главна¤ | добавить реферат | оценить |
Ќайти: | на: |
реферат на
тему:
УЎл¤хи формуванн¤ правовоњ
держави в ”крањн≥Ф
ѕлан.
¬ступ
ѕон¤тт¤ правовоњ
держави
1.
ќзнаки правовоњ держави
2.
ќсновн≥ напр¤ми формуванн¤ правовоњ держави в ”крањн≥
¬исновки
—писок використаноњ л≥тературиЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕЕ...12
¬ступ.
ћи Ї св≥дками й учасниками творенн¤ нов≥тньоњ ”крањнськоњ держави. Ѕ≥льш ¤к тис¤чол≥тн≥й досв≥д сусп≥льноњ та пол≥тичноњ консол≥дац≥њ украњнського народу л¤гаЇ в фундамент розбудови в наш≥й крањн≥ правовоњ держави.
ѕраво покликане бути ≥нструментом духовного оздоровленн¤ украњнського сусп≥льства. —аме ≥снуванн¤ норм, ¤к≥ гарантують права особи, родини (с≥мТњ), нац≥њ, реал≥зац≥њ цих норм у сусп≥льн≥й практиц≥ спри¤тимуть по¤в≥ почутт¤ безпеки, захищеност≥, стимулюватимуть розвиток в≥дчутт¤ вол≥, свободи ¤к окремоњ людини, так ≥ всього украњнського народу. ¬одночас лише свобода особи породжуЇ свободу народу, а ц¤ останн¤ даЇ змогу ≥ народу ≥ окрем≥й особ≥ в≥дчувати себе р≥вними серед ≥нших людей ≥ народ≥в.
”крањна прагне ув≥йти в Ївропейську ≥ св≥тову сп≥льноту. ќбовТ¤зковими умовами такого входженн¤ Ї економ≥чна, пол≥тична ≥ культурна ≥нтеграц≥¤. ѕроте без вол≥ ≥ свободи дл¤ ≥ндив≥да ≥ народу жодний з напр¤м≥в ≥нтеграц≥њ Ї недоступний, а сама ≥нтеграц≥¤ стаЇ нездоланним барТЇром.
ћехан≥змом, ¤кий повинен реал≥зувати право, Ї держава. —учасна ”крањнська держава ще далека в≥д досконалост≥, але вона формуЇтьс¤ на правильних теоретичних ≥ правових засадах:
Ј вона в≥дд≥лена в≥д громад¤нського сусп≥льства;
Ј п≥дставою дл¤ функц≥онуванн¤ держави загалом ≥ окремих њњ орган≥в Ї право;
Ј головними ц≥л¤ми њњ Ї захист прав особи, родини (с≥мТњ), нац≥њ;
Ј вона повинна бути демократичною; органи влади мають формуватис¤ гласно та бути п≥дконтрольн≥ народов≥;
Ј своњ повноваженн¤ держава реал≥зуЇ не лише через примус, а й через силу громадськоњ думки;
Ј органом держави, ¤кий забезпечуЇ справедлив≥сть ≥ даЇ змогу захистити своЇ право, Ї гласний, високопрофес≥йний, сформований демократичним шл¤хом суд;
Ј ”крањнська держава повинна синтезувати досв≥д творенн¤ держави ≥ права вс≥х минулих покол≥нь прот¤гом тис¤чол≥тньоњ ≥стор≥њ.
¬ласна держава ≥ право тому дл¤ украњнського народу Ї не лише головною метою, а й найвищою ц≥нн≥стю. ”св≥домленн¤ њњ Ї запорукою вдосконаленн¤ ≥ розвитку кожного зокрема ≥ вс≥х громад¤н ”крањни разом.
1. ѕон¤тт¤ правовоњ держави.
≤де¤ правовоњ держави повТ¤зана з утвердженн¤м суверенност≥ народу, п≥дпор¤дкуванн¤ держави сусп≥льству.
