главна¤ добавить реферат оценить

Ќайти: на:

—писок работ по политологии:

—качать реферат (15Kb)

≈“ЌќЌј÷≤ќЌјЋ№Ќ≤ ¬≤ƒЌќ—»Ќ» … Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќј ѕќЋ≤“» ј

 

√либок≥ соц≥ально-економ≥чн≥ та пол≥тичн≥ зм≥ни в р≥зних рег≥онах планети спри¤ють стр≥мкому зростанню нац≥ональноњ самосв≥домост≥ народ≥в, поглиблюють почутт¤ нац≥ональноњ гордост≥, але водночас подекуди призвод¤ть до сплеск≥в войовничого нац≥она≠л≥зму. Ќеврегульован≥сть в≥дносин м≥ж нац≥¤ми ¤к в окремих дер≠жавах, особливо багатонац≥ональних, так ≥ м≥ж р≥зними крањнами, загострюЇ нац≥ональн≥ проблеми, котр≥ породжують довготривал≥ м≥жнац≥ональн≥ конфл≥кти, в≥йни, потоки б≥женц≥в, несуть горе й стражданн¤ окремим люд¤м ≥ ц≥лим народам. як насл≥док Ч нац≥≠ональна проблема набуваЇ глобального, планетарного характе≠ру. “ому з'¤суванн¤ причин загостренн¤ м≥жнац≥ональних в≥дно≠син ≥ в≥днайденн¤ способ≥в розв'¤занн¤ проблеми самовизначенн¤ народ≥в Ї одним ≥з найважлив≥ших завдань пол≥тичноњ науки.

 

—оц≥ально-етн≥чн≥ сп≥льност≥: народ, етнос, нац≥¤

 

Ќац≥ональна проблема ≥снувала завжди. ¬≥домо, що гноб≠ленн¤ та експлуатац≥¤ одних народ≥в ≥ншими ≥ визвольна бо≠ротьба розпочалис¤ ще з рабовласницького ладу ≥ тривали в епоху феодал≥зму. ѕроте повною м≥рою нац≥ональне питанн¤ постало в пер≥од розпаду феодал≥зму та утвердженн¤ кап≥та≠л≥зму, коли в≥дбувалос¤ становленн¤ нац≥й. ¬≥дтод≥ й донин≥ проблема етнонац≥ональних в≥дносин Ї одн≥Їю з пров≥дних у складн≥й гам≥ соц≥ально-пол≥тичних в≥дносин.

ўоб з'¤сувати суть етнонац≥ональних в≥дносин, необх≥дно насамперед зосередитис¤ на основних пон¤тт¤х, пов'¤заних з њхн≥м розвитком. ƒо таких передовс≥м належать: народ, нац≥¤, етнос. Ќазван≥ пон¤тт¤ хоч ≥ вживають часто ¤к синон≥ми, проте мають ≥стотн≥ в≥дм≥нност≥. “ак, етнолог≥чне Ђнародї ≥ Ђнац≥¤ї Ч ≥дентичн≥ пон¤тт¤, що визначають б≥олог≥чне походженн¤ гру≠пи людей, але в соц≥ально-пол≥тичному аспект≥ вони не Ї то≠тожними.

Ќарод Ч це б≥олог≥чна Їдн≥сть, група, поЇднана кровними, б≥олог≥чними зв'¤зками: з с≥м'њ виросла родина, з родини Ч р≥д, р≥д перетворивс¤ на плем'¤, плем'¤ Ч на народ.

¬насл≥док тривалого сп≥вжитт¤ племена зм≥шувалис¤. ¬чен≥ довели, наприклад, що французький народ Ч насл≥док зм≥шанн¤ римл¤н, кельт≥в ≥ германц≥в; украњнський Ч слов'¤нсь≠ких ≥ тюркських племен  ињвськоњ –ус≥; завд¤ки зм≥шанню слов'¤н, угро-ф≥нських племен, гун≥в, монгол≥в ≥ татар постав рос≥йський (московський) народ. “а сутн≥сть народу не вичер≠пуЇтьс¤ б≥олог≥чним походженн¤м, оск≥льки в≥н живе в певно≠му простор≥. —аме прост≥р ¤к м≥сце пост≥йноњ ос≥лост≥ народу Ї дуже важливим елементом його ≥снуванн¤. Ћюди здавна були пов'¤зан≥ природою, простором (рибальство, полюванн¤, р≥ль≠ництво, тваринництво). ÷ей прост≥р дл¤ них був близьким, р≥д≠ним, а вс¤кий ≥нший Ч чужим.  олективними зусилл¤ми на≠роду облаштовувалас¤ певна територ≥¤. Ќароджувалос¤ по≠н¤тт¤ Ђбатьк≥вщинаї. ƒо цього прилучивс¤ ще один важливий компонент Ч мова. « њњ допомогою люди сп≥лкувалис¤ м≥ж со≠бою, завд¤ки њй розпочиналос¤ духовне житт¤ народу.  ожне соц≥альне ¤вище Ч це ¤вище народне: народна культура, на≠родне мистецтво, народна рел≥г≥¤ ≥ т. д.

