главна¤ | добавить реферат | оценить |
Ќайти: | на: |
†††††††††††††††
††††††††††††††††††††† на тему:
†
†††††††††††††††††††††††††††
††††††††††††††††††††††††††††† ¬читель: ¬дов≥на
ќ.ј.
††††††††††††††††††††††††††††† «ќЎ є9
††††††††††††††††††††††††††††† м. оломи¤
††† Ќ≥ один з численних аспект≥в навчального процесу не викликаЇ ст≥льки дискус≥й, ¤к оц≥нюванн¤ знань учн≥в. —истема оц≥нок ≥ критер≥њњ њх виставленн¤, обумовлен≥ авторитарною, негуманною педагог≥кою, дебатуютьс¤ не один дес¤ток рок≥в. √уман≥зац≥¤ осв≥ти, ≥ндив≥дуал≥зац≥¤ ≥ диференц≥ац≥¤ визначаютьс¤ сучасними педагогами ¤к генеральна л≥н≥¤ удосконаленн¤ осв≥ти.
†† ¬ преамбул≥ «акону ”крањни Уѕро осв≥туФ
сказано, що УЕосв≥та в ”крањн≥ грунтуЇтьс¤ на засадах гуман≥зму ≥ демократ≥њФ
††† ƒал≥ в статт≥ 6 основн≥ принципи осв≥ти
уточнюютьс¤ ¤к
-
гуман≥зм;
-
демократизм;
-
приор≥тетн≥сть
загальнолюдських
ц≥нностей.
ј
статт¤ 56 зобовТ¤зуЇ педагог≥чних прац≥вник≥в
††† Уособистим прикладом утверджувати повагу до
принцип≥в загальнолюдськоњ морал≥:
-
пради;
-
справедливост≥;
-
гумаг≥зму;
-
доброти.Ф
†† ќднак, сам факт ≥снуванн¤ незадов≥льноњ
оц≥нки,† з ¤когось предмету, залишенн¤ на
повторний курс входить в ¤вне протир≥чч¤ з принципом гуман≥зац≥њ, профануЇ саму
сутн≥сть гуман≥зму ¤к прогресивноњ форми загальнолюдськоњ морал≥.
†† јдже гуман≥зм, демократ≥¤ ≥ педагог≥чний пресссинг, психолог≥чний тиск оц≥нкою несум≥сн≥, виключають одне одного.
†† ¬ системно в≥длаженому учбовому процес≥
учень знаходитьс¤ п≥д впливом трьох функц≥онально взаЇмозвТ¤заних принцип≥в Ц гуман≥зац≥њ, гуман≥таризац≥њ та
демократизац≥њ.
††† ≤нтегративний звТ¤зок принцип≥в побудови†
†††††††††††††††††† учбового процесу
†††††††
моральне здоровТ¤
††††††††††††††††††††††††††††
††††††††
гуман≥зац≥¤
††††††††††††††††††††††††††††††† Ý
†
††† ℐ†††††††††††††††††††
”чень††††††††††††††††††††††† ℐ
†††††††††† зм≥ст††††††††††††††††††††
школа
††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
††††††††††††††††† осв≥т膆† сусп≥ль-
†††††††††††††††††††††††††††††††††††† ство
††††
демократизац≥¤ †††
гуман≥таризац≥¤
†††††††††††††††††††††††††††††† ℐ
††††††††††††††††††††††††
†††††† ߆†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ß
≥нтеграц≥¤
науковог†††††††† свобода вибору
знанн¤
з загальнолюдсь-
кими
ц≥нност¤ми
”читель
≥ все шк≥льне житт¤ ¤вл¤Їтьс¤ приводним ременем ц≥Їњ системи. якщо система
працюЇ, не даЇ збоњв, не витискуЇ з себе учн¤ ≥ вчител¤, вчасно очищуЇтьс¤ в≥д
руйнуючих њњ вплив≥в, ми одержуЇмо бажан≥ результати, в≥дм≥чен≥ знаком лог≥чноњ
посл≥довност≥.
