≥нюютьс¤ уклад житт¤ ≥ мисленн¤, стал≥ традиц≥њ.ѕол≥тична сфера сучасноњ ”крањни Ї максимально динам≥чною системою, ≥ саме цей динам≥зм УзабезпечуЇФ конфл≥ктний потенц≥ал пол≥тичноњ сфери украњнського сусп≥льства.ќдн≥Їю ≥з форм потенц≥йноњ конфл≥ктност≥ сучасного украњнського сусп≥льства Ї етн≥чний потенц≥ал.

 

ѕ≥д пон¤тт¤м пол≥тичного конфл≥кту ¤к правило розум≥ють боротьбу за волод≥нн¤ пол≥тичною владою, ¤ка у¤вл¤Ї собою сукупн≥сть соц≥альних позиц≥й, що дозвол¤ють одн≥й груп≥ людей розпор¤джатис¤ д≥¤льн≥стю ≥нших.—аме у цьому закладено головний конфл≥кт будь-¤коњ системи сусп≥льних в≥дносин. онфл≥кт - це реальн≥ стосунки (взаЇмод≥њ) м≥ж людьми або складними соц≥альними суб'Їктами, при ¤ких одн≥ учасники конфл≥кту можуть дос¤гати своЇњ мети т≥льки за рахунок певного обмеженн¤, ущемленн¤ ≥снуючих або сприйн¤тих ц≥лей, ≥нтерес≥в, прав або статусу ≥нших учасник≥в.

 

ѕол≥тичний конфл≥кт може в≥дбуватис¤ у двох макропол≥тичних вим≥рах: 1) м≥ж соц≥альними ≥ пол≥тичними групами, ¤к≥ у даний момент позбавлен≥ влади, але прагнуть њњ здобути, ≥ групами, ¤к≥ владу контролюють; 2) всередин≥ соц≥альних ≥ пол≥тичних груп, над≥лених владою, але прагнучих б≥льшого впливу на прийн¤тт¤ р≥шень ≥ всеос¤жного задоволенн¤ своњх ≥нтерес≥в.” першому випадку пол≥тичний конфл≥кт може зд≥йснюватис¤ ¤к передвиборча боротьба, протисто¤нн¤ ≥деолог≥чних позиц≥й за зд≥йсненн¤ впливу на громадську думку, ¤к конфл≥кт ≥нтерпретац≥й стратег≥чних аспект≥в розвитку сусп≥льства (дл¤ наших умов сл≥д додати також ≥нтерпретац≥ю минулого ”крањни). ” другому випадку пол≥тичний конфл≥кт Ї формою боротьби за посадов≥ позиц≥њ в пол≥тичн≥й систем≥ державних ≥нститут≥в.

 

÷≥нн≥сно-нормативний компонент пол≥тичного конфл≥кту, тобто з≥ткненн¤ ц≥нностей ≥ норм, проголошуваних учасниками пол≥тичноњ д≥¤льност≥, Ї суттЇвою причиною виникненн¤ конфл≥кту.

 

ƒ≥њ суб'Їкт≥в пол≥тичних в≥дносин бувають зумовлен≥ ¤к матер≥альними, так ≥ духовними (≥деолог≥чними) чинниками.ќстанн≥ можуть бути рац≥ональними чи ≥ррац≥ональними. ожен ≥з суб'Їкт≥в пол≥тичноњ д≥¤льност≥ виносить на розсуд громадськост≥ думц≥ власну систему ц≥нностей ≥ норм сусп≥льного устрою, тобто власну ≥деолог≥ю.≤деолог≥чна конкуренц≥¤ за вплив на сусп≥льну думку (це перше "в≥дкритт¤" посттотал≥таризму) Ї одн≥Їю з передумов пол≥тичного конфл≥кту.

 

 онфл≥кти, що виникли внасл≥док боротьби за розпод≥л чи контроль над матер≥альними ≥ ф≥нансовими ресурсами, в≥дносно легко вир≥шуютьс¤ шл¤хом завчасноњ моб≥л≥зац≥њ стор≥н, зац≥кавлених в њхн≥й нейтрал≥зац≥њ.јле конфл≥кти, в основ≥ ¤ких лежать з≥ткненн¤ ц≥нностей та ≥деолог≥чних норм, дуже важко нейтрал≥зувати за допомогою переговорного процесу.—юди можна в≥днести м≥жконфес≥йну боротьбу з етн≥чною ворожнечею.ѕод≥бн≥ конфл≥кти часто набувають пол≥тичного (≥нколи й геопол≥тичного) зм≥сту (м≥ж протестантами ≥ католиками у ѕ≥вн≥чн≥й ≤рланд≥њ, м≥ж шињтами та сун≥тами, арабами та ≥зрањльт¤нами тощо).

