главна¤ | добавить реферат | оценить |
Ќайти: | на: |
¬ихованн¤ в дитсадку
††††††††††† ћалюк, ¤кий прийшов сьогодн≥ в
дит¤чий садок, - це майбутн≥й труд≥вник, активний учасник гранд≥озних звершень,
що в≥дбуваютьс¤ в наш≥й крањн≥.
††††††††††† ƒо того дн¤, поки в≥н
стане за верстат, поведе в поле комбайн, почне л≥кувати людей, вчити д≥тей, або
зводити будинки, мине чимало рок≥в. ¬≥н ходитиме в дит¤чий садок, навчатиметьс¤
в школ≥. ≤ весь цей час маЇ стати п≥дготовкою молод≥ до майбутнього трудового
житт¤. ≤ дит¤чий садок Ц перша сходинка на цьому шл¤ху.
††††††††††† Ќавчально-виховний процес
в дит¤чому садку передбачаЇ ознайомленн¤ д≥тей з працею дорослих.
††††††††††† ќзнайомленн¤ з працею дорослих ≥ вихованн¤ поваги до нењ Ц один ≥з способ≥в
формуванн¤ в д≥тей працьовитост≥, позитивного ставленн¤ до прац≥ ≥ до
труд≥вник≥в. «найомл¤чи д≥тей з працею дорослих, вихователь маЇ можлив≥сть
пов≥домити њм конкретн≥ завданн¤ про працю, сформувати певн≥ у¤вленн¤ про нењ ≥
на ц≥й основ≥ виховати почутт¤ поваги до прац≥ дорослих, навчити ц≥нити працю,
пробудити в д≥тей ≥нтерес ≥ любов до нењ, викликати прагненн¤ до трудовоњ
д≥¤льност≥, бажати працювати сумл≥нно, старанно. ƒосл≥дженн¤ показали,† що в дошк≥льному в≥ц≥ д≥ти ви¤вл¤ють† великий ≥нтерес до прац≥ дорослих. ” малюк≥в
виникаЇ бажанн¤ насл≥дувати старших, брати участь у њх прац≥. ƒ≥ти в≥дчувають
рад≥сть ≥ задоволенн¤ в≥д трудових зусиль, усв≥домлюють користь своњх д≥й,
ви¤вл¤ють бережне ставленн¤ до прац≥ дорослих. ¬плив прац≥ дорослих на
повед≥нку д≥тей можна спостер≥гати ≥ в дит¤чих ≥грах. ƒе вихованц≥ прагнуть
точно в≥добразити той чи ≥нший вид прац≥ так, ¤к спостер≥гали, п≥дкреслюючи
злагоджен≥сть д≥й, акуратн≥сть, точн≥сть.
††††††††††† ƒл¤ ознайомленн¤ д≥тей з
працею дорослих використовуютьс¤ найр≥зноман≥тн≥ш≥ методи, а саме:
спостереженн¤ за працею дорослих, екскурс≥њ (вони можуть бути
найр≥зноман≥тн≥ш≥), бес≥ди, читанн¤ художн≥х твор≥в, розгл¤д картин, в≥дпов≥д≥
виховател¤, демонструванн¤ д≥аф≥льм≥в, дидактичн≥ спостереженн¤,
сюжетно-рольов≥ ≥гри ≥ звичайно участь д≥тей у прац≥ дорослих.
††††††††††† јле сл≥д памТ¤тати, що в
р≥зних в≥кових групах ознайомленн¤ з працею дорослих р≥зне.
††††††††††† “ак у молодших групах
дл¤ д≥тей становить побутова прац¤ дорослих (ознайомленн¤ з працею мами, н¤н≥,
повара, дв≥рника ≥ дит¤чому садочку). «а своњм зм≥стом така прац¤ доступна
малюкам, ¤к≥ часто бачать ¤к њњ виконують ≥ користуютьс¤ њњ результатами. Ќаприклад:
н¤н¤ прибираЇ ≥грову к≥мнату, п≥клуЇтьс¤ про вс≥х д≥тей; повар готуЇ њсти,
дв≥рник зам≥таЇ подв≥рТ¤, щоб було чисто.
††††††††††† ” молодш≥й груп≥
ознайомлюють також з роботою працвник≥в транспорту; роботою вод≥¤ ≥ машин≥ста.
††††††††††† јвтомоб≥лем керуЇ вод≥й.
