главна¤ добавить реферат оценить

Ќайти: на:

—писок работ по политологии:

—качать реферат (16Kb)†††††††

–≈‘≈–ј“

« ќ—Ќќ¬ “≈ќ–≤ѓ ћ≤∆Ќј–ќƒЌ»’ ¬≤ƒЌќ—»Ќ

Ќј “≈ћ”:

 

Уƒ≈я ≤ ј—ѕ≈ “» –ќ«¬»“ ”

ћ≤∆Ќј–ќƒЌ»’ ¬≤ƒЌќ—»Ќ ” –јѓЌ»Ф

 

«ћ≤—“

 

¬ступ

 

ѕол≥тика ”крањни стосовно окремих м≥жнародних орган≥зац≥醆†††††††††††††††† ††††††††††††††††††††††††††††††††

Ч Ќј“ќ††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† †††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

Ч    ™—

Ч    «™—

Ч —Ќƒ

 

ћожлив≥ модел≥ зовн≥шньопол≥тичноњ ор≥Їнтац≥њ ”крањни

Ч СЅ≥лоруський вар≥антТ

Ч    С—тратег≥чний партнер Ќј“ќТ

Ч —тратег≥¤ Сстрижневоњ державиТ

 

¬исновки

¬икокистана л≥тература

¬—“”ѕ

 

†††††††††††††††††††††††††††††††† С—в≥т навчивс¤ тиснути, але не навчивс¤ ц≥нуватиТ.†††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††Ћ.ƒ. учма

 

¬ украњнськ≥й зовн≥шн≥й пол≥тиц≥ й пол≥тиц≥ безпеки нам≥тилас¤ зм≥на етап≥в.якщо ран≥ше головною зовн≥шньопол≥тичною задачею був вих≥д на св≥тову арену ≥ утвердженн¤ на н≥й ”крањни ¤к суверенноњ держави, то нин≥ все гостр≥шою стаЇ потреба становленн¤ держави ¤к впливого субТЇкта м≥жнародних в≥дносин. Ќаша крањна за масштабами, положенн¤м, впливом ц≥лком заслуговуЇ на те, щоб додати до статуса обТЇкта статус субТЇкта.

«овн≥шн¤ пол≥тика Ћ. учми маЇ на мет≥ збалансуванн¤ поступовоњ, але неухильноњ ≥нтеграц≥њ у пол≥тичн≥ ≥ економ≥чн≥ структури ™вропи ≥ конструктивн≥ ≥ дружн≥ взаЇмов≥дносини з –ос≥Їю.

«овн≥шн¤ пол≥тика ”крањни в≥дносно «аходу маЇ дек≥лька напр¤мк≥в: ÷ентральноЇвропейський, «ах≥дноЇвропейський ≥ трансатлантичний ÷ентральноЇвропейськ≥ крањни важлив≥ д뤔крањни в умовах розвитку двосторонн≥х звТ¤зк≥в, рег≥ональноњ стаб≥льност≥ ≥ загальноЇвропейськоњ арх≥тектури безпеки.

†† ≈коном≥чн≥ звТ¤зки ”крањни з «ах≥дною ™вропою ≥ крањнами јтлантики знаход¤тьс¤ на низькому р≥вн≥, маючи на уваз≥ справд≥ значн≥ дос¤гненн¤ у розвитку пол≥тичних звТ¤зк≥в з цими крањнами.

 

††††††††††††††††††† ѕќЋ≤“» ј ” –јѓЌ» —“ќ—ќ¬Ќќ ќ –≈ћ»’

††††††††††††††††††††††††††††††† ћ≤∆Ќј–ќƒЌ»’ ќ–√јЌ≤«ј÷≤…

 

ѕерспективи кооперац≥њ ”крањни з пан-™вропейськими орган≥зац≥¤ми ≥ з окремими крањнами пр¤мо залежать в≥д усп≥ху економ≥чних реформ ”крањни ≥ пол≥тичноњ стаб≥льност≥ крањни. ¬ажливим кроком до ≥нтеграц≥њ ”крањни у ™вропейськ≥ структури було њњ прийн¤тт¤ до –ади ™вропи восени 1995 року.

Ќайближчими кроками на шл¤ху ≥нтеграц≥њ ”крањни в ™вропу мають бути: розвиток торговельно-економ≥чного сп≥вроб≥тництва ≥з зах≥дноЇвропейськими крањнами, б≥льш т≥сне сп≥вроб≥тництво з ™вросоюзом, створенн¤ зон в≥льноњ торг≥вл≥, а також сп≥вроб≥тництво з Ќј“ќ. –озширенн¤ Ќј“ќ даЇ можлив≥сть будувати нов≥ мости дл¤ зближенн¤, а не створювати нов≥ кордони. ÷е означаЇ менше озброЇнн¤ ≥ б≥льше сп≥вроб≥тництва.