якщо народи ≥снували з давн≥х-давен, то нац≥њ викристал≥≠зувалис¤ лише в XVIIЧXVIII ст. (н≥мц≥, скаж≥мо, стали нац≥Їю в XIX ст.). Ќа в≥дм≥ну в≥д народу, нац≥¤ не дана природою, а народжуЇтьс¤ ≥сторично. «в≥сна р≥ч, дуже складно встановити, коли народ ≥сторично стаЇ нац≥Їю. ѕроцес переростанн¤ наро≠ду в нац≥ю ¤вл¤Ї собою пов≥льну кристал≥зац≥ю нац≥ональноњ св≥домост≥, збереженн¤ свого етносу перед нищ≥вними силами ззовн≥. ќтже, нац≥¤ формуЇтьс¤ з етносу.

≈тнос Ч це ст≥йка сукупн≥сть людей, ¤ка належить до пев≠ного народу, проживаЇ на територ≥њ чи в склад≥ ≥ншого наро≠ду! збер≥гаЇ свою культуру, побут, мовн≥ та психолог≥чн≥ особ≠ливост≥.

≈тнос формуЇтьс¤ здеб≥льшого на основ≥ Їдност≥ територ≥њ та економ≥чного житт¤, але в процес≥ ≥сторичного розвитку ба≠гато ¤к≥ етноси втрачають сп≥льн≥сть територ≥њ (наприклад, ук≠рањнц≥ живуть зараз у багатьох крањнах близького й далекого заруб≥жж¤). “ам вони утворюють етн≥чн≥ групи (нац≥ональн≥ меншини), що вход¤ть до Їдиноњ нац≥њ т≥Їњ чи ≥ншоњ крањни.

ќтже, нац≥¤ складаЇтьс¤ на основ≥ певного етносу, до ¤кого пот≥м приЇднуютьс¤ представники ≥нших етнос≥в, що живуть на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ та пов'¤зан≥ м≥ж собою певним типом соц≥ально-економ≥чних в≥дносин. “ак, у ‘ранц≥њ чи јнгл≥њ жи≠вуть представники р≥зних нац≥ональностей: французи, британц≥, фламандц≥, н≥мц≥, баски, корсиканц≥ (‘ранц≥¤); англ≥йц≥, шот≠ландц≥, ≥рландц≥, валл≥йц≥ (јнгл≥¤). ¬с≥ вони окремо Ђнароди-етносиї, але не Ђнац≥њї. ј вс≥ разом Ї членами французькоњ чи англ≥йськоњ (державноњ) нац≥њ, оск≥льки нац≥Їю вважаЇтьс¤ су≠купн≥сть громад¤н цих крањн. “а найб≥льш ч≥тко цей процес простежуЇтьс¤ на приклад≥ сучасних —Ўј, де з ≥мм≥грант≥в р≥зного етн≥чного ≥ расового походженн¤ сформовано Їдину аме≠риканську нац≥ю. ” кожн≥й з названих крањн живуть також украњнц≥, ¤к≥, з позиц≥њ цих держав, Ч американц≥, англ≥йц≥, французи украњнського походженн¤, хоча суб'Їктивно (етн≥ч≠но) ц≥ люди вважають себе належними до украњнськоњ нац≥њ.

ќтже, ≥снують два пон¤тт¤ нац≥њ. ѕерше Ч це нац≥¤-дер≠жава, ¤ка з етносом не маЇ н≥чого сп≥льного. ƒруге Ч нац≥¤ ¤к народ, етнос, ¤кий перер≥с у нац≥ю. ” першому випадку до нац≥њ належать ус≥, хто Ї громад¤нами держави (а не т≥льки громад¤ни, ¤к≥ становл¤ть етн≥чну б≥льш≥сть). ” другому Ч до нац≥њ належать т≥льки спор≥днен≥ з певним етносом (так, до украњнськоњ нац≥њ належать т≥льки украњнц≥, але н≥коли Ч пол¤≠ки, Їврењ, н≥мц≥, нав≥ть ¤кби вони набули б громад¤нства ”кра≠њни). як бачимо, нац≥¤-етнос може ≥снувати у своњй держав≥, може бути розкиданою по р≥зних державах (д≥аспора) або жити в чуж≥й нац≥ональн≥й держав≥. Ќаприклад, до н≥мецькоњ нац≥њ-етносу належать н≥мц≥ з Ќ≥меччини, јвстр≥њ, Ўвейцар≥њ, –ос≥њ, ”крањни. ƒо Їврейськоњ Ч Їврењ в усьому св≥т≥.

«а сучасних умов вершиною розвитку соц≥ально-етн≥чноњ сп≥льност≥ Ї нац≥¤. ” визначенн≥ нац≥њ й дос≥ поширене ста≠л≥нське тлумаченн¤: це така сп≥льн≥сть людей, що маЇ сп≥льн≥ мову, територ≥ю, культуру; Їдн≥сть економ≥чних, соц≥ально-пол≥≠тичних ≥ духовних ≥нтерес≥в... “аке визначенн¤ нац≥њ не в≥дпо≠в≥даЇ д≥йсност≥. „имало пол≥толог≥в стверджують, що мова, те≠ритор≥¤, господарськ≥ зв'¤зки ≥ культура виступають не озна≠ками нац≥њ, а лише спри¤тливими умовами њњ формуванн¤ ≥ розвитку. ј етнос стаЇ нац≥Їю лише тод≥, коли в нього виникаЇ ст≥йка потреба в пол≥тичному, культурному, економ≥чному, пси≠холог≥чному самовизначенн≥.