ѕравова
держава Ц це система орган≥в та ≥нститут≥в, ¤к≥ гарантують ≥ охорон¤ють
нормальне функц≥онуванн¤ громад¤нського сусп≥льства. ÷е держава, в ¤к≥й пануЇ
закон, стосовно ¤кого в однаковому в≥дношенн≥ перебувають влади вс≥х р≥вн≥в,
парт≥њ, та громадськ≥ орган≥зац≥њ, посадов≥ особи ≥ окрем≥ громад¤ни.
ƒо недавнього
часу вчен≥ намагалис¤ виводити правову державу лише ≥з взаЇмод≥њ права ≥
держави. „ерез це правовою вважалас¤ будь-¤ка держава, тому що не ≥снуЇ держави
без права, без правовоњ системи, ≥ нав≥ть т≥Їю чи ≥ншою м≥рою без самообмеженн¤
правом. Ќ≥чого не м≥н¤Ї в ц≥й ситуац≥ю проголошенн¤ основною ознакою правовоњ
держави верховенство закону. “аке верховенство можливе ≥ в тотал≥тарн≥й
держав≥. ¬ цьому випадку воно повернене проти народу, ¤кий перетворюЇтьс¤ в
сукупн≥сть безправних п≥дданих. ј тому очевидно, що дл¤ правовоњ держави, тобто
дл¤ такоњ де пануЇ право, треба йти не в≥д закону ≥ нав≥ть не в≥д права
взагал≥, а в≥д громад¤нського сусп≥льства, сучасне розум≥нн¤ ¤кого складалос¤
паралельно з удосконаленн¤м у¤влень про демократичну правову державу.
«г≥дно з
вченн¤м ‘≥хте, м≥ж державою та ≥ндив≥дом укладаЇтьс¤ своЇр≥дний догов≥р, за
¤ким ≥ндив≥д погоджуЇтьс¤ на певне обмеженн¤ своЇњ свободи ≥ зобовТ¤зуЇтьс¤
п≥дпор¤дковуватись загальним настановам держави; а держава в≥дпов≥дно гарантуЇ
безпеку ≥ндив≥дов≥ та його власност≥. ƒержава, ¤к надсила, що переважаЇ силу
кожного окремого ≥ндив≥да, може ≥ повинна зд≥йснювати примус стосовно
будь-¤кого члена сусп≥льства, ¤кщо в≥н порушив вз¤т≥ на себе зобовТ¤занн¤.† јле, п≥дкреслював ‘≥хте, цей примус повинен
бути правом≥рним, тобто влада повинна д≥¤ти лише в≥дпов≥дно до цив≥льних ≥
крим≥нальних закон≥в.
ѕроцес
формуванн¤ правовоњ держави характеризуЇтьс¤ сп≥льною ознакою Ц рухом людства
до свободи, усв≥домленим намаганн¤м обмежити державу, змусити њњ поважати
закони та захищати честь ≥ г≥дн≥сть людини ¤к найвищу ц≥нн≥сть.
–еформуванн¤
колишнього рад¤нського сусп≥льства, де насильство над людиною стало суттю державноњ
пол≥тики, та ≥нтеграц≥йн≥ процеси на м≥жнародн≥й арен≥ зробили обТЇктивно
необх≥дним формуванн¤ правовоњ держави в ”крањн≥.
–озгл¤немо
конкретн≥ше суть правовоњ держави, њњ принципи. ” словосполученн≥ Управова
державаФ на першому м≥сц≥ стоњть право, а на другому держава. ÷е означаЇ
верховенство права у сусп≥льств≥. ќсновоположним началом права Ї принцип
загальноњ р≥вност≥, тобто загальноњ ≥ р≥вноњ дл¤ вс≥х м≥ри свободи: дл¤ держави
та њњ орган≥в, дл¤ окремоњ особи, колектив≥в, дл¤ вс≥х громад¤н крањни, така
формальна р≥вн≥сть Ї властив≥стю права ≥ виражаЇ таку його специф≥ку ¤к
справедлив≥сть. ѕраво в сусп≥льному житт≥ виступаЇ насамперед у форм≥ закон≥в
та ≥нших нормативних акт≥в. “ому громад¤ни ≥ орган≥зац≥њ можуть бути юридично
р≥вними ≥ в≥льними т≥льки ¤к учасники конкретних правов≥дносин, тобто таких
в≥дносин, ¤к≥ врегульован≥ законом, нормативними актами.