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† Ќј“ќ ††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

”крањна розгл¤даЇ Ќј“ќ ¤к один з найважлив≥ших елемент≥в новоњ арх≥тектури Ївропейськоњ системи безпеки. ¬иход¤чи з цього, ”крањна проводить посл≥довну виважену пол≥тику, спр¤мовану на поглибленн¤ сп≥вроб≥тництва з ѕ≥вн≥чноатлантичним союзом через практичну реал≥зац≥ю програми Сѕартнерство заради мируТ та встановленн¤ реальних в≥дносин Сспец≥ального (асоц≥йованого) партнерстваТ м≥ж Ќј“ќ та ”крањною за формулою С16+, що передбачаЇ значне поглибленн¤ сп≥впрац≥ у в≥йськовому, в≥йськово-пол≥тичному, економ≥чному, науково-техн≥чному, ≥нформац≥йному та ≥нших вим≥рах. ƒос¤гненн¤ статусу Сособливого партнерстваТ з Ќј“ќ - одне з найактуальн≥ших завдань..”крањна погоджуЇтьс¤майбутн≥м поширенн¤м Ќј“ќ на —х≥д, але виступаЇ за еволюц≥йний шл¤х поширенн¤ аль¤нсу, ¤кий не повинен призвести до нового розпод≥лу ™вропи на два табори. ќдн≥Їю з умов, ¤ку висуваЇ ”крањна в звТ¤зку з розширенн¤м Ќј“ќ, Ї подальший розвиток в≥дносин та створенн¤ зон в≥льноњ торг≥вл≥, а згодом - п≥дписанн¤ ™вропейськоњ угоди з ™вросоюзом, отриманн¤ статусу асоц≥йованого партнера ”крањни в «ах≥дноЇвропейському —оюз󆆆†††††††

 

 

¬ той час ¤к багато ≥нших центральноЇвропейських держав за¤вили про бажанн¤ приЇднатис¤ до Ќј“ќ, ”крањна твердо притримуЇтьс¤ позаблоковост≥.  р≥м того дл¤ ”крањни Ї принциповим нерозм≥щенн¤ ¤дерноњ зброњ на територ≥њ нових член≥в Ќј“ќ. —аме тому ”крањна виступаЇ з ≥н≥ц≥ативою створенн¤ у ÷ентрально-—х≥дн≥й ™вроп≥ зони, в≥льноњ в≥д ¤дерноњ зброњ. јдже ”крањна пТ¤ту р≥чницю незалежност≥ зустр≥ла без смертоносноњ ¤дерноњ зброњ на своњй територ≥њ. ј розм≥щенн¤ ¤дерних засоб≥в ав≥ац≥йного базуванн¤ Ќј“ќ у крањнах —х≥дноњ ™вропи суттЇво п≥двищуЇдос¤жн≥сть ними територ≥њ ”крањни ≥ –ос≥њ. ÷¤ обставина викликаЇ ц≥лком зрозум≥лу занепокоЇн≥сть ≥ в ”крањн≥, ≥ в –ос≥њ, ¤к≥ ризикують одержати ¤дерну зброю безпосередньо б≥л¤ своњх кордон≥в. јле мен≥ здаЇтьс¤ , що Ќј“ќ ≥ саме не дуже хоче розташовувати ¤дерну зброю на територ≥њ нових член≥в, адже утворенн¤ нових ракетних баз - м≥ль¤рдн≥ збитки н≥ на що, оск≥льки дл¤ сучасних ракет з њх рад≥усом д≥њ м≥сце базуванн¤ не наст≥льки вже й принципово, кр≥м того блок вступаЇ в нову еру свого ≥снуванн¤ - добу конкретного стратег≥чного противника. ј ¤кщо так, то стратег≥чна збро¤ не буде до потреби, аль¤нсу потр≥бно буде вдосконалити види озброЇнь дл¤ допомоги у л≥кв≥дац≥њ локальних конфл≥кт≥в.

ѕол≥тика ”крањни в≥дносно Ќј“ќ маЇ недол≥ки ≥ проблеми:

1. „асто д≥алог м≥ж  иЇвом, Ѕрюсселем й ≥ншими столиц¤ми щодо реформуванн¤ ≥ розширенн¤ јль¤нсу не виходить за рамки риторики з питань майбутньоњ участ≥ / неучаст≥ в орган≥зац≥йн≥й структур≥ Ќј“ќ. ѕроте основоною метою реформуванн¤ јль¤нсу Ї не ст≥льки прийом нових член≥в, ск≥льки спри¤нн¤ зм≥цненню безпеки на континент≥.

2. ƒискус≥њ щодо проблем членства у Ќј“ќ т¤гнуть за собою наступний аспект, а саме - негативне ставленн¤ до розширенн¤ Ќј“ќ з боку –ос≥њ. Ѕагато оф≥ц≥йних д≥¤ч≥в ц≥Їњ крањни схильн≥ вважати, що ”крањна опинилас¤ наче в еп≥центр≥ з≥ткненн¤ ≥нтерес≥в јль¤нсу ≥ –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ, а тому змушена проводити тонку пол≥тику балансуванн¤ м≥ж двома крайнощами - вступом до Ќј“ќ ≥ вступом у в≥йськовий союз п≥д ег≥дою –ос≥њ. “ому у Снат≥вськ≥йТ пол≥тиц≥ ”крањни завжди присутн≥й Срос≥йський факторТ. ќф≥ц≥йний  ињв змушений проводити пол≥тику балансуванн¤ м≥ж двома полюсами, усв≥домлюючи ризик будь-¤кою необережною д≥Їю викликати негативну реакц≥ю т≥Їњ або ≥ншоњ сторони.