 

ѕ≥сл¤ зак≥нченн¤ "холодноњ в≥йни" етн≥чний та рел≥г≥йний екстрем≥зм, забобони нац≥онал≥стичноњ ≥деолог≥њ стали причинами виникненн¤ "конфл≥кт≥в низькоњ ≥нтенсивност≥".ћ≥жнародн≥ орган≥зац≥њ, нац≥ональн≥ ур¤ди, профес≥йн≥ анал≥тики ви¤вилис¤ в багатьох випадках неспроможними дати адекватну в≥дпов≥дь викликам сучасного нац≥онал≥зму.Ќезважаючи на значну к≥льк≥сть досл≥джень, присв¤чених етн≥чним конфл≥ктам, миротворч≥ м≥жнародн≥ орган≥зац≥њ та окрем≥ ур¤ди не можуть похвалитис¤ фактами швидкого й ефективного врегулюванн¤ м≥жнац≥ональних конфл≥кт≥в.

 

Ќац≥онал≥зм - багатом≥рне ¤вище й дати йому формально непротир≥чне визначенн¤ майже неможливо.ƒл¤ ≥люстрац≥њ цього твердженн¤ можна навести так≥ висловлюванн¤:

 

Ќац≥онал≥зм Ц це Уголовним чином принцип, зг≥дно з ¤ким пол≥тичне ≥ нац≥ональне повинно бути конгуентнеФ (≈.ƒж. √обсбом).

Ќац≥онал≥зм Ц Уграничний р≥вень ло¤льност≥ до власноњ нац≥ональност≥Ф ≥ Унац≥ональна держава ¤к ≥деальна форма пол≥тичноњ орган≥зац≥њФ (—. ван ≈вер).

УЌац≥онал≥зм Ц пол≥тичний рух, ¤кий маЇ дв≥ характеристики: по-перше, його р¤дов≥ учасники про¤вл¤ють граничний р≥вень ло¤льност≥ до њхньоњ власноњ етн≥чноњ або нац≥ональноњ сп≥льноти (ознаками ¤коњ Ї сп≥льне ≥мТ¤, м≥ф сп≥льного походженн¤, ≥сторична памТ¤ть, сп≥льна культура, звТ¤зок з ≥сторичною територ≥Їю або батьк≥вщиною, певна м≥ра загальноњ сол≥дарност≥); при цьому ц¤ ло¤льн≥сть вит≥сн¤Ї ло¤льн≥сть до ≥нших груп, тобто вона базуЇтьс¤ на сп≥льному р≥дств≥ чи пол≥тичн≥й ≥деолог≥њ; по-друге, ц≥ етн≥чн≥ чи нац≥ональн≥ сп≥льноти прагнуть до власноњ незалежноњ державиФ (ј. —м≥т).

 

ќкр≥м таких наукових визначень в л≥тератур≥ можна зустр≥ти чимало надзвичайно за≥деолог≥зованих тлумачень цього пон¤тт¤:

 

УЌац≥онал≥зм Ц це ≥деолог≥¤, психолог≥¤, соц≥альна практика, св≥тогл¤д ≥ пол≥тика п≥длеглост≥ одних нац≥й ≥ншим, пропов≥дь нац≥ональноњ вин¤тковост≥ ≥ переваги, розпалюванн¤ нац≥ональноњ ворожнеч≥, недов≥ри ≥ конфл≥кт≥в.Ф (ѕолитологи¤: Ёнциклопедический словарь/под ред. ё. јверь¤нова. Ц ћ., 1993).

УЌац≥онал≥зм Ц ≥деолог≥¤ ≥ пол≥тика в нац≥ональному питанн≥, дл¤ ¤ких характерн≥ ≥дењ нац≥ональноњ зверхност≥ та нац≥ональноњ вин¤тковост≥.Ќац≥онал≥зм трактуЇ нац≥ю ¤к вищу над≥сторичну ≥ надкласову форму сусп≥льноњ Їдност≥, ¤к гармон≥чне ц≥ле з ≥нтересами вс≥х складових њњ соц≥альних прошарк≥в.Ф (‘илософский энциклопедический словарь. Ц ћ., 1989).