Ќац≥¤ Ч пол≥тичне, державко орган≥зований народ.

ѕод≥бн≥ погл¤ди на сутн≥сть нац≥њ висловлював ћ. Ѕерд¤св (1874Ч1948). ¬≥н писав, що бутт¤ нац≥њ не визначаЇтьс¤ ≥ не вичерпуЇтьс¤ н≥ мовою, н≥ рел≥г≥Їю, н≥ територ≥Їю, н≥ держав≠ним суверен≥тетом, хоча ц≥ ознаки ≥ суттЇв≥ дл¤ нац≥онального житт¤. Ќайб≥льше рац≥њ мають т≥, хто визначаЇ нац≥ю ¤к Їдн≥сть ≥сторичноњ дол≥. ”св≥домленн¤ ц≥Їњ Їдност≥ ≥ е нац≥ональною св≥≠дом≥стю. Ќац≥¤ Ч в≥чно живий суб'Їкт ≥сторичного процесу, в н≥й живуть ≥ перебувають ус≥ минул≥ покол≥нн¤ не менш, н≥ж покол≥нн¤ сучасн≥. ћ. Ѕерд¤Їв зазначав, що державн≥сть не Ї певною ознакою бутт¤ нац≥њ. јле будь-¤ка нац≥¤ прагне утво≠рити свою державу, зм≥цнити њњ. ÷е Ч здоровий ≥нстинкт нац≥њ.

≤ те, що Їврейський народ пост≥йно мандрував, зламало й по≠кал≥чило його душу, в≥н ображений на свою ≥сторичну долю. Ќа думку рос≥йського вченого, с≥он≥зм Ч це пристрасна мр≥¤ Їврењв про свою державн≥сть.

Ќац≥ональна ≥де¤ Ч це своЇр≥дний дороговказ дл¤ нац≥њ. ≤ ‘ранко наголошував на значенн≥ практичноњ пол≥тичноњ д≥≠¤льност≥ у справ≥ реал≥зац≥њ нац≥ональних ≥деал≥в. Ђ”с¤кий ≥деал, Ч п≥дкреслював в≥н, Ч це синтеза бажань, потреб ≥ зма≠гань... “ак≥ ≥деали можуть поставати, можуть запалювати сер≠ц¤ ширших к≥л людей, вести тих людей до найб≥льших зусиль, до найт¤жчих жертв, додавати њм сили у найстрашн≥ших му≠ках ≥ терп≥нн¤х... ƒл¤ украњнц≥в таким ≥деалом мусить стати самост≥йна незалежна ”крањнаї. ћ. √рушевський вважав, що стрижнем украњнськоњ ≥дењ було визнанн¤ нев≥д'Їмного права украњнського народу на самовизначенн¤ ≥ пошук його опти≠мальних форм. ЂЌаш край великий ≥ багатий, один з найкра≠щих крањв у св≥т≥, створений дл¤ розвитку великоњ економ≥чно сильноњ держави, Ч писав ћ. √рушевський. Ч ”крањнський народ повний великоњ життЇвоњ сили, енерг≥њ, зд≥бний, витри≠валий, високо здатний до орган≥зац≥њ, до громадськоњ сол≥дар≠ност≥...ї

«а час≥в тотал≥таризму склавс¤ негативний стереотип ук≠рањнськоњ нац≥ональноњ ≥дењ. ¬продовж семи дес¤тил≥ть нац≥о≠нальна ≥де¤ оф≥ц≥йно визнавалас¤ реакц≥йною, нац≥њ под≥л¤ли≠с¤ на Ђбуржуазн≥ї та Ђсоц≥ал≥стичн≥ї, нац≥онал≥зм квал≥ф≥ку≠вавс¤ ¤к Ђбуржуазнийї, а отже, реакц≥йний. Ќац≥ональна ≥де¤ проголошувалас¤ несум≥сною з ≥нтернац≥онал≥змом, що фак≠тично був пол≥тикою русиф≥кац≥њ. “ривалий час у теор≥њ та на практиц≥ надавалас¤ перевага ≥нтернац≥ональному перед нац≥≠ональним; знищенн¤ нац≥онального гнобленн¤ пов'¤зувалось ≥з розгортанн¤м св≥товоњ революц≥њ, передбачало реал≥зац≥ю на≠станови  . ћаркса: Ђ–азом з антагон≥змом клас≥в впаде ≥ анта≠гон≥зм нац≥йї. ќдначе св≥товий досв≥д св≥дчить, що прийн¤тною концепц≥¤ ≥нтернац≥онал≥зму може бути за умови, коли вона ірунтуЇтьс¤ на визнанн≥ нац≥ональних ц≥нностей та ≥нтерес≥в кожного народу, њх д≥алектичного синтезу з нац≥ональними. ќтже, сутн≥сть ≥нтернац≥онал≥зму пол¤гаЇ не в п≥дкоренн≥ на≠ц≥ональних ≥нтерес≥в ≥нтернац≥ональним, а в њхньому узгодженн≥.

