главна¤ | добавить реферат | оценить |
Ќайти: | на: |
–еферат
«
пол≥толог≥њ
Ќа тему
ѕ–ќЅЋ≈ћ» … ѕ≈–—ѕ≈ “»¬»
—“јЌќ¬Ћ≈ЌЌя √–ќћјƒяЌ—№ ќ√ќ
—”—ѕ≤Ћ№—“¬ј ¬ ” –јѓЌ≤
††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
«м≥ст:
–озд≥л I. онцептуальн≥ п≥дходи до
проблем громад¤нськог†††††††††††††††††
сусп≥льства.
†††††††††
†††††††††††††††
1.ќсобливост≥ основних напр¤мк≥в розвитку громад¤нського сусп≥льства.
††††††††††††††††
2.ѕон¤тт¤, зм≥ст ≥ структура громад¤нського сусп≥льства.
–озд≥л II. ѕроблеми та шл¤хи розвитку
громад¤нського сусп≥льства в ”крањн≥.
–озд≥л I.†††††† онцептуальн≥ п≥дходи до проблем
громад¤нського сусп≥льства.
††††††††††††††††††† ѕ.1.ќсобливост≥
основних напр¤мк≥в розвитку громад¤нського сусп≥льства.
ѕроцес становленн¤ громад¤нського сусп≥льства
складний ≥ суперечливий, анал≥з його потребуЇ конкретно-≥сторичного п≥дходу.
«ародженн¤ та розвиток громад¤нського сусп≥льства
в≥дбуваЇтьс¤ прот¤гом тривалого пер≥оду еволюц≥њ сучасноњ цив≥л≥зац≥њ. ÷ей
процес маЇ багато законом≥рностей, сп≥льних дл¤ багатьох крањн. јле кожна
держава, розвиваючи громад¤нське сусп≥льство, вносила щось особливе, характерне
саме дл¤ нењ.
ƒосить специф≥чний досв≥д його побудови мала
”крањна. јдже феодальний устр≥й тривалий час носив потворн≥ форми кр≥посництва,
щ обмежувало з рабством. ÷е зумовило ≥ характерний розвиток сусп≥льства,
наклало певний в≥дбиток на взаЇмов≥дносини м≥ж верствами населенн¤, на њх
психолог≥ю. «а таких умов основою соц≥ально-економ≥чного ладу стаЇ с≥льська
община, ¤ка, з одного боку, спри¤ла Їднанню ≥ взаЇмодопомоз≥ сел¤н, з ≥ншого Ц
культивувала дух покори.
ѕрот¤гом всього пер≥оду сусп≥льного розвитку все
част≥ше ≥нтереси колективу дом≥нували над ≥нтересами особи. ¬ таких умовах
усв≥домленн¤ себе ¤к громад¤нина, ¤к повноправноњ особистост≥ не могло
в≥дбутис¤. ¬с¤ ≥стор≥¤ ≥дењ громад¤нського сусп≥льства Ц це ≥стор≥¤
перетворенн¤ самоњ колективност≥, орган≥зованоњ за законами сп≥льного житт¤ в
розвиток людини, що вийшла ≥з природнього стану необмеженоњ свободи, в
громад¤нина цього сусп≥льства.
¬ласне, кожна держава маЇ бути зац≥кавлена в
створенн≥, всеб≥чному розширенн≥ ≥ поглибленн≥ громад¤нського сусп≥льства, ¤кщо
воно прагне до задоволенн¤ потреб громад¤н, до своЇњ адап≠тац≥њ в
загальнолюдський цив≥л≥зований процес. ƒл¤ держави стаЇ життЇво необх≥дним розвиток вс≥х елемент≥в громад¤нського
сусп≥льства. „и в≥дпов≥даЇ таке сусп≥льство дос¤гнутому р≥вню св≥товоњ
цив≥л≥зац≥њ, маЇ засв≥дчити р≥вень задоволенн¤ ≥нтерес≥в ≥ потреб,
громад¤нський мир на основ≥ д≥њ прийн¤тих державою за≠кон≥в.††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
¬ сучасних умовах одним ≥з вимог громад¤нського
сусп≥льства виступаЇ фактор соц≥альноњ в≥дпов≥дальност≥ в ус≥х сферах
сусп≥льного житт¤ (економ≥чн≥й, пол≥тичн≥й, соц≥альн≥й, еко≠лог≥чн≥й,
нац≥ональн≥й), на вс≥х р≥вн¤х сусп≥льних орган≥зац≥й (соц≥альноњ групи,
сусп≥льноњ орган≥зац≥њ, держави, свпоаого. сп≥втовариства), пов'¤заних з
висуненн¤м на перший план загаль≠нолюдських ц≥нностей. јдже соц≥альна
ор≥Їнтац≥¤ може утверд≠жуватис¤ в ¤кост≥ принципу сусп≥льних в≥дносин лише
тод≥, коли задоволен≥ вс≥ необх≥дн≥ потреби ≥ створюютьс¤ умови дл¤ реал≥-^
зац≥њ системи ≥сторично обумовлених ≥нтерес≥в член≥в сусп≥льства.
¬ажливе м≥сце в цьому процес≥ належить держав≥.
¬она по≠винна стати арб≥тром у вир≥шенн≥ конфл≥ктних питань. ÷е по¤с≠нюЇтьс¤
насамперед т≥м, що на сьогодн≥шн≥й день держава маЇ в своњх руках переважне
гграво застосуванн¤ примусу, р≥зного роду санкц≥й, виступаючи власником
матер≥альних благ, вона може, ¤кщо побажаЇ, спр¤мовувати своњ зусилл¤ на покращенн¤
соц≥≠ально-економ≥чного становища людини, задовольн¤ти ≥нтереси та потреби
певних соц≥альних груп (прац≥вники бюджетних орган≥за≠ц≥й, базових галузей
промисловост≥, студенти, пенс≥онери ≥ т.п.). “а на жаль, переформована державна
машина не завжди го≠това вз¤ти на себе таке завданн¤. ћаЇ спрацювати механ≥зм
взаЇмод≥њ громад¤нського сусп≥льства ≥ держави, ¤кий знаходить св≥й про¤в у
взаЇмод≥њ через парт≥њ, вибори, представницьк≥ органи влади.
¬ крањнах «аходу ≥снуЇ ц≥ла система представництва
≥нтерес≥в. ќсновн≥ њњ учасники з боку гроглад¤пського сусп≥льства Ч це групи ≥
об'Їднанн¤ за ≥нтересами, з боку держави Ч органи виконавчоњ влади. ќкр≥м
згаданих сформувались специф≥чн≥ представництва Чконсультативн≥ ком≥тети ≥
ком≥с≥њ, що ≥снують при м≥н≥стерс вах, в≥домствах, ур¤д≥, в робот≥ ¤ких беруть
участь групи ≥ об'Їд≠нанн¤ за ≥нтересами. “ак≥ ≥нститути займаютьс¤ виробленн¤м
ре≠комендац≥й ≥ в≥дпов≥дних державних р≥шень, де¤к≥ з них викону≠ють
уг≥равганськ≥ функц≥њ, ≥нш≥ д≥ють па "недержавн≥й" основ≥.