††† ќдин з перспективних напр¤м≥в школи Ц
на¤вн≥сть в Уположенн≥ про середн≥й загальноосв≥тн≥й навчально-виховний закладФ
демократичноњ норми, ¤ка в≥дкриваЇ дорогу ло реал≥зац≥њ принципу гуман≥зму:
†††††† УЕдопускаЇтьс¤ ≥нша система
оц≥нюванн¤†
†††††††††††† знань, але з обмеженн¤ми:
-
р≥чн≥
п≥дсумков≥ оц≥нки виставл¤ютьс¤ обовТ¤зково;
-
в документ Уѕро
осв≥туФ виставл¤ютьс¤ оц≥нки за трибальною
системою;
†††† ™ ще оговорка: вчитель не ≥нформуЇ, не
знайомить директора, завуча школи з≥ своЇю системою, але ж вона повинна бути
затверджена педрадою. Ѕ≥льш≥сть же вчител≥в ≥де по звичному, накатанному шл¤ху.
†††† ≤снуЇ реальн≥сть, з ¤коЇ ми повинн≥
рахуватис¤.
1.
¬ кожному
клас≥ Ї дек≥лька ( ≥ не один Ц два) учн≥в, розумов≥ зд≥бност≥ ¤ких дуже не
значн≥, в силу чого вони не в змоз≥ п≥днестись до р≥вн¤ абстрактного мисленн¤,
без чого не можна вивчати р¤д навчальних предмет≥в.
2.
™ частина
учн≥в, ≥нтелектуальний потенц≥ал ¤ких з причини л≥н≥, втрати п≥знавального
≥нтересу, вТ¤ло текучоњ учбовоњ д≥¤льност≥
≥ ≥нших причин не вир≥с при очевидному ф≥зичному рост≥, а це р≥вносильно
розумовому в≥дставанню. «розум≥ло, що про систему ≥ глибину знань, њх м≥цн≥сть,
гнучк≥сть, активн≥сть, творчу нац≥лен≥сть нема смислу говорити.
3.
”чн≥, що
мають м≥н≥мальн≥, а часом просто нульов≥ навчальн≥ зд≥бност≥† ≥ реальн≥ знанн¤, не можуть встигнути з
темпом засвоЇнн¤ навчального матер≥алу. Ќа довг≥й дистанц≥њњ навчального року
вони не можуть р≥вном≥рно засвоювати весь обТЇм учбових знань, ≥, ¤к спортсмени, розт¤гуютьс¤ на
дистанц≥њ ≥з р≥зними результатами приход¤ть на пром≥жний ф≥н≥ш Ц оц≥нки за
чверть. ј дл¤ багатьох ≥ року мало, щоб подолати учбовий матер≥ал.
††† ѕрактика
поетапно оц≥нюванн¤ знань учн≥в
††† ( по чверт¤х),
що не враховуЇ здатност≥
††† слабких учн≥в
встигати за темпом њх
††† засвоЇнн¤,
суперечить ц≥л¤м осв≥ти ≥
††† вихованн¤. як
насл≥док, вона породжуЇ
††† педаг≥чну
безпроинципн≥сть, коли незнанн¤ ≥
††† напв≥знанн¤
учн≥в прикриваютьс¤
††† благополучними
оц≥нками, особливо в к≥нц≥
††† навчального
року, що приводить до
††† формуванн¤
споживацьких настроњв.
4.