Уѕ≥д сучасну пору в ≥сторичному розвитку людства, в його невгамовному т¤ж≥нн≥ до справедливост≥, найвища форма духовно-орган≥чноњ сп≥льноти Ц це нац≥¤, ¤к думка Ѕога.Ќац≥¤ Ц це природна, в≥чна категор≥¤; це сусп≥льно-пол≥тична варт≥сть; це жива, самобутна, духовно та орган≥чно сплетена сп≥льнота Е це нев≥дТЇмна Їдн≥сть ус≥х прошарк≥в ≥ вс≥х покол≥нь Уживих, мертвих ≥ ненародженихФ, спа¤них Усп≥льною волею жити самост≥йним житт¤м у власн≥й держав≥ЕФ; Убути нац≥онал≥стом означаЇ бути насамеред етичним воњном за ѕравду й —праведлив≥сть.”крањнський нац≥онал≥зм висуваЇ ≥деал √еро¤ ¤к найвищий, найшл¤хетн≥ший тип Ћюдини.Ф («варич –.¬ол¤ до справедливост≥. Ц ћюнхен, 1992).

 

ѕри тлумаченн≥ нац≥онал≥зму ¤к сучасноњ пол≥тичноњ теч≥њ багато непорозум≥нь виникаЇ з того, що "нац≥ональне" ≥нтерпретуЇтьс¤ ¤к онтолог≥чна характеристика людини ≥ сусп≥льних форм житт¤, тобто помилково вважаЇтьс¤, що нац≥ональн≥ форми св≥домост≥ Ї "природними" культурними властивост¤ми.’оча вони найчаст≥ше саме так ≥ сприймаютьс¤, дан≥ етнограф≥њ св≥дчать про протилежне - нац≥ональн≥ форми св≥домост≥, а також ≥ сам≥ нац≥њ передус≥м створюютьс¤ ≥нтелектуалами ≥ державними пол≥тичними зусилл¤ми.÷е стосуЇтьс¤ ≥ категор≥њ етносу, ¤ка ¤вл¤Ї собою внутр≥шньогрупову деф≥н≥ц≥ю, ¤ку неможливо визначити строгою науковою або конституц≥йною формулою.Ќа жаль, обидва ц≥ пон¤тт¤ активно ≥ бездумно присутн≥ в пол≥тичн≥й мов≥ та нормативно-правових текстах.„исленн≥, так би мовити, нац≥ональн≥ ≥стор≥њ, енциклопед≥њ та культуролог≥чн≥ досл≥дженн¤ часто мають мало сп≥льного з реальною ≥стор≥Їю народу.“а й номенклатура самих народ≥в, тим б≥льше њхн¤ назва - це результат "зовн≥шн≥х вказ≥вок" стародавн≥х мандр≥вник≥в, що контактували з народом, або сучасних вчених ≥ пол≥тик≥в.“реба т≥льки визнати, що етн≥чн≥сть конструюЇтьс¤ та реконструюЇтьс¤ певними вербальними д≥¤ми, ¤к≥ в≥дображають сучасн≥ умови, у тому числ≥ владн≥ стосунки м≥ж соц≥альними угрупованн¤ми ≥ не розгл¤дати етн≥чн≥сть ¤к позачасовий параметр людського ≥снуванн¤.

 

ѕричини виникненн¤ неспод≥ваного дл¤ багатьох анал≥тик≥в ренесансу (а ≥нколи нав≥ть агрес≥њ) нац≥онал≥зму пов'¤зан≥ з тим, що тривалий час нац≥ональн≥ та етн≥чн≥ фактори сприймалис¤ комун≥стичною ≥деолог≥Їю ¤к другор¤дн≥ ≥ рудиментарн≥ форми сусп≥льного устрою, тод≥ ¤к пр≥оритетними були класов≥ ≥нтереси.