ќтже
верховенство права у сусп≥льств≥ Ц основний принцип правовоњ держави. ¬≥н
зумовлюЇ ≥ ≥нш≥ його принципи, зокрема п≥дпор¤дкуванн¤ закону самоњ держави та
њњ орган≥в, посадових ос≥б, ≥нших орган≥зац≥й, громад¤н. ѕравова держава
характеризуЇтьс¤ ¤к≥стю власне закону. ¬≥н повинен бути справедливим, гуманним,
закр≥плювати нев≥дТЇмн≥ природн≥ права кожноњ людини: право на житт¤, на
свободу, на особисту недоторкан≥сть. јле свобода не Ї абсолютною. ¬она допускаЇ
обмеженн¤, тобто маЇ певну м≥ру. ÷¤ м≥ра повинна бути р≥вною дл¤ вс≥х.
” правах
людини виражаютьс¤ можливост≥ њњ д≥й у р≥зних сферах: економ≥чн≥й, пол≥тичн≥й,
культурн≥й, особист≥й. ќтже, держава визнаЇ автоном≥ю особи, щодо себе,
захищаЇ, охорон¤Ї в≥д свав≥лл¤ права людини, ¤к≥ стають ¤дром ус≥Їњ правовоњ
системи. «акони та ≥нш≥ нормативн≥ акти, ¤к≥ видаЇ держава, узгоджуютьс¤ з
правами людини, п≥дпор¤дкован≥ принципу њх непорушност≥. —аме тому непорушн≥сть
прав людини, њњ чест≥ й г≥дност≥, њњ ≥нтерес≥в, њх охорона ≥ гарантуванн¤ Ц
один ≥з принцип≥в правовоњ держави.
2. ќзнаки правовоњ держави.
ƒо основних
ознак, за ¤кими котрусь державу можна було б визначити ¤к правову, належать:
Ј закр≥пленн¤ у конституц≥њ та ≥нших законах
основних прав людини;
Ј пануванн¤ у сусп≥льному та державному житт≥
закон≥в, ¤к≥ виражають волю б≥льшост≥ або всього населенн¤ крањни;
Ј врегулюванн¤ в≥дносин м≥ж особою та державою
на п≥дстав≥ загальнодозв≥льного принципу: Уособ≥ дозволено робити все, що пр¤мо
не заборонено закономФ;
Ј взаЇмов≥дпов≥дальн≥сть особи та держави;
Ј на¤вн≥сть у вс≥х громад¤н правовоњ культури,
зокрема життЇво необх≥дних юридичних знань, а також ум≥нь ≥ навичок њх
використанн¤ в практичному житт≥;
Ј розпод≥л державноњ влади м≥ж законодавчими,
виконавчими та судовими органами держави;
Ј юридична захищен≥сть особи;
Ј високе становище у сусп≥льному та державному
житт≥ суду;
Ј неухильне виконанн¤ закон≥в ≥ п≥дзаконних
нормативних акт≥в ус≥ма учасниками сусп≥льного житт¤, насамперед, державними
органами.
ќтже, наведен≥
вище ознаки повинн≥ бути притаманн≥ держав≥, що перетворюЇтьс¤ на правову, в
тому числ≥ й ”крањн≥. “епер дл¤ б≥льш ч≥ткого зТ¤суванн¤ зм≥сту проанал≥зуЇмо
кожну з них.
