главна¤ | добавить реферат | оценить |
Ќайти: | на: |
“еор≥¤ ƒжона Ћока
про владу
†††††††††††††† ѕлан†
†1.¬ступ. ƒжон
Ћок ¤к ф≥лософ ≥ пол≥тиꆆ ст.1-2
†2.“еор≥¤ сусп≥льного
договор󆆆†† ст.2-3
†3.ѕолитична влада†††† ст.3-4
†4.Ўл¤хи обмеженн¤ всевладд¤
влад膆†† ст.4-5
†5.«аконодавча влада†††† ст.6-7
†6.¬иконавча влада†††† ст.7-8
†7.«наченн¤ пол≥тичних ≥дей
ƒжона Ћока††††††††††††††††††††
ст.8-9††††† †††††††††††
1.
¬ступ ƒжон Ћок
¤к ф≥лософ ≥ пол≥тик
†¬идатний англ≥йський мислитель ƒжон Ћок став
безперечно неперес≥чною особист≥стю в ≥стор≥њ св≥товоњ
пол≥тичноњ думки. Ф—ила ƒжона Ћока - не в глибин≥ ф≥лософськоњ
розробки проблеми, не в висуванн≥ нових ≥дей чи в новаторському передбаченн≥
далекого майбутнього, а в тому, що в≥н твердо сто¤в на ірунт≥ сучасност≥ ≥ був
повТ¤заний з тими соц≥альними верствами, котр≥ в результат≥ довгоњ боротьби
змогли забезпечити соб≥ пан≥вне становище.Ф\2 314\
†У—ин небагатого учасника парламентськоњ арм≥њ,
студент, а пот≥м викладач ќксфорду, в≥н у роки –еставрац≥њ ¤к би знову зд≥йснив
той шл¤х , що пройшли багато автор≥в памфлет≥в в
дореволюц≥йний час ≥ на початку громад¤нськоњ в≥йни, - в≥д захисту свободи в≥ри
до пр¤моњ участ≥ в пол≥тиц≥.Ф \3; 78\
†УЋок пов¤зав свою долю з перипет≥¤ми боротьби
лорда ≈шл≥ (п≥зн≥ше граф Ўефтсбер≥), - видатного державного д≥¤ча, що був то у
нап≥вприхован≥й, то у абсолютно ¤вн≥й опозиц≥њ до режиму –еставрац≥њ. Ћок став
домашн≥м л≥карем у родин≥, а пот≥м ≥ секретарем лорда ≈шл≥. ¬≥н под≥л¤Ї ¤к
пол≥тичн≥ усп≥хи, так ≥ невдач≥ свого покровител¤, займаЇ адм≥н≥стративн≥
посади.Ф\4; 17\
†У¬ 1690р. в јнгл≥њ
видаютьс¤ Уƒва трактати про равл≥нн¤Ф ƒжона Ћока. ѕерший трактат присв¤чено
критиц≥ феодально-теократичноњ концепц≥њ божественного походженн¤ влади корол¤,
що викладено в книз≥ –. ‘≥лмера Уѕатр≥арх або захист
природноњ влади корол≥в проти неприродноњ свободи народу.Ф(1680р.) ¬ другому трактат≥ Ћок теоретично виправдовуЇ той пол≥тичний
переворот, ¤кий було зд≥йснено УславноюФ революц≥Їю.Ф\5;14\
†Уѕол≥тичн≥ трактати Ћока мають подв≥йну мету:
спростуванн¤ традиц≥йноњ англ≥йськоњ теор≥њ про всесилл¤ корол≥вськоњ влади ≥
обірунтуванн¤ державного устрою, що в≥дпов≥датиме природ≥ людини. ѕри цьому Ћок
широко користуЇтьс¤ вс≥м тим, що накопила багата англ≥йська пол≥тична
л≥тература 18ст.Ф\3;79\
†
†† 2.“еор≥¤ сусп≥льного договору
†¬с¤ пол≥тична система ƒжона Ћока базуЇтьс¤ на
теор≥њ сусп≥льного договору, ¤кий людство уклало дл¤ захисту своњх нев≥д Їмних
прав ≥ свобод, у першу чергу праа на власн≥сть.