” т≥сному зв'¤зку з нац≥ональною ≥деЇю перебуваЇ пробле≠ма нац≥онал≥зму, що вивчаЇтьс¤ спец≥альними науками: етно-пол≥толог≥Їю та етносоц≥олог≥Їю. ¬они розгл¤дають нац≥онал≥зм не лише в негативному план≥, а й ¤к природний законом≥рний рух народу на захист ≥ утвердженн¤ своЇњ самобутност≥. ” да≠ному раз≥ нац≥онал≥зм Ї основоположним пол≥тичним принци≠пом державного устрою б≥льшост≥ крањн св≥ту. “ому з нац≥она≠л≥змом ¤к принципом пол≥тичного устрою не варто боротис¤, оск≥льки така боротьба буде марною та безперспективною. ” цьому ще раз переконавс¤ св≥т, коли нац≥онал≥зм трьох неве≠ликих крањн Ѕалт≥њ Ч Ћитви, Ћатв≥њ, ≈стон≥њ започаткував крах —–—–.

Ѕудь-¤ка держава припускаЇтьс¤ т¤жкоњ помилки, пропа≠гуючи в≥дсутн≥сть нац≥ональноњ ≥дењ, свого власного ≥деалу. “е≠пер дл¤ ”крањни в соц≥ально-нац≥ональному сенс≥ надзвичай≠но важливими Ї так≥ завданн¤:

Ч виробленн¤ форм ≥ засоб≥в дл¤ стимулюванн¤ пол≥тич≠ноњ активност≥ украњнського народу, спри¤нн¤ духовному онов≠ленню сусп≥льства;

Ч зд≥йсненн¤ глибинних державотворчих процес≥в, утвер≠дженн¤ й поширенн¤ в украњнському сусп≥льств≥ авторитету й попул¤рност≥ державницькоњ ≥дењ;

Ч виробленн¤ ц≥л≥сноњ системи ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й сус≠п≥льства, ¤дром ¤коњ маЇ стати власне державна нац≥ональна ≥де¤.

ѕричому ц¤ ≥де¤, з одного боку, повинна в≥ддзеркалювати право нац≥њ на самовизначенн¤, а з ≥ншого, Ч залишити нац≥ю в рамках вселюдськоњ сп≥льност≥, прагнути до утвердженн¤ в житт≥ загальнолюдських ц≥нностей, боротис¤ за соц≥альну спра≠ведлив≥сть.

Ќац≥онал≥зм може ви¤вл¤тис¤ ще в одн≥й ¤кост≥ Ч ¤к ≥де≠олог≥¤. “од≥ в≥н означаЇ надм≥рну любов до своЇњ нац≥њ-етносу, поЇднану з негативними почутт¤ми до ≥нших нац≥ональностей. Ќац≥онал≥зм державноњ нац≥њ, тобто фанатична любов до своЇњ нац≥њ, поЇднана з боротьбою в дан≥й держав≥ проти нац≥ональ≠них меншин, Ї ¤вищем негативним ≥ реакц≥йним.  оли цей на≠ц≥онал≥зм переростаЇ в державну ≥деолог≥ю та пол≥тику, то це Ч нацизм, фашизм.

Ќац≥онал≥зм Ч ¤вище багатогранне й багатолике. ¬≥н маЇ ¤к позитивн≥, так ≥ негативн≥ аспекти. ƒо позитивних можемо в≥днести: нац≥ональну самосв≥дом≥сть; нац≥ональну горд≥сть;

нац≥ональний сором (що даЇ змогу самоочищатис¤); прагненн¤ до нац≥онального саморозвитку, р≥вноправност≥. Ќегативн≥ ас≠пекти: визнанн¤ нац≥ональноњ виключност≥; протиставленн¤ ≥ншим нац≥¤м; прагненн¤ забезпечити переваги своњй нац≥њ за рахунок ≥нтерес≥в ≥нших народ≥в; нац≥ональний н≥г≥л≥зм; пошук винних у життЇвих труднощах.

≈тнонац≥ональн≥ в≥дносини ≥ св≥товий досв≥д са≠мовизначенн¤ народ≥в

ѕроблема етнонац≥ональних в≥дносин пос≥даЇ одне з пер≠ших м≥сць серед пекучих проблем сучасност≥. ѕ≥д њњ натиском розпалис¤ —–—– ≥ ёгослав≥¤. Ќац≥ональне питанн¤ залиша≠Їтьс¤ складною внутр≥шньою проблемою у ¬еликобритан≥њ (ќль≠стер), у Ѕельг≥њ (фламандсько-валлонський конфл≥кт), в  а≠над≥ (англо-канадський ≥ франко-канадський конфл≥кти), у —Ўј (негрит¤нське, мексиканське, кубинське питанн¤) ≥ т. д. —ам факт ≥снуванн¤ понад 2000 нац≥онально-етн≥чних сп≥ль≠ностей св≥дчить про на¤вн≥сть особливого типу соц≥альних в≥д≠носин, що характеризуютьс¤ ¤к в≥дносини нац≥ональн≥ (м≥ж≠нац≥ональн≥).