«акр≥пленн¤ в онституц≥њ та ≥нших законах ”крањни
основних прав людини. јнал≥з ц≥Їњ ознаки почнемо з того, що дамо визначенн¤ основних прав
людини. ” правов≥й л≥тератур≥ п≥д ними розум≥ють певн≥ можливост≥ людини, ¤к≥
необх≥дн≥ њй дл¤ ≥снуванн¤, розвитку, задоволенн¤ своњх потреб у
конкретно-≥сторичних умовах ≥ мають бути загальними ≥ р≥вними дл¤ вс≥х. ќстанн≥
дес¤тир≥чч¤ в≥дзначаютьс¤ тим, що в≥дбуваЇтьс¤ процес визнанн¤ ≥ забезпеченн¤
основних прав людини у ц≥лому св≥т≥ ¤к на м≥жнародному, так ≥ на нац≥ональному р≥вн¤х.
” сусп≥льств≥, лише держава може забезпечити зд≥йсненн¤ прав людини.
ћожна сказати,
що держава Ї демократичною наст≥льки, наск≥льки њњ законодавство в≥дпов≥даЇ
загальновизнаним правам людини. Ќа нац≥ональних р≥вн¤х основн≥ права людини
закр≥плен≥ насамперед у конституц≥¤х. онституц≥¤ ”крањни Ц ќсновний «акон
”крањнськоњ держави, њњ первинний пол≥тичний та правовий документ. ¬она
закр≥плюЇ основн≥ права та свободи громад¤н ”крањни в економ≥чн≥й, пол≥тичн≥й,
культурн≥й сферах, а також њх особист≥сн≥ права. јле закр≥пленн¤ прав ≥ свобод
особи в онституц≥њ Ї лише њх формальним проголошенн¤м за в≥дсутност≥ механ≥зму
њх реал≥зац≥њ в законах. “ак, у онституц≥њ ”–—– формально передбачались
свобода слова, сумл≥нн¤, друку тощо, але в≥дпов≥дн≥ закони були в≥дсутн≥.
ѕануванн¤ у сусп≥льному та державному житт≥ закон≥в,
¤к≥ виражають волю б≥льшост≥ або всього населенн¤ крањни. ÷¤ ознака визначаЇ високий
авторитет закону, повагу до нього. «акон≥в необх≥дно приймати ст≥льки, щоб
законодавчо були врегульован≥ вс≥ основн≥ сфери сусп≥льного житт¤. ¬одночас дл¤
правовоњ держави неоднаково, ¤к≥ закони д≥ють. “ому до них висуваютьс¤ певн≥
вимоги: вони повинн≥ виражати волю б≥льшост≥ або всього населенн¤ (це ознака
демократичност≥ закону). ¬ол¤ б≥льшост≥ населенн¤ виражаЇтьс¤ через органи
держави Ц парламент ≥ президента, а вол¤ всього населенн¤ Ц через референдум
(всенародне голосуванн¤).
р≥м того,
авторитет закону про¤вл¤тьс¤ у в≥дпов≥дност≥ йому вс≥х п≥дзаконних правових
акт≥в, а також у тому, що державн≥ органи ≥ службов≥ особи своњ р≥шенн¤
винос¤ть на п≥дстав≥ закону ≥ з дотриманн¤м ус≥х його вимог.
¬регулюванн¤ в≥дносин м≥ж особою та державою на
п≥дстав≥ загальнодозв≥льного принципу: Уособ≥ дозволено робити те, що пр¤мо не
заборонено закономФ. ¬≥дносини м≥ж особою та державою регулюютьс¤ на п≥дстав≥ загальних
дозвол≥в, тобто особа може вчин¤ти будь-¤к≥ д≥њ, ¤кщо на них не поширен≥ ¤к≥сь
заборони з боку держави: продати машини, купити будинок, отримати осв≥ту,
запов≥сти майно та ≥н. «агальн≥ дозволи не поширюютьс¤ на службових ос≥б Ц
прац≥вник≥в установ, п≥дприЇмств, орган≥зац≥й (у тому числ≥ державних орган≥в),
котрим дозволено робити лише те, що пр¤мо зазначено в закон≥ або ≥ншому
нормативному акт≥.