†¬ «ах≥дн≥й
™вроп≥ дискус≥¤ про те, чи Ї держава функц≥Їю сусп≥льства, чи сусп≥льство в
м≥ру розвитку держави маЇ перетво≠ритис¤ в контролюючу ним функц≥ю, можна
в≥днести до XVIII ст., коли в прац¤х англ≥йських ≥ фрањкузьких ф≥лософ≥в та“еоретичн≥
аспекти дискус≥њ зводились до визначенн¤ дол≥ вла≠ди, функц≥й ≥ повноважень,
¤к≥ громад¤нське сусп≥льство доручаЇ держав≥ на тому чи ≥ншому етап≥ свого
розвитку. ¬≥дпов≥дно визначалась роль держави в розвитку сусп≥льства.
” взаЇмод≥њ громад¤нського сусп≥льства та держави
можуть ≥снувати два напр¤мки. ѕо-перше, держава Ї ≥ залишаЇтьс¤ функ≠ц≥Їю
≥ромад¤нського сусп≥льства. —еред представник≥в цього на≠пр¤мку е ≥ теор≥њ
переважаючоњ рол≥ держави ("державники"), р≥вного партнерства
("сусп≥льний догов≥р"), його пасивноњ рол≥ ("н≥чний
сторож"). ѕо-друге, держава носить тимчасовий харак≠тер. ”твердженн¤ в
теор≥њ постулат}' про швидке в≥дмиранн¤ дер≠жави з поступовою зам≥ною њњ
сусп≥льним самоуправл≥нн¤м при≠звело б до повного знищенн¤ громад¤нського
сусп≥льства.
ожна з цих теор≥й маЇ своњ переваги та недол≥ки.
ќднак про≠тиставленн¤ держави громад¤нському сусп≥льству призводить до
виникненн¤ негативних фактор≥в, ¤к≥ знаход¤ть своЇ ви¤вленн¤ в тому, що держава
та громад¤нське сусп≥льство перебувають в по≠ст≥йному процес≥ боротьби.
† —правд≥,
специф≥ка сучасноњ ситуац≥њ в ”крањн≥ зводитьс¤ до того, що в≥дбуваЇтьс¤ двоЇдиний процес формуванн¤ ≥ грома≠д¤нського
сусп≥льства, ≥ правовоњ держави, де громад¤нськ≥ права людини п≥дпор¤дковуютьс¤
нормам м≥жнародного права. ј це означаЇ, що:
Ч маЇ м≥сце виключенн¤ будь-¤коњ дискрим≥нац≥њ за нац≥о≠нально-етн≥чними, пол≥тичними, рел≥г≥йними,
статевов≥ковими ознаками;
Ч маЇ м≥сце над≥йний законодавчий захист особистост≥ ≥ г≥дност≥
≥-ромад¤нина, недоторкан≥сть його житла ≥ майна, свобо≠да вибору проживанн¤,
вињзду або в'њзду в крањну, таЇмниц¤ листу≠ванн¤ ≥ телефонних розмов, свобода
слова, преси, ≥нформац≥њ;†††††† Ч людин≥ дано право в≥льно
ви¤вл¤ти св≥й св≥тогл¤д та ду≠ховн≥
≥нтереси;
†††††† Ч маЇ м≥сце всеб≥чний захист громад¤нських прав з боку судових орган≥в та
громадський орган≥зац≥й.
ѕопередн≥й розвиток нашоњ крањни засв≥дчуЇ, †що кр≥зь складалас¤ практи≠ка
ототожнюванн¤ реального стану справ з програмними наста≠новами. ћала м≥сце
нев≥дпов≥дн≥сть м≥ж реальним ≥ формальним узагальненн¤м виробництва. “аким
чином поглиблювалась супе≠речн≥сть м≥ж ≥снуючими сусп≥льними в≥дносинами ≥
декларованими в документах гаслами. ÷¤ суперечн≥сть стала важливим фактором
деформац≥њ правовоњ системи, системи ≥нтерес≥в ≥ ц≥нностей. Ќеобх≥дно, щоб
буд≥вництво нашого законодавства в≥дбува-д лос¤ ц≥леспр¤мовано, поступово. јдже
справжнього демократичного, передового законодавства у нас не склалос¤, зате
виросла величезна маса ур¤дових ≥ в≥домчих акт≥в, мета ¤ких Ч забезпе≠ченн¤ тотал≥тарноњ системи.
«аконодавство не може створюватись саме собою, у вищих сферах пол≥тики, а житт¤
розвиватись саме по соб≥, в зворотньому напр¤м≥. “ака ситуац≥¤ ≥снуЇ лише тод≥,
коли немаЇ громад¤нського сусп≥льства. "Ќорми права народжу≠ютьс¤ не
зверху, а в самому громад¤нському сусп≥льств≥, в процес≥ сп≥льноњ д≥њ людей при
пост≥йному з≥ткненн≥ њх ≥нтерес≥в, правила, ¤к≥ в≥дм≥рюють "зону
вол≥" цих ≥нтерес≥в. ÷≥ правила ≥ Ї нормою права ¤к м≥ра вол≥". Ќорма права т≥льки в тому випадку буде
д≥¤ти, коли е механ≥зм њњ реал≥зац≥њ.
—пециф≥ка законодавчоњ д≥¤льност≥ нашого
сусп≥льства на нишшньому етап≥ пол¤гаЇ в тому, що:
Ч вона носить базисний характер, оск≥льки створюютьс¤ ¤к≥сно нов≥ сусп≥льн≥
в≥дносини, нов≥ парадигми сусп≥льного жит≠т¤;
Ч цей процес зд≥йснюЇтьс¤ в умовах, коли житт¤ здеб≥льшого спираЇтьс¤ на
стар≥ структури ≥ в ньому немаЇ об'Їктивно нових, спроможних реал≥зувати вимоги
закону;
††††††† Ч ц¤ д≥¤льн≥сть виходить з принципу повноњ њњ
суверенност≥, коли законодавчий процес може бути незалежним в≥д реального стану
даного сусп≥льства.
¬ наш≥й держав≥ ще ≥снують суперечност≥ м≥ж
законом ≥ д≥йсн≥стю, що веде до примноженн¤ конфл≥кт≥в в сусп≥льств≥. ¬их≥д ≥з
такого становища Ч у форсуванн≥
реал≥стичного характеру за≠конодавства, спроможного враховувати конкретн≥
ситуац≥њ, не-"≥обх≥дн≥ дл¤ формуванн¤ громад¤нського сусп≥льства.
Ќа сучасному етап≥ розвитку прин¤то говорити про
попий сусп≥льний устр≥й, процес становленн¤ ¤кого в≥дбуваЇтьс¤ в ба-^ гатьох
крањнах, ¤к про сусп≥льство зм≥шаного типу, що проходить р≥зн≥ етапи на шл¤ху
до сусп≥льства соц≥альноњ злагоди.
–езультатом ≥ внутр≥шн≥м джерелом розвитку систем
новоњ о типу Ї соц≥альна ор≥Їнтац≥¤ на реал≥зац≥ю потенц≥алу людськоњ
особистост≥, забезпеченн¤ виг≥дних умов й життЇд≥¤льност≥.
†—оц≥ально-економ≥чна пол≥тика, що проводитьс¤
нин≥ в ”крањн≥, на жаль, не забезпечуЇ стаб≥льних умов дл¤ реал≥зац≥њ
можливостей переходу до сусп≥льства такого типу.
“а все ж не варто говорити так категорично, адже
певн≥ умови дл¤ побудови сусп≥льства соц≥альноњ злагоди у нас створюютьс¤. ÷е
насамперед реформуванн¤ в≥дносин власност≥, створенн¤ си≠стеми пол≥тичноњ
демократ≥њ. ќбидва завданн¤ ≥юрозривно пов'¤≠зан≥ м≥ж собою, але зм≥ни в
економ≥чн≥й ≥ пол≥тичн≥й сферах часто мають р≥зну спр¤мован≥сть.