¬≥н заводить машину, веде њњ, п≥д час руху стежить за св≥тлофором: перед
червоним св≥тлом зупин¤Їтьс¤, коли зелене Ц њде. ѕ≥шоходи переход¤ть вулицю у
зазначеному м≥сц≥, ¤кщо горить зелене св≥тло.
††††††††††† ѕоњзд веде машин≥ст. ѕоњзд
њде по рейках. ¬≥н складаЇтьс¤ з електровоза ≥ багатьох вагон≥в. ” вагонах
перевоз¤ть пасажир≥в ≥ р≥зн≥ вантаж≥. ќтже, поњзди бувають пасажирськ≥ ≥
вантажн≥.
††††††††††† ќзнайомленн¤ з працею
буд≥вельника можна розпочати з†
прогул¤нки б≥л¤ дошк≥льного закладу. ¬ихователь пропонуЇ вихованц¤м
уважно поживитись на нього ≥ по¤снити, що це збудували буд≥вельники. ѕо¤снити,
що будинок не може збудувати одна людина, що будинок будуЇ багато людей: одн≥
звод¤ть ст≥ни,† друг≥ робл¤ть в≥кна,
трет≥ двер≥, а ще ≥нш≥ дах. ѕо¤снити, що вс≥ буд≥вельники подбали про те, щоб
д≥т¤м було тут затишно, тепло, зручно. ј закр≥пити здобут≥ знанн¤ на прогул¤нц≥
допоможе зан¤тт¤ з конструюванн¤. ≤ вс≥ д≥ти будуть буд≥вельниками.
††††††††††† ≤ так, д≥ти ростуть ≥
зб≥льшуЇтьс¤ њх життЇвий досв≥д.
††††††††††† ¬ середн≥й груп≥
вихователь продовжуЇ ознайомлювати д≥тей з працею близьких њм людей, але вже
звертаЇ увагу на њњ процес ≥ насл≥дки. ќсновне виховне завданн¤ Ц дати д≥т¤м
знанн¤ про працю дорослих, виховувати повагу до њх прац≥, бажанн¤ допомагати
њм. “ому вихователь не обмежуЇтьс¤ лише спостереженн¤ми, пов≥домленн¤м знань, а
й намагаЇтьс¤ викликати у д≥тей почутт¤ вд¤чност≥ за турботу про них, бажанн¤
допомагати старшим. “ому, знайомл¤чи д≥тей з працею дорослих у дит¤чому садку,
сл≥д розТ¤снити д≥т¤м, що у садочку працюЇ багато людей, ¤к≥ дбають про них.
ѕоглибити ≥ розширити знанн¤ про роботу виховател¤, н¤н≥, кухар¤, л≥кар¤,
музичного кер≥вника, медичних сестер. ќзнайомити з працею дв≥рника. ”чити розр≥зн¤ти характерн≥
трудов≥ д≥њ л≥кар¤ ≥ медичноњ сестри.††††
††††††††††† ќзнайомлюючи д≥тей з
роботою прац≥вник≥в транспорту, розказуЇмо, що ≥снують р≥зн≥ види транспорту:
зал≥зничний, автомоб≥льний, пов≥тр¤ний, водний. ƒ≥тей також ознайомлюють з
профес≥¤ми вод≥¤ м≥ського транспорту, м≥л≥ц≥онера-регулювальника, машин≥ста
електровоза, п≥лота, кап≥тан≥в, матрос≥в.
††††††††††† ѕор¤д з такими профес≥¤ми,
д≥тей цього в≥ку знайомл¤ть з с≥льськогосподарською працею.
††††††††††† ”¤вленн¤ про те, що хл≥б
добуваЇтьс¤ наполегливою працею багатьох труд≥вник≥в, д≥ти повинн≥ мати вже
змалку. ƒ≥ти повинн≥ знати, що вони орють поле, с≥ють зерно, догл¤дають пос≥ви,
а пот≥м збирають урожай. ўо на пол≥ працюють с≥льськ≥ трудар≥ Ц хл≥бороби ≥ вс≥
люди шанують њхню працю. «найомл¤чи д≥тей з профес≥Їю хл≥бороба, бажано
провести екскурс≥ю в хл≥бний магазин ≥ розпов≥сти, зв≥дки в≥н уз¤вс¤.