¬заЇмов≥дпов≥дальн≥сть особи та держави. «акони видаютьс¤ державою.
ѕрийн¤тий закон обовТ¤зковий дл¤ держави, њњ орган≥в, державних службовц≥в так
само, ¤к ≥ дл¤ кожного громад¤нина. якщо ¤кийсь громад¤нин учинив
правопорушенн¤, то в≥н прит¤гаЇтьс¤ державою до юридичноњ в≥дпов≥дальност≥
(адм≥н≥стративноњ, крим≥нальноњ та ≥н.).
ќднак держава,
що порушила право громад¤нина, завдавши йому шкоди (наприклад при незаконному
засудженн≥), повинна також нести в≥дпов≥дальн≥сть. ” правов≥й держав≥ не
повинно бути такого органу чи службовоњ особи, ¤ких не можна було б прит¤гти до
в≥дпов≥дальност≥. ѕеред законом ус≥ р≥вн≥ Ц ≥ громад¤нин, ≥ держава.
Ќа¤вн≥сть у громад¤н правовоњ культури. јктивна участь громад¤н у
сусп≥льно-пол≥тичному житт≥, побудов≥ правовоњ держави неможлива без њх
юридичноњ по≥нформованост≥, правовоњ культури. ќстанн¤ включаЇ в себе знанн¤
права, повагу до закону, готовн≥сть виконувати закон, ум≥нн¤ користуватис¤
законодавством у практичному житт≥, бажанн¤ та готовн≥сть боротис¤ з
правопорушенн¤ми. ÷е дос¤гаЇтьс¤ шл¤хом правовоњ пропаганди та ≥ншими засобами.
–озпод≥л державноњ влади м≥ж њњ органами:
законодавчим, виконавчими та судовими. —уть ц≥Їњ ознаки пол¤гаЇ в тому, що Їдина державна
влада под≥л¤Їтьс¤ на три г≥лки: законодавчу, виконавчу, судову. ожна з них
зд≥йснюЇтьс¤ державними органами певного виду (парламент; ур¤д ≥ виконавч≥
органи в центр≥ ≥ на м≥сц¤х; судов≥ органи), що над≥лен≥ певною самост≥йн≥стю
стосовно один одного.
ёридична захищен≥сть особи. “≥льки те сусп≥льство, в
¤кому дотримуютьс¤ права ≥ свободи, гарантоване в≥д свав≥лл¤, диктатури,
беззаконн¤ . ћасов≥ репрес≥њ проти громад¤н колишнього —–—– 30-х Ц початку 50-х
рок≥в були насл≥дком грубого порушенн¤ основних прав людини, зокрема, права на
судовий захист. “ому важливим Ї закр≥пленн¤ в онституц≥њ та ≥нших законах
держави не т≥льки прав ≥ свобод, а й засоб≥в њх охорони та захисту.
¬исоке становище в сусп≥льному та державному житт≥
суду. ÷¤
ознака Ї найефективн≥шою юридичною гарант≥Їю прав ≥ свобод громад¤н. ƒ≥¤льн≥сть
суду повинна грунтуватис¤ на гласност≥, безпосередност≥; р≥вност≥ стор≥н,
презумпц≥њ невинност≥ особи (у крим≥нальному прав≥). Ќезалежн≥сть суду Ц одна з
суттЇвих умов формуванн¤ правовоњ держави, а доступн≥сть судового захисту дл¤
громад¤н Ц це своЇр≥дний показник того, ¤к близько сусп≥льство п≥д≥йшло до
побудови правовоњ держави.
Ќеухильне виконанн¤ закон≥в ≥ п≥дзаконних
нормативних акт≥в ус≥ма учасниками сусп≥льного житт¤, насамперед, державними
органами.
«м≥ст ц≥Їњ ознаки пол¤гаЇ в тому, що держава, ¤ка прийн¤ла закон, не може сама
ж його порушувати. ƒл¤ держави закон Ї обовТ¤зковим, ¤к ≥ дл¤ кожного
громад¤нина. ѕри порушенн≥ органом держави або њњ службовою особою права
громад¤нина останн≥й може звернутис¤ до суду за захистом цього права.