 

¬иникненн¤ та експанс≥¤ ≥деолог≥њ нац≥онал≥зму обумовлен≥ трьома факторами: прагненн¤м п≥длеглоњ нац≥ональност≥ зберегти середн≥й по крањн≥ прожитковий м≥н≥мум; захистом власноњ територ≥њ в≥д перенаселенн¤ представниками ≥нших нац≥ональностей; зд≥йсненн¤м ÷ентром жорсткоњ асим≥л¤ц≥йноњ пол≥тики.ќстанн≥й фактор Ї причиною виникненн¤ у св≥домост≥ даноњ нац≥ональност≥ почутт¤ страху за своЇ ≥снуванн¤, а також нонконформ≥стських настроњв серед пол≥тичноњ та ≥нтелектуальноњ ел≥ти.«розум≥ло, що за таких умов приводом дл¤ конфл≥кту може бути будь-що: в≥д побутового ≥нциденту до нев≥рно зрозум≥лих населенн¤м д≥й орган≥в влади.

 

—еред причин ренесансу нац≥онал≥зму ¤к пол≥тичноњ ≥деолог≥њ також сл≥д в≥дзначити формуванн¤ у св≥домост≥ нац≥ональних пол≥тичних ≥ управл≥нських ел≥т прагненн¤ до позбавленн¤ в≥д контролю з боку центру.÷е теж Ї вагомим фактором, ¤кий маЇ неаби¤кий конфл≥ктний потенц≥ал.≈тноси ¤к так≥ не виступають самост≥йними суб'Їктами ≥сторичних або пол≥тичних под≥й.“акими суб'Їктами виступають певн≥ ел≥тн≥ групи, що претендують на участь у влад≥ ≥ формулюють зм≥ст нац≥ональних ≥нтерес≥в.ќчевидна широкому загалу теза про право нац≥њ на самовизначенн¤ або власну, тобто нац≥ональну державу Ї дво¤кою, адже самовизначаютьс¤, передус≥м, владн≥ ел≥ти нових пол≥тичних структур .

 

як визначити ступ≥нь загрози нац≥онал≥зму?—постереженн¤ св≥дчать, що ≥нтереси нац≥ональних груп (¤кщо вони не мають в≥двертоњ лоб≥стськоњ п≥дтримки) ≥ загроза м≥жнац≥ональних конфл≥кт≥в часто знаход¤тьс¤ поза увагою центральноњ влади.ƒл¤ пол≥тичного й управл≥нського ≥стебл≥шменту б≥льш важливим Ї розпод≥л ÷ентром владних повноважень ≥ матер≥альних ресурс≥в, що створюЇ спри¤тливий грунт дл¤ зростанн¤ м≥жнац≥ональних конфл≥кт≥в ≥ використанн¤ проблем нац≥ональних груп (наприклад, мовних) у пол≥тичних ц≥л¤х.

 

ѕ≥д час пол≥тичних конфл≥кт≥в, ¤к≥ виникли на нац≥ональному грунт≥, в≥дбуваЇтьс¤ боротьба за принципи, ц≥нност≥ ≥ норми, ¤кими "не можна поступитис¤". омпром≥с при цьому дос¤гаЇтьс¤ з≥ значними труднощами, адже у самосв≥домост≥ учасник≥в конфл≥кту в≥н пов'¤заний з≥ зрадою "духу кров≥, справ≥ предк≥в" та "зникненн¤м культурних традиц≥й".Ќос≥њ ≥ррац≥ональних ц≥нн≥сно-нормативних установок майже не здатн≥ сприймати аргументац≥ю протилежноњ сторони, нав≥ть тод≥, коли ≥снуЇ можлив≥сть компром≥су.”трудненн¤ в нейтрал≥зац≥њ такого роду конфл≥кт≥в викликан≥ тим, що актив≥зац≥¤ таких складових пол≥тичноњ д≥¤льност≥ ¤к рел≥г≥йний фанатизм, етн≥чна нетерпим≥сть ≥ радикальний нац≥онал≥зм не завжди безпосередньо детерм≥нуЇтьс¤ пог≥ршенн¤м матер≥ального р≥вн¤ житт¤.ƒеструктивн≥ ц≥нност≥ ≥ конфл≥ктний тип повед≥нки ≥нод≥ можуть формуватис¤ в св≥домост≥ тих представник≥в пол≥тичноњ д≥¤льност≥, ¤к≥ належать (у матер≥альному в≥дношенн≥) до благополучних соц≥альних груп.