ѕриватизац≥¤ державноњ власност≥ зд≥йснюЇтьс¤ в
умовах ≥нфл¤ц≥њ, р≥зкого зниженн¤ стимул≥в виробничоњ д≥¤льност≥, за≠гального
пог≥ршенн¤ ф≥нансового становища п≥дприЇмств. « цього приводу професор
¬.ƒаниленко писав: "ѕриватизац≥¤ швидше буде саме бюрократичною. –инок
буде вводитис¤ зверху, не покладаючись на самоорган≥зуюч≥ основи громад¤нського
сусп≥ль≠ства, втримуючи максимальний контроль за розвитком ситуац≥њ. ј це буде
стримувати економ≥чну реформу в ц≥лому, продовжуючи та поглиблюючи т¤готи
народуФ.
“аким чином, ≥сторичний розвиток ”крањни маЇ
багато ознак модерн≥зац≥њ, зд≥йснюЇтьс¤ пор¤д ≥з розвинутими крањнами. Ќа
сьогодн≥шн≥й день в≥дбуваЇтьс¤ процес приведенн¤ вс≥х сусп≥льних ≥нститут≥в та
процес≥в у в≥дпов≥дн≥сть до норм розвинутоњ ци≠в≥л≥зац≥њ, що знаходить св≥й
про¤в у формуванн≥ засад правовоњ держави та громад¤нського сусп≥льства.
¬≥д темп≥в ≥ напр¤мк≥в розвитку громад¤нського
сусп≥льства залежатиме можлив≥сть новоњ ≥нтеграц≥њ, передумовою ¤коњ Ї
близьк≥сть процес≥в ≥ ступ≥нь зр≥лост≥ нац≥ональних громад¤нських сусп≥льств.
†††††† ѕ. 2. ѕон¤тт¤, зм≥ст ≥ структура
громад¤нського сусп≥льства
Ќа сьогодн≥ наше сусп≥льство перебуваЇ в стан≥
системноњ кри≠зи. ќсобливо загострюютьс¤ пол≥тичн≥, економ≥чн≥, соц≥альн≥
в≥дносини. “ому так важливо дбати ≥ про розвиток нашоњ держав≠ност≥ ≥ про
формуванн¤ громад¤нського сусп≥льства.
ѕ≥сл¤ проголошенн¤ незалежност≥ ”крањни ≥ вибору
демокра≠тичного шл¤ху розвитку держави з'¤вилос¤ достатньо наукових праць,
присв¤чених теор≥њ громад¤нського сусп≥льства. ј це засв≥дчуЇ, що теор≥¤
громад¤нського сусп≥льства знаходить своњх прихильник≥в в наш≥й держав≥. Ѕ≥да
т≥льки в тому, що ≥дењ грома≠д¤нського сусп≥льства залишаютьс¤ ще мало в≥домими широкому загалу, слабо
зад≥¤ними в нашому сусп≥льному розвитку.
Ќа сучасному етап≥ розвитку проблема сусп≥льства
мас прак≠тичне значенн¤, ¤к питанз≥¤ становленн¤ ≥ функц≥онуванн¤ грома≠д¤нського
сусп≥льства. ќсмисленн¤ загального пон¤тт¤ грома≠д¤нського сусп≥льства пол¤гаЇ
у прагненн≥ систематизувати при≠таманн≥ даному терм≥ну в≥дм≥нн≥ ознаки.
¬ юридичн≥й науц≥ де¤к≥ вчен≥ до громад¤нського
сусп≥льства в≥днос¤ть систему недержавних в≥дносин (ј.ѕ. очетков), ≥нш≥ Ч вс≥ сусп≥льн≥ зв'¤зки, що виникають поза
сферою пол≥тики (ј.¬.ќдинцова, ќ.—амородний), а трет≥ Ч сукупн≥сть виробничих в≥дносин, що зв'¤зують громад¤н. —уттЇвим
Ї те, що громад¤нське сусп≥льство повинно бути основою пол≥тичного житт¤,
вносити в останнЇ демократичн≥ риси ≥ ¤кост≥, сам дух зв≥льненн¤ особи в≥д
державного диктату Ч основу основ
громад¤нського сусп≥льства.
ќдинцова ј.¬. звертаЇ увагу на те, що "... б≥льш≥сть ≥снуючих п≥дход≥в до
визначенн¤ громад¤нського сусп≥льства, незважаючи на на¤вн≥сть у них
розб≥жностей, мають загальний недол≥к: у них сусп≥льство, що п≥дл¤гаЇ анал≥зу,
пов'¤зуЇтьс¤ з ¤кимись конкрет≠ними ≥нститутами держави або њх сукупн≥стю".
√рупа автор≥в першого в ”крањн≥
"ѕол≥толог≥чного словника" вважаЇ, що "громад¤нське сусп≥льство Ч сукупн≥сть непол≥гичнпх в≥дносин† (економ≥чних,†
нац≥ональних,† духовно-моральних,
рел≥г≥йних ≥ т.≥н.), галузь спонтанного самови¤вленн¤ ≥нтерес≥в ≥ вод≥ в≥льних
≥ндив≥д≥в ≥ њх асоц≥ац≥й. “аке визначенн¤
грома≠д¤нського сусп≥льства маЇ своњ позитивн≥ риси, оск≥льки б≥льш ч≥тко
(через сучасне розум≥нн¤ сут≥ правовоњ держави) зв'¤зуЇ гро≠мад¤нське
сусп≥льство з державою, вказуЇ на вторинн≥сть держав≠ност≥, п≥дкреслюЇ службов≥
обов'¤зки державноњ влади захищати своњх громад¤н ≥ тим самим регулювати њх
життЇд≥¤льн≥сть.
—воЇр≥дну точку зору з цього питанн¤ маЇ
≈.јмбарнумов, -¤кий п≥дкреслюЇ, що тенденц≥¤ до формуванн¤ громад¤нського
сусп≥льства реал≥зуЇтьс¤ через розвиток горизонтальних зв'¤зк≥в,
шл¤хом†
перехрещуванн¤ економ≥чних зв¤зк≥з чисто госпо≠дарськими рамками".
"√ромад¤нське сусп≥льство, Ч пише
в≥н, Ч арматурою горизонтальних зв'¤зк≥в
закр≥плюЇ пол≥тичну влад)Ф
“аке розум≥нн¤ громад¤нського сусп≥льства
перепл≥таЇтьс¤ з точкою зору ё. рас≥на ≥ ј.√алк≥на, ¤к≥ п≥д громад¤нським
сусп≥льством розгл¤дають стаб≥льну систему горизонтальних со≠ц≥альних зв'¤зк≥в,
сусп≥льно-пол≥тичних ор≥Їнтац≥й ≥ норм сусп≥ль≠ноњ повед≥нки, що виросла
безпосередньо ≥з в≥дносин власност≥, але не зводитьс¤ до них. ¬ ц≥й систем≥
концентруютьс¤ ≥ оформл¤≠ютьс¤ економ≥чн≥, профес≥йн≥, культурн≥, рел≥г≥йн≥ та
≥нш≥ повс¤кденн≥ ≥нтереси соц≥альних прошарк≥в ≥ груп.