†Фƒл¤ створенн¤ гарант≥й природн≥х прав ≥
закон≥в, - вважав Ћок, - люди в≥дмовились в≥д права власноручно забезпечувати
ц≥ права ≥ закони. ¬ результат≥ сусп≥льноњ угоди гарантом природн≥х прав ≥
свобод стала держава, що маЇ право видавати закони, озброЇн≥ санкц≥¤ми , використовувати сили сусп≥льства дл¤ вт≥ленн¤ цих
закон≥в, а також в≥дати в≥дносинами з ≥ншими державами.Ф\6;186\ Уƒержава на
його думку, маЇ отримати р≥вно ст≥льки влади, ск≥льки необх≥дно й достатньо,
щоб дос¤гти головноњ мети пол≥тичного сп≥втовариства: збереженн¤ та реал≥зац≥њ
громадських ≥нтерес≥в людей на житт¤, здоров¤, свободу волод≥нн¤ власн≥стю.Ф\7;28\
†як пише Ћок:Фƒобров≥льна
згода даЇ пол≥тичну владу правител¤м на благо њх п≥дданих, щоб забезпечувати њм
волод≥нн¤ ≥ користуванн¤ њх власн≥стю.Ф\1;364\
†ѕроте, р≥зн≥ досл≥дники не одностайн≥ у думках про те, чи вважав Ћок сусп≥льний догов≥р ≥сторичним фактом, чи використовував його лише ¤к рац≥ональну схему.
† 3.ѕол≥тична
влада
†¬ажливим Ї те, що ƒжон Ћок, визначаючи
пол≥тичну владу, в≥дмежовуЇ њњ в≥д влади батьк≥в над д≥тьми. ¬≥н пише , що пол≥тична влада-Уце та влада, кожна людина,
волод≥ючи нею в природному стан≥, передала б у руки сусп≥льства ≥ тим самим
правител¤м, котрих сусп≥льство поставило над собою з вираженою чи мовчазною
дов≥рою, що ц¤ влада буде використана на благо член≥в сусп≥льства ≥ на
збереженн¤ њх власност≥.Ф\1;362\
†–азом з тим батьк≥вська влада-Уце
влада, котру батьки мають над своњми д≥тьми, керуючи ними дл¤ њхнього ж
блага.Ф\1;362\
†ќтже, батьк≥вське правл≥нн¤ УЇ природн≥м
правом, але воно н≥ск≥лечки не поширюЇтьс¤ на ц≥л≥ ≥ принципи правл≥нн¤
пол≥тичного.Ф\1;362\
†“аким чином Ћок спростовуЇ теор≥ю ‘≥лмера та де¤ких ≥нших монарх≥ст≥в, ¤к≥ вважають владу
монарха над п≥дданими природною, нев≥дТЇмною, дарованою Ѕогом. ÷е даЇ змогу
зрозум≥ти ставленн¤ ƒжона Ћока до абсолютизму.
†У¬≥дпов≥дно до теор≥й Ћока, абсолютна
монарх≥¤-один ≥з випадк≥в зв≥льненн¤ нос≥¤ влади з п≥д
влади закон≥в. ¬она протир≥чить сусп≥льному договоров≥ вже з т≥Їњ причини, що
суть останньго в установленн≥ однакового дл¤ вс≥х суду ≥ закону, а над
абсолютним монархом суду взагал≥ не ≥снуЇ.Ф\6;187\
†Ћок вкрай непри¤зно ставивс¤ до деспотизму, характеризуючи владу
деспота, ¤к таку, що отримуЇтьс¤ завд¤ки погрозам та зал¤куванн¤м.
† Уƒеспотична влада Ц це абсолютна, необмежена
влада, котру маЇ одна людина над ≥ншою, маючи можлив≥сть позбавити њњ житт¤,
коли њй заманетьс¤.Ф/1;363/
†
† 4.† Ўл¤хи обмеженн¤ всевладд¤ влади
†Ћок, характеризуючи державу ¤к певну пол≥тичну
систему, вид≥л¤Ї в н≥й три основн≥ ознаки: на¤вн≥сть сп≥льного, встановленого
закону, судовоњ установи, до ¤коњ у раз≥ потреби можна звертатись дл¤ вир≥шенн¤
суперечок ≥ покаранн¤ злочинц≥в, ≥ сили, що могла б п≥дкр≥пити та вт≥лити
справедливий догов≥р.
