главна¤ добавить реферат оценить

Ќайти: на:

—писок работ по педагогике:

—качать реферат (11Kb)

¬»’ќ¬јЌЌя ќЅƒј–ќ¬јЌќѓ ƒ»“»Ќ»

 

¬ступ.

 

††††††††† ƒжерела зд≥бностей ≥ дарованн¤ д≥тей на к≥нчиках њхн≥х пальц≥в. ¬≥д пальц≥в Е йдуть найтонш≥ струмочки, ¤к≥ надувають джерело творчоњ думки. „им б≥льше впевненост≥ ≥ винах≥дливост≥ в дит¤ч≥й руц≥, тим тонша взаЇмод≥¤ ≥з знар¤дд¤м прац≥, чим складн≥ш≥ рухи, тим глибше входить взаЇмод≥¤ руки з природоюЕ в духовне житт¤ дитини. ≤ншими словами: чим б≥льше майстерност≥ в дит¤ч≥й руц≥, тим розумн≥ша дитина.

 

¬.ќ. —ухомлинський

 

¬ихованн¤ творчоњ особистост≥, одне з найважлив≥ших питань ≥ завдань, ¤к≥ покликан≥ розвТ¤зувати ус≥ ланки народноњ педагог≥ки ≥ осв≥ти.

Ўирок≥ можливост≥ дл¤ проникненн¤ школ¤р≥в у творчий процес даЇ народне декоративно-ужиткове мистецтво. —ьогодн≥ важко знайти людину, ¤к б не милувалась чар≥вною красою нашого декоративного розпису та орнамент≥в. ћистецтво украњнського народу маЇ визначенн¤ одного з найбагатших ≥ найкращих в св≥т≥. —еред ус≥х вид≥в народного декоративно-ужиткового мистецтва ч≥льне м≥сце займаЇ писанкарство. ѕоруч ≥з вишивкою та ткацтвом, гончарством, р≥зьбою воно Ї невичерпним джерелом все нових шедевр≥в декоративного мистецтва.

ќсновне завданн¤ вчител¤ пол¤гаЇ в тому, щоб доступно ≥ зрозум≥ло повести д≥тей у чар≥вний св≥т писанки. ¬читель повинен збагачувати дит¤чий св≥тогл¤д навчити бачити в л≥н≥¤х крапках, кругах ≥ кривульках зовс≥м ≥нше житт¤, сповнене неповторн≥стю ≥ красою.

¬ихованн¤ обдарованоњ дитини.

 

ѕроблема вихованн¤ обдарованоњ дитини ≥снуЇ ст≥льки ск≥льки ≥снуЇ сама педагог≥ка.

“ему вихованн¤ обдарованоњ дитини розробл¤ли вс≥ педагоги ≥ психологи р≥зних час≥в. ѕопри сол≥дн≥ теоретичн≥ ≥ практичн≥ наробки, у цьому напр¤мку вже ≥снують численн≥ прогалини, викликан≥ складн≥стю предмета досл≥дженн¤.

ѕриродн≥ нахили ¤скраво ви¤вл¤ютьс¤ в ≥грах д≥тей, в≥домо, що “.Ўевченко змалку любив л≥пити з глини, малювати, п≥зн≥ше Ц списувати в≥рш≥ у саморобн≥, оздоблен≥ в≥зерунками книжечки. ћожна зам≥тити, що коли звичайн≥й дитин≥ запропонувати п≥д час гри ¤кусь ≥ншу гру, то вона легко згодитьс¤ ≥ забуде через дек≥лька хвилин попередню гру. ќбдарована ж дитина завжди впевнена, що робить важливу справу, схильна займатись нею регул¤рно, не дозвол¤Ї псувати насл≥дки своЇњ прац≥. ¬ талановитоњ дитини в≥дразу пом≥тн≥ тонка спостережлив≥сть, зосереджен≥сть, посидюч≥сть, вм≥нн¤ наполегливо пересл≥дувати поставлену мету, самост≥йн≥сть, незалежн≥сть у д≥¤льност≥. ќбдарован≥ д≥ти, ¤к правило мимовол≥ привертають до себе увагу.