≈тнонац≥ональн≥ в≥дносним Ч це в≥дносини м≥ж суб'Їктами нац≥онально-етн≥чного розвитку Ч нац≥¤ми, народност¤ми, на≠ц≥ональними групами та њхн≥ми державними утворенн¤ми.

÷≥ в≥дносини бувають трьох тип≥в: р≥вноправн≥; в≥дносини пануванн¤ й п≥длеглост≥; прагненн¤ до знищенн¤ ≥нших суб'Їк≠т≥в. ¬ етнонац≥ональних в≥дносинах в≥дбиваЇтьс¤ вс¤ сукуп≠н≥сть соц≥альних в≥дносин. ¬изначальний вплив на них справ≠л¤ють економ≥чн≥ й пол≥тичн≥ чинники, причому пол≥тичн≥ ас≠пекти част≥ше стають ключовими, вир≥шальними. ÷е зумовле≠но насамперед значенн¤м держави ¤к важливого чинника ро≠звитку нац≥њ. —амо житт¤ засв≥дчуЇ, що етнонац≥ональн≥ в≥дно≠сини Ч це м≥цний сплав нац≥онального й пол≥тичного. √оловни≠ми в етнонац≥ональних в≥дносинах е питанн¤: про р≥вноправ≠н≥сть ≥ п≥длегл≥сть; про нер≥вн≥сть економ≥чного ≥ культурного розвитку; про м≥жнац≥ональну ворожнечу, розбрат, недов≥ру й п≥дозру на нац≥ональному ірунт≥

јнал≥зуючи етнонац≥ональн≥ в≥дносини, необх≥дно розр≥з≠н¤ти два аспекти: загально≥сторичний ≥ конкретно-≥сторичний. “ак, загальнов≥домо, що ∆овтневий переворот 1917 p. спри¤в розв'¤занню багатьох аспект≥в нац≥онального питанн¤ в –о≠с≥йськ≥й ≥мпер≥њ. ѕроте зроблений у 60-т≥ pp. висновок, н≥бито в —–—– повн≥стю розв'¤зане нац≥ональне питанн¤, безперечно, був передчасним. ЌещодавнЇ об'Їднанн¤ Ќ≥меччини також ' вважають остаточним розв'¤занн¤м н≥мецького нац≥онального питанн¤. “аке твердженн¤ теж необгрунтоване з позиц≥й загально≥сторичного розвитку, оск≥льки його суть пол¤гаЇ в тому, щоби нац≥¤ не лише самовизначилась, а й мала можлив≥сть р≥вном≥рного й в≥льного розвитку вс≥х њњ сп≥льностей. —аме в цьому розум≥нн≥ нац≥ональне питанн¤ ≥снуватиме завжди, бо п≥д кутом зору д≥алектики не може бути повного й остаточного розв'¤занн¤ нац≥онального питанн¤ в ус≥х аспектах ≥ соц≥аль≠них вим≥рах. Ђјбсолютноњ р≥вност≥ бути не може, визнанн¤ р≥в≠ност≥ ≥ Ї основою р≥вност≥, але р≥вноправн≥сть нац≥й повинна забезпечуватис¤ нац≥ональною пол≥тикоюї. ÷ю незаперечну думку висловив ќ. Ѕауер (1882Ч1938) Ч л≥дер австр≥йськоњ соц≥ал-демократ≥њ та 2-го ≤нтернац≥оналу. ќтже, нац≥ональне питанн¤ завжди маЇ конкретно-≥сторичний зм≥ст, що охоплюЇ сукупн≥сть нац≥ональних проблем на даному етап≥ розвитку т≥Їњ чи ≥ншоњ крањни. ј конкретн≥ обставини завжди вимагають в≥д держави проведенн¤ певноњ нац≥ональноњ пол≥тики.

Ќац≥ональна пол≥тика - це науково обірунтована система заход≥в, спр¤мована на реал≥зац≥ю нац≥ональних ≥нтерес≥в, ро≠зв'¤занн¤ суперечностей у сфер≥ етнонац≥ональних в≥дносин.

” колишньому —–—– нац≥ональна пол≥тика зд≥йснювалас¤ без належного глибокого анал≥зу суперечностей, без ураху≠ванн¤ матер≥альних умов дл¤ њх розв'¤занн¤. Ќепосл≥довн≥сть ≥ несвоЇчасн≥сть розв'¤занн¤ суперечностей, породжених ро≠зб≥жн≥стю ≥нтерес≥в у р≥зних нац≥й-етнос≥в, призвела до краху –ад¤нського —оюзу ¤к федеративноњ держави. ќск≥льки нац≥≠ональна пол≥тика насамперед спр¤мована на передбаченн¤ й вир≥шенн¤ суперечностей у сфер≥ етнонац≥ональних в≥дносин, сучасн≥ пол≥тологи й соц≥ологи пост≥йно зд≥йснюють теоретичн≥ досл≥дженн¤ (особливо в багатонац≥ональних державах), ¤к≥ дають змогу визначити (переважно на приклад≥ —–—–) основн≥ сфери виникненн¤ протир≥ч ≥ конфл≥кт≥в, пов'¤заних ≥з на≠ц≥ональними проблемами:

1. ¬≥дносини м≥ж центральними органами та республ≥≠ками (земл¤ми, штатами, кантонами ≥ т. д.). Ќаприклад, лише на останньому етап≥ ≥снуванн¤ —–—– законодавч≥ акти, ухвален≥ вищими органами Ћитви, Ћатв≥њ, ≈стон≥њ, јзербайджа≠ну та ¬≥рмен≥њ, було скасовано чи визнано нед≥йсними в ћоскв≥. ј республ≥ки ≥гнорували союзн≥ постанови, документи. ѕод≥б≠на ситуац≥¤ маЇ м≥сце у в≥дносинах  вебеку з канадським цен≠тральним ур¤дом, ѕ≥вн≥чноњ ≤рланд≥њ Ч з англ≥йським.