Ќайчаст≥ше до уваги доводитьс¤ брати позиц≥ю –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ, оск≥льки будь-¤ке в≥дхиленн¤ ”крањни в≥д модел≥ повед≥нки, ¤ку вважаЇ прийн¤тною ћосква, викликаЇ не т≥льки пол≥тичне роздратуванн¤, але й загрожуЇ застосуванн¤м економ≥чних санкц≥й.

3. Ќайб≥льша розб≥жн≥сть (¤ка, до реч≥, не вилилас¤ у гостру дискус≥ю ≥ ¤ку Ќј“ќ намагаЇтьс¤ поки що Сне пом≥чатиТ) м≥ж п≥дходами Ќј“ќ й ”крањни в≥дзначена у питанн≥ щодо ¤дерноњ зброњ ( розм≥щенн¤ ¤дерноњ зброњ на територ≥њ потенц≥йних член≥в ѕ≥вн≥чноатлантичного —оюзу, про що згадувалось вище).

ƒехто за недол≥к вважаЇ те, що майбутнЇ Ќј“ќ ”крањна бачить у поступов≥й трансформац≥њ суто оборонного союзу в Ївроатлантичну структуру безпеки дл¤ ус≥х Ївропейських крањн. ≤ структура ц¤ буде заснована насамперед на пол≥тичних засадах, стосовно ¤ких в≥йськов≥ засоби будуть вторинними, допом≥жними. “а на мою думку, таке ставленн¤ ц≥лком справедливе, адже людство прагне мирного майбутнього ≥ намагаЇтьс¤ залишити позаду етап, коли непорозум≥нн¤ вир≥шуютьс¤ кровопролитт¤м ≥ вбивством.

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ™—

ѕр≥ор≥тетом дл¤ ”крањни Ї набутт¤ повноправного членства в ™вропейському союз≥, адже ™— визначатиме обличч¤ ™вропи 21 стол≥тт¤. ўоб дос¤гти ц≥Їњ мети, треба, насамперед,привести ≥снуюче ”крањнське законодавство у в≥дпов≥дн≥сть з вимогами ≥ стандартами ™вропейського союзу ≥ перебудувати нац≥ональну економ≥ку, ¤ка у наступному стол≥тт≥ стане визначальним фактором розвитку крањн.

¬ажливим етапом Ї 1998 р≥к, коли розпочалис¤ переговори про створенн¤ зони в≥льноњ торг≥вл≥ м≥ж ”крањною та ™—. ” раз≥ њх усп≥ху в≥дкриваЇтьс¤ перспектива дл¤ вир≥шенн¤ питанн¤ про асоц≥йоване, а згодом ≥ повне членство ”крањни в ™—.

”крањна зац≥кавлена в реал≥зац≥њ ≥дењ часткового членства в ™— держав ÷ентральноњ та —х≥дноњ ™вропи, ¤ке охоплювало б насамперед сферу зовн≥шньоњ пол≥тики та безпеки. ƒл¤ ”крањни на даному етап≥ таке членство було б оптимальним вар≥антом.

”крањна вже дос¤гла де¤ких результат≥в у стосунках з ™—:

- 14 червн¤ 1994 року п≥дписано ”году про партнерство ≥ сп≥вроб≥тництво ”крањни з ™—;

- cтворений ≥ активно д≥Ї —п≥льний ком≥тет ”крањна - ™—;

- проводитьс¤ регул¤рний д≥алог Стр≥йки ™вросоюзуТ(у першому п≥вр≥чч≥ 1996 р. - ≤спан≥¤, ≤тал≥¤, ≤рланд≥¤) з ”крањною;

- визначенн¤ ”крањни ¤к крањни з перех≥дною економ≥кою.

јле пор¤д з дос¤гненн¤ми Ї ≥ проблеми:

1. ƒо цього часу ≥нколи лунають у ст≥нах поважних Ївропейських структур заклики зайн¤ти вич≥кувальну позиц≥ю щодо ”крањни.

2. ”году про партнерство ≥ сп≥вроб≥тництво ”крањни з ™—( 1994 року) на тепер≥шн≥й час ратиф≥кували лише к≥лька держав ( на 1997р. Ч парламенти лише пТ¤ти крањн - ≤спан≥њ, ¬еликобритан≥њ, ƒан≥њ, ≤рланд≥њ ≥ Ћюксембургу ). “акий стан не в≥дпов≥даЇ за¤вам держав-член≥в ™— та штучно гальмуЇ наше сп≥роб≥тництво.

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† «™—

–озум≥ючи свою в≥дпов≥дальн≥сть за забезпеченн¤ миру та стаб≥льност≥ в рег≥он≥ й особливу роль «™— у майбутн≥й арх≥тектур≥ Ївропейськоњ безпеки, ”крањна готова перейти в≥д д≥алогу до справжньоњ партнерськоњ сп≥впрац≥ з ц≥Їю орган≥зац≥Їю.