¬ажливим принципом вихованн¤ сл≥д визначити також утил≥таризм Ц озброЇнн¤ дитини знанн¤ми ≥ вм≥нн¤ми, ¤к≥ становитимуть реальну користь у житт≥ ≥ допоможуть вихованцев≥ пос≥сти достойне м≥сце в сусп≥льств≥.

’ист реал≥зуЇтьс¤ лише за умови вм≥нн¤ ≥ндив≥да трудитись. —л≥д зауважити, що ¤кост≥ обдарованост≥ неможливо сформувати т≥льки шл¤хом зовн≥шнього впливу, тому вихованн¤ потр≥бно будувати так, щоб спонукати дитину до самовихованн¤.

¬≥дпов≥дно, мистецтво вихованн¤ Ц мистецтво пробудженн¤ у вихованц¤ його власних сил.

Ќеобх≥дно дитин≥ давати не т≥льки свободу самод≥¤льност≥, а й можлив≥сть у певних межах обговорювати з дорослими своњми нам≥рами.

ќзнайомленн¤ з р≥зноман≥тною д≥¤льн≥стю, глибок≥ й пом≥рно численн≥ враженн¤ допомагають ≥нтенсивному розвитков≥ природних завдатк≥в людини. ѕотр≥бн≥ дл¤ творчост≥ фарби, звуки, руки обдарован≥ д≥ти знаход¤ть у сп≥лкуванн≥ ≥з природою. ѕрирода ж пробуджуЇ мисленн¤, у¤ву фантаз≥ю. ѕроте творча думка, творча у¤ва розвиваЇтьс¤ також п≥д впливом л≥тератури.

¬≥домо, що видатн≥ вчен≥ були змалку схильн≥ до читанн¤ наукових книжок. ј майбутн≥ поети Ц 9 л≥тн¤ ј. јхматова, ћ. ÷вЇтаЇва, Ћ. ”крањнка зачитувались серйозними (УдорослимиФ) творами.

—учасн≥ досл≥дженн¤, проведен≥ в≥домим психологом ј. Ѕарком, м≥ст¤ть ц≥кавий матер≥ал дл¤ доповненн¤ рекомендац≥й батькам ≥ педагогам з питань вихованн¤ обдарованоњ дитини, проте ≥ не вказувати надм≥рних захоплень њ обдарован≥стю. Ќе можна перетворювати житт¤ людини в ≥нструмент захопленн¤ батьк≥вських амб≥ц≥й. сл≥д створити вс≥ умови дл¤ розвитку таланту, але не насаджувати дитин≥ своњх захоплень, не культивувати необх≥дност≥ будь-що дос¤гти неперевершених результат≥в, не перевантажувати, не змушувати пост≥йно займатись улюбленою справою. ¬се це може в≥дбитись улюбленим предметом, може стати причиною неврозу, псих≥чного захворюванн¤ або ж розвинути в дитини пихат≥сть ≥ притенз≥йн≥сть.

ѕотр≥бно тактовно, дел≥катно розвивати в дитини ≥нтерес, навчати терп≥нн¤ ≥ заохочувати працювати старанно, завершувати почате. Ќамагатись зменшити надм≥рну вразлив≥сть обдарованоњ дитини, вчити достойно програвати ≥ не сприймати невдачу, ¤к трагед≥ю; волод≥ти емоц≥¤ми, робити все, щоб дитина не занижувала своЇњ самооц≥нки ≥ водночас не виставл¤ла напоказ свою обдарован≥сть.

ќбдарована дитина, ¤к правило, сама за¤вл¤Ї про себе, ускладнюючи житт¤ самовпевнених консервативних дорослих. ¬ ≥деал≥ ж, констатуЇ теоретична педагог≥ка, кожна розумово повноц≥нна дитина по-своЇму талановита, ≥ вихователь повинен проникнути в внутр≥шн≥й св≥т кожного вихованц¤. Ќедоц≥льно п≥дган¤ти вс≥х д≥тей п≥д одну м≥рку. ÷е призводить до духовного рабства. Ќа думку √. ѕесталоцц≥, нав≥ть однакова любов до д≥тей не маЇ заступати ≥ндив≥дуальностей.