2. ¬≥дносини м≥ж союзними (автономними) республ≥ками (штатами, кантонами). ” колишньому —–—– невир≥шен≥сть нац≥ональних проблем призвела до загостренн¤ взаЇмов≥дно≠син м≥ж јзербайджаном ≥ ¬≥рмен≥Їю, ”збекистаном ≥  иргиз≠станом, –ос≥Їю та ”крањною. Ќапружен≥сть у в≥дносинах јзер≠байджану та ¬≥рмен≥њ переросла у справжню в≥йну.

3. ¬≥дносини всередин≥ союзних республ≥к. ” —Ќƒ найб≥ль≠шоњ гостроти суперечност≥ у цих в≥дносинах дос¤гли в јзербайджан≥ (Ќаг≥рний  арабах), у “аджикистан≥ (громад¤нська в≥йна), у √руз≥њ (ѕ≥вденна ќсет≥¤, јбхаз≥¤), в ћолдов≥ (ѕри≠дн≥стров'¤), в –ос≥њ („ечн¤), в ”крањн≥ ( рим). ѕодоланн¤ цих проблем можливе лише за умови забезпеченн¤ права вс≥х на≠род≥в на виб≥р форми нац≥ональноњ державност≥ в≥дпов≥дно до реальних можливостей кожного етносу. ÷им правом скориста≠лис¤ жител≥ Ќаг≥рного  арабаху ≥ ѕ≥вденноњ ќсет≥њ, проголосу≠вавши на референдумах за свою незалежн≥сть.

4. ѕроблеми нац≥ональних груп у республ≥ках (штатах), а також нац≥ональностей, ¤к≥ не мають власних нац≥ональ≠но-державних утворень. ÷е стосуЇтьс¤ насамперед рос≥¤н, ¤к≥ проживають за межами –ос≥њ (25 млн). √остро постала пробле≠ма рос≥йських н≥мц≥в (понад 2 млн), ¤ких стал≥нський режим огульно звинуватив у пособництв≥ фашистськ≥й Ќ≥меччин≥ та застосував до них масов≥ репрес≥њ, л≥кв≥дувавши нац≥ональну автоном≥ю. ’оча звинуваченн¤ було зн¤то 1964 p., проте в ц≥≠лому проблема рос≥йських н≥мц≥в залишаЇтьс¤ нерозв'¤заною. “риваЇ масовий вињзд н≥мц≥в до ‘–Ќ. ” складн≥й нац≥онально-державн≥й структур≥ –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ присутн≥ також ≥нш≥ нац≥ональн≥ терт¤: в Ѕашкортостан≥ Ч м≥ж башкирами й тата≠рами; в “атарстан≥ Ч м≥ж татарами й чувашами; в ƒагес≠тан≥ Ч м≥ж аварц¤ми, кумиками ≥ лезгинами; в ѕ≥вн≥чн≥й ќсет≥њ Ч м≥ж осетинами та ≥нгушами.

5. ѕроблеми розд≥лених народ≥в. Ќаприклад, азербайджанц≥ (јзербайджан Ч ≤ран), таджики (“аджикистан Ч јфган≥с≠тан); курди (“уреччина Ч ≤рак Ч ≤ран); корейц≥ (п≥вн≥чн≥ Ч п≥вденн≥) ≥ т. д.

¬с≥ ц≥ суперечност≥ можуть вир≥шуватис¤ чи, навпаки, за≠гострюватис¤, переростати в конфл≥кти у процес≥ проведенн¤ т≥Їњ чи ≥ншоњ нац≥ональноњ пол≥тики. —в≥това практика поки що виробила лише один Ч демократичний спос≥б урегулюванн¤ м≥жнац≥ональних в≥дносин, ¤кий, зокрема, передбачаЇ: забез≠печенн¤ в≥льного волеви¤вленн¤ нац≥й; реал≥зац≥ю њхн≥х за≠конних прав на житт¤, в≥дносини з ≥ншими нац≥¤ми, ¤к≥ прагнуть будувати своњ стосунки на основ≥ р≥вност≥. …детьс¤ про надан≠н¤ повноњ свободи нац≥¤м дл¤ встановленн¤ ними економ≥чних, пол≥тичних, культурних та ≥нших взаЇмов≥дносин з ≥ншими нац≥¤ми, а отже, про право нац≥й на самовизначенн¤, ¤ке т≥сно пов'¤зане з реал≥зац≥Їю прав людини. ѕрава ≥ свободи людини та право народ≥в на самовизначенн¤ взаЇмозумовлен≥. Ќин≥ право нац≥њ на самовизначенн¤ Ч один ≥з важливих принцип≥в взаЇмов≥дносин м≥ж народами ≥ нац≥¤ми. Ќав≥ть б≥льше, само≠визначенн¤ Ї загальновизнаною основоположною нормою м≥ж≠народного права, обов'¤зковою дл¤ вс≥х без вин¤тку держав.