¬изначенн¤ сут≥ громад¤нського сусп≥льства мас важливе
зна≠ченн¤. јле завжди сл≥д пам'¤тати, що громад¤нське сусп≥льство Ч це
таке сусп≥льство, де ≥њтусси людини мають пр≥оритетне зна≠ченн¤. јдже людин≥ за
своЇю природою притаманне прагненн¤ жити в сусп≥льств≥ людей, в ¤кому вона
прагне задов≥льнити, на≠самперед, своњ приватн≥ ≥нтереси. ¬ той же час,
звичайно, ≥нститу≠ти громад¤нського сусп≥льства покликан≥ забезпечити певний ба≠ланс
м≥ж соц≥альними та пол≥тичними силами, а за допомогою ^. правових норм
регулювати в≥дпов≥дн≥ в≥дносини.
“аким чином, громад¤нське сусп≥льство Ч це не ¤к≥сь ≥зольо≠ван≥ ≥ндив≥ди, а комплекс
соц≥альних в≥дносин, система сусп≥льних ≥нтерес≥в (економ≥чних,
соц≥альчо-пол≥тичних, рел≥г≥йних, духовних, с≥мейних, культурних та ≥нших), ¤ка
виражаЇ р≥знор≥дн≥ ц≥нност≥, ≥нтереси ≥ потреби член≥в сусп≥льства. ÷е сфера
само≠ви¤вленн¤ в≥льних громад¤н ≥ добров≥льно сформованих асоц≥ац≥й ≥
орган≥зац≥й, обмежених в≥дпов≥дними законами в≥д безпосеред≠нього втручанн¤ та
дов≥чноњ регламентац≥њ д≥¤льност≥ цих грома≠д¤н ≥ орган≥зац≥й з боку державноњ
влади. , “акий п≥дх≥д до анал≥зу
громад¤нського сусп≥льства даЇ змо≥-у зробити висновок про те, що воно маЇ
в≥дображати громад¤нськ≥ в≥дносини, взаЇмозв'¤зок вс≥х сфер сусп≥льного житт¤
людини. ¬ той же час громад¤нське сусп≥льство Ч
це не будь-¤ке сусп≥льство, а сукупний ≥ндив≥д, ¤кий виступаЇ через систему р≥зних
асоц≥ац≥й, об'Їднань своЇр≥дним регул¤тором свободи людини. "" ≤ншими словами, громад¤нське
сусп≥льство Ч це сфера со≠ц≥альноњ взаЇмод≥њ, що складаЇтьс¤ з≥ сфери особистого,
р≥зно≠ман≥тних об'Їднань, сусп≥льних рух≥в ≥ публ≥чноњ комун≥кац≥њ. …ого часто
розум≥ють ¤к м≥сце соц≥альноњ д≥≥, в≥дносно автономноњ в≥д держави.
ќсновою громад¤нського сусп≥льства Ї под≥л ≥
р≥зноман≥тн≥сть, механ≥зм стримуванн¤ та ур≥вноваженн¤. ѕол≥тичн≥ ≥нституц≥њ
в≥докремлен≥ в≥д культурних ≥ позбавлен≥ можливост≥ отримув≥њ ≥и економ≥чний
зиск; чиновники не мають змоги зловживати споњм службовим становищем; держава
ие контролюЇ культурне, рел≥г≥йне та наукове житт¤; високий соц≥альний статус
не може бути запорукою авторитету в культурн≥й або пол≥тичн≥й с-4)ер≥. «авд¤ки
прес≥, законодавч≥й ≥н≥ц≥атив≥ та ≥ншим факторам в≥льне сусп≥льство одержуЇ
можлив≥сть контролювати та
стримувати державну владу. —ловом, важливе м≥сце у розум≥нн≥ громад¤нського
сусп≥льства пос≥даЇ асоц≥атичпий аспект, тобто на¤вн≥сть певноњ сп≥льност≥
соц≥альних суб'Їкт≥в, що прагнуть само≥дентиф≥кац≥њ. ѕроблематика
громад¤нського сусп≥льства Ї довол≥ складною. ¬она не обмежуЇтьс¤ т≥льки
аспектом наданн¤ соц≥альним суб'Їк≠там достатнього простору дл¤ реал≥зац≥њ њх
в≥льного вибору у власних дз¤х на свою ≥ сусп≥льну користь. јле не сл≥д
забувати, що громад¤нське сусп≥льство Ч
це людське сусп≥льство, вз¤те з точки
зору його конкретноњ ¤к≥сноњ характеристики. —аме
за таких умов зд≥йснюЇтьс¤ його функц≥онуванн¤, коли встановлюЇтьс¤ в≥дносна
р≥вновага м≥ж моментом самод≥¤льност≥ ≥ владноњ обумовленост≥ повед≥нки
конкретних соц≥альних суб'Їкт≥в, коли вплив централь≠ноњ влади на житт¤
сусп≥льного орган≥зму Ї гнучким, коли ≥ влада, та ѓњ адресати д≥ють
взасмов≥дпов≥дально ≥ обмежують себе ≥ одне одного в експанс≥он≥стських про¤вах.
¬ажливо, щоб громад¤нське сусп≥льство не т≥льки в
теор≥њ, але й на практиц≥ стало полем в≥льноњ життЇд≥¤льност≥ людей ≥ взаЇм≠ноњ
вол≥ народу. ¬оно може ≥снувати ≥ розвиватис¤ лише в умозах консенсусу м≥ж його
силами з р¤ду сусп≥льних ц≥нностей (форм власност≥, момент≥в демократ≥њ та
≥нше). јдже сутн≥сть грома≠д¤нського сусп≥льства
Ч це поЇднанн¤ економ≥чного, пол≥тичного ≥ культурного плюрал≥зму, ¤кий
знаходить своЇ в≥дображенн¤ в багатств≥ форм власност≥, в запереченн≥
≥деолог≥чних стереотип≥в, "в розкритт≥ духовного житт¤ у всьому обс¤з≥.
—тану розвитку теор≥њ громад¤нського сусп≥льства
на сьогодн≥ в≥дпов≥даЇ ≥ розвиток складових частин громад¤нського сусп≥ль≠ства.
—пробуЇмо визначити суттЇвий момент, ¤кий даЇ можлив≥сть в≥днести певн≥
сусп≥льн≥ в≥дносини до основних елемент≥в грома≠д¤нського сусп≥льства. ≈лементи
громад¤нського сусп≥льства мають в≥дпов≥дати та≠ким вимогам:
1) економ≥чна система д≥Ї за принципами саївоорган≥зац≥њ, са≠морегулюванн¤,
самоуправл≥нн¤;
2) соц≥альна система маЇ ч≥тко виражене структурне оформ≠ленн¤;
3) пол≥тична система виступаЇ, з одного боку, в форм≥ ме≠хан≥зму узгодженн¤
соц≥альних ≥нтерес≥в в сусп≥льств≥, а з ≥ншого.