јналог≥чно буде ≥ в ситуац≥њ, ¤кщо порушниками права виступатимуть громад¤ни,
обТЇднанн¤ громад¤н, п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ, установи.
¬ юридичн≥й
л≥тератур≥ п≥д правовою державою розум≥ють державу, в ¤к≥й юридичними засобами
реально забезпечене зд≥йсненн¤, охорону ≥ захист основних прав людини. “ака
держава становить один ≥з найвизначн≥ших загальнолюдських пол≥тико-юридичних
≥деал≥в.
Ќаведен≥
ознаки правовоњ держави визначають шл¤хи ≥ напр¤ми њњ формуванн¤. ’оч на
практиц≥, пор¤д з юридичними, необх≥дно прид≥л¤ти увагу й
соц≥ально-економ≥чним, пол≥тичним факторам. ¬иконанн¤ т≥льки юридичних заход≥в,
що не грунтуютьс¤ на в≥дпов≥дних матер≥ально-духовних засадах, може призвести
до створенн¤ формальноњ, нежиттЇвоњ структури правовоњ держави.
3. ќсновн≥ напр¤ми формуванн¤ правовоњ держави в
”крањн≥.
ќхарактеризувавши
ознаки правовоњ держави, потр≥бно ви¤вити, ¤кою м≥рою в≥дпов≥даЇ њм наша
держава.
ѕравова
держава передбачаЇ передус≥м розвиток њњ юридичноњ бази Ц законодавства. ¬
останн≥ роки в ”крањн≥ прийн¤то чимало закон≥в, ¤к≥ регулюють сусп≥льн≥
в≥дносини в р≥зних сферах житт¤. ” недавно прийн¤т≥й онституц≥њ ”крањни
критер≥Їм закр≥пленн¤ основних прав та свобод громад¤н м≥жнародн≥ стандарти,
загальновизнан≥ принципи й норми м≥жнародного права, заф≥ксован≥, зокрема в
—татут≥ ќќЌ, «агальн≥й декларац≥њ прав людини, ѕакт≥ про громад¤нськ≥ та
пол≥тичн≥ права, ѕаризьк≥й харт≥њ дл¤ новоњ ™вропи.
–озвиток
конституц≥йних положень щодо прав людини ≥ громад¤нина зд≥йснюЇтьс¤ в законах
”крањни, зокрема, про власн≥сть, п≥дприЇмництво, свободу сов≥ст≥ та рел≥г≥йних
орган≥зац≥й, про статус судд≥в, прокуратуру, адвокатуру та ≥нших.
¬ерховенство
закону, зм≥цненн¤ його авторитету дос¤гаЇтьс¤ шл¤хом пол≥пшенн¤ ¤кост≥ закон≥в,
удосконаленн¤ законодавчого процесу.
р≥м прав ≥
свобод людини, в законах повинн≥ бути визначен≥ також права нац≥њ,
нац≥ональностей, народу. ѕрикладом виконанн¤ ц≥Їњ вимоги можна назвати «акон
”крањни Уѕро нац≥ональн≥ меншини в ”крањн≥Ф, ¤кий прийн¤то з метою гарантуванн¤
нац≥ональним меншинам права на в≥льний розвиток.
“акож на
законодавчому р≥вн≥ знайшов своЇ в≥дображенн¤ загальнодозв≥льний принцип. ”
чинних законах значно розширено сфери д≥¤льност≥ громад¤нина, меж≥ його
свободи. Ќаприклад закон передбачаЇ право власника вчин¤ти† щодо свого майна будь-¤к≥ д≥њ, що не суперечать
закону, а п≥дприЇмц≥ мають право самост≥йно приймати р≥шенн¤ ≥ зд≥йснювати
будь-¤ку д≥¤льн≥сть, що не суперечить чинному законодавству.