÷е знайшло своЇ закр≥пленн¤ ≥ в документах OOЌ (у друг≥й статт≥ —татуту ч≥тко та однозначно записано про право нац≥й на самовизначенн¤). ¬ цьому документ≥ визначаЇтьс¤ правом≥рн≥сть боротьби народ≥в за дос¤гненн¤ пол≥тичноњ незалежност≥ та утворенн¤ своЇњ державност≥; свобода народу чи нац≥њ визначаЇтьс¤ без втручанн¤ ззовн≥ в њњ пол≥тичний статус; п≥дкреслюЇтьс¤ необх≥дн≥сть не допускати збройного втручанн¤ у справи держав, що стали на шл¤х самост≥йного розвитку, а також не ви¤вл¤ти акт≥в пол≥тичноњ, ≥деолог≥чноњ, економ≥чноњ агрес≥њ.

—амовизначенн¤ народ≥в, нац≥й неможливе без розв'¤занн¤ проблеми нац≥онально-територ≥ального розмежуванн¤.|як св≥д≠чить св≥товий досв≥д, вона належить до найскладн≥ших ≥ найгостр≥ших проблем. “ож питанн¤ пол¤гаЇ в тому, ¤к реал≥зу≠вати це право, беручи до уваги ≥сторичн≥ умови т≥Їњ чи ≥ншоњ нац≥њ, прийн¤тн≥ форми його реал≥зац≥њ. ѕол≥тологи вважають, що право на самовизначенн¤ може бути реал≥зоване у двох фор≠мах, через ¤к≥ народи та нац≥њ висловлюють своЇ ставленн¤ до використанн¤ цього права: в≥докремленн¤ ≥ возз'Їднанн¤.

¬≥докремленн¤ Ч форма реал≥зац≥њ права на самовизна≠ченн¤, ¤ка передбачаЇ вих≥д нац≥њ з≥ складу багатонац≥ональ≠ного утворенн¤ п≥д впливом волеви¤вленн¤ народу.

“ака нац≥¤ може в≥докремитис¤ в≥д ≥ншоњ нац≥њ (≥нших на≠ц≥й) ≥ утворити свою незалежну державу; визначити форму ≥ способи свого соц≥ально-економ≥чного розвитку, характер дер≠жавно-пол≥тичного устрою зг≥дно з≥ своњми ≥сторичними умо≠вами; будувати основи й механ≥зми внутр≥шньоњ та зовн≥шньоњ пол≥тики на в≥льних засадах без ≥ноземного втручанн¤; пова≠жати права ≥нших народ≥в ≥ м≥жнародного сп≥втовариства. ÷≥Їю формою за останн≥ роки скористалис¤ чимало народ≥в, утво≠ривши своњ незалежн≥ держави; це народи колишн≥х республ≥к –ад¤нського —оюзу, —‘–ё, „ехо-—ловаччини. —амост≥йною державою в≥д серпн¤ 1991 p. стала ≥ ”крањна.

¬озз'Їднанн¤ Ч форма реал≥зац≥њ права на самовизначен≠н¤, ¤ка передбачаЇ, що один народ (нац≥¤) може об'Їднати≠с¤ з ≥ншим народом (нац≥Їю).

÷¤ форма, ¤к ≥ перша, маЇ природний, демократичний ха≠рактер. ÷е Ч право на житт¤, щаст¤, братерство одного наро≠ду разом з ≥ншим, ¤ких об'Їднують сп≥льн≥ звичањ, традиц≥њ, а ≥нод≥ й сп≥льн≥ ≥стор≥¤ та рел≥г≥¤. ¬иход¤чи з≥ сп≥льних ≥нтере≠с≥в, народи (нац≥њ) ухвалюють р≥шенн¤ про возз'Їднанн¤ в рам≠ках одн≥Їњ держави. «а формою державно-правов≥ об'Їднанн¤ народ≥в можуть бути р≥зними. —в≥тов≥й практиц≥ в≥дом≥ три ос≠новн≥ форми возз'Їднанн¤: ун≥тарна держава, федеративна держава, конфедерац≥¤ держав. Ќазван≥ форми самовизначенн¤ можуть бути використан≥ лише багаточисельними нац≥¤ми. –о≠зв'¤занн¤ ц≥Їњ проблеми нечисленними народами значно ус≠кладнюЇтьс¤. —кладн≥сть пол¤гаЇ в забезпеченн≥ державного утворенн¤ вс≥ма необх≥дними атрибутами (нац≥ональна бюрок≠рат≥¤, сили безпеки ≥ правопор¤дку, арм≥¤). “ому специф≥ка нечисленних народ≥в передбачаЇ розробку р≥зноман≥тних ком≠плексних програм, здатних забезпечити житт¤ цих народ≥в, не допустити њх знищенн¤. ћалочисельн≥ народи мають повною м≥рою користуватис¤ своњми нац≥ональними правами, збер≥га≠ти нац≥ональну мову, традиц≥њ та ≥стор≥ю. ќдним з ефективних крок≥в у цьому напр¤мку Ї автоном≥зац≥¤, тобто ≥снуванн¤ в загальнодержавн≥й адм≥н≥стративн≥й структур≥ автономних район≥в ≥ пров≥нц≥й.

