главна¤ | добавить реферат | оценить |
Ќайти: | на: |
ѕрофес≥йно-рольова ≥дентиф≥кац≥¤ майбутнього вчител¤ у взаЇминах його з викладачами
¬ умовах розвою демократичного сусп≥льства важливо актив≥зувати в педагог≥чних системах гуман≥стичний потенц≥ал педагог≥чноњ взаЇмод≥њ. ќсобливо це актуально дл¤ педагог≥чноњ осв≥ти, головним завданн¤м ¤коњ Ї становленн¤ студента ¤к майбутнього вчител¤, забезпеченн¤ спри¤тливих умов дл¤ його особист≥сного ≥ профес≥йного зростанн¤.
У¬иховна сила виливаЇтьс¤ т≥льки з
живого джерела людськоњ особистост≥Ф ( .ƒ ”шинський), а тому незаперечним Ї
благод≥йний вплив високорозвинутоњ особи викладача на формуванн¤ особистост≥
студента. —аме взаЇмини системи Устудент - викладачФ Ї т≥Їю
соц≥ально-психолог≥чною цариною, де чи не вперше розгортаЇтьс¤ профес≥йне
самоствердженн¤ майбутнього вчител¤, формуЇтьс¤ його профес≥йна самосв≥дом≥сть,
закладаЇтьс¤ модель профес≥йноњ повед≥нки ≥ д≥¤льност≥ фах≥вц¤.
ѕроцес соц≥ал≥зац≥њ особистост≥ майбутнього вчител¤ розпочинаЇтьс¤ задовго до вступу його до педагог≥чного навчального закладу ≥ продовжуЇтьс¤ п≥д час навчанн¤ ¤к у форм≥ ц≥леспр¤мованого впливу, так ≥ нерегульованоњ взаЇмод≥њ з соц≥ально-профес≥йним середовищем. «апочатковуЇтьс¤ профес≥йно-рольова ≥дентиф≥кац≥¤ студента, ¤ка сучасною психолог≥Їю розгл¤даЇтьс¤ саме ¤к один ≥з найважлив≥ших механ≥зм≥в соц≥ал≥зац≥њ. ¬она повТ¤зана, насампереред ≥з прийн¤тт¤м студентом новоњ соц≥ально-рольовоњ позиц≥њ майбутнього педагога, формуванн¤ соц≥ально-профес≥йного аспекту його Уя-концепц≥њФ, ≥нтер≥оризац≥Їю гуман≥стичних ц≥нностей, виробленн¤м в≥дпов≥дних профес≥йно-педагог≥чних настанов. ќсобливо важливим це Ї дл¤ студент≥в педагог≥чного коледжу, тай ¤к у в≥ков≥й психолог≥њ в≥к в≥д 15 до 25 рок≥в розгл¤даЇтьс¤ ¤к етап набутт¤ конкретноњ профес≥йноњ ≥дентичност≥ /2, с.715/, коли людина вибираЇ профес≥ю ≥ розпочинаЇ своЇ п≥дготовку до нењ, набуваЇ певного профес≥йно-трудового досв≥ду, що допомагаЇ њй зробити виб≥р ≥ розпочати карТЇру.
ѕрофес≥йна п≥дготовка майбутнього
вчител¤ пол¤гаЇ не лише в опануванн≥ ним профес≥йно-необх≥дними знанн¤ми,
ум≥нн¤ми ≥ навичками, ¤к≥ передбачен≥ навчальними планами ≥ програмами, у ход≥
зд≥йсненн¤ навчального процесу чи п≥д час проходженн¤ педагог≥чноњ практики. Ќа
профес≥йно-рольових настановах, нормах ≥ оч≥куванн¤х студент≥в позначаютьс¤ ≥
≥нш≥ чинники, ¤к≥ нер≥дко Ї прихованими ≥ через це некерованими.
—оц≥ально-профес≥йний досв≥д засвоюЇтьс¤ майбутн≥м педагогом не лише через
лог≥ку науки ≥ зм≥ст в≥дпов≥дноњ навчальноњ дисципл≥ни, завд¤ки т≥Їњ
профес≥йно-науковоњ ≥нформац≥њ, ¤ка пов≥домл¤Їтьс¤ викладачами вузу на лекц≥¤х
чи сем≥нарських зан¤тт¤х, або в процес≥ самост≥йноњ навчальноњ роботи.