 

ѕол≥тичн≥ конфл≥кти на грунт≥ нац≥онал≥зму Ц це найгостр≥ша проблема дл¤ б≥льшост≥ держав Ц колишн≥х республ≥к —–—–, ≥ ”крањна серед них Ц не вин¤ток.«агроза нац≥онал≥зму њњ не минула ≥ було б необачним залишити поза увагою його конфл≥ктогенний потенц≥ал.

 

ƒл¤ визначенн¤ ступеню загрози нац≥онал≥зму ¤к джерела конфл≥кт≥в ц≥каво ознайомитис¤ з г≥потезами —тефана ван ≈вера, ¤к≥ звод¤тьс¤ до наступних застережень.

 

Ѕезпосередн≥ причини конфл≥кт≥в

1.„им б≥льше ≥снуЇ нац≥ональностей, що не волод≥ють атрибутами державност≥, тим б≥льшим Ї ризик в≥йни;

2.„им б≥льше нац≥ональностей пересл≥дують мету возз'Їднанн¤ з≥ своњми нац≥ональними д≥аспорами ≥ чим б≥льше останн≥ дотримуютьс¤ анекс≥он≥стських стратег≥й дл¤ цього, тим б≥льшим Ї ризик в≥йни;

3.„им б≥льш гедон≥стичними Ї ц≥л≥, що пересл≥дують нац≥ональност≥ одна щодо ≥ншоњ, тим б≥льшим Ї ризик в≥йни;

4.„им б≥льш жорстоко пригноблюютьс¤ нац≥ональн≥ меншини, що проживають в окрем≥й крањн≥, тим б≥льшим Ї ризик в≥йни.

 

ѕ≥дгрунт¤ безпосередн≥х причин ≥ умови њхньоњ реал≥зац≥њ визначаютьс¤ наступними факторами.

 

—труктурн≥ фактори

1.Ќац≥ональност≥, ¤к≥ не волод≥ють атрибутами державност≥, представл¤ють б≥льший ризик, ¤кщо њм притаманне ст≥йке ≥ правдопод≥бне прагненн¤ до свободи, а центр силом≥ць перешкоджаЇ цьому;

2. „им густ≥ше зм≥шан≥ нац≥ональност≥, тим вищий ризик в≥йни:

- ризики, пов'¤зан≥ з≥ зм≥шуванн¤м, найв≥рог≥дн≥ш≥ при компактному проживанн≥ ("д≥м до дому"), чим рег≥ональн≥ ("область до област≥");

- ризики, що виникають в раз≥ зм≥шуванн¤, б≥льш ймов≥рн≥, ¤кщо визволенн¤ сп≥вв≥тчизник≥в д≥аспорою Ї важким, але можливим, ≥ навпаки -¤кщо визволенн¤ неможливе або ж надзвичайно легкодоступне;

3. „им б≥льш захищен≥ й лег≥тимн≥ пол≥тичн≥ кордони та м≥цн≥ш≥ сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж пол≥тичними й общинними кордонами, тим менший ризик в≥йни:

- чим б≥льш небезпечн≥ ≥ менш захищен≥ кордони новостворених нац≥ональних держав, тим б≥льшим Ї ризик в≥йни;

- чим б≥льше м≥жнародна лег≥тимн≥сть кордон≥в новостворених нац≥ональних держав, тим меншим Ї ризик в≥йни;

- чим. б≥льше кордони новостворених нац≥ональних держав в≥дпов≥дають етн≥чним кордонам, тим меншим Ї ризик в≥йни.

 

ѕол≥тичн≥ фактори ≥ т≥, що пов'¤зан≥ з навколишн≥м середовищем

„им б≥льше в минулому одн≥Їю нац≥ональн≥стю скоЇно злочин≥в щодо ≥ншоњ, тим б≥льшим Ї ризик в≥йни:

- ¤кщо б≥льш≥сть и,их злочин≥в пам'¤таютьс¤ жертвами, тим вищим Ї ризик в≥йни;

- чим б≥льшу частку в≥дпов≥дальност≥ за минул≥ злочини можна адресувати групам, ¤к≥ ще д≥ють на громадсько-пол≥тичн≥й сцен≥, тим б≥льшим Ї ризик в≥йни;

- чим менше пока¤нн¤ ≥ розка¤нн¤ демонструють групи, що завинили, тим б≥льшим Ї ризик в≥йни;

- чим жорстк≥ше нац≥ональност≥ прит≥сн¤ють меншини, ¤к≥ на даний час мешкають у крањн≥, тим б≥льшим Ї ризик в≥йни.