††††††††††† ” старш≥й груп≥
розширюЇтьс¤ у¤вленн¤† д≥тей про
навколишн≥й св≥т, збагачуЇтьс¤ њхн≥й життЇвий досв≥д. ƒ≥ти цього в≥ку
д≥знаютьс¤ про роботу колгоспник≥в, ¤к≥ створюють машини, виготовл¤ють мебл≥,
шиють од¤г, прац≥вник≥в де¤ких установ культурно-побутового обслуговуванн¤
населенн¤ (ательЇ, пошти, л≥карн≥, б≥бл≥отеки).
††††††††††† Ќа цьому в≥ковому етап≥
д≥ти повинн≥ вм≥ти в≥льно й самост≥йно використовувати знанн¤ про працю та
трудов≥ взаЇмини прац≥вник≥в дит¤чого садка: виховательки, н¤н≥, кухар¤,
л≥кар¤, медичноњ сестри, музичного кер≥вника, дв≥рника, познайомитис¤ з
трудовими обовТ¤зками† прал≥ та
зав≥дувачки дит¤чим садком, про трудов≥ взаЇмини дорослих, про взаЇмозалежн≥сть
прац≥ виховател¤ ≥ н¤н≥, н¤н≥ ≥ кухар¤, виховател¤ ≥ музичного кер≥вника.
††††††††††† ƒ≥ти цього в≥ку повинн≥
у¤вл¤ти, наск≥льки складна ≥ р≥зноман≥тна прац¤ виховательки: вона њх навчаЇ,
дбаЇ про њхнЇ здоровТ¤, гул¤Ї з ними, дбаЇ про те, щоб вони росли дружними ≥
веселими. ƒ≥ти шанують, поважають виховател¤, ≥ допомагають њм у робот≥:
поливанн¤ кв≥т≥в, ремонт ≥грашок ≥ книг, готуванн¤ матер≥ал≥в до зан¤ть. “акож
д≥ти допомагають н¤н≥ розставл¤ти ≥ збирати посуд, витирати пил. ¬≥ ц≥
в≥дносини д≥ти в≥дображають ≥ у ≥грах.
††††††††††† ¬ихованц≥в старшоњ групи
знайомл¤ть з роботою л≥кар¤ ≥ медичноњ сестри в пол≥кл≥н≥ц≥. Ќовою Ї тема
УјптекаФ, њњ робота та трудов≥ обовТ¤зки њњ прац≥вник≥в.
††††††††††† “акож ознайомлюють
дошк≥льн¤т з роботою швачок, прасувальниць, прац≥вник≥в ательЇ ≥ модельЇр≥в,
закр≥йник≥в, пошти, б≥бл≥отеки, магазину.
††††††††††† ” старш≥й груп≥
розширюютьс¤ знанн¤ д≥тей про буд≥вельн≥ профес≥њ. ¬они д≥знаютьс¤, ¤к працюють
екскаваторник, стол¤р, покр≥вельник, електрик, тесл¤. ƒ≥ти набувають знань про
трудов≥ д≥њ, посл≥довн≥сть виконанн¤ њх, способи використанн¤ ≥нструмент≥в, про
взаЇмод≥ю ≥ злагоджен≥сть у прац≥ роб≥тник≥в р≥зноман≥тних буд≥вельних профес≥й.
Ѕуд≥вельники сумл≥нно працюють, щоб буд≥вл≥ були м≥цними, зручними, радували
людей.
††††††††††† ѕродовжують ознайомлювати
д≥тей з≥ зм≥стом роботи прац≥вник≥в с≥льського господарства: хл≥бороб≥в,
овоч≥вник≥в, тваринник≥в, механ≥затор≥в.
††††††††††† «емлероби обробл¤ють землю,
с≥ють ≥ вирощують хл≥б, овоч≥ ≥ ≥нш≥ рослини.
††††††††††† “варинники розвод¤ть
св≥йських тварин та догл¤дають њх.
††††††††††† ѕрацю людей полегшують
р≥зноман≥тн≥ машини: трактори, комбайни, с≥нокосарки. Ќа них працюють
механ≥затори.
††††††††††† ƒ≥ти разом з вихователем
беруть посильну участь у робот≥ на кв≥тнику, гр¤дц≥.
††††††††††† ѕ≥дготовча до школи
група Ц найважлив≥ший етап у формуванн≥ в д≥тей у¤влень про працю дорослих
та њњ значень в житт≥ сусп≥льства, у вихованн≥ позитивного ставленн¤ до
трудовоњ д≥¤льност≥. ¬ ц≥й груп≥ закр≥плюють знанн¤ д≥тей про прац≥вник≥в
дит¤чого садка, буд≥вництва, транспорту, розширюютьс¤ у¤вленн¤ про працю в
промисловост≥, с≥льському господарств≥ в сфер≥ культурно-побутового
обслуговуванн¤ населенн¤.