ћайбутн≥й вчитель набуваЇ своЇњ профес≥йноњ ≥дентичност≥, збагачуЇ ≥ коригуЇ
(нер≥дко п≥дсв≥домо) власне у¤вленн¤ про модель педагог≥чноњ д≥¤льност≥ ≥ через
в≥дображенн¤ профес≥йних д≥й ≥ вчинк≥в, повед≥нки викладач≥в у переб≥гу
дидактико-педагог≥чноњ взаЇмод≥њ з ними: стиль педагог≥чного сп≥лкуванн¤
викладача, манери його профес≥йноњ повед≥нки, про¤в особист≥сних ≥ профес≥йних
¤костей тощо. ¬се це може впливати на розширенн¤ когн≥тивноњ основи
соц≥ально-профес≥йного аспекту Уќбразу-яФ, коригуючи ≥ трансформуючи у¤вленн¤
студента про себе ¤к майбутнього педагога. „ерез це кер≥вництво процесом
профес≥йноњ п≥дготовки майбутнього вчител¤ маЇ зважати ≥ на повс¤кденне
включенн¤ спостереженн¤ студента за реал≥зац≥Їю викладачами педагог≥чного
навчального закладу певноњ модел≥ профес≥йноњ повед≥нки, ¤ке в≥дбуваЇтьс¤ п≥д
час взаЇмин ≥з ними.
УЌеформальна соц≥ал≥зац≥¤ зд≥йснюЇ
наст≥льки глибокий вплив, що нер≥дко зумовлюЇ св≥домий виб≥р до профес≥йноњ карТЇри
(2, с.720), що позначаЇтьс¤, зокрема на ≥дентиф≥кац≥њ майбутнього вчител¤.
“≥ зм≥ни, ¤к≥ в≥дбуваютьс¤ в систем≥
ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й, спр¤мованост≥ особистост≥, Уя-концепц≥њФ студент≥в
прот¤гом навчанн¤ њх у педагог≥чному навчальному заклад≥, дл¤ б≥льшост≥ ≥з них
Ї б≥льш значущ≥, н≥ж просто р≥вень њх профес≥йноњ про≥нформованост≥, методичноњ
п≥дготовленост≥ чи широти загального кругозору. „ерез це в педагог≥чн≥й осв≥т≥
Їдино прийн¤тливим може бути лише суб'Їкт-суб'Їктивний п≥дх≥д, ¤кий означаЇ, що
процес соц≥ал≥зац≥њ особистост≥ майбутнього вчител¤ (њњ формальний ≥
неформальний аспекти) маЇ в≥дбуватис¤ насамперед п≥д час розвивальноњ взаЇмод≥њ
в систем≥ Устудент-викладачФ. ≤дентиф≥кац≥¤ студента з викладачем допомагаЇ
йому набути профес≥йноњ ≥дентичност≥: зм≥цнити профес≥йно-педагог≥чну
спр¤мован≥сть скоригувати Уќбраз-яФ, п≥двищити профес≥йну самооц≥нку,
≥нтер≥оризувати профес≥йно-рольов≥ ц≥нност≥ ≥ угодити њх з≥ структурою власного
УяФ. ќсобливо важливе значенн¤ мають взаЇмини студента з викладачами дл¤
формуванн¤ гуман≥стичних ор≥Їнтац≥й ≥ способ≥в повед≥нки майбутнього вчител¤,
зокрема альтруњстичних почутт≥в ≥ в≥дношень особистост≥, почутт¤ власноњ
г≥дност≥ ≥ прийн¤тт¤ самоц≥нност≥ ≥ншоњ людини, педагог≥чного оптим≥зму ≥
сп≥вчутт¤, розум≥нн¤ дитини, здатност≥ в≥дгукнутис¤ на њњ проблеми ≥ радощ≥ та
бути готовим надати њй своЇчасну допомогу ≥ п≥дтримку.
¬одночас можлив≥сть ≥дентиф≥кац≥њ
студента з викладачем сл≥д розгл¤дати у звТ¤зку з системою УвзаЇмних оц≥нних
ставленьФ /1/, ¤к≥ складаютьс¤ м≥ж ними. —воЇр≥дним Укатал≥заторомФ цього
процесу Ї авторитетн≥сть викладача, його високий ступ≥нь значущост≥
(референтност≥) ¤к особистост≥, так ≥ нос≥¤ профес≥йно-педагог≥чних ц≥нностей.