 

ѕерспективн≥ фактори

„им б≥льшою Ї розб≥жн≥сть у в≥руванн¤х нац≥ональностей у свою загальну ≥стор≥ю та њњ сучасн≥ умови, тим б≥льшим Ї ризик в≥йни:

- чим менш лег≥тимними Ї ур¤д ≥ л≥дери нац≥ональних рух≥в, тим б≥льшою Ї њхн¤ схильн≥сть бути пров≥дниками м≥фолог≥чних нац≥ональних в≥рувань, а в≥дтак - б≥льшим Ї ризик в≥йни;

- чим б≥льше держава вимагаЇ в≥д своњх громад¤н, тим б≥льш вони схильн≥ бути пров≥дниками м≥фолог≥чних нац≥ональних в≥рувань, а в≥дтак - б≥льшим Ї ризик в≥йни;

- ¤кщо економ≥чн≥ умови пог≥ршуютьс¤, громадська думка стаЇ б≥льш налаштованою до пошук≥в "цапа в≥дбивайла", отже, в≥йна стаЇ б≥льш в≥рог≥дною;

- ¤кщо незалежн≥ оц≥нювальн≥ ≥нститути недостатньо компетентн≥, так≥ м≥фи найчаст≥ше превалюють у громадськ≥й думц≥, а в≥дтак в≥йна стаЇ б≥льш ймов≥рною.

 

≤снують п≥дстави вид≥л¤ти наступн≥ види нац≥онал≥зму, що набули пол≥тичноњ форми: украњнський, рос≥йський, русинський ≥ кримськотатарський.¬они ¤к≥сно в≥др≥зн¤ютьс¤ один в≥д одного своЇю формою, ≥сторичними традиц≥¤ми, умовами ≥снуванн¤ в громадсько-пол≥тичному житт≥, претенз≥¤ми ≥, в≥дпов≥дно, своњм конфл≥ктогенним потенц≥алом.

 

”крањнський нац≥онал≥зм Ї ≥деолог≥чною базою ц≥лого р¤ду пол≥тичних ≥ громадських орган≥зац≥й.Ќайчаст≥ше до центру уваги громадськоњ думки потрапл¤ють ”Ќј-”Ќ—ќ,  онгрес украњнських нац≥онал≥ст≥в, —оц≥ал-нац≥онал≥стична парт≥¤ ”крањни, ќрган≥зац≥¤ украњнських нац≥онал≥ст≥в, ”крањнська республ≥канська парт≥¤, ”крањнська консервативна республ≥канська парт≥¤, пол≥тичне об'Їднанн¤ "ƒержавна самост≥йн≥сть ”крањни", ”крањнська христи¤нсько-демократична парт≥¤, Ќародний рух ”крањни,  онгрес украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ, "ѕросв≥та".

 

††††††††† –ос≥йський нац≥онал≥зм, ¤к ортодоксальна ≥деолог≥чна доктрина, в т≥й форм≥, в ¤к≥й в≥н ≥снуЇ в –ос≥њ, не властивий жодн≥й б≥льш-менш впливов≥й украњнськ≥й парт≥њ.як вин¤ток, можна привести кримськ≥ парт≥њ ("–усска¤ парти¤  рыма", "–усска¤ община —евастопол¤", "–еспубликанска¤ парти¤  рыма"), ¤к≥ зд≥йснюють вплив на пол≥тичну ситуац≥ю т≥льки на територ≥њ п≥вострова.

 

ќсоблив≥сть ситуац≥њ в украњнськ≥й пол≥тиц≥ пол¤гаЇ в тому, що тут ≥снуЇ дуже впливова опозиц≥¤ так званому "≥нтегральному украњнському нац≥онал≥змов≥" у вигл¤д≥ пострад¤нського ≥нтернац≥онал≥зму пол≥тичних сил л≥вого спр¤муванн¤.Ќими проголошуютьс¤ в≥дом≥ вимоги наданн¤ рос≥йськ≥й мов≥ оф≥ц≥йного статусу у —х≥дних рег≥онах, б≥льшоњ ≥нтеграц≥њ з –‘.«авд¤ки тому, що електорат пол≥тичних сил л≥воњ ор≥Їнтац≥њ зосереджений в основному в —х≥дних рег≥онах ”крањни, тобто в рос≥йськомовному середовищ≥, терм≥н "рос≥йський нац≥онал≥зм" доводитьс¤ брати в лапки.‘актично напружен≥сть тут ≥снуЇ м≥ж рос≥йсько- ≥ украњномовними прошарками населенн¤, а не м≥ж рос≥¤нами та украњнц¤ми.