“ому система ор≥Їнтована на вихованн¤ обдарованоњ дитини позитивно вплине на пробудженн¤ ≥ розвиток природних задатк≥в кожноњ дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

–озвиток педагог≥чноњ техн≥ки вчител¤:

актуальн≥сть та значущ≥сть.

 

¬чительська профес≥¤ Ц одна з не багатьох, ¤к≥ можна назвати в≥чними. Ќ≥хто ≥ н≥що не може зам≥нити вчител¤ Ц творчу особист≥сть з≥ своњм неповторним учительським ≥м≥джем.

Ќайсучасн≥ша техн≥ка компТютери чи система У≤нтернетФ Ц лише добр≥ його пом≥чники. « плином часу зм≥нюЇтьс¤ ≥ статус учител¤, його функц≥ональн≥ обовТ¤зки та права ≥ власне, нав≥ть учительський образ. Ќезм≥нною ж залишаЇтьс¤ потреба в учителев≥, бо без нього малоймов≥рним у¤вл¤Їтьс¤ шл¤х до прогресу, нормального людського житт¤.

Ќин≥ в пер≥од нац≥онального в≥дродженн¤ ”крањни, вчителю в≥дводитьс¤ особлива роль ≥ м≥сце, що п≥дкреслюЇтьс¤ в основних нормативних та законодавчих документах про осв≥ту. ¬имоги до нього досить висок≥, що ц≥лком законом≥рно. « огл¤ду на це кожен учитель маЇ бути не т≥льки прекрасним фах≥вцем, а й волод≥ти високим мистецтвом навчати й виховувати. ƒос¤гненн¤ висот педагог≥чноњ майстерност≥ потребуЇ максимальних особистих зусиль, енерг≥њ, природних нахил≥в ≥ зд≥бностей, великоњ працездатност≥ ≥ чи не найголовн≥ше Ц безмежного бажанн¤ стати педагогом Ц майстром.

Ќа цьому неодноразово акцентував увагу в≥домий педагог ј.—. ћакаренко. ¬≥н зауважував, що сам був звичайним, р¤довим учителем, а майстром став завд¤ки г≥гантськ≥й прац≥ над собою. ќтож, щоб волод≥ти в повному обс¤з≥ педагог≥чноњ майстерн≥стю, щоб ос¤гнути вс≥ њњ гран≥ необх≥дно пост≥йно навчатис¤. ќдна з них педагог≥чна техн≥ка. ¤ка по сут≥, ≥ Ї той тонкий ≥нструмент впливу на субТЇкт≥в вихованн¤, тобто учасник≥в навчально-виховного процесу. ¬арто зазначити, що слово ¬ѕЋ»¬, за словником ≥з психолог≥њ, означаЇ процес ≥ результат зм≥ни ≥ндив≥дом повед≥нки ≥ншоњ людини, њњ установок, нам≥р≥в, у¤влень, п≥д час взаЇмод≥њ з ним.

¬заЇмод≥¤ вчител¤ ≥ учн¤ перш за все залежить в≥д вчител¤, його вправност≥, ступен¤ розвитку педагог≥чноњ майстерност≥, що ви¤вл¤Їтьс¤ у здатност≥ управл¤ти своњм психоф≥зичним станом, розвитком особистост≥ учн¤, створювати свою зовн≥шн≥сть в≥дпов≥дно до вчительськоњ профес≥њ.

ѕерш за все вчитель повинен вм≥ти актив≥зувати клас адже не у вс≥х д≥тей Ї талант до науки та до декоративно-ужиткового мистецтва. ¬читель повинен знати, що виховувати д≥тей мистецтвом ¤ке ще розвивалось в т≥ давн≥ часи дуже важко. …ому сл≥д би розпов≥сти легенди, провести р≥зн≥ ≥гри, ¤кими бавились ще наш≥ прад≥ди. —л≥д зауважити, що перш н≥ж вчитель почне виховувати дитину, в≥н повинен сам в≥дчувати тонк≥сть внутр≥шнього св≥ту, благородство морально-емоц≥йних в≥дношень.