¬же зараз ”крањна готова у повному обс¤з≥ вз¤ти на себе права ≥ обовТ¤зки, що визначаютьс¤ статусом асоц≥йованого партнерства з «™—. ѕричому ми були б готов≥ виконувати своњ зобовТ¤занн¤ прот¤гом певного, сп≥льно обумовленого часу в односторонньому пор¤дку. Ќабутт¤ статусу асоц≥йованого партнерства в «™— - одне з актуальних завдань зовн≥шньоњ пол≥тики ”крањни. ≤нституал≥зац≥¤ сп≥вроб≥тництва ”крањни з «™— - це потреба часу.

¬ажливим Ї ≥ розвиток контакт≥в з супутниковим центром «™— у м.“орехон (≤спан≥¤), з косм≥чною групою, розвиток в≥йськових контакт≥в, зокрема у форм≥ в≥йськових навчань, особливо тих, ¤к≥ стосуютьс¤ п≥дготовки до миротворчих, гуман≥тарних ≥ р¤тувальних операц≥й.

ѕроблеми сп≥вроб≥тництва ”крањни з «™—:

1. ѕривТ¤зка формал≥зац≥њ стосунк≥в ”крањни з «™— до р≥вн¤ њњ сп≥впрац≥ з ™—.

2. ќбмеженн¤ розвитку в≥дносин «™— з крањнами ÷ентральноњ та —х≥дноњ ™вропи за формулою С6+, що сприймаЇтьс¤ ¤к спроба окреслити сх≥дний кордон новоњ ™вропи, залишивши поза його межами ”крањну.

3. ѕобоюванн¤ та невпевнен≥сть щодо пол≥тичного вибору ”крањни, сумн≥ви стосовно можливост≥ наданн¤ ”крањн≥ статусу асоц≥йованого партнера «™— з посиланн¤м на њњ позаблоков≥сть, а також участь у —Ќƒ.

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† —Ќƒ

”крањна розгл¤даЇ —Ќƒ ¤к механ≥зм мирного демократичного вир≥шенн¤ проблем, повТ¤заних з розпадом —–—–, ¤к форум дл¤ багатосторонн≥х переговор≥в ≥ консультац≥й з питань, сп≥льних дл¤ держав, утворених у геопол≥тичному простор≥ колишнього —–—–, а участь в —Ќƒ - ¤к форму п≥дтримки цив≥л≥зованих в≥дносин з цими крањнами. ’оча останн≥м часом про —Ќƒ все менше згадуЇтьс¤, а говор¤ть про держави на терен≥ колишнього —–—–.

Ќа сх≥дному напр¤мку було багато втрачено, а цей рег≥он через обТЇктивн≥ причини Ї дл¤ нас вин¤тково важливим.

” той же час ”крањна виступаЇ проти будь-¤ких наддержавних утворень у рамках —Ќƒ, ¤к≥ т≥Їю чи ≥ншою м≥рою обмежують пол≥тичний та економ≥чний суверен≥тет крањни, та р≥шуче виступаЇ проти ус¤ких спроб в≥дновити у будь-¤к≥й форм≥ колишн≥й –ад¤нський —оюз. “ому н≥ нормативн≥ акти, п≥дписан≥ ”крањною, ан≥ наша форма участ≥ в —Ќƒ не позбавл¤ють ≥ не обмежують нашу свободу вибору. ”крањна очолюЇ Сгрупу неприЇднанн¤Т серед крањн —Ќƒ, ¤ка протид≥Ї створенню ¤ких-небудь наднац≥ональних орган≥в або в≥йськово-пол≥тичних механ≥зм≥в, ≥ крањни —Ќƒ знають, що без ”крањни новий –ад¤нський —оюз неможливий. ¬загал≥ майбутнЇ —п≥вдружност≥ залежить в≥д доброњ вол≥ ћоскви, ≥ —Ќƒ маЇ перспективи т≥льки у тому випадку, ¤кщо поважатиметьс¤ принцип суверен≥тету кожноњ з його держав.

”крањна твердо ≥ посл≥довно проводить л≥н≥ю на максимальне розширенн¤ ≥ поглибленн¤ дво- та багатосторонн≥х форм сп≥вроб≥тництва ¤к у рамках, так ≥ поза рамками —Ќƒ при забезпеченн≥ принцип≥в взаЇмовигоди, поважанн≥ ≥нтерес≥в один одного ≥ при дотриманн≥ загальновизнаних норм м≥жнародного права.

 

Ќеобх≥дно налагоджувати т≥сн≥ше пол≥тичне сп≥вроб≥тництво з тими крањнами, позиц≥њ ¤ких з р¤ду питань м≥жнародного житт¤ близьк≥ до наших п≥дход≥в. √оловне Чщоб розвиток в≥дносин з цими державами почав найближчим часом давати в≥дчутну економ≥чну в≥ддачу, особливо в ≥нвестиц≥йному план≥.