” план≥
реал≥зац≥њ такоњ ознаки, ¤к взаЇмов≥дпов≥дальн≥сть особи та держави, сл≥д
зазначити, що вона д≥¤ла ран≥ше лише в напр¤м≥ в≥дпов≥дальност≥ громад¤нина
перед державою. “епер ситуац≥¤ зм≥нилас¤. ¬ ”крањн≥ прийн¤то низку закон≥в,
зг≥дно з ¤кими держава несе в≥дпов≥дальн≥сть перед громад¤нином у раз≥
порушенн¤ його прав. Ќаприклад, «акон Уѕро реаб≥л≥тац≥ю жертв пол≥тичних
репрес≥й на ”крањн≥Ф встановлюЇ пор¤док видач≥ компенсац≥й незаконно
репресованим, наданн¤ њм п≥льг.
”же дещо
зроблено в ”крањн≥ ≥ дл¤ п≥двищенн¤ пол≥тичноњ культури населенн¤. “ак, закони
”крањни публ≥куютьс¤ в засобах масовоњ ≥нформац≥њ, проводитьс¤ трансл¤ц≥¤
пленарних зас≥дань сес≥њ ¬ерховноњ –ади, систематично виход¤ть в еф≥р
телерад≥оканали пол≥тичноњ тематики, зб≥льшено наб≥р студент≥в у юридичн≥ вузи
та на юридичн≥ та пол≥толог≥чн≥ факультети.
ѕобудова
правовоњ держави неможлива ≥ без ч≥ткого розмежуванн¤ повноважень м≥ж р≥зними
г≥лками державноњ влади. ¬ ”крањн≥ законодавча влада належить парламенту Ц
¬ерховн≥й –ад≥ ”крањни. ¬иконавчу зд≥йснюють ѕрезидент, аб≥нет ћ≥н≥стр≥в
”крањни, –ада м≥н≥стр≥в –еспубл≥ки рим, органи державноњ виконавчоњ влади
(центральн≥, м≥сцев≥ та –еспубл≥ки рим), судову владу доручено зд≥йснювати
судовим органам Ц онституц≥йному —уду ”крањни, загальним, в≥йськовим,
арб≥тражним судам. ¬ерховна –ада приймаЇ закони та зд≥йснюЇ контроль за њх
виконанн¤м; виконавч≥ органи займаютьс¤ орган≥зац≥Їю проведенн¤ њх у житт¤;
суди зд≥йснюють правосудд¤ (шл¤хом вир≥шенн¤ крим≥нальних, цив≥льних,
господарських та ≥нших справ).
¬ажливим у
план≥ побудови правовоњ держави Ї також створенн¤ ефективного механ≥зму охорони
прав особи. Ќа сьогодн≥ в ”крањн≥ д≥ють рим≥нально-процесуальний, ÷ив≥льний
процесуальний та јрб≥тражний†
процесуальний кодекси, ¤к≥ передбачають процедуру зверненн¤ до суду за
захистом порушених прав. Ќов≥ положенн¤ , ¤к≥ значно розширюють засоби захисту
прав громад¤н, м≥ст¤ть закони Уѕро адвокатуруФ, Уѕро нотар≥атФ.
Ќа п≥дн¤тт¤
авторитету судових орган≥в, забезпеченн¤ незалежност≥ судд≥в ≥ п≥дпор¤дкуванн¤
њх т≥льки закону спр¤мований «акон ”крањни Уѕро статус судд≥вФ. ¬≥н встановлюЇ
пор¤док обиранн¤ судд≥в, процедуру зд≥йсненн¤ правосудд¤ та недопустим≥сть втручанн¤
в цю д≥¤льн≥сть, а також ≥нш≥ важлив≥ положенн¤. ¬исокими Ї вимоги щодо ос≥б,
котр≥ обираютьс¤ на посаду судд≥.
†Ќа сьогодн≥ значно розширено коло питань, з
¤ких можна звернутис¤ до суду. ƒоступн≥сть суду дл¤ кожного громад¤нина Ц це
своЇр≥дний показник того, ¤к близько сусп≥льство п≥д≥йшло до правовоњ держави.