††††††††††† ” п≥дготовч≥й груп≥ обс¤г
у¤влень д≥тей про працю людей, зайн¤тих у сфер≥ культурно-побутового
обслуговуванн¤ населенн¤, значно розширюЇтьс¤ й поглиблюЇтьс¤. ƒ≥ти повинн≥
д≥знатис¤, що магазини бувають р≥зн≥ за призначенн¤м: продуктовий, од¤гу,
спортивних товар≥в, книжковий, ≥грашок. ќбслуговуванн¤м покупц≥в у магазин≥
займаютьс¤ продавц≥, касир, зав≥дувач магазином.
††††††††††† Ќа пошт≥ приймають ≥
в≥дсилають листи, телеграми. “акож в≥дбуваютьс¤ м≥жм≥ськ≥ телефонн≥ розмови.
††††††††††† ќзнайомлюючись з роботою
б≥бл≥отеки, д≥ти д≥знаютьс¤ про роботу б≥бл≥отекар≥в ≥ про те, ¤к створюютьс¤
книжки.
«найомимо д≥тей з≥ школою. ”чн≥ навчаютьс¤ в класних к≥мнатах. р≥м† клас≥в у школ≥ Ї б≥бл≥отека, спортивний зал,
њдальн¤, мед каб≥нет, прим≥щенн¤. Ќавчають д≥тей вчител≥.
††††††††††† ƒ≥ти цього в≥ку повинн≥
б≥льше д≥знатись про роботу р≥зних л≥кар≥в у дит¤ч≥й пол≥кл≥н≥ц≥: зубного,
х≥рурга, окул≥ста. «акр≥плюютьс¤ знанн¤ про роботу прац≥вник≥в аптеки, окремо
розгл¤даютьс¤ робота швидкоњ допомоги, персоналу л≥карн≥.
††††††††††† Ќа цьому в≥ковому етап≥
закр≥плюютьс¤ знанн¤ д≥тей, що транспорт Ц важлива галузь. …ого призначенн¤ Ц
перевозити людей ≥ пасажир≥в. ќбслуговуЇ транспорт велика к≥льк≥сть прац≥вник≥в
р≥зних профес≥й.
††††††††††† ”точнюютьс¤ знанн¤ про
м≥ський транспорт Ц автобуси, трамвањ, тролейбуси, легков≥ автомоб≥л≥.
ќбслуговуванн¤ автобус≥в зд≥йснюЇтьс¤ прац≥вниками автопарку, диспетчера,
механ≥ком, прибиральницею.
††††††††††† ѕродовжуючи ознайомлювати
д≥тей ≥з зал≥зничним транспортом, розказуЇмо, що пасажир≥в супроводжуЇ
пров≥дник, а вантажн≥ поњзди обслуговують: диспетчер, складач поњзд≥в,
стр≥лочник, механ≥к, огл¤дач вагон≥в, черговий по станц≥њ.
††††††††††† Ќа пов≥тр¤ному транспорт≥
працюють п≥лот, радист, штурман, механ≥к, бортпров≥дник.
††††††††††† Ѕуд≥вельники споруджують
житлов≥ будинки, прим≥щенн¤ дл¤ дит¤чих садк≥в, шк≥л, л≥карень, б≥бл≥отек,
театр≥в, промислов≥ п≥дприЇмства. ќзнайомлюють д≥тей з профес≥¤ми арх≥тектора,
електрозварника, сантехн≥ка, бульдозериста.
††††††††††† ѕродовжуЇтьс¤ ознайомленн¤
з прац≥вниками с≥льського господарства прац≥вниками промислового виробництва.
††††††††††† «нанн¤ д≥тей про працю
треба поступово розширювати ≥ поглиблювати. Ќе можна за один раз давати велику
к≥льк≥сть знань, бо тод≥ д≥ти набувають уривчастих, поверхневих знань, ¤к≥ мало
впливають на формуванн¤ правильного ставленн¤ до прац≥, на виробленн¤ трудових
навичок ≥ вм≥нь. ожного разу потр≥бно давати невелику к≥льк≥сть знань, доповнювати
вже в≥доме новими знанн¤ми ≥ закр≥плювати ран≥ше набут≥. “≥льки при поступовому
розширенн≥ знань про той чи ≥нший вид прац≥ можна виробити у д≥тей правильне
у¤вленн¤ про нього ≥ потр≥бне ставленн¤.