ќбстеженн¤ б≥льше 300 студент≥в
педагог≥чного коледжу за допомогою модиф≥кованого вар≥анту ≥нтерперсональноњ
методики “.Ћ≥ри /3/ дало змогу не лише об'Їктив≥зувати когн≥тивний зм≥ст
Уќбразу-яФ студента, а ≥ ви¤вити де¤кий механ≥зм ≥дентиф≥кац≥њ його з
викладачем, ¤кий оц≥нюЇтьс¤ ним ¤к Усимпатичний У чи УантипатичнийФ. ћи не ставили
перед собою завданн¤ причин под≥лу студентами викладач≥в за ц≥Їю ознакою, проте
виходили з припущенн¤, що у такий спос≥б вони виражали ступ≥нь своЇњ емоц≥йноњ
близькост≥, прихильност≥ њх з обТЇктом соц≥ально-перцептивноњ оц≥нки.
—туп≥нь особистост≥ ≥дентиф≥кац≥њ
(ќбраз-я)
††††††††††††
—тавленн¤ до викладача |
≤ндекс V /дом≥нуванн¤/ |
≤ндекс у /доброзичлив≥сть/ |
||
|
Уя-реальнеФ |
Уя-≥деальнеФ |
Уя-реальнеФ |
Уя-≥деальнеФ |
У—импатичнийФ викладач |
5,23 |
0,38 |
4,24 |
1,63 |
УјнтипатичнийФ викладач |
3,05 |
1,80 |
1,32 |
7,70 |
ƒл¤ визначенн¤ ступен¤ ≥дентиф≥кац≥њ
вираховуютьс¤ коеф≥ц≥Їнт тотожност≥, нульовий показник ¤кого означаЇ повне
сп≥впаданн¤ формально-узагальненого м≥рила Уќбразу-яФ студента з в≥дпов≥дними
характеристиками викладача.
–езультати обстеженн¤ засв≥дчують, що за
≥ндексом Удом≥нуванн¤Ф пом≥тн≥ суттЇв≥ в≥дм≥нност≥ модальност≥ Уя-реальнеФ
студента ¤к з характеристикою УсимпатичногоФ викладача. оеф≥ц≥Їнт тотожност≥ з
УантипатичнимФ викладачем нав≥ть вищий, що може бути результатом ¤к механ≥зму
психолог≥чного захисту в≥д власних негативних нам≥р≥в, ≥мпульс≥в, ≥дей.
Ќатомн≥сть, високий коеф≥ц≥Їнт тотожност≥ "я-≥дельнеФ Ц
Ув≥н-викладач-симпатичнийФ скор≥ш засв≥дчуЇ про особист≥сну значущ≥сть фактору
дом≥нуванн¤ ¤к одн≥Їњ ≥з профес≥йно-рольових настанов ≥ особист≥сних ¤костей
педагога. ¬одночас† ви¤влено суттЇв≥
в≥дм≥нност≥ у ступен≥ ≥дентиф≥кац≥њ студента з викладачами за ≥ндексом
Удоброзичлив≥стьФ. ¬исокий коеф≥ц≥Їнт тотожност≥ модальност≥ Уя-реальнеФ за
даною ознакою з характеристикою викладача УантипатичногоФ мабуть засв≥дчуЇ про
усв≥домленн¤ студентами такого власного недол≥ку ¤к недостатн¤ гуман≥стична
спр¤мован≥сть. ÷е п≥дтверджуЇ ≥ високий коеф≥ц≥Їнт тотожност≥ модальност≥
Уя-≥деальнеФ з характеристикою УсимпатичногоФ викладача ≥, навпаки, суттЇва
розб≥жн≥сть з характеристикою УантипатичногоФ. ќтже, ¤кщо одним ≥з про¤в≥в
фактору дом≥нуванн¤ вз¤ти Увимоглив≥сть педагогаФ, а доброзичлив≥сть Ц Уповага
до особистост≥Ф, то можна вважати, що студентами Ц майбутн≥ми вчител¤ми
внутр≥шньо приймаЇтьс¤ педагог≥чний принцип ј.—. ћакаренка УЕякомога б≥льше
вимогливост≥ до людини, але разом з тим ≥ ¤комога† б≥льше поваги до нењФ.