Ќедол≥ком украњнськоњ пол≥тики на терен≥ безпеки Ї њњ екстенсивн≥сть. ѕрагнучи стати учасником ¤комога б≥льшого числа м≥жнародних ≥нститут≥в, ”крањна програЇ у наповненн≥ своЇњ м≥жнародноњ пол≥тики зм≥стом, розпорошуЇ зусилл¤ й ≥нтелектуальний потенц≥ал, упов≥льнюючи таким чином рух до стратег≥чних ц≥лей. ¬≥дсутн≥сть ≥дей та кошт≥в на њх реал≥зац≥ю призводить до втрати впливовост≥, примушуЇ йти у фарватер≥ пол≥тики ≥нших, спонукаЇ лише реагувати на под≥њ, а не формувати њх. ÷е призводить до того, що ”крањну, начебто й визнану важливим чинником Ївропейськоњ безпеки, все ще розгл¤дають ¤к обТЇкт безпеки, намагаючись впливати на њњ пол≥тику, Сп≥дказуватиТ р≥шенн¤, залучати до сп≥вроб≥тництва тощо.

 

ћќ∆Ћ»¬≤ ћќƒ≈Ћ≤ «ќ¬Ќ≤ЎЌ№ќѕќЋ≤“»„Ќќѓ ќ–≤™Ќ“ј÷≤ѓ ” –јѓЌ»

 

—учасне м≥жнародне становище ”крањни лишаЇтьс¤ довол≥ складним через вплив р≥зних, часто протилежних чинник≥в. ќдин з них Ч розпад таких багатонац≥ональних держав ¤к —–—–, ёгослав≥¤ ≥ „ехословаччина. ÷ей чинник ≥стотно зм≥нив пол≥тичну карту багатьох рег≥он≥в ¤к ™вропейського континенту, так ≥  авказу ≥ ѕ≥вн≥чноњ јз≥њ. « розвитку под≥й у крањнах, географ≥чно близьких до ”крањни, видно, що дез≥нтеграц≥йний процес далекий до завершенн¤.

јле ≥нший глобальний чинник Ї економ≥чна ≥нтеграц≥¤, ¤ка дом≥нуЇ у «ах≥дн≥й ™вроп≥, ѕ≥вн≥чн≥й јмериц≥ ≥, у де¤к≥й м≥р≥, в јз≥атсько-“ихоокеанському рег≥он≥, де сформувалис¤ потужн≥ С≥нтеграц≥йн≥ пол¤Т(™—, Ќј‘“ј (ѕ≥вн≥чноамериканська асоц≥ац≥¤ в≥льноњ торг≥вл≥) ≥ ј—≈јЌ(јсоц≥ац≥¤ держав ѕ≥вденно-—х≥дноњ јз≥њ)). ѕоступово зТ¤вл¤Їтьс¤, зумовлений впливом глобальноњ економ≥чноњ ≥нтеграц≥њ, новий св≥товий пор¤док, ¤кий мирно поширюЇтьс¤ на нов≥ рег≥они.

« самого початку ”крањна була п≥д впливом згадуваних процес≥в. « одного боку, сама њњ по¤ва на пол≥тичн≥й карт≥ св≥ту Чрезультат розкладанн¤ тотал≥тарноњ системи, ¤ке ¤вл¤Ї собою одну з найважлив≥ших геопол≥тичних зм≥н у п≥сл¤воЇнн≥й ™вроп≥. як нова незалежна держава, ”крањна значно вт¤гнена у вир≥шенн¤ серйозних практичних питань, що визначать њњ нац≥ональну життЇздатн≥сть.

« другого боку, ”крањна не може ≥гнорувати глобальний ≥ рег≥ональний ≥нтеграц≥йн≥ процеси, ≥ не маЇ сенсу намагатис¤ вплинути на њх розвиток з метою задовольнити власн≥ нац≥ональн≥ ≥нтереси.”крањна розширила види своЇњ д≥¤льност≥ в ќќЌ ≥ ќЅ—™( ќрган≥зац≥¤ безпеки ≥ сп≥вроб≥тництва в ™вроп≥), сп≥вроб≥тництво з ™— ≥ Ќј“ќ ≥ свою участь в утворенн≥ ѕакту —таб≥льност≥ в ™вроп≥. ¬она поступово приЇднуЇтьс¤ до процесу рег≥онального ≥ районного сп≥вроб≥тництва. Ќе маЇ сумн≥в≥в у тому, що ведуч≥ держави св≥ту дивл¤тьс¤ на сьогоденну ”крањну ¤к на впливову крањну, без ¤коњ вже неможливо у¤вити ™вропейський краЇвид.

Ќа тепер≥шн≥й час у  иЇва ≥снуЇ дек≥лька можливих сценар≥њв повед≥нки на зовн≥шньопол≥тичн≥й арен≥, кожен з ¤ких пот¤гне за собою ≥ певн≥ геопол≥тичн≥ насл≥дки на континент≥.

Ч СЅ≥лоруський вар≥антТ. ÷ей п≥дх≥д у¤вл¤Їтьс¤ найб≥льш зручним з точки зору прийн¤тт¤ конкретних р≥шень. ƒ≥йсно, досить п≥ти на р¤д поступок рос≥йськ≥й сторон≥ у галуз≥ економ≥ки (справа з С–ј“ С√азпромТ), погодитис¤ на умови ћитного союзу —Ќƒ Ч ≥ ц≥лий р¤д гострих соц≥ально-економ≥чних проблем буде тимчасово вир≥шений. ¬ ус¤кому раз≥, поточна криза з виплатою борг≥в –ос≥њ, Тчорноморська кризаТ ≥ ≥н. будуть трохи погашен≥.