ќсоблив≥стю державного розвитку ”крањни Ї розвиток
нац≥о≠нального руху п≥сл¤ довгих рок≥в "пролетарського ≥нтернац≥о≠нал≥зму",
¤кий насправд≥ мав на мет≥ придушенн¤ нац≥ональноњ самобутност≥ украњнського та
й ≥нших народ≥в ≥мпер≥њ. ѕри цьому, розвиток де¤ких нац≥ональних звичањв ≥
традиц≥й штучно вида≠вавс¤ за св≥дченн¤ дотриманн¤ прав на розвиток нац≥ональноњ
самобутност≥. як насл≥док Ч спалах нац≥онального руху з почат≠ком демократичних
перетворень. “ому одним ≥з пр≥оритетних на≠пр¤мк≥в розвитку† громад¤нського сусп≥льства в ”крањн≥ е напов≠ненн¤
нац≥ональноњ ≥дењ нормативними регул¤ц≥¤ми громад¤нського сусп≥льства. јле при
цьому сл≥д пам'¤тати, що нац≥ональна ≥де¤ п≥дносить колектив, а ≥де¤
громад¤нського сусп≥льства Ч особу; р≥зн≥ тут ≥ нос≥њ суверенност≥ Ч нац≥¤ ≥
особа. ¬≥дм≥нним Ї в≥дно≠шенн¤ до держави. Ќац≥ональна ≥де¤ п≥дносить державу
¤к мету нац≥њ дл¤ власноњ реал≥зац≥њ, тод≥ ¤к ≥де¤ громад¤нського сусп≥ль≠ства
передбачаЇ обмеженн¤ держави, аби вона не загрожувала . ц≥нност≥ ≥ суверенност≥
особи. ўоб залучити певною м≥рою нац≥ональну ≥дею до розвитку сусп≥льства,
необх≥дно насамперед демократизувати нац≥ональну ≥дею. ќсновний напр¤моꆆ††††††††††† Ч це сп≥впрац¤ з державою, ¤ка б
га≠рантувала не т≥льки звичайн≥ економ≥чн≥, громад¤нськ≥ та пол≥тичн≥ права,
але й забезпечувала ¤кнайб≥льшу в≥дкрит≥сть ≥ свободу дискус≥й м≥ж максимально
автономними ≥ндив≥думами, а саме:
Ч гарантуванн¤ прав ≥нтимност≥ ≥ приватност≥, щоб
≥ндив≥ди та групи мали прост≥р на ви¤вленн¤ своЇњ самобутност≥;
Ч гарантуванн¤ прав доступу до публ≥чноњ сфери.
√ромад¤нське сусп≥льство, в свою чергу, маЇ також дбати
про права ≥ндив≥думу на р≥зн≥ форми колективноњ д≥¤льност≥, вс≥л¤ко
п≥дтримувати розвиток нац≥ональноњ ≥дењ, наповнюючи њњ принци≠пами демократ≥њ.
јдже в≥домо, що ≥стор≥¤ не знаЇ жодного громад¤нськоњ о
сусп≥льства, ¤ке жило б в≥дпов≥дно до декларованих принцип≥в.
«м≥цненн¤ громад¤нського сусп≥льства на сьогодн≥
передбачаЇ:
Ч ф≥нансуванн¤ незалежних мас-мед≥а;
Ч встановленн¤ контакт≥в не лише з ур¤дом, але й з
опозиц≥й≠ними силами;
Ч наданн¤ допомоги задл¤ зм≥цненн¤ ключових ≥нститут≥в громад¤нського
сусп≥льства, орган≥в судочинства та охорони пра-вопор¤дку;
Ч створенн¤ ≥ розвиток благод≥йницьких та добров≥льних ор≠ган≥зац≥й, за
допомогою ¤ких населенн¤ менше спод≥валос¤ б на '
допомогу держави ≥ б≥льше покладалос¤ на власн≥ сили;
Ч розширенн¤ канал≥в обм≥ну техн≥чноњ та гуман≥тарноњ до≠помоги, обм≥ну в
галуз≥ осв≥ти та культури.
ѕ≥дсумовуючи розмову, зазначимо, що проблема сутност≥ та тенденц≥й розвитку
громад¤нського сусп≥льства надзвичайно ак≠туальна, вона нев≥дд≥льна в≥д питань
реформуванн¤ сусп≥льного житт¤ в ”крањн≥. јдже наша держава пройшла складний
шл¤х ≥сторичного розвитку. “ривала пров≥нц≥йна роль ”крањни, в≥дсутн≥сть
розвитку њњ державност≥ стали причиною слабкого ро≠звитку громад¤нського
сусп≥льства та його теор≥њ.“ому проблема становленн¤ громад¤нського сусп≥льства
безпосередньо пов'¤зана з необх≥дн≥стю розбудови державност≥, оск≥льки
вдосконаленн¤ сусп≥льства ≥ держави с необх≥дною умо≠вою демократичного
розвитку крањни.
¬ивченн¤ погл¤д≥в на громад¤нське сусп≥льство в пол≥тико-правов≥й думц≥,
проведенн¤ пор≥вн¤льного анал≥зу основних кон≠цептуальних п≥дход≥в до проблеми
≥ромад¤нського сусп≥льства даЇ можлив≥сть визначити генетичний зв'¤зок м≥ж
р≥зними на≠пр¤мками вченн¤ про громад¤нське сусп≥льство, узагальнити њх сп≥льн≥
та вид≥лити особлив≥ риси, що стало принципово новим напр¤мком вивченн¤
проблеми громад¤нського сусп≥льства. јнал≥з структурних елемент≥в
громад¤нського сусп≥льства в умо≠вах розвитку сусп≥льних ≥нститут≥в даЇ
можлив≥сть глибше зро≠зум≥ти њх природу на кошсретао≥нсњшуц≥йному р≥вн≥.
–озд≥л ≤≤. ѕроблеми та шл¤хи розвитку громад¤нського сусп≥льства в ”крањн≥.
ѕ≥сл¤ розвалу —оюзу та перших рок≥в
незалежност≥, спроб визначити напр¤мок розвитку економ≥ки та державност≥
б≥льш≥сть анал≥тик≥в д≥йшли висновку, що альтернативи зах≥дним модел¤м
сусп≥льного розвитку практично не ≥снуЇ. Ќе заперечуючи в ц≥лому сл≥дуванн¤
шл¤хом ц≥нностей, вироблених людством, хот≥лось би застерегти в≥д того, щоб
новий п≥дх≥д, ¤к справедливо в≥дм≥чаЇтьс¤ науковц¤ми, не зат≥нив
"споконв≥чн≥ обереги украњнського способу житт¤, ¤кщо ц≥ ц≥нност≥ спри¤ють
утвердженню державност≥ ”крањни, розвитку системи розумних потреб особи й
сусп≥льства, формуванню осв≥ченоњ й високоморальноњ особистост≥"33.
—ьогодн≥ гостро постала теоретична ≥ практична
проблема виробленн¤ перспективного п≥дходу до оц≥нки украњнськоњ ≥стор≥њ ≥
незалежноњ, самост≥йноњ ≥деолог≥чноњ та пол≥тичноњ позиц≥њ щодо оц≥нки шл¤х≥в ≥
засоб≥в розвитку ”крањни. ƒемократизац≥¤ створюЇ можливост≥ дл¤ прогресивного
розвитку ”крањни. јле постаЇ запитанн¤: ¤к найкраще скористатис¤ цими
можливост¤ми, збер≥гши позитивну спадков≥сть розвитку, подолавши одночасно
негативну? ѕеред сусп≥льною думкою ”крањни постало завданн¤ Ч розробити концепц≥ю новоњ ≥стор≥њ ”крањни,
спроможну дати в≥дпов≥д≥ на вс≥ т≥ основоположн≥ запитанн¤ сусп≥льного розвитку.
¬ ”крањн≥ ≤снують групи пол≥тик≥в, ¤к≥ вважають,
що лише нац≥ональна ≥де¤ "вивезе" ”крањну на маг≥стральн≥ шл¤хи
цив≥л≥зац≥йного розвитку. —правд≥, нац≥ональна ≥де¤ Ч могутн≥й локомотив ≥стор≥њ. Ќац≥ональна ≥де¤ спроможна стати
потужним мотивом ≥ стимулом д≥й особистостей, соц≥альних груп ≥ ц≥лих народ≥в.