јнал≥з конструктор≥в Уќбразу-яФ
студент≥в показуЇ, що значно б≥льше њх застосовуЇтьс¤ ≥ дл¤ характеристики
викладача УсимпатичногоФ (47,5% сп≥впадань), н≥ж викладача УантипатичногоФ
(лише 21,4% сп≥впадань). –азом з тим, б≥льш≥сть характеристик УантипатичногоФ
викладача не затребуван≥ дл¤ оц≥нки власного Уќбразу-яФ.
Уя-концепц≥¤Ф студента Ц майбутнього
вчител¤ розгл¤даЇтьс¤ досл≥дниками /4/ ≥ ¤к результат, ≥ ¤к умова
функц≥онуванн¤ його взаЇмин з викладачами. „ерез це вбачаЇтьс¤, що через
механ≥зм оптим≥зац≥њ м≥жособист≥сних взаЇмин у систем≥ Устудент-викладачФ можна
ефективно впливати (усв≥домлено позитивно) на формуванн¤ особистост≥
майбутнього вчител¤, зокрема на його профес≥йну ≥дентичн≥сть.
¬заЇмини Устудент-викладачФ
розгортаютьс¤ найперше в навчально- педогог≥чн≥й д≥¤льност≥, ¤ка Ї пров≥дною
дл¤ майбутнього вчител¤, особливо на перших курсах навчанн¤ його в
педагог≥чному навчальному заклад≥. ѕроте, в н≥й мають м≥сце в≥дом≥
суперечност≥, зокрема м≥ж ц≥л¤ми д≥¤льност≥ викладача Ц навчати ≥
студента-навчатис¤. ќкр≥м цього, ≥снуЇ барТЇр у сп≥лкуванн≥ через в≥дм≥нност≥
соц≥ально-рольових позиц≥й його субТЇкт≥в, що ускладнюЇ процес набутт¤
профес≥йно-педагог≥чноњ ≥дентичност≥ майбутн≥ми педагогами.
ќдним ≥з шл¤х≥в оптим≥зац≥њ взаЇмин у
систем≥ Устудент-викладачФ Ї виб≥р† таких
способ≥в дидактико-педагог≥чноњ взаЇмод≥њ у процес≥ розвТ¤занн¤
навчально-педагог≥чних задач. як≥ б вир≥шували внутр≥шн≥ суперечливост≥
навчальноњ д≥¤льност≥ ≥ наближувати майбутн≥х учител≥в до реал≥зац≥њ
педагог≥чних функц≥й, ¤к≥ важлив≥ дл¤ њх майбутньоњ педагог≥чноњ д≥¤льност≥.
ћенш всього, на наш погл¤д, цьому спри¤Ї традиц≥йна (≥нформац≥йна)† модель навчанн¤, за ¤кою навчальний матер≥ал
загалом подаЇтьс¤ в готовому вигл¤д≥ або через по¤сненн¤ його викладачем на
зан¤тт≥, або через самост≥йне опрацюванн¤ обов'¤зкових джерел ≥нформац≥њ:
опанований матер≥ал в≥дтворюЇтьс¤ студентами на наступному чи п≥дсумковому
зан¤тт≥ ≥ оц≥нюЇтьс¤ викладачем; маЇ м≥сце тверда регламентац≥¤ зм≥сту, темпу,
метод≥в ≥ орган≥зац≥йних форм навчанн¤ тощо. ѕри цьому майбутн≥й вчитель
перебуваЇ в позиц≥њ Уучн¤Ф практично прот¤гом всього пер≥оду навчанн¤, за
вин¤тком х≥ба що педагог≥чноњ практики, коли в≥н змушений самост≥йно
реал≥зовувати т≥ педагог≥чн≥ функц≥њ, ¤к≥ фактично до цього ц≥леспр¤мовано не
розвивалис¤ ≥ не затребувалис¤ в≥д нього.
