главна¤ | добавить реферат | оценить |
Ќайти: | на: |
ƒержавний
(пол≥тичний) режим Ч спос≥б зд≥йсненн¤ державноњ влади певними методами ≥
способами.
1. ƒеспот≥¤
¤к пол≥тичний режим означаЇ на¤вн≥сть само≠державноњ необмеженоњ влади
(јсс≥р≥¤, ¬ав≥лон).
2. ѕри аристократ≥њ
(ол≥гарх≥чний режим) влада належить представникам родовоњ знат≥.
3. “отал≥тарний
(диктаторський) режим означаЇ, що влада знаходитьс¤ в одн≥Їњ особи ≥
супроводжуЇтьс¤ порушен≠н¤м прав людини.
4. ‘ашизм Ч це в≥дкрита
терористична диктатура найб≥льш реакц≥йних сил (г≥тлер≥вська Ќ≥меччина).
5. ƒиктаторський режим може
бути расистсько-нац≥онал≥с≠тичним, в≥йськово-диктаторським, характеризуЇтьс¤
необ≠межен≥стю влади диктатора.
6. ƒемократичний ~ державна
влада зд≥йснюЇтьс¤ з дотри≠манн¤м основних прав людини, ≥з забезпеченн¤м легаль≠них
можливостей в≥льного ви¤вленн¤ ≥ врахуванн¤ ≥нте≠рес≥в ус≥х груп населенн¤
через демократичн≥ ≥нститути (вибори, референдуми), д≥¤льн≥сть р≥зноман≥тних
громад≠ських об'Їднань, ¤к≥ представл¤ють ц≥ ≥нтереси ≥ вплива≠ють на
виробленн¤ ≥ зд≥йсненн¤ пол≥тики держави.
–≥зновиди демократичного
режиму:
а)
демократично-л≥беральний;
б)
демократично-консервативний;
в)
демократично-радикальний.
ѕрихильники л≥берального
режиму надто поблажлив≥, ра≠дикального Ч за р≥шуч≥ зм≥ни, консервативного Ч
захисни≠ки старого, противники зм≥н.
ќтже, ус≥ види державних
(пол≥тичних) режим≥в можна розд≥лити на дв≥ велик≥ групи Ч демократичний режим ≥ ав≠торитарний
(недемократичний).
—учасн≥ державн≥ режими:
демократичний (найб≥льш по≠ширений у державах ™вропи, јмерики), тотал≥тарний
(збе≠р≥гаЇтьс¤ в окремих крањнах Ѕлизького —ходу, јфрики).
« другоњ половини 80-х
рок≥в в ”крањн≥ в≥дбуваЇтьс¤ посту≠повий перех≥д в≥д тотал≥тарного режиму до
демократичного.
ѕол≥тичних
режим≥в багато, але основними з них Ї демократ≥¤ (влада народу), авторитаризм
(абсолютна влада одн≥Їњ людини), теократ≥¤ (влада, що спираЇтьс¤ на церкву та
њњ вченн¤), тотал≥та≠ризм тощо.
†ƒемократ≥¤
Ѕ≥льш≥сть
держав сьогодн≥ прагне д≥¤ти в≥дпов≥дно до вимог, що характеризують
демократичне сусп≥льство.
ƒемократ≥Їю
називають державний устр≥й, в ¤кому забезпе≠чуЇтьс¤ реальна влада народу або
безпосередньо (народн≥ збо≠ри, ран≥ше в≥че, сьогодн≥ референдум Ч
загальнонародне голосу≠ванн¤ Ч сьогодн≥) Ч так звана пр¤ма (чи безпосередн¤)
демократ≥¤, або опосередковано Ч через обранн¤ представник≥в до орган≥в влади Ч
представницька демократ≥¤.
”
демократичн≥й держав≥ повинно бути гарантовано ≥ забезпе≠чено реальну р≥вн≥сть
ус≥х громад¤н перед законом, реал≥≠зац≥ю проголошених прав ≥ свобод. ÷е
завданн¤ онституц≥њ Ч ќсновного «акону, ¤кий закр≥плюЇ права громад¤н ≥
пор¤док њх взаЇмов≥дносин з державою. ўоб надати можлив≥сть дл¤ участ≥ вс≥х
громад¤н в економ≥чному ≥ пол≥тичному житт≥, демократична держава забезпечуЇ
≥снуванн¤ р≥зних форм власност≥, свободу д≥¤льност≥ пол≥тичних та ≥нших
об'Їднань, розмањтт¤ пол≥тичного житт¤ (або плюрал≥зм).