†ќтже, метою держави Ћок вважаЇ благо ≥ безпеку
громад¤н, а одне з основних завдань держави в≥н бачить у захист≥ власност≥.
†УЋок передбачаЇ особливий конституц≥йний
механ≥зм, що заважаЇ ур¤дов≥ виходити за меж≥ своњх повноважень, стаючи тим
самим деспотичним. …ого найважлив≥ш≥ компоненти - принцип розпод≥лу влади ≥
законн≥сть. ўоб не допустити концентрац≥њ влади в руках кер≥вництва, ¤ке б
таким чином отримало б можлив≥сть звернути на свою користь створенн¤ закон≥в, ≥
запровадженн¤ њх у житт¤, Ћок пропонуЇ не поЇднувати законодавчу ≥ виконавчу
влади ≥ п≥дпор¤дкувати законодавц≥в д≥њ ними ж створених закон≥в, що
зд≥йснюютьс¤ виконавчою владою. ÷е один з найважлив≥ших принцип≥в Ћока, ≥ в≥н
справив значний вплив на подальшу пол≥тичну думку ≥ практику, став одним з
головних принцип≥в буржуазноњ державност≥.
†ѕринцип законност≥ пол¤гаЇ в тому, що Ун≥ дл¤
кого з тих, хто знаходитьс¤ в громад¤нському сусп≥льств≥, не може бути зроблено
вин¤тку ≥з закон≥в цього сусп≥льстваФ. ¬≥н передбачаЇ також ч≥тку законодавчу
регламентац≥ю структури, ц≥лей ≥ компетенц≥й вс≥х державних орган≥в. —илу
закону, за Ћоком, маЇ лише акт законодавчого органу, сформованого народом. ¬
той же час Ћок розум≥Ї законн≥сть не лише у формальному смисл≥, тобто ¤к
дотриманн¤ закон≥в, встановлених в≥дпов≥дно до правил. ¬≥н вважаЇ, що ≥ сам≥
законодавц≥ не повинн≥ порушувати закон≥в природи.Ф\3;81\
†” раз≥, ¤кщо влада припинить виконувати своњ
обов¤зки перед громад¤нами, Ћок передбачаЇ право народу на повстанн¤ задл¤
в≥дновленн¤ своЇњ свободи.
†У≤дею розпод≥лу влади Ћок теоретично
обірунтував такими рисами природи людини, ¤к здатн≥сть розуму створювати
сп≥льн≥ правила ≥ керуватись ними (зв≥дси законодавча влада), здатн≥сть своњми
силами виконувати ц≥ р≥шенн¤, застосовуючи загальн≥ правила до конкретних
ситуац≥й (зв≥дси суд, виконавча влада), нарешт≥, здатн≥сть визначати своњ
стосунки з ≥ншими людьми (цим обумовлюЇтьс¤ так би мовити союзна, чи
федеративна, влада, що в≥даЇ м≥жнародними в≥дносинами). –азом з цим ≥з
слабкост≥ людськоњ природи, схильност≥ до спокус теоретично виводилась
необх≥дн≥сть спец≥альних гарант≥й законност≥ ≥ прав громад¤н (в тому числ≥
розпод≥лу влади, недопущенн¤ пол≥тичних прив≥лењв).