¬ нашому експеримент≥ при вивченн≥
дисципл≥н психолого-педагог≥чного циклу ми намагалис¤ реал≥зовувати
альтернативну Ц проблемно-комун≥кативну модель навчанн¤. ÷е передбачало:
формулюванн¤ студентами проблемних запитань ≥ виокресленн¤ проблемних
педагог≥чних ситуац≥й на основ≥ самост≥йного опрацюванн¤ перел≥ку вих≥дних
терм≥н≥в ≥ формально-лог≥чних узагальнень; в≥льне висуненн¤ власних г≥потез ≥
в≥дстоюванн¤ њх п≥д час зан¤ть, залучаючи при цьому самост≥йно в≥д≥бран≥ ≥
опрацьован≥ першоджерела; актуал≥зац≥¤ ≥ндив≥дуального досв≥ду студент≥в, в
тому числ≥ ≥ в галуз≥ зд≥йсненн¤ навчально-виховних функц≥й; демократичний стиль
взаЇмин, творча активн≥сть викладача ≥ студент≥в ¤к р≥вноправних субТЇкт≥в
сп≥льноњ навчально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥. Ќа зан¤тт¤х широко застосовувалис¤
активн≥ методи навчанн¤, серед ¤ких: Умозковий штурмФ, навчанн¤ в парах
пост≥йного ≥ зм≥нного складу, д≥лова гра, м≥кровикладанн¤ перед групою ≥ вс≥Їю
аудитор≥Їю. онтроль викладача за навчальною д≥¤льн≥стю студент≥в поЇднувавс¤
≥з взаЇмоконтролем ≥ взаЇмооц≥нкою вс≥х учасник≥в навчально-педагог≥чноњ
д≥¤льност≥, в т.ч. ≥ оц≥нкою студентами навчально-п≥знавальних д≥й викладача.
ќсобливо значенн¤ надавалос¤ стимулюванню рефлексивноњ самооц≥нки викладача ≥
студент≥в, визначенн¤ д≥лового рейтингу кожного в груп≥. Ќа традиц≥йному
екзамен≥ виникала необх≥дн≥сть узгодженн¤ педагог≥чноњ ≥ рейтинговоњ оц≥нки ≥з
самооц≥нкою студента та р≥внем його домагань.
≈кспериментальна робота п≥дтвердила, що
саме проблемно-комун≥кативна модель навчанн¤ завд¤ки оптим≥зац≥њ взаЇмин
Устудент-викладачФ в напр¤мку зближенн¤ њх соц≥ально-рольових позиц≥й,
взаЇмообм≥ну ≥нформац≥йних, регул≥вних ≥ контрольно-оц≥нних функц≥й м≥ж
субТЇктами навчально-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ найб≥льш спри¤тлива дл¤
профес≥йно-рольовоњ ≥дентиф≥кац≥њ майбутнього вчител¤. ѕом≥тне зростанн¤
п≥знавальноњ активност≥ студент≥в на зан¤тт¤х, про¤в д≥Ївого ≥нтересу до
проблем педагог≥чноњ д≥¤льност≥ ≥ пошуку шл¤х≥в њх розв'¤занн¤,
профес≥йно-педагог≥чна спр¤мован≥сть дл¤ багатьох постаЇ ¤к внутр≥шн¤ мотивац≥¤
навчанн¤ у педагог≥чному навчальному заклад≥.
ќтже, головним завданн¤м процесу
п≥дготовки майбутнього вчител¤ з погл¤ду на його особист≥сне зростанн¤ маЇ бути
забезпеченн¤ орган≥зац≥йних умов дл¤ створенн¤ спри¤тливого
соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату в педагог≥чному навчальному заклад≥, за ¤кого
студенти ≥ викладач≥ залучаютьс¤ в Їдиний процес сп≥льноњ навчально-педагог≥чноњ
д≥¤льност≥ на сонов≥ принцип≥в демократизац≥њ м≥жособист≥сних взаЇмин, творчо в
активност≥ ≥ профес≥йно-особист≥сного самозатвердженн¤.
Ћ≥тература:
1.
¬ласенок ¬.¬.
¬чител≥-учн≥: психолог≥¤ взаЇмних оц≥нних ставлень. - ., 1995.
2.
рейг √.
ѕсихологи¤ развити¤. Ц —ѕб.: 2000.
3.
—обчик Ћ.Ќ.
ƒиагностика межличностных отношений
(модифицированый вариант интерперсональной диагностики “.Ћири): ћетод. руководство. Ц ћ., 1990
4.
ёрченко ¬.
¬плив взаЇмин м≥ж студентами ≥ викладачами на Уя-концепц≥юФ майбутнього вчител¤
// ќсв≥та ≥ управл≥нн¤. Ц 1997, є1.- —.119-123.
5. ћикитюк √алина ёр≥њвна. ¬икладач психолог≥чно-педагог≥чних дисципл≥нн оломийського
педагог≥чного
коледжу ѕрикарпатського
ун≥верситету
†ымен≥
¬асил¤ —тефаника.