”
демократичн≥й крањн≥ створено умови дл¤ верховенства права ≥ незалежност≥
правосудд¤.
Ќа
в≥дм≥ну в≥д демократичноњ держави в антидемократичних сусп≥льствах громад¤ни
позбавлен≥ можливост≥ брати участь у роз≠в'¤занн≥ державних питань або њх
участь Ї формальною. «деб≥ль≠шого в таких крањнах утверджуЇтьс¤ влада одн≥Їњ
особи (або групи ос≥б), парт≥њ, ≥деолог≥њ, ≥нш≥ зазнають пересл≥дувань. ¬
антидемо≠кратичних державах права особи не гарантован≥, пост≥йно об≠межуютьс¤.
Х
ƒержава пос≥даЇ центральне м≥сце в пол≥тичн≥й систем≥ сусп≥льства. ¬она маЇ
певн≥ ознаки Ч в≥докремлену те≠ритор≥ю, державний апарат, зокрема органи
примусу, по≠даткову систему та систему права. ¬ажливою ознакою дер≠жави Ї њњ
суверен≥тет.
Х
ƒержава виконуЇ внутр≥шн≥ ≥ зовн≥шн≥ функц≥њ.
Х ”с≥
держави можна под≥лити за формою правл≥нн¤, держав≠ного устрою та пол≥тичного
режиму.
Х
Ѕ≥льш≥сть крањн св≥ту сьогодн≥ прагне побудувати демокра≠тичне сусп≥льство. ”
демократичних державах Ї система под≥лу державноњ влади на законодавчу,
виконавчу ≥ судо≠ву, забезпечуЇтьс¤ верховенство права ≥ незалежн≥сть пра≠восудд¤,
пол≥тичне й економ≥чне розмањтт¤. ” таких держа≠вах додержують права ≥ свободи
вс≥х людей.†††††
ƒемократ≥¤ у переклад≥ з
грецькоњ Ч влада народу, народовладд¤. ќдне з найпоши≠рен≥ших сучасних пон¤ть "демократ≥њ" говорить про нењ ¤к про форму пол≥тичноњ орган≥зац≥њ сус≠п≥льства,
що характеризуЇтьс¤ реальною участю народу в керуванн≥ державними справами. «а
лакон≥чним висловом видатного громадсько-пол≥тич≠ного д≥¤ча —Ўј јвраама
Ћ≥нкольна, демократ≥¤ Чце ур¤д "народу, з народу ≥ дл¤ народу".
†ƒемократ≥¤ ¤к народовладд¤ на сьогодн≥шн≥й
день маЇ дв≥ загальновизнан≥ форми: пр¤му (або безпо≠середню) демократ≥ю та
представницьку демократ≥ю. ѕр¤ма демократ≥¤ Чце безпосередн¤ участь громад¤н у
вир≥шенн≥ державних справ (прийн¤тт¤ р≥шенн¤ на референдум≥, вир≥шенн¤ питань
на загальних зборах тощо). ѕредставницька демократ≥¤ Ч це вир≥шенн¤ державних
питань представницькими органами (парламентом, м≥сцевими –адами тощо),
управл≥нн¤ державними справами не безпосередньо, а через обраних депутат≥в
парламенту чи м≥сцевого представ≠ницького органу.
†ƒемократичною
в≥дпов≥дно називають державу, в ¤к≥й народ реально бере участь в управл≥нн≥ њњ
справами. ѕоложенн¤ ст. 1 онституц≥њ ”крањни проголошуЇ нашу державу
демократичною; частина друга ст. 5 говорить, що "...Їдиним джерелом влади
в ”крањн≥ Ї народ. Ќарод зд≥йснюЇ владу безпо≠середньо ≥ через органи державноњ
влади та органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤". ¬≥дпов≥дно обидв≥ форми
демократ≥њ ¤кнайширше представлен≥ в онституц≥њ ”крањни.
ѕр¤ма демократ≥¤ Ч це
насамперед ≥нститут референдум≥в в ”крањн≥ та ≥нш≥ передбачен≥ чинним
законодавством форми безпосередньоњ демократ≥њ. ѕредставницька демократ≥¤ Ч це
можлив≥сть гро≠мад¤н брати участь у формуванн≥ парламенту ”крањни, а також
представницьких орган≥в на м≥сц¤х Ч с≥льських, селищних та м≥ських, районних та
обласних –ад.†††