ѕол≥тична автоном≥¤ Ї могутн≥м стимулом дл¤ розвитку економ≥ки, культури, нац≥ональноњ самосв≥домост≥ малих на≠род≥в. “а на шл¤ху њњ активного впровадженн¤ ≥снуЇ чимало перешкод. «ам≥сть розв'¤занн¤ гострих етн≥чних проблем ви≠суваютьс¤ вс≥л¤к≥ м≥фи про окрем≥ народи-етноси. ¬ “уреччин≥, наприклад, ур¤д вважаЇ, що курди Ч це т≥ ж турки, х≥ба що живуть у горах, а тому в≥д≥рвалис¤ в≥д турецького загалу, ро≠змовл¤ють своњм д≥алектом. “ому курд≥в у “уреччин≥ назива≠ють Ђг≥рськими туркамиї (њх 8,5 млн ос≥б, або майже 24% всього населенн¤ крањни). ¬ ≤ран≥ пануЇ концепц≥¤, що вс≥ людиЧ Ђд≥ти јллахаї, а тому не ≥снуЇ р≥зниц≥ м≥ж ≥ранцем (персом), арабом, курдом. ™, мовл¤в, одна нац≥¤ Ч ≥сламська. ≤ вона мусить перемогти на св≥тов≥й арен≥. ÷ей курс ч≥тко окрес≠ливс¤ п≥сл¤ перемоги ≥сламськоњ революц≥њ в ≤ран≥ 1979 p.

ќтже, ≥сторичний досв≥д св≥дчить, що реал≥зац≥¤ народом свого права на самовизначенн¤ залишаЇтьс¤ одним ≥з найб≥льш складних ≥ актуальних завдань нашого часу [Ќац≥ональн≥ в≥д≠носини в сучасному св≥т≥ п≥дпор¤дкован≥ д≥њ двох взаЇмоза≠лежних тенденц≥й: з одного боку, формуванн¤ й розвитку на≠ц≥й, њхньоњ боротьби за р≥вноправн≥сть ≥ самост≥йн≥сть, за ство≠ренн¤ держав; з ≥ншого Ч на основ≥ об'Їктивного процесу ≥нтер≠нац≥онал≥зац≥њ вс≥х аспект≥в сусп≥льного житт¤ в≥дбуваЇтьс¤ злам нац≥ональних кордон≥в, посиленн¤ зв'¤зк≥в ≥ взаЇмного сп≥вроб≥тництва, ≥нтеграц≥йних процес≥в. ≤гноруванн¤ цих тен≠денц≥й п≥д час зд≥йсненн¤ нац≥ональноњ пол≥тики може не т≥ль≠ки призвести до загостренн¤ нац≥онального питанн¤ в окремих державах, а й спричинити непередбачуван≥ насл≥дки в межах усього св≥тового сп≥втовариства.

 

 

Ћ≤“≈–ј“”–ј

 

Ѕ≥линський ј. Ќарод, нац≥¤, держава // ¬≥че. Ч 1994. Ч є 9.

Ѕромлей ё.¬. «тносоциальньње процессь≥: теори¤, истори¤, современность. Ч ћ., 1987.

¬арзар /.ћ. ѕол≥тична етнолог≥¤ ¤к наука. Ч  ., 1994.

√ил¤зитидинов ƒ.ћ., √аличе √.“., “олстых ј.ј. Ќациональные й межнациональные проблеми на современном зтапе.Ч —вердловск, 1991.

ƒахин ¬. Ќезависимость, свобода, суверенитет // ѕолитика.Ч 1993. Ч є 5.

∆мир ¬. Ќа шл¤ху до себе (етно-соц≥олог≥чна розв≥дка). Ч  ,1995.

«абужко ќ. ‘≥лософ≥¤ украњнськоњ ≥дењ: франк≥вський пер≥од.(™вропейський контекст). Ч  ., 1993.

≤ванишин ¬. Ќац≥¤. ƒержавн≥сть. Ќац≥онал≥зм. Ч ƒрогобич, 1992.

 артунов ќ., ћаруховська ќ. ≈тнопол≥толог≥¤ ¤к наука ≥ навчальна дисципл≥на // ѕол≥толог≥чн≥ читанн¤. Ч 1994. Ч є 3.

 артунов ќ., ћаруховська ќ. √оловн≥ в≥хи становленн¤ заруб≥жноњ етнопол≥тичноњ думки // ѕол≥толог≥чн≥ читанн¤. Ч1994. Ч є 4.

 ась¤нов √. ”крањнський нац≥онал≥зм: спроба переосмисленн¤ // ¬≥че. Ч 1997. Ч є 1.

—качать реферат (15Kb)

 

Hosted by uCoz