ѕравова
держава може функц≥онувати лише в режим≥ законност≥, тобто такого стану
в≥дпов≥дност≥ сусп≥льних в≥дносин онституц≥њ та ≥ншим законам держави, ¤кий
утворюЇтьс¤ в результат≥ виконанн¤ закон≥в ус≥ма субТЇктами права (учасниками
сусп≥льного житт¤). «абезпечити в≥дпов≥дн≥сть закон≥в та ≥нших нормативних
акт≥в онституц≥њ ”крањни покликаний онституц≥йний —уд ”крањни. ¬ищий нагл¤д
за додержанн¤м ≥ правильним застосуванн¤м закон≥в ѕрезидентом ”крањни,
аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни, –адою ћ≥н≥стр≥в –еспубл≥ки рим, м≥н≥стерствами та
≥ншими центральними органами виконавчоњ влади, органами м≥сцевоњ виконавчоњ
влади, самовр¤дуванн¤, пол≥тичними парт≥¤ми, громадськими орган≥зац≥¤ми,
посадовими особами та громад¤нами зд≥йснюЇтьс¤ органами прокуратури.
јнал≥з ознак
правовоњ держави та напр¤м≥в њњ формуванн¤ засв≥дчуЇ, що, хоч у чинн≥й
онституц≥њ ”крањна проголошена правовою державою, насправд≥ це положенн¤ Ї
дещо декларативним. “ому, незважаючи на певн≥ здобутки в справ≥ побудови
правовоњ держави, нам необх≥дно ще докласти чимало зусиль дл¤ вир≥шенн¤ ц≥Їњ
проблеми.
¬исновки.
«важаючи на
молодий в≥к ”крањнськоњ держави та в≥дсутн≥сть досв≥ду державотворенн¤, можна з
упевнен≥стю стверджувати, що положенн¤ про те, що ”крањна Ї правовою державою,
¤к≥ закр≥плен≥ в онституц≥њ, Ї чисто декларативними. Ќам потр≥бно докласти ще
багато зусиль дл¤ того, щоб ”крањна вийшла на той р≥вень стандарт≥в
сусп≥льного, правового та пол≥тичного житт¤, ¤кий дасть њй змогу почувати себе
р≥вною серед ≥нших правових держав. Ќаш народ з давн≥х давен славивс¤ тим, що
ми вс≥ма силами намагаЇмось дос¤гти поставленоњ мети. “ому будемо в≥рити в
поставлену перед нами ц≥ль розбудови правовоњ держави, не зходити з обраного
шл¤ху. ћаЇмо над≥ю, що в недалекому майбутньому украњнц≥ будуть жити в крањн≥,
¤коњ вони г≥дн≥.
—писок використаноњ
л≥тератури.
1. озак ¬. ‘орми пол≥тичноњ
участ≥ громад¤н у державотворчих††††††††††
процесах// –озбудова держави.Ц1998.Цє1-2.Ц с.62-70.
2. ѕол≥тична культура
демократичного сусп≥льства: стан ≥ перспективи в ”крањн≥: ћатер≥али
¬сеукрањнськоњ науково-практичноњ конференц≥њ, 26-27 лютого 1998р.Ц .: √нозис,
1998.Ц226с.
2. ѕол≥толог≥¤ / «а ред. ќ.
≤. —емк≥ва.ЦЋьв≥в: —в≥т, 1994.Ц592 с.
3. ѕол≥толог≥¤: ѕос≥бник дл¤
студент≥в вищих навчальних заклад≥в/ «а ред. ќ. ¬. Ѕабк≥ноњ, ¬. ѕ.
√орбатенка.Ц .: ¬идавничий центр Ујкадем≥¤Ф, 1998.Ц368 с. (√аудеамус).
4. ѕравознавство / «а ред.
ћ. Ќастюка.ЦЋьв≥в: —в≥т, 1994.Ц272 с.