 

«г≥дно з приведеною вище методикою на запитанн¤: "„и можливе розгортанн¤ в ”крањн≥ масштабного украњнсько-рос≥йського м≥жнац≥онального конфл≥кту по л≥н≥њ саме м≥жетн≥чного (або мовного) протисто¤нн¤?", можна дати категоричну в≥дпов≥дь, що н≥, неможливе.« одного боку, пол≥тичн≥ сили украњнського нац≥онал≥зму займають у просторовому вим≥р≥ локальн≥ позиц≥њ (це, насамперед, рег≥они Ћьв≥вськоњ, “ерноп≥льськоњ, –≥вненськоњ та ≤вано-‘ранк≥вськоњ областей), з другого - треба враховувати ≥снуванн¤ досить значноњ географ≥чноњ в≥дстан≥ м≥ж Ћьвовом - своЇр≥дним "ѕ'Їмонтом" украњнськоњ ≥дењ - ≥ —х≥дним рег≥оном (ƒонецьк, Ћуганськ) - цитаделлю пострад¤нського ≥нтернац≥онал≥зму, що, зрештою, не виключаЇ виникненн¤ окремих конфл≥ктних ≥нцидент≥в на побутовому р≥вн≥.

 

” конфл≥кт≥ "украњнський нац≥онал≥зм - пострад¤нський ≥нтернац≥онал≥зм" етн≥чн≥ аргументи п≥дпор¤дкован≥ б≥льш широкому д≥апазону пол≥тичних ≥ св≥тогл¤дних аргумент≥в.÷ей конфл≥кт обумовлений розб≥жност¤ми у погл¤дах на стратег≥ю розвитку сусп≥льства, ≥нтерпретац≥ю минулого, концепц≥ю в≥дносин з –ос≥Їю, Ќј“ќ, «ах≥дними крањнами.“обто конфл≥кт розгортаЇтьс¤ в русл≥ пошуку оптимальних засоб≥в модерн≥зац≥њ посттотал≥тарного сусп≥льства, хоча в≥н супроводжуЇтьс¤ звинуваченн¤ми преси в "антидержавницьк≥й" д≥¤льност≥ ≥ в≥двертих образах.Ќеаби¤ку роль при цьому в≥д≥грають установки л≥вого консерватизму в масов≥й св≥домост≥.

 

–усинське питанн¤ виникло на грунт≥ нац≥ональноњ ≥дентиф≥кац≥њ сх≥днослов'¤нських поселенц≥в  арпатського рег≥ону.ѕроблему при цьому становить ви¤вленн¤ саме к≥лькост≥ русин≥в.«аруб≥жн≥ досл≥дники в≥дзначають ≥снуванн¤ значного числа член≥в русинськоњ громади.Ќаприклад, ѕ. ћагочий в≥дзначаЇ ≥снуванн¤ 1,2 м≥льйона русин≥в, куди вход¤ть 977000 у «акарпатськ≥й област≥ ”крањни, 130000 у ѕр¤ш≥вщин≥ (—ловаччина), 80000 у Ћемк≥вщин≥ (ѕольща) та 30000 у ¬оЇводин≥ в ’орват≥њ).¬одночас ≥нш≥ досл≥дники взагал≥ в≥дмовл¤ють русинам в ≥снуванн≥ власноњ м≥цноњ громади.“ак, ћ. ѕанчук в≥дзначаЇ, що наприк≥нц≥ 1993 року за¤вили про себе ¤к русини 55 чолов≥к, а наприк≥нц≥ 1994 р. - 96).