Ќе завадило б, виход¤чи з м≥ркувань геопол≥тичноњ р≥вноваги, урахувати ту роль, ¤ку –‘ в≥двела ЅЇларус≥ Ч роль нового Св≥кна в ™вропуТ. «а цих умов положенн¤ ”крањни набуваЇ новоњ геостратег≥чноњ значущост≥. ѕерш за все дл¤ структур Ївропейськоњ безпеки. —права в тому, що силове схил¤нн¤ ”крањни до сфери рос≥йського впливу призведе до того, що в≥кно розширитьс¤ до двостулкових дверей. ≤ не варто прогнозувати згасанн¤ обоп≥льноњ п≥дозри м≥ж –ос≥Їю ≥ «аходом. Ќадто небезпечн≥ загрози йшли ≥з «ах≥дноњ ™вропи до –ос≥њ ≥, навпаки, надто тривалий час ™вропа жила п≥д загрозою ¤дерного удару з боку —–—–. ј ре≥нтеграц≥¤ ”крањни у в≥йськово-пол≥тичний союз з –ос≥Їю (за б≥лоруським сценар≥Їм) призведе фактично до реан≥мац≥њ —оюзу. ј це практично миттю викличе в≥дновленн¤ пол¤ризац≥њ ™вропи, призведе до по¤ви новоњ Сзал≥зноњ зав≥сиТ ≥ в≥дверне ≥сторичний процес у старе р≥чище, вже не кажучи про тисненн¤ правл¤чоњ рос≥йськоњ ел≥ти на кер≥вництво ”крањни з метою домогтис¤ повноњ ло¤льност≥ украњнськоњ влади (аж до спроб встановити Спотр≥бний режимТ), втрата ”крањною дов≥ри з боку «аходу(в першу чергу, кредитор≥в), загостренн¤ внутр≥шньопол≥тичноњ ситуац≥њ.

ќтже, у к≥нцевому рахунку чи Ї такий вар≥ант СвиходомТ Ч запитанн¤, скор≥ше, риторичне.

Ч Т—тратег≥чний партнер Ќј“ќТ. ÷ей шл¤х б≥льш за все обговорюЇтьс¤ зараз, оск≥льки загостренн¤ стосунк≥в з –‘ примушуЇ украњнське кер≥вництво все част≥ше звертатис¤ за пол≥тичною п≥дтримкою до зах≥дних партнер≥в. ” даному випадку йдетьс¤ не т≥льки про догов≥р м≥ж Ќј“ќ та ”крањною, ¤кий, очевидно, буде невдовз≥ п≥дписаний. √адаЇтьс¤, що ≥ недавн¤ ≥н≥ц≥атива кер≥вництва ”крањни ≥ ≤зра≥лю про формуванн¤ специф≥чного Стрикутника стратег≥чного партнерстваТ ”крањна Ч≤зра≥ль Ч —Ўј також Ї насл≥дком таких пошук≥в п≥дтримки. ” випадку, ¤кщо дана ≥н≥ц≥атива буде реал≥зована ¤к д≥юча зовн≥шньопол≥тична схема координац≥њ зазначених крањн, то Счорноморський коридорТ буде трансформований у Ссередземноморсько-чорноморськийТ.

–азом з тим вар≥ант сател≥тного Скоридору впливуТ, ¤кий Ссв≥титьТ ”крањн≥ у рамках атлантичноњ системи безпеки, навр¤д чи забезпечить њй дов≥ру з боку великих зах≥дноЇвропейських держав, ¤к≥ шукають власний Стрет≥й шл¤хТ. ј Свипад≥нн¤Т з процесу трансфориац≥њ ™вропи може стати дл¤  иЇва фатальною помилкою.

††

Ч —тратег≥¤ Т стрижневоњ державиТ. ƒаний шл¤х видаЇтьс¤ найскладн≥шим, але маЇ р¤д стратег≥чних переваг. ѕерш за все йдетьс¤ про актив≥зац≥ю рол≥ ”крањни ¤к нейтральноњ держави у Ївропейських ≥нтеграц≥йних процесах, п≥дтримку ≥н≥ц≥атив, повТ¤заних з утворенн¤м саме Ївропейськоњ модел≥ в≥йськово-пол≥тичноњ ≥ економ≥чноњ безпеки. “ут  ињв може розраховувати на розум≥нн¤ ≥ п≥дтримку з боку ‘ранц≥њ ≥ Ќ≥меччини. ¬ажливий момент : насл≥дком такоњ стратег≥њ стане переор≥Їнтац≥¤  иЇва у в≥дношенн≥ Сгенеральних донор≥вТ украњнськоњ економ≥ки ≥ залученн¤ Ївропейських кредитних ресурс≥в, що дозволить трохи зменшити залежн≥сть в≥д Самериканських грошейТ (ћ¬‘ (ћ≥жнародний валютний фонд), ћЅ––(ћ≥жнародний банк реконструкц≥њ та розвитку).