ƒоказано,
що систематичне покаранн¤ де¤ких учн≥в дв≥йками не т≥льки стимулюЇ розвиток
невроз≥в, але не пол≥пшуЇ н≥ навчанн¤, н≥ ≥нтелект сповзанн¤ до незнанн¤ Ц ось
звичайний результат при повторному курс≥ науки. јле кожний учень( ≥ нав≥ть
зд≥бний) маЇ право на помилку.√оловне Ц допомогти йому вчасно зрозум≥ти помилку
≥ виправити њњ. ”чень маЇ бути впевненим,що за тимчасовою невдачею посл≥дуЇ не
розплата, а допомога вчител¤, достатн¤ дл¤ Увз¤тт¤ барТЇраФ.јле дл¤ цього вчителю треба в≥дмовитись в≥д
недемократичного способу оц≥нки знань ≥ скористатись правом на ≥н≥ц≥ативу, на
вт≥ленн¤ в житт¤ школи новоњ системи оц≥нюванн¤ знань, можливу недосконалу, але
творчо придуманою, гуманною.
†††††††† ќдним з
найзагальн≥ших завдань, що вир≥шуЇ учитель п≥д час навчанн¤ ф≥зики, - це
формуванн¤ в учн≥в ц≥л≥сних у¤влень про фундаментальн≥ ф≥зичн≥ теор≥њ й
закони.ƒл¤ дос¤гненн¤ ц≥Їњ мети треба, щоб учн≥ набули навичок застосувати
здобут≥ знанн¤ дл¤ розвТ¤занн¤ конкретних задач, що мають практичне значенн¤.
††††††† –озгл¤немо
де¤к≥ аспекти оц≥нюванн¤ знань ≥ вм≥нь учн≥в на основ≥ застосуванн¤ задачного
п≥дходу при диференц≥йованому навчанн≥ ф≥зики.
††††††† ”рахуванн¤
п≥д час оц≥нюванн¤ р≥вневу диференц≥ац≥ю.
††††††† “ак, можна
дотримуватись таких норм, доведених до учн≥в:
ƒл¤ одержанн¤ задов≥льноњ оц≥нки учень повинен виконати
не менше ¤к 60% (або 70%) ус≥х завдань. «апропонувати прим≥рну шкалу:
¬иконав
завданн¤ % |
Ќе приступив до розвТ¤зуванн¤ |
††††††††† ¬иконав |
|||
ћенше † 60% |
60-70% |
70-90% |
90-100% |
||
†ќц≥нка |
†††††† 1 |
††† 2 |
†††† 3 |
††† 4 |
†††† 5 |
2. “акий п≥дх≥д маЇ обовТ¤зково враховувати р≥вень
складност≥ завдань(р≥вн≥ ј, ¬, —).≤накше учень, що виконав 90% найпрост≥шого
завданн¤, одержав би оц≥нку У
† “ому ≥снуючу
систему оц≥нок, ¤ка склалас¤ в шк≥льн≥й практиц≥, необх≥дно вдосконалювати. ƒл¤
цього треба визначити вимоги до кожного р≥вн¤ волод≥нн¤ учнем знанн¤ми,
ум≥нн¤ми та навичками ≥ розробити критер≥њ вим≥рюванн¤ ¤кост≥ засвоЇнн¤ знань.
††† ƒоц≥льно
вид≥лити 3 р≥вн≥ засвоЇнн¤ навчального матер≥алу:–1, –2,
–3.
ожний р≥вень в≥дпов≥даЇ певному основному виду
навчальноњ д≥¤льност≥ школ¤ра.
†† –≥вень –1 (ј)
характеризуЇ засвоЇнн¤ знань† на
репродуктивн≥й д≥¤льност≥, ¤ка передбачаЇ волод≥нн¤ ф≥зичною терм≥нолог≥Їю,
знанн¤ основних формул, виконанн¤ найпрост≥ших операц≥й Уза зразкомФ та
лог≥чних д≥й Ц анал≥зу та сп≥вв≥днесенн¤.
†† –≥вень –2
(¬) характеризуЇтьс¤ елементами продуктивноњ (частково пошуковоњ) д≥¤льност≥.
яка вимагаЇ в≥д учн¤ виконанн¤ операц≥й синтезу ≥ узагальненн¤, застосуванн¤
набутих знань з ф≥зики, х≥м≥њњ, математики дл¤ розвТ¤занн¤ нетипових задач.