†“еор≥¤ розпод≥лу влади в≥дбивала досв≥д
англ≥йськоњ революц≥њ та њњ п≥дсумки.Ф\6;189\
† 5.«аконодавча влада
†У¬≥дпов≥дно до розпод≥лу прерогатив≥в, ¤кий
запропоновано Ћоком (воно ж в≥дпов≥дало практиц≥, що склалас¤ п≥сл¤ перевороту
1688р., коли до керма правл≥нн¤ прийшли в≥ги), верховна законодавча влада
належить буржуазному парламентов≥, що вир≥шуЇ питанн¤ за волею б≥льшост≥. ¬
своњй робот≥ парламент повинен законодавчо закр≥пити р≥зноман≥тн≥ УсвободиФ, ¤к
наприклад: сов≥ст≥, слова, друку, збор≥в ≥ приватноњ власност≥, а також
гарантувати недоторкан≥сть останньоњ.Ф\4;80-81\
†Уѕершим ≥ основним позитивним законом вс≥х
держав Ї встановленн¤ законодавчоњ влади; точно так само першим ≥ основним
природн≥м законом, котрому повинна п≥дкор¤тись сама законодавча влада, Ї
збереженн¤ сусп≥льства ≥ кожного члена сусп≥льства. ÷¤ законодавча влада Ї не
т≥льки верховною владою в держав≥, але й св¤щенною ≥ незм≥нною в руках тих,
кому сп≥втовариство одного разу њњ дов≥рило. ≤ жоден з указ≥в кого б там не
було, в ¤к≥й би форм≥ його не було задумано ≥ ¤ка б влада його не п≥дтримала,
не маЇ сили ≥ обов¤зковост≥ закону, ¤кщо в≥н не отримав санкц≥њ законодавчого
органу, котрий обрано ≥ назначено народом.Ф\1;339\
†У«аконодавча влада н≥коли не може бути
арб≥трарною, бо нав≥ть т≥, хто њњ заснував, не мали такоњ влади; вона не може
керуватис¤ ≥мпров≥зованими ухвалами, оск≥льки люди Їднаютьс¤, щоб мати в≥домий
закон та в≥домих судд≥в; вона не може позбавл¤ти права власност≥ без згоди, ¤ка
в Ћоков≥й ≥нтерпретац≥њ означаЇ б≥льш≥сть голос≥в; ≥ вона не може делегувати
себе, оск≥льки вона незм≥нно залежна там, де сп≥льнота визначила њй м≥сце.
«агалом њњ влада ірунтуЇтьс¤ на громадськ≥й дов≥р≥, оск≥льки люди мають найвище
право зм≥нювати законодавчу владу, коли та своњми д≥¤ми перекреслюЇ њхню дов≥ру
до себе.Ф\8;474\
†Уƒо законодавчоњ влади Ћок в≥дносив також
д≥¤льн≥сть уповноважених на те судд≥в; в цьому ви¤вилас¤ особлив≥сть
англ≥йського права, одним з джерел ¤кого Ї судова практика.Ф\6;188\
†6.¬иконавча влада
†ѕор¤д ≥з законодавчою ƒжон Ћок
визначаЇ основн≥ повноваженн¤† виконавчоњ
влади.
†Ујле оск≥льки закони, ¤к≥ створюютьс¤ один раз
≥ за короткий строк, мають пост≥йну ≥ сталу силу ≥ потребують безперервного
виконанн¤ чи спостереженн¤ за цим виконанн¤м, то необх≥дно, щоб пост≥йно
≥снувала влада, котра б сл≥дкувала за виконанн¤м тих закон≥в, котр≥ створюютьс¤
≥ лишаютьс¤ чинними. ≤ таким чином, законодавчу ≥ виконавчу владу часто треба
розпод≥л¤ти.Ф\1;347\
†У¬иконавча влада, включаючи судову ≥
в≥йськову, передаЇтьс¤ ур¤дов≥ (каб≥нетов≥ м≥н≥стр≥в) ≥ королю. ѕовноваженн¤
ур¤ду регулюютьс¤ законом ≥ жоден з м≥н≥стр≥в чи сам король не маЇ права
перейти рамки закону. ўодо влади УфедеративноњФ, тобто стосунк≥в з ≥ншими
державами, то вона також надаЇтьс¤ каб≥нетов≥ м≥н≥стр≥в.Ф\4;81\
†÷≥кавим Ї визначенн¤ федеративноњ влади ≥ њњ
зв¤зки з владою виконавчою.
†У÷≥ дв≥ влади, виконавча ≥ федеративна, хоча
вони д≥йсно в≥др≥зн¤ютьс¤ одна в≥д одноњ, оск≥льки одна з них вллючаЇ виконанн¤
мун≥ципальних закон≥в сусп≥льства всередин≥ нього самого по в≥дношенню до всього,
що Ї його частинами, друга ж включаЇ в себе кер≥вництво зовн≥шньою безпрекою ≥
≥нтересами сусп≥льства в стосунках з ус≥ма тими, в≥д кого воно може отримати
вигоду чи зазнати збитк≥в, все ж ц≥ два види влади майже завжди
обЇднан≥.Ф/1;348/
†Ќе зважаючи на це, Ћок пропонуЇ надавати
виконавчу ≥ федеративну влади р≥зним посадовим особам.