ƒругий, достатньо важливий аспект Ч п≥дключенн¤ до останн≥х ≥н≥ц≥атив Ївропейських держав по створенню нового Ївроаз≥атського стрижн¤ ™вропа Чј“–(јз≥атсько-“ихоокеанський рег≥он). ѕ≥сл¤ самм≥та Ївропейських ≥ аз≥атських держав, що проходив у Ѕангкоку(“а≥ланд), дану стратег≥ю наполегливо намагаЇтьс¤ проводити кер≥вництво ‘ранц≥њ. ¬≥зит ∆ака Ўирака в “ок≥о з пакетом ≥н≥ц≥атив ≥ пропозиц≥й про стратег≥чне трансконтинентальне партнерство ‘ранц≥њ ≥ япон≥њ, ™≈—(™вропейський економ≥чний союз) ≥ ј“≈—(јз≥атсько - “ихоокеанський економ≥чний союз) Ч ¤скраве тому п≥дтвердженн¤. ј в цьому напр¤мку, ¤к в≥домо, ”крањн≥, ¤к вузловому пункту на маршрут≥ Сшовкового шл¤хуТ, Ї що запропонувати. ≤снуЇ над≥¤, що ц¤ стратег≥¤ стане дл¤  иЇва стратег≥Їю 21 стол≥тт¤.

≤снують й ≥нш≥ проекти на зразок створенн¤ Ѕалт≥йсько-„орноморськоњ —п≥вдружност≥ чи п≥вденного блоку, насамперед з “урц≥Їю, та вони менш реальн≥ ≥ життЇздатн≥, насамперед через малу к≥льк≥сть сп≥льних ц≥лей ≥ ≥нтерес≥в. ј що стосуЇтьс¤ Ѕалт≥йсько-„орноморського блоку, то не треба забувати, що –ос≥¤ сприйн¤ла б це утворенн¤ ¤к спробу створити Ссан≥тарний кордонТ м≥ж нею та «ах≥дною ™вропою.

 

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ¬»—Ќќ¬ »

Ќове геопол≥тичне положенн¤ ”крањни диктуЇ необх≥дн≥сть перегл¤ду рег≥ональноњ пол≥тики. ÷е передбачаЇ поЇднанн¤ ≥нтерес≥в держави ≥ рег≥он≥в, створенн¤ умов дл¤ правильного використанн¤ ресурс≥в ≥ особливостей природньо-виробничого потенц≥алу. ¬ходженн¤ ”крањни в систему св≥тових м≥ждержавних звТ¤зк≥в може орган≥чно в≥дбутис¤ з використанн¤м приморського положенн¤. ” м≥жнародному ≥ м≥жрайонному розпод≥л≥ прац≥ ѕричорноморТ¤ вир≥зн¤Їтьс¤ сво≥м особливим економ≥ко-географ≥чним розташуванн¤м, потенц≥алом дл¤ зд≥йсненн¤ транспортних, транзитних, багатьох господарських функц≥й. ѕриморське ≥ прикордонне положенн¤ у м≥жнародному транспортному вузл≥ м≥ж ÷ентральною та ѕ≥вденною ™вропою ( система водних шл¤х≥в ƒунаю, нещодавно в≥дбудований канал –ейн Ч ћайн Ч ƒунай), Ѕлизьким —ходом ≥ ѕ≥вденно-—х≥дним јз≥атським рег≥оном, пр¤мий доступ до р¤ду причорноморських держав, ¤к≥ також шукають шл¤хи пол≥тико-економ≥чноњ ≥нтеграц≥њ, розташуванн¤ на потужних водних маг≥страл¤х ѕ≥вденного Ѕугу, ƒн≥пра, сус≥днього ƒону( з виходом на ¬олжськ≥ шл¤хи аж до Ѕалт≥йського ≥ Ѕ≥лого мор≥в) створюють найспри¤тлив≥ш≥ можливост≥ дл¤ зовн≥шньоњ торг≥вл≥, науково-техн≥чного сп≥вроб≥тництва ≥ ≥нновац≥йноњ д≥¤льност≥.

”крањна нарешт≥ вз¤ла на себе м≥жнародн≥ зобовТ¤занн¤ по зниженню викид≥в шк≥дливих речовин в атмосферу, що, в свою чергу, т¤гне за собою зб≥льшенн¤ жорсткост≥ ≥снуючих норматив≥в викид≥в ≥ зобовТ¤зуЇ вживати радикальн≥ заходи позниженню техногенного впливу п≥дприЇмств теплоенергетики на довк≥лл¤.—ьогодн≥шн≥й стан навколишнього природнього середовища, наприклад, ƒонбасу Чне т≥льки наш головний б≥ль. ¬икиди з заводських труб цього рег≥ону, брудн≥ стоки дос¤гли вже ≥ далекого заруб≥жж¤, пог≥ршують глобальну еколог≥ю. ¬≥дв≥дуванн¤ спец≥ал≥ст≥в —в≥тового банку з еколог≥чною м≥с≥Їю всел¤ють над≥ю на покращенн¤ стану речей.