ћолодша група.
1.
Уѕрац¤
дорослих в дит¤чому садкуФ.
2.
У–обота
прац≥вник≥в транспортуФ.
3.
Уѕрац¤
буд≥вельник≥вФ.
—ередн¤ група.
1.
Уѕрац¤
дорослих у дит¤чому садкуФ.
2.
У–обота
прац≥вник≥в транспортуФ.
3.
Уѕрац¤
буд≥вельник≥вФ.
4.
У—≥льськогосподарська
прац¤Ф.
5.
У—фера
обслуговуванн¤Ф.
—тарша група.
1.
Уѕрац¤
дорослих у дит¤чому садкуФ.
2.
У–обота
медичних прац≥вник≥вФ.
3.
У–обота
прац≥вник≥в сфери культурно-побутового обслуговуванн¤Ф.
4.
У–обота
прац≥вник≥в транспортуФ.
5.
Уѕрац¤
буд≥вельник≥вФ.
6.
У—≥льськогосподарська
прац¤Ф.
ѕ≥дготовча до школи група.
1.
У–обота
прац≥вник≥в сфери культурно-побутового обслуговуванн¤Ф.
2.
УЎколаФ.
3.
У–обота
медичних прац≥вник≥вФ.
4.
У–обота
прац≥вник≥в транспортуФ.
5.
Уѕрац¤
буд≥вельник≥вФ.
6.
У—≥льськогосподарська
прац¤Ф.
7.
Уѕрац≥вники
промислового виробництваФ.
Уѕрац¤ дорослих у дит¤чому
садкуФ.
ћолодша група.
≈кскурс≥¤-огл¤д груповоњ к≥мнати.
ƒидактичн≥ ≥гри У¬лаштуЇмо ќленц≥
к≥мнатуФ.
Уќленка прийшла в дит¤чий садокФ
Ућаленьк≥ кухар≥Ф.
Уѕригостимо нашу ќленкуФ.
Уќленка захвор≥лаФ.
ќзнайомленн¤ п≥д час спостереженн¤ з
працею н¤н≥, кухар¤, л≥кар¤.
„итанн¤ в≥рша ћа¤ковського У им бутиФ.
—ередн¤ група.
≤нсцен≥вка дл¤ л¤лькового театру Унаш≥
улюблен≥ н¤н≥ ≥ виховател≥Ф.
≈кскурс≥¤ Цогл¤д кухн≥ ≥ спостереженн¤
за працею кухар¤.
—постереженн¤ Уза працею дв≥рникаФ
Уза роботою л≥кар¤ та медичноњ сестриФ.
ƒидактичн≥ ≥гри Уўо робить л≥кар, а що
медична сестраФ.
Ѕес≥да про працю дорослих в дит¤чому
садку.
—тарша група.
І
ƒидактичн≥
≥гри У„ому нам добре в дит¤чому садкуФ.
І
У”гадай хто це
робить: л≥кар чи медсестра?Ф
І
У«варимо об≥дФ
o олективна прац¤ по прибиранню ≥грового куточка.
І
Упранн¤
л¤льковоњ б≥лизниФ.
І
—кладанн¤
розпов≥дей за у¤вними ситуац≥¤ми на тему Уўо трапилось у дит¤чому садкуФ (¤кщо
хтось з прац≥вник≥в в≥дсутн≥й).
І
—постереженн¤
п≥д час огл¤ду д≥тей у медичному каб≥нет≥.
І
≈кскурс≥¤ на
кухню.
І
≈кскурс≥¤ в
пральню.
І
—постереженн¤
за роботою зав≥дувачки.
1.
“рудове
вихованн¤ д≥тей дошк≥льного в≥ку.† ќ.ћ.
Ћещенко.
2.
ќзнайомленн¤
д≥тей з працею дорослих. Ћ.¬. јртемова
†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ≤.ќ.
Ўкольна
3. ¬ихованн¤ в прац≥. «.Ќ.
Ѕорисова,††† “.¬. ¬веденська
4.
∆урнал Уƒошк≥льне
вихованн¤Ф є7, 1988 р.
5.
∆урнал
Уƒошк≥льне вихованн¤Ф є3, 1988 р.