††† –≥вень –3
(—) в≥дпов≥даЇ творчому р≥вню засвоЇнн¤ знань ≥ вм≥нь учнем. ƒос¤гненн¤ цього
р≥вн¤ означаЇ, що учень маЇ глибок≥ знанн¤ ≥ м≥цну практичну п≥дготовку ≥ не
т≥льки з ф≥зики, усв≥домлюЇ звТ¤зок цих знань ≥ використовуЇ њх дл¤ розвТ¤зуванн¤
нетипових задач, ум≥Ї знаходити прихован≥ звТ¤зки, системтизувати ≥
узагальнювати знанн¤.
† ѕриклад р≥вневих
завдань при розвТ¤зуванн≥ одн≥Їњ задач≥:
–≥вень –1 (ј).†† ” закрит≥й посудин≥ п≥д тиско솆††
††††††††††††††††††††††††
–0 Ї 2 моль водню ≥ 1 молю†
††††††††††††††††††††††††
кисню. ћ≥ж ними в≥дбуваЇтьс¤
††††††††††††††††††††††††
х≥м≥чна реакц≥¤ утворенн¤ 2†
††††††††††††††††††††††††
моль вод¤ной пари. який тиск†
† †††††††††††††††††††††††установитьс¤ в посудин≥
п≥сл¤
††††††††††††††††††††††††
охолодженн¤ продукту реакц≥њ
††††††††††††††††††††††††
до початковоњ температури?
–≥вень –2 (¬)†††† ” закрит≥й посудин≥ п≥д тиском
††††††††††††††††††††††††
–0 Ї сум≥ш кисню ≥ водню. ћ≥ж†
††††††††††††††††††††††††
ними в≥дбуваЇтьс¤ х≥м≥чна
††††††††††††††††††††††††
реакц≥¤. який тиск установитьс¤
††††††††††††††††††††††††
в посудин≥ п≥сл¤ охолодженн¤
††††††††††††††††††††††††
продукту рекц≥њ до початковоњ†
†††††††††††††††††††††
†††температури?†
–≥вень
–3 (—)†† ” закрит≥й посудин≥ Ї
сум≥ш
†††††††††††††††††††††
водню ≥ кисню при температур≥
†††††††††††††††††††††
t=270—. ћаса водню m1=0,2 г,
†††††††††††††††††††††
маса кисню m2=3,2 г. ѕ≥сл¤
†††††††††††††††††††††
х≥м≥чноњ рекац≥њ у посудин≥
†††††††††††††††††††††
установивс¤ тиск втрич≥ б≥льший.†
†††††††††††††††††††††
«найти температуру “2.
† Ќаведений приклад демонструЇ суть р≥вневоњ
диференц≥ац≥њ при розвТ¤занн≥ одн≥Їњ ≥ т≥Їњ ж задач≥, ускладненоњ до р≥вн≥в –2
≥ –3 та обгрунтовуЇ р≥зницю у п≥дход≥ до оц≥нюванн¤ виконанн¤
за р≥вн¤ми ј, ¬, ≥ —.
†† ќдним ≥з метод≥в демократизац≥њ в оц≥нюванн≥
знань учн≥в Ї зал≥к, ¤кий здобув визнанн¤ самих учн≥в.
††† ѕри зал≥ков≥й систем≥ кожна тема, ¤ка
вивчаЇтьс¤, под≥л¤Їтьс¤ на окрем≥ блоки; в кожному такому блоц≥ зак≥нчений за
зм≥стом матер≥ал. ѕри виченн≥ кожного блоку навчанн¤ оргн≥зовуЇтьс¤ за схемою:
††† x. ѕ≥дготовчий етап.
1.
Ћекц≥¤.