† 7.«наченн¤
пол≥тичних ≥дей ƒжона Ћока
†¬ченн¤ Ћока про визначенн¤ та
розпод≥л пол≥тично≥ влади, не зважаючи на його недол≥ки, безперечно справило
в≥дчутний вплив на розвиток пол≥тичноњ думки ™вропи та св≥ту.
†УЋок спиравс¤ на
прац≥ своњх попередник≥в ≥ сучасник≥в, на блискучу пле¤ду автор≥в пол≥тичних
памфлет≥в англ≥йськоњ революц≥њ. ¬ажко назвати ¤ку -небуть тезу Ћока, ¤ка була
б ориг≥нальною. ќсобливо впадаЇ в око майже повна под≥бн≥сть вс≥х принципових
положень Ћока до У–оздум≥в про ур¤дФ —≥дне¤. ѕроте Ћок зв≥в погл¤ди, що були
висловлен≥ до нього у струнку систему, створивши ц≥льну пол≥тичну теор≥ю, ≥ це
зробило його класиком, через котрого нащадки сприймали ≥ зараз продовжують
сприймати ≥дењ, творцем ¤ких в≥н не був.Ф/3;82/
†УЌайбильша вага
Ћоковоњ ф≥лософ≥њ пол¤гаЇ в тому, що завд¤ки њй тогочасна јнгл≥¤ пос≥ла налнжне
м≥сце у пол≥тичн≥й думц≥ јмерики ≥ ‘ранц≥њ, ¤ка дос¤гла апоге¤ у великих
революц≥¤х к≥нц¤ 18 стол≥тт¤. “ут Ћокове обстоюванн¤ спротиву в ≥м¤ нев≥дЇмних
прав особистоњ свободи, згоди ≥ свободи волод≥ти ≥ користуватис¤ власн≥стю
привело до повного зд≥йсненн¤ таких прав. „ерез те, що початки вс≥х цих
концепц≥й набагато давн≥ш≥, н≥ж Ћок≥в доробок, ≥ право њхнього первородства
належало вс≥м Ївропейським народам, починаючи з 16 стол≥тт¤, - не можна
приписувати њхнЇ ≥снуванн¤ в јмериц≥ та ‘рвнц≥њ йому одному, але в≥н був знаний
ус¤кому, хто ц≥кавивс¤ пол≥тичною ф≥лософ≥Їю. …ого щир≥сть, його глибока
моральна переконан≥сть, його перв≥сна в≥ра у волю, людськ≥ права ≥ в г≥дн≥сть
людськоњ природи у пар≥ з його пом≥ркован≥стю ≥ практичним розумом зробили Ћока
≥деальним речником революц≥њ, але не насильницьких реформ; Ћок, можливо,
переважуЇ вс≥х ≥нших автор≥в, хоч би кими вони були. Ќав≥ть його сумн≥вн≥ ≥дењ
- так≥, ¤к розмежуванн¤ повноважень та неодм≥нна мудр≥сть ухвал б≥льшост≥, -
живуть ≥ дал≥, стали складником демократичного кредо.Ф/8;478-479/
—писок використаноњ л≥тератури
1.Ћокк ƒ.
—очинени¤: ¬ 3 т. Ц ћ., 1988г.-с. 688 т.3
2.ѕолитические
учени¤ и современность.-ћ.,1976г.-с.493
3.»стори¤
политических и правовых учений.17-18в.в.-ћ.,1989г.-с.450
4.Ќарский
».—. «ападноевропейска¤ философи¤ 18 века.-ћ.,1973г.-с.296
5.«аиченко
√.ј. ƒжон Ћокк.-ћ.,1988г.
6.»стори¤
политических и правовых учений(под ред. Ћейста
ќ.Ё.)-ћ.,1997г.-с. 567
7.≤стор≥¤
розвитку пол≥тичноњ думки.- .,1996р.-с.173
8.—ебайн
ƒ.√.,“орсон “.Ћ. ≤стор≥¤ пол≥тичноњ думки.- .,1997р.-с.838