¬ ц≥лому на територ≥њ ”крањни нин≥ ≥снуЇ 193 стаб≥льних осередки забрудненн¤ п≥дземних вод. ”крањнське ѕол≥сс¤, ¤ке завжди славилос¤ р≥чками ≥ озерами, нин≥ мало не очолюЇ список найнеблагополучн≥ших рег≥он≥в. ” звТ¤зку з буд≥вництвом ћалоритського комб≥нату буд≥вельних матер≥ал≥в у сус≥дн≥й Ѕ≥лорус≥ виникли дуже серйозн≥ проблеми дл¤ ≥снуванн¤ Ўацького природнього нац≥онального парку. ¬загал≥, хоча виробництво не працюЇ, забрудненн¤ п≥дземних вод зб≥льшилось у 3-4 рази , в тому числ≥ ≥ за рахунок сус≥д≥в. —воЇр≥дним ≥ндикатором проведенн¤ еколог≥чних реформ в ”крањн≥ Ї м≥жнародне сп≥вроб≥тництво, завд¤ки ¤кому наш≥й держав≥ вид≥л¤Їтьс¤ суттЇва матер≥альна допомога дл¤ вир≥шенн¤ еколог≥чних проблем. ” 1997р. ц¤ допомога складала близько $20 млн, тод≥ ¤к ще в 1993р. це було лише $60 тис. —ьогодн≥ ”крањна Ї субТЇктом 13 природоохоронн≥х конвенц≥й глобального ≥ рег≥онального характеру. ”крањна готуЇтьс¤ до участ≥ у багатьох м≥жнародних програмах ≥ проектах в област≥ еколог≥чноњ безпеки. ÷ив≥л≥зований св≥т прийшов до розум≥нн¤, що на одинц≥ не вижити, що неможливо облаштувати в себе еколог≥чно чистий СрайТ, ¤кщо над будинком сус≥да висить смог. ≈колог≥чн≥ проблеми не знають кордон≥в.

Ќа тл≥ практично виконаних ”крањною угод стосовно роззброЇнн¤, ≥ перш за все в≥дмови в≥д ¤дерноњ зброњ, останн≥м часом зб≥льшуЇтьс¤ низка прецедент≥в на шл¤ху входженн¤ нашоњ держави в систему м≥жнародного розпод≥лу прац≥. якщо ран≥ше це в≥дчувалось т≥льки у налагодженн≥ двосторонн≥х стосунк≥в з пров≥дними крањнами св≥ту, то зараз економ≥чн≥ перешкоди набувають б≥льш коал≥ц≥йних рис антиукрањнськоњ спр¤мованост≥. ” 1996 роц≥ було дек≥лька великих м≥жнародних скандал≥в, повТ¤заних з ”крањною. Ќеобх≥дно зазначити, що ¤к компромат проти ”крањни використовуютьс¤ в основному њњ таЇмн≥ угоди щодо продажу озброЇнн¤ та наданн¤ в≥йськово-техн≥чноњ допомоги крањнам з Сcумн≥вноюТ репутац≥Їю. Ѕ≥льше того, вищезазначен≥ компромати мають на мет≥ не т≥льки перешкодити двосторонн≥м стосункам у в≥йськов≥й сфер≥, а й з≥рвати проведенн¤ украњнськоњ пол≥тики в р≥зних рег≥онах св≥ту взагал≥.

††††† ќтже, необх≥дно, особливо зовн≥шньопол≥тичному в≥домству, бути надзвичайно обережним, узгоджувати практичний ≥ теоретичний боки пол≥тичних д≥й, прораховувати вс≥ можлив≥ насл≥дки, тому що за д≥¤ми нашоњ крањни на св≥тов≥й арен≥ св≥тове сп≥втовариство сл≥дкуЇ дуже ≥ дуже уважно. ≤нод≥ складаЇтьс¤ враженн¤, що сучасн≥ пол≥тики «ах≥дноњ ™вропи ≥ —Ўј не усв≥домлюють повною м≥рою, що виведенн¤ ”крањни з≥ статусу розм≥нноњ монети п≥шло б лише на користь. С—ан≥тарний кордонТ м≥г би перетворитис¤ на природне м≥сце зустр≥ч≥ м≥ж двома цив≥л≥зац≥¤ми. ”крањна здатна бути реальним посередником, ¤кий однаково позитивно ставитьс¤ до —ходу ≥ «аходу.

.

СЌаш народ не дозволить держав≥ набути другор¤дноњ рол≥, т¤гнучись позаду ≥ повторюючи чињсь експериментиТ, Ч проголосив ѕрезидент Ћ. учма у вересн≥ 1995 року.


—ѕ»—ќ  ¬» ќ–»—“јЌќѓ Ћ≤“≈–ј“”–»

 

 

1. СUkraine at the Cross-roadsТ by Olexander Potekhin. The Olof Palme International†† Center, Stockholm, 1996

††††† ”крањна на роздор≥жж≥Т)

2. СUkraineТ. Country profile. Sofia 1996

†††† ”крањнаТ. Ќарис крањни)

3. Сѕ≥дтекстТ. ѕол≥тико-анал≥тичний тижневик ‘онду п≥дтримки нац≥ональноњбезпеки

4. С–ейтингТ. јнал≥тично-≥нформац≥йний огл¤д

5. С”крањнський географ≥чний журналТ

†† √азети:

6. С«еркало неделиТ

7. Тƒелова¤ ”краинаТ

8. Сћегапол≥с ”крањниТ

9. С”р¤довий курТЇрТ

 

—качать реферат (16Kb)

 

Hosted by uCoz