јле сл≥д мати на уваз≥, що за революц≥йним пер≥одом завжди настають часи
коп≥ткоњ, наполегливоњ прац≥ дл¤ налагодженн¤ новоњ системи господарюванн¤,
формуванн¤ новоњ пол≥тичноњ системи сусп≥льства, коли регул¤тивний вплив
нац≥ональноњ ≥дењ значно знижуЇтьс¤, а на передн≥й план виход¤ть орган≥зац≥йн≥
завданн¤, вир≥шувати ¤к≥, щоправда без нац≥ональне ор≥Їнтованоњ держави,
неможливо.
ƒос≥ в ”крањн≥ тривають дискус≥њ про вплив держави
та про баланс сил державноњ влади й сусп≥льства. «начна частина населенн¤
вбачаЇ в держав≥ чужу, корумповану силу, не дов≥р¤Ї державн≥й влад≥, хоча ≥
дотримуЇтьс¤ утоп≥чного погл¤ду, н≥би вин¤тково державними засобами можна
створити нове громад¤нське сусп≥льство. ћ≥ж ≥ншим, це типова утоп≥¤, поЇднана з
над≥Їю на мудрого вожд¤, авторитетного правител¤, ¤кий, прийшовши до влади,
владнаЇ все справедливо й демократично. ƒержавна влада д≥йсно може спри¤ти
встановленню громад¤нського сусп≥льства, але без ≥н≥ц≥ативи народу "знизу"
њњ можливост≥ обмежен≥.
—уть стратег≥њ конструктивних сил ”крањни може
бути зведена до необх≥дност≥ переходу в≥д залишк≥в пострад¤нського
"тимчасового авторитаризму" центральноњ (особливо виконавчоњ) влади
до "пост≥йноњ демократ≥њ", в ¤ку будуть ≥нтенсивно вт¤гнут≥ рег≥они
та б≥льш≥сть населенн¤.
ќсоблив≥стю ≥ суперечлив≥стю перех≥дного
сусп≥льства, ¤ким Ї сучасна ”крањна, Ї те, що складнощ≥ перех≥дних процес≥в, з
одного боку, зумовлюють зм≥цненн¤ регулюючоњ рол≥ держави, тобто самоњ держави,
а, з другого Ч розбудова громад¤нського
сусп≥льства пе≠редбачаЇ роздержавленн¤ сусп≥льних ≥нститут≥в, зменшенн¤ дер≠жавного
впливу на них. ÷¤ обставина ≥ п≥дкреслюЇ необх≥дн≥сть наукових розробок рол≥
держави в перех≥дному сусп≥льств≥, роз≠робки механ≥зм≥в њњ впливу на соц≥альн≥
процеси, визначенн¤ шл¤х≥в перетворенн¤ держави на правову, а перех≥дного
сусп≥льства Ч на громад¤нське.
Hе в≥дзначити, що у
нин≥шн≥й онституц≥њ ≥ згадки немаЇ про громад¤нське сусп≥льство, на формуванн¤
¤кого зрештою маЇ бути спр¤мований весь держав≠но-правовий механ≥зм. ÷ей, м'¤ко
кажучи, недол≥к нин≥шньоњ онсти≠туц≥њ, безумовно, негативно в≥дбиватиметьс¤ на
процес≥ формуванн¤ громад¤нського сусп≥льства, серцевини правовоњ держави.
ѕрого≠лошуючи своЇ прагненн¤ дос¤гти ≥деал≥в правовоњ держави, не пов'¤≠завши
це на конституц≥йному р≥вн≥ з формуванн¤м громад¤нського сусп≥льства, не Ї
просто нелог≥чним, а й стратег≥чно неприпустимим. јдже неможливо донести до
людей сутн≥сть переваг правовоњ дер≠жави, не пов'¤зуючи це ≥з громад¤нським
сусп≥льством, ¤ке Ї га≠рантом захисту його член≥в в≥д втручанн¤ державних
≥нститут≥в в њх приватне ≥ особисте житт¤, особливо у тих випадках, коли ц≥
≥нститути при певних обставинах перетворюютьс¤ на самодостатн≥ ≥ д≥ють дл¤
самих себе, а нер≥дко й проти сусп≥льства. Oдн≥Їю з перших зм≥н до онституц≥њ ”крањни маЇ
бути њњ доповненн¤ новим розд≥лом про громад¤нське сусп≥льство.
” к≥нцевому рахунку все ж таки Ї вс≥ п≥дстави
сказати, що молода украњнська держава обрала в ц≥лому правильний шл¤х, шл¤х
цив≥л≥зо≠ваного сусп≥льства, ¤ке ірунтуЇтьс¤ на загальнолюдських ц≥нност¤х.
ѕередус≥м, ≥ це найголовн≥ше, ”крањна стала незалежною державою з
перспективними конституц≥йними нам≥рами стати демократичною ≥ правовою.
—тосовно ж перех≥дного сусп≥льства, ¤ким Ї сучасна ”крањна, то попередньо
узагальнююч≥ його характеристики Ї такими:
Х ус≥ сфери життЇд≥¤льност≥ охоплен≥ системною кризою, особливо вражен≥
економ≥ка ≥ соц≥альна сфера;
Х на р≥вн≥ кер≥вництва державою в≥дсутнЇ ц≥л≥сне у¤вленн¤ про шл¤хи виходу
≥з кризи, не розроблена в≥дпов≥дна ”р¤дова ѕрограма ƒ≥й;
ѕ≥дбиваючи п≥дсумок, можна сказати, ≥до сьогодн≥
основними шл¤хами побудови громад¤нського сусп≥льства в ”крањн≥ Ї:
в розширенн¤ масовоњ бази влади, п≥двищенн¤
пол≥тичноњ культури населенн¤, створенн¤ нових можливостей участ≥ громад¤н в
управл≥нн≥ державними ≥ сусп≥льними справами;
Х актив≥зац≥¤ процесу роздержавленн¤ ус≥х сфер
сусп≥льного житт¤, формуванн¤ справжн≥х ≥нститут≥в громад¤нського сусп≥льства
¤к ринкового, так ≥ неринкового характеру (благод≥йн≥ фонди, споживч≥ товариства,
клуби за ≥нтересами, товариства, асоц≥ац≥њ тощо), розвиток р≥зних форм
громадського самовр¤дуванн¤ ≥ самод≥¤льност≥. ƒо реч≥, у —Ўј ≥снують сотн≥
тис¤ч центральних, штатних, рег≥ональних ≥ м≥сцевих асоц≥ац≥й (пол≥тичних,
культурних, рел≥г≥йних, воЇнно-патр≥отичних ≥ т. п.), ¤к≥ охоплюють 2/3
населенн¤ —Ўј. ÷е ≥ Ї соц≥альна база громад¤нського сусп≥льства;
в пост≥йне удосконаленн¤ контрольних механ≥зм≥в,
тобто механ≥зм≥в зворотнього зв'¤зку в≥д сусп≥льства до держави;
Х максимальне розширенн¤ сфери судового захисту
прав ≥ свобод людини, формуванн¤ поваги до права ≥ до закону;
в вихованн¤ нормального природного патр≥отизму Ч
нац≥онального ≥ державного Ч на основ≥ поваги до нац≥ональноњ
≥сторико-культурноњ спадщини;
Х зм≥цненн¤ свободи ≥нформац≥њ ≥ гласност≥,
в≥дкритост≥ сусп≥льства на основ≥ щонайширших зв'¤зк≥в ≥з заруб≥жним
св≥том;††††††† в п≥днесенн¤ р≥вн¤
сусп≥льноњ св≥домост≥, подоланн¤ ¤вищ соц≥альноњ пасивност≥, оск≥льки справа не
т≥льки в на¤вност≥
демократичних установ ≥ процедур та ≥нформованост≥ населенн¤, але й в
ум≥нн≥ жити в умовах демократ≥њ, користуватис¤ њњ благами, в готовност≥ до
пост≥йного удосконаленн¤ пол≥тичноњ системи у в≥дпов≥дност≥ з≥ зм≥ною
конкретно-≥сторичних умов.