 

–усинська сп≥льнота н≥коли не мала власних ознак державност≥.–еспубл≥ка ѕ≥дкарпатська –усь, створена у 1938 р., вважалас¤ мар≥онеточною за зм≥стом ≥ у¤вл¤ла собою насл≥док геопол≥тичних ≥гор того часу.ѕерша русинська орган≥зац≥¤ в ”крањн≥ - “овариство карпатських русин≥в - була заснована в 1990 р. њњ д≥¤льност≥ спочатку були притаманн≥ культуролог≥чн≥ ц≥л≥, але розпад —–—– спричинив виникненн¤ додаткових русинських орган≥зац≥й у „ехословаччин≥, ѕольщ≥ та ”горщин≥.«араз ц≥ орган≥зац≥њ в≥дмовл¤ютьс¤ в≥д культуролог≥чноњ д≥¤льност≥ на користь власне пол≥тичних вимог, а саме: визнанн¤ русин≥в ¤к окремоњ нац≥ональност≥; визнанн¤ русинськоњ л≥тературноњ мови; гарантуванн¤ русинам ус≥х прав нац≥ональноњ меншини у крањнах, де вони проживають; у «акарпатт≥ - визнанн¤ русин≥в дом≥нуючою м≥сцевою нац≥ональн≥стю.¬≥домо також, що у 1990 р. “овариство карпатських русин≥в закликало до поверненн¤ ѕ≥дкарпатськ≥й –ус≥ статусу автоном≥њ, ¤ким вона користувалас¤ прот¤гом м≥жвоЇнних рок≥в.

 

” ц≥лому в украњнськ≥й сусп≥льн≥й думц≥ ≥снуЇ негативне ставленн¤ до намагань пол≥тичного русинства.Ќа думку багатьох досл≥дник≥в зараз пол≥тичне русинство ≥снуЇ лише у форм≥ пол≥тичних ≥гор.

 

Ќайб≥льш конфл≥ктогенною Ї кримськотатарська ситуац≥¤.¬она породжуЇ ц≥лий "букет" невир≥шених проблем, а саме: проблему ≥сторичного плану (незрозум≥ле, хто нестиме в≥дпов≥дальн≥сть за депортац≥ю кримських татар ≥ ¤к ставити питанн¤ про матер≥альну та моральну компенсац≥ю за понесен≥ збитки); проблему розпод≥лу ресурс≥в (в≥дсутн≥сть матер≥альних ≥ ф≥нансових ресурс≥в дл¤ забезпеченн¤ переселенн¤ та улаштуванн¤); проблему доступу кримських татар до власност≥ ≥ земл≥ на п≥востров≥, тенденц≥ю до анклав≥зац≥њ при розселенн≥ кримськотатарськоњ сп≥льноти); комплекс проблем пол≥тичного характеру (певна закрит≥сть кримськотатарських громадсько-пол≥тичних орган≥зац≥й, негативне ставленн¤ м≥сцевого населенн¤ ≥ влади до претенз≥й з боку кримськотатарськоњ сп≥льноти).¬решт≥-решт, на вир≥шенн¤ вищезазначених проблем негативно впливаЇ загальна крим≥нал≥зац≥¤  римського п≥вострова.

 

«араз ситуац≥¤ певною м≥рою контролюЇтьс¤.÷ьому спри¤ють: прагненн¤ л≥дер≥в кримських татар дистанц≥юватис¤ в≥д радикальних пророс≥йських пол≥тичних сил на п≥востров≥ ≥ зайн¤ти проукрањнську позиц≥ю; в≥дсутн≥сть про¤в≥в ≥сламського фундаментал≥зму у кримськотатарському середовищ≥; в≥дсутн≥сть зовн≥шньопол≥тичних суб'Їкт≥в, зац≥кавлених у можлив≥й ескалац≥њ напруги; певне дистанц≥юванн¤ кримських татар в≥д м≥сцевого крим≥нал≥тету.

 

Ќезважаючи на все це, сама проблема продовжуЇ ≥снувати.Ќа жаль, п≥дтверджуЇтьс¤ практика, що вже стала драматичною за рад¤нських час≥в: закр≥плюЇтьс¤ ст≥йке у¤вленн¤, що питанн¤, пов'¤зан≥ з нац≥ональними ≥нтересами кримських татар, знаход¤тьс¤ на узб≥чч≥ ≥нтерес≥в центру, ¤кий б≥льше ц≥кавитьс¤ питанн¤ми розпод≥лу „‘ ≥ нейтрал≥зац≥њ впливу –ос≥њ на  рим.¬се це св≥дчить про те, що загроза виникненн¤ м≥жнац≥онального конфл≥кту в  риму буде залишатис¤ найближчим часом досить значною.

—качать реферат (14Kb)

 

Hosted by uCoz