—лово вчител¤ Ц н≥чим не зам≥нний ≥нструмент д≥њ на душу т≥Їњ людини, ¤ку в≥н вчить. ≤ вихованн¤ вчител¤ д≥тей, потр≥бно знаходити рац≥ональний п≥дх≥д до кожного учн¤. “ому, що буваЇ так, що в дитини бувають своњ Ц мал≥ ≥ велик≥ Ц тривоги, об≥ди, нещаст¤. ¬читель ¤кий волод≥Ї високою емоц≥йною культурою, повинен зразу роз≥брати, що в дитини щось негаразд. “ому, що це видно перш за все по очахЕ

«ауваживши, що у дитини не все гаразд вчителев≥ не сл≥д зразу ж допитуватись. …ому перш за все сл≥д найти спос≥б, щоб дитина змогла в≥дкритись вчителев≥ ≥ розпов≥сти про своЇ горе.

¬ повс¤кденному житт≥ ми можемо робити ¤к≥сь необдуман≥ поступки; бувають так≥ моменти що нами керують емоц≥њ а не думки. ™ таке присл≥вТ¤:

Унавчанн¤ ≥ труд разом ≥дутьФ ≥ трет≥й ≥з важливих елемент≥в вихованн¤ це те, щоб краса йшла разом ≥з чолов≥чн≥стю вчител¤.

¬≥домий педагог —ухомлинський не аг≥туЇ за естетичне вихованн¤. ¬≥н показуЇ, що без естетичного вихованн¤ н≥¤кого вихованн¤ не може бути. ўоб вчитель м≥г под≥¤ти на дитину, тобто щоб учень м≥г прислухатись до сл≥в вчител¤. якщо методи вихованн¤ Ц крики погроза; вчитель УопираючисьФ на страх (покаранн¤, виклик батьк≥в) може добитись послуханн¤, то таке вихованн¤ ускладнюЇтьс¤ в велик≥й степен≥.

ѕедагог≥ц≥ в≥домий терм≥н Ур≥вень вихованост≥Ф. –оботи —ухомлинського дозвол¤ють вести ще один близький, але не сп≥впадаючий терм≥н з першим терм≥ном: Ур≥вн¤ вихованост≥Ф ¬с≥ д≥ти п≥ддаютьс¤ вихованню в р≥зн≥й степен≥.

—ухомлинський показуЇ, що педагог може внушати. якщо дитина в≥дстаЇ, то потр≥бен шл¤х щоб розвивати його зд≥бност≥, а пот≥м вже навчати. “ак само Ї в вихованн≥: ¤кщо дитина не п≥ддаЇтьс¤ слову виховател¤, то потр≥бно п≥двищувати можлив≥сть слухати вчител¤. Ќема н≥¤кого смислу упр≥кати дитину в тому, що вона не маЇ почутт¤; потр≥бно терпеливо, прикладаючи вс≥ доповнююч≥ зусилл¤ розвивати його почутт¤ ≥ сов≥сть.

¬ тепер≥шн≥х школах сл≥д звертати увагу на красу, потр≥бно вчити д≥тей вм≥ти в≥дчувати красу, розум≥ти њњ, ц≥нити, а саме головне Ц це творити њњ.

¬≥дчувати, розум≥ти, ц≥нити ≥ творити. ќсь головн≥ критер≥њ вихованн¤ д≥тей мистецтвом, ¤ке переходить з покол≥нн¤ в покол≥нн¤.

¬м≥ти в≥дчувати мистецтво Ц одна ≥з самих великих радостейжитт¤.

ћистецтво потр≥бно знати ≥ розум≥ти, але цього мало. ћистецтво повинно приносити це й рад≥сть, ≥ перша, сама трудн≥ша задача вчител¤ Ц викликати у д≥тей в≥дчутт¤ насолоди, потр≥бн≥сть, любуватись природою ≥ витворами мистецтва. јдже справжнЇ вихованн¤ Ц це вихованн¤ культури, духовних бажань. ¬иховати у дитини духовну потребу трудитись, потребу насолоджуватись мистецтвом, а з ц≥Їњ дитини вийде прекрасний чолов≥к. ¬ихованн¤ даЇ духовн≥ потреби, навчанн¤ даЇ можлив≥сть задовольнити њх.