≤ншими словами, маЇ в≥дбутис¤ максимальне
роздержавленн¤ ус≥х сфер сусп≥льного житт¤. ѕроте це роздержавленн¤ зовс≥м не
означаЇ повноњ в≥дмови в≥д державного в межах закону регулюванн¤ соц≥ального
житт¤.
–оздержавленн¤ сусп≥льства на баз≥ онституц≥њ
”крањни передбачаЇтьс¤ по таких напр¤мках:
-в
галуз≥ пол≥тичн≥й Ч закр≥пленн¤
багатопарт≥йност≥, створенн¤ державою на основ≥ закону р≥вних умов дл¤
д≥¤льност≥ пол≥тичних парт≥й, ≥нших громадських об'Їднань; заборона будь-¤к≥й
пол≥тичн≥й парт≥њ чи орган≥зац≥њ привласнювати соб≥ право зд≥йснювати державну
владу; проведенн¤ вибор≥в на багатопарт≥йн≥й
основ≥;
-в
галуз≥ економ≥чн≥й Ч приватизац≥¤
державних ≥ комунальних п≥дприЇмств на основ≥ приватноњ власност≥
(≥ндив≥дуальноњ ≥ колективноњ); ^невтручанн¤ держави ≥ њњ структур в
безпосередню господарську д≥¤льн≥сть п≥дприЇмств незалежно в≥д форм власност≥;
свобода п≥дприЇмництва ≥ договор≥в;
-в
галуз≥ ≥деолог≥чн≥й Ч будь-¤ка
≥деолог≥¤ не може зводитис¤ до рангу державноњ ≥ закр≥плюватись у законному
пор¤дку, не кажучи про конституц≥йний р≥вень, ¤к це було в попередн≥х рад¤нських
конституц≥¤х; в≥докремленн¤ церкви в≥д держави, невтручанн¤ держави у справи
рел≥г≥њ; роздержавленн¤ ≥ де≥деолог≥зац≥¤ осв≥ти, науки ≥ культури, вс≥Їњ
духовноњ сфери сусп≥льства на основ≥ конституц≥йного гарантованого права на
свободу думки, сов≥ст≥ ≥ рел≥г≥њ;
в нарешт≥,
децентрал≥зац≥¤ державноњ влади, зм≥цненн¤ справжн≥х орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, зн¤тт¤ зайвоњ державноњ оп≥ки над територ≥¤ми.ини в ньому,
живить повагу ≥ любов до ¬≥тчизни, зм≥цнюЇ бажа-н¤ вс≥л¤ко обб≥гати ≥ захищати
њњ.
ѕрот¤гом багатьох стол≥ть боротьби украњнц≥в за
свою неза≠лежну державу, коли ”крањна перебувала у склад≥ ≥нших держав,
≥деолог≥¤ нац≥онал≥зму, що об'Їднувала вс≥ нац≥ональн≥ сили р≥зних в≥дт≥нк≥в на
грунт≥ прагненн¤ до пол≥тичного самовизна≠ченн¤, в≥д≥гравала роль цементуючого
фактору в змаганн¤х за самост≥йну ≥ незалежну нац≥ональну державу. ¬≥дтод≥, ¤к
”крањна здобула незалежн≥сть, украњнське сусп≥льство ув≥йшло в етап роз≠будови
≥ розвитку нац≥ональноњ держави ≥ громад¤нського сусп≥льства, з'¤сувалос¤, що
на територ≥њ ”крањни, кр≥м украњнц≥в (73,6% населенн¤)
проживають ≥нш≥ нац≥ональност≥ (26,4%):
рос≥¤ни, б≥лоруси, Їврењ, пол¤ки, чехи, словаки, болгари, молдавани, руму≠ни,
≥реки, угорц≥, естонц≥, татари, гагаузи та ≥нш≥. ≤сторичний досв≥д показав, що
пол≥тика нац≥онального гнобленн¤, зневаги, асим≥л¤ц≥њ веде до дестаб≥л≥зац≥њ
сусп≥льства, послабленн¤ ≥ занепа≠ду держави. ¬ умовах, коли неукрањнське
населенн¤ на всенарод≠ному референдум≥ 1991
р. висловилось за незалежну украњнську державу, ви¤вили прагненн¤ будувати њњ
сп≥льно з украњнською нац≥Їю ≥нш≥ нац≥онально-етн≥чн≥ сп≥льност≥, виникла
потреба в ≥деолог≥њ, ¤ка Їднала вс≥ народи ”крањни на грунт≥ побудови
украњнського громад¤нського сусп≥льства ≥ украњнськоњ нац≥ональ≠ноњ держави.
“акою стала украњно-державницька ≥деолог≥¤, тобто система ≥дей ≥ погл¤д≥в, ¤к≥
теоретично обірунтовують ≥ в≥дстою≠ють ¤к головну мету сусп≥льства побудову ≥
захист украњнськоњ нац≥ональноњ держави та консол≥дують навколо нењ вс≥ народи
≥ сусп≥льно-пол≥тичн≥ рухи ”крањни, п≥дкреслюючи при цьому ви≠р≥шальну роль в
державотворчому процес≥ украњнськоњ нац≥њ. ¬ цьому пол¤гаЇ сучасний зм≥ст
украњнськоњ нац≥ональноњ ≥дењ.
ќтже, в перспектив≥ ефективн≥сть в орган≥зац≥њ
громад¤нськоњ о сусп≥льства в ”крањн≥ залежить в≥д того, в ¤к≥й м≥р≥ держава ≥
сусп≥льство здатн≥ створити умови, в≥льн≥ в≥д причин, що пород≠жують
дестаб≥л≥зуюч≥ фактори в кожн≥й ≥з сфер життЇд≥¤льност≥ соц≥ального орган≥зму.
¬ир≥шальною передумовою забезпеченн¤ нац≥ональноњ державност≥ Ї дотриманн¤
закон≥в ≥снуванн¤ системи (а, отже, вивченн¤ њх), створенн¤ передумов дл¤ й
природного функц≥онуванн¤, запоб≥ганн¤ дестаб≥л≥зац≥њ. ÷е головн≥ умови
збереженн¤ незалежност≥ держави, сусп≥льства, особи (громад¤≠нина). Ќасильство,
пост≥йн≥ спроби в коротк≥ терм≥ни виправити становище, поновити втрачену
р≥вновагу може мати тимчасовий е4їект. ƒосв≥д переконуЇ, що насильство породжуЇ
ескалац≥ю на≠сильства ≥ заводить в глухий кут. ѕошук природного шл¤ху ро≠звитку
громад¤нського сусп≥льства на ірунт≥ внутр≥шн≥х пере≠думов ≥ врахуванн¤ сучасних
здобутк≥в людськоњ цив≥л≥зац≥њ та створенн¤ дл¤ нього простору Ч важлива передумова неанта≠гон≥стичного
розвитку украњнськоњ державност≥.