Ћюбуванн¤, насолодженн¤ прекрасним, звичайно переростаЇ жити по законах краси Ц творити прекрасне, насолоджуватись прекрасним, ¤ке ви зробили своњми руками. ¬ приклад можна вз¤ти вихованц≥в —ухомлинського, адже вони не просто саджали дерева, працювали в саду. —ухомлинський старавс¤, вони розум≥ли цю роботу не т≥льки ¤к труд, а ще ¤к труд дл¤ людей. Уѕотр≥бно не просто посадити кв≥ти, а зробити з нього куточок краси, щоб вс≥ могли милуватис¤Ф.

Уƒитину в≥ком 7-11 рок≥в, ¤ка насолоджуЇтьс¤ красою природи дуже легко зад≥¤ти до активноњ прац≥Е ƒ≥ти любл¤ть труд, в процес≥ ¤кого виходить щось красиве, незвичайнеФ, - пише —ухомлинський. ≈стетичне вихованн¤ переростаЇ в естетичну д≥¤льн≥сть. “руд, люди ≥ красота зТЇднуютьс¤ в Їдине ц≥ле, ≥ це ц≥ле даЇ д≥т¤м багато радост≥, тому, що це красиво, тому що њхн¤ робота принесла комусь рад≥сть.

“ак труд, в≥дтворенн¤ краси, добра вход¤ть в духовний св≥т дитини: т≥льки разом Ц труд, розум, доброта, красота. ќкремо њм в душу дитини не проникнути.

јле коли в поступках дитини зТЇднуютьс¤ труд, розум, бажанн¤ зробити добро ≥ красоту, то д≥ти починають ц≥нити й труд ≥ добро ¤к щось красиве. —ухомлинський п≥дводив до самого важливого: до розум≥нн¤ красоти людини, людського житт¤, людських вчинк≥в. „ерез красиве Ц до людського.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ѕамТ¤тайте, що рад≥сть усп≥ху Ц це могутн¤ емоц≥йна сила, в≥д ¤коњ залежить бажанн¤ дитини бути хорошою. “урбуйтесь про те, щоб ц¤ внутр≥шн¤ сила дитини н≥коли не вичерпувалас¤. якщо њњ немаЇ, не допоможуть н≥¤к≥ педагог≥чн≥ хитрощ≥Ф

(¬. —ухомлинський)

 

 

¬же звичною стала думка проте, що кожна дитина Ц художник. ƒ≥йсно, маленька людина в≥д найпершого свого слова поринаЇ у процес творчост≥ ≥ н≥би таким чином конструюЇ своЇ у¤вленн¤ про неос¤жний ≥ загадкових св≥т. Ѕ≥льше того, дитина просто не може не творити, адже це њњ орган≥ка, самовираженн¤, шл¤х до гармон≥њ з довк≥лл¤м одночасно виникаЇ питанн¤: чи маЇ бути дит¤ча творч≥сть спонтанною задл¤ найповн≥шого самови¤ву.

¬ основу творчост≥ педагог маЇ покласти висок≥ духовн≥ почутт¤. “ворч≥сть заради творчост≥ Ї безпл≥дною ≥ нагадуЇ примхливий в≥зерунок на тл≥ порожнеч≥.

“ворч≥сть заради любов≥ Ц ось шл¤х до особист≥сного самовдосконаленн¤ д≥тей, адже вчимо њх творити Уне дл¤ того, щоб стати художниками, а дл¤ того, щоб н≥хто не був рабомФ (ƒж. –одар≥). Ћюбов ≥ творч≥сть повс¤кчас спл≥таютьс¤ в один в≥нок.

 

 

 

 

 

 

ѕроблема етики сп≥лкуванн¤

вчител¤ з учн¤ми.

ќдна з найважлив≥ших гуман≥стичних ≥дей педагог≥чноњ спадщини ¬. —ухомлинського Ц визначенн¤ безумовноњ ц≥нност≥ людськоњ особистост≥ њњ ≥ндив≥дуальност≥ неповторност≥ внутр≥шнього св≥ту. як справедливо зауважуЇ педагог, не можна п≥знати дитину, не любл¤чи, не поважаючи њњ г≥дност≥. “≥льки та школа маЇ майбутнЇ, ¤ка поважаЇ в дитин≥ людину Ќе випадково в багатьох прац¤х видатний педагог знову ≥ знову повертавс¤ до розгл¤ду завжди актуального питанн¤ педагог≥чноњ етики, етики сп≥лкуванн¤ вчител¤ з учн¤ми.

ќсоблива чутлив≥сть духовного св≥ту вихованц≥в потребуЇ на думка ¬. —ухомлинського, високоњ педагог≥чноњ культури педагога, великоњ тонкост≥ засоб≥в виховного впливу. ¬асиль ќлександрович вважав чуйн≥сть важливим компонентом педагог≥чноњ й загальнолюдськоњ культури ≥, навпаки Уемоц≥йна товстошк≥р≥стьФ педагога може призвести до негативних насл≥дк≥в у взаЇминах з д≥тьми. –озм≥рковуючи над складним питанн¤м про те, що ж означаЇ хороший учитель, ¬. —ухомлинський писав У÷е на сам перед людина ¤ка любить д≥тей, знаходить рад≥сть у сп≥лкуванн≥ з ними, в≥рить у те, що кожна дитина може стати доброю людиною, вм≥Ї дружити з д≥тьми, бере близько до серц¤ дит¤ч≥ радощ≥ ≥ прикр≥сть знаЇ душу дитини, н≥коли не забуваЇ, що сам був дитиноюФ.

ƒоброта педагога Ц почутт¤ великоњ в≥дпов≥дальност≥ за сьогоденн¤ ≥ майбутнЇ дитини. √уман≥зм ¬. —ухомлинський визначав ¤к справедлив≥сть, ¤к поЇднанн¤ поваги з в≥дпов≥дальн≥стю. —правжн¤ доброта не принижуЇ г≥дност≥, а стверджуЇ прагненн¤ бути добрим.

—уть вихованн¤ Ц вм≥нн¤ викликати в дитини оц≥нку своњх вчинк≥в, в ¤ких в≥дображаЇтьс¤ ставленн¤ до ≥нших, до себе. ¬.ќ. —ухомлинський вважав, що саме у перш≥ роки навчанн¤ дитини в школ≥ треба вчити д≥тей сп≥впереживати, виробл¤ти у них ум≥нн¤ УперестраждатиФ стражданн¤ми людськими. ¬ажливо, щоб сп≥впереживанн¤ вт≥лювали у житт¤ на думку ¬. —ухомлинського, головне завданн¤ вчител¤ Ц створити в клас≥ атмосферу доброти ≥ в≥двертост≥, товариськост≥ взаЇморозум≥нн¤ ≥ взаЇмодопомоги, чуйност≥, вчинки школ¤ра за власним внутр≥шн≥м спонуканн¤м Ї своЇр≥дним критер≥Їм дит¤чоњ чуйност≥, культури почутт≥в.

≤де¤ взаЇмод≥њ в педагог≥чному колектив≥ вт≥лилась у роздумах вченого над зм≥стом, формами та засобами орган≥зац≥њ д≥¤льност≥ вчител¤ ≥ його взаЇмин з д≥тьми. ¬. —ухомлинський визначав людське сп≥лкуванн¤ ¤к Унадзвичайно широке, багатогранне задоволенн¤ потреби людини в людин≥Ф. ј терм≥ни УвзаЇмов≥дносиниФ, УвзаЇмод≥¤Ф, УстосункиФ використовувалис¤ ним ¤к синон≥м до пон¤тт¤ Усп≥лкуванн¤Ф.

¬идатний педагог вважав педагог≥чно доц≥льним так≥ основн≥ вимоги до орган≥зац≥њ взаЇмостосунк≥в м≥ж учител¤ми та його учн¤ми, ¤к духовн≥сть, духовна культура, взаЇмоповага, доброзичлив≥сть, взаЇмна дов≥ра.

ƒоброзичлив≥сть Ц одна ≥з складових взаЇмин учител¤ з д≥тьми, азбука педагог≥чноњ культури, п≥дкреслював ¬. —ухомлинський. ÷е взаЇмне бажанн¤ добра, розумна доброта. ¬≥н наголошував, з одного боку, на важливост≥ сприйн¤тливост≥ д≥тей до доброзичливост≥ вчител¤, з ≥ншого Ц на необх≥дност≥ виховувати доброзичливий Устан душ≥Ф самого вихованц¤.

—качать реферат (11Kb)

 

Hosted by uCoz