—тановленн¤ громад¤нського сусп≥льства суверенноњ
нац≥о≠нально-демократичноњ держави ”крањна Ч
≥мператив ≥стор≥њ. ƒосв≥д розвитку цив≥л≥зованих крањн засв≥дчуЇ, що формуванн¤
громад¤нського сусп≥льства шл¤хом св≥товоњ цив≥л≥зац≥њ тривалий ≥ дуже складний
процес. —правжнЇ громад¤нське сусп≥льство може ≥снувати лише в держав≥ з
ефективною та конкуерентноспромож-ною, соц≥альноор≥Їнтованою економ≥кою. јдже
саме р≥вень ефек≠тивност≥ нац≥ональноњ економ≥ки визначить м≥сце ”крањни у
св≥то≠вому сп≥втовариств≥.ѕ≥дбиваючи п≥дсумок, можна сказати, ≥до сьогодн≥
основними шл¤хами побудови громад¤нського сусп≥льства в ”крањн≥ Ї:
в розширенн¤ масовоњ бази влади, п≥двищенн¤
пол≥тичноњ культури населенн¤, створенн¤ нових можливостей участ≥ громад¤н в
управл≥нн≥ державними ≥ сусп≥льними справами;
Х актив≥зац≥¤ процесу роздержавленн¤ ус≥х сфер сусп≥льного житт¤, формуванн¤
справжн≥х ≥нститут≥в громад¤нського сусп≥льства ¤к ринкового, так ≥ неринкового
характеру (благод≥йн≥ фонди, споживч≥ товариства, клуби за ≥нтересами,
товариства, асоц≥ац≥њ тощо), розвиток р≥зних форм громадського самовр¤дуванн¤ ≥
самод≥¤льност≥. ƒо реч≥, у —Ўј ≥снують сотн≥ тис¤ч центральних, штатних,
рег≥ональних ≥ м≥сцевих асоц≥ац≥й (пол≥тичних, культурних, рел≥г≥йних,
воЇнно-патр≥отичних ≥ т. п.), ¤к≥ охоплюють 2/3
населенн¤ —Ўј. ÷е ≥ Ї соц≥альна база громад¤нського сусп≥льства;
в пост≥йне удосконаленн¤ контрольних механ≥зм≥в,
тобто механ≥зм≥в зворотнього зв'¤зку в≥д сусп≥льства до держави;
Х максимальне розширенн¤ сфери судового захисту прав ≥ свобод людини,
формуванн¤ поваги до права ≥ до закону;
в вихованн¤ нормального природного патр≥отизму Ч нац≥онального ≥ державного Ч на основ≥ поваги до нац≥ональноњ
≥сторико-культурноњ спадщини;
Х зм≥цненн¤ свободи ≥нформац≥њ ≥ гласност≥, в≥дкритост≥ сусп≥льства на
основ≥ щонайширших зв'¤зк≥в ≥з заруб≥жним св≥том;
в п≥днесенн¤ р≥вн¤ сусп≥льноњ св≥домост≥,
подоланн¤ ¤вищ соц≥альноњ пасивност≥, оск≥льки справа не т≥льки в на¤вност≥
демократичних установ ≥ процедур та ≥нформованост≥
населенн¤, але й в ум≥нн≥ жити в умовах демократ≥њ, користуватис¤ њњ благами, в
готовност≥ до пост≥йного удосконаленн¤ пол≥тичноњ системи у в≥дпов≥дност≥ з≥
зм≥ною конкретно-≥сторичних умов.
¬раховуючи особливост≥ перех≥дного часу, в ¤кому
знаходитьс¤ ”крањна, маЇ бути проведена в житт¤ така концепц≥¤ сп≥вв≥дношенн¤
особи, сусп≥льства ≥ держави, ¤ка дозволила б не т≥льки зм≥нити сьогодн≥шн≥й
ментал≥тет людини, але й спри¤ти формуванню в≥льноњ особи з високою пол≥тичною,
економ≥чною ≥ правовою культурою, ¤ка усв≥домлюЇ свою ц≥нн≥сть ≥ г≥дн≥сть. ÷¤
концепц≥¤ передбачаЇ, що еп≥центром громад¤нського сусп≥льства Ї людина, њњ
права, свободи й ≥нтереси, що вс≥ ≥нститути громад¤нського сусп≥льства ≥ держави
утворюютьс¤ пост≥льки, поск≥льки Ї необх≥дн≥сть створити умови дл¤ нормальноњ життЇд≥¤льност≥
людини, захисту њњ прав ≥ свобод. ѕри цьому державн≥ ≥нститути мають нести
подв≥йний т¤гар, забезпечуючи через закони, по-перше, р≥вн≥ дл¤ вс≥х людей
умови ≥ можливост≥, по-друге, нормальне функц≥онуванн¤ громад¤нського
сусп≥льства в ц≥лому. ќтже, на конституц≥йному р≥вн≥ маЇ бути закладена ¤к≥сно
нова модель правовоњ орган≥зац≥њ житт¤ людини ≥ сусп≥льства, в≥дпов≥дно до ¤коњ
весь державний ≥ сусп≥льний механ≥зм спр¤мовуЇтьс¤ на зд≥йсненн¤ ≥ захист прав
≥ свобод людини. ¬с≥ пол≥тичн≥, економ≥чн≥, соц≥альн≥ ≥ культурн≥ права людини
мають знайти своЇ в≥дбитт¤ у в≥дпов≥дних ≥нститутах громад¤нського сусп≥льства,
таких, ¤к власн≥сть, свобода п≥дприЇмництва, еколог≥чна безпека, с≥м'¤, осв≥та,
наука ≥ культура, громадськ≥ об'Їднанн¤, свобода ≥нформац≥њ та ≥нших. ÷≥
≥нститути повинн≥ стати над≥йним матер≥альним фундаментом прав ≥ свобод людини.
†††††††††††††††††††††††††††††† —писок
використаноњ л≥тератури:
1.√ромад¤нське сусп≥льство в
”крањн≥ : проблеми становленн¤.- ињв.: Ћогос,1997.
2. ириченко —.ќ. †Ўл¤хи формуванн¤ громад¤нського
сусп≥льства ≥ правовоњ держави.- ињв.; Ћогос, 1999.
3. ириченко —.ќ. √ромад¤нське сусп≥льство ≥ правова держава: пон¤тт¤ та
зм≥ст.- .; Ћогос,1999.
4. ам≥нський† ј. Ќа
перех≥дному етап≥ .Ф√ласн≥стьФ, ФперебудоваФ ≥ Удемократизац≥¤ на
”крањн≥Ф - ћюнхен.1990.
5.ћихальченко† ћ.≤., ∆уравський ¬.—., “анчер† ¬.¬. Cсоц≥ально-пол≥тична† трансформац≥¤
”крањни: реальн≥сть, м≥фологеми, проблеми вибору.- .,1997.с.114.
6.∆уравський ¬.—. ”крањна пол≥тична : переступити
через пр≥рву.- .,1995.с.124.
7. ириченко ћ. Ѕагатопарт≥йн≥сть //
¬≥че,1993.є9.с.102.
8.Ѕанс ¬. Ёлементы† неопределенности в переходной период // ѕолис.-1993.є1.
9.ѕерех≥дн≥ сусп≥льства.
«м≥ни-радикальн≥ чи поступов≥? // (¬≥че.1995.є2).
10. ремень ¬. ѕол≥тична стратег≥¤ ”крањни:
пор≥вн¤льн≥ перспективи // ¬≥че.-1994.є11.с.21.
11.√аЇць ¬. ƒержавн≥сть ”крањни. Ќа шл¤ху до
громад¤нського сусп≥льства //¬≥че.-1995.є5.с.16.