¬икладанн¤ нового матер≥алу в форм≥ лекц≥й з елементами
бес≥ди. Ћекц≥¤ читаЇтьс¤ в≥дпов≥дно з планом, записаним на дошц≥. ожний пункт
плану Ц це запитанн¤ на майбутньому зал≥ку.
††† –озвТ¤зуванн¤ задач алгоритм≥зовано.
2.
«акр≥пленн¤
теоретичного матер≥алу; - р≥шенн¤ ¤к≥сних задач з застосуванн¤м ф≥зичних
закон≥в;
-
розвТ¤зуванн¤ задач з детальним анал≥зом;
-
самост≥йна
навчальна робота, на ¤к≥й учн¤м пропонуЇтьс¤ р¤д задач, простих ≥ складних;
складн≥сть визначаЇтьс¤ к≥льк≥стю бал≥в;
-
м≥н≥-зал≥к
з теор≥њ (≥ндив≥дуальне, попарне, групове опитуванн¤, тест, диктантЕ);
-
самост≥йна
диференц≥йована робота з 4-х вар≥ант≥в, в кожному Ц задач≥ р≥зноњ складност≥,
щоб не в≥дкидати слабких учн≥в;
xx. ѕ≥сл¤ вивченн¤ вс≥х блок≥в теми, проводитьс¤†
†† зал≥к по вс≥й тем≥ ≥ п≥дсумкова
котрольна†
†† робота.
1.
“еоретичний
зал≥к проводить учитель ≥ найб≥льш п≥дготовлен≥ учн≥, ¤к≥ першими перед ус≥м
класом складають зал≥к;
“еоретичний зал≥к узагальнюЇ матер≥ал вс≥Їњ теми,
ви¤вл¤Ї† под≥бн≥сть ≥ в≥дм≥нн≥сть вс≥х
пон¤ть, встановлюЇ сп≥ввдношенн¤ величинами, розкриваЇ суть ф≥зичних закон≥в.
”чн≥-асистенти опитують своњх учн≥в класу по окремому блоку питань ≥
виставл¤ють оц≥нки за знанн¤ з даного блоку матер≥алу. —писки з оц≥нками
подаютьс¤ вчителю, ¤кий, при потреб≥, може щось уточнити у окремого учн¤,
перепитати, а пот≥м виставл¤Ї загальну оц≥нку за тему.
2.
онтрольна
робота, диференц≥йована, р≥внева.
† ќдна з переваг
зал≥ковоњ системи заключаЇтьс¤ в тому, що оц≥нка з теми Ц не
середньоарифметичне з поточних кл≥тинок. √оловн≥ оц≥нки учень одержуЇ в к≥нц≥
теми на зал≥ку. ÷≥ оц≥нки б≥льш реально в≥дображають знанн¤ учн¤ з теми.
†††† “ака робота
маЇ ≥ моральн≥ аспекти:
-
виховуЇтьс¤
почутт¤ в≥дпов≥дальност≥:
-
зТ¤вл¤Їтьс¤ стимул дл¤ вивченн¤ теми;
-
позитивний
емоц≥йний фон;
-
сильн≥ учн≥
виступають у рол≥ вчител¤ по в≥дношенню до слабких, сам≥ поглин¤ють своњ
знанн¤;
-
створюЇтьс¤
Уситуац≥¤ усп≥хуФ дл¤ слабкого учн¤, ¤кому надаЇтьс¤ можлив≥сть повторноњ
в≥дпов≥д≥.
ќтже,
ефективна система оц≥нюванн¤ знань учн≥в зал≥ком переходить по схем≥:
††††††††††††††††††† «ал≥кова система
x. ѕ≥дготовчий етап.
1.
Ћекц≥¤.
-
вивченн¤
нового матер≥алу;
-
приклади
розвТ¤зуванн¤ задач з детальним
по¤сненн¤м;
2.
ѕрактичне
зан¤тт¤:
-
закр≥пленн¤
теоретичного матер≥алу;
-
розвТзуванн¤ задач з детальним анал≥зом;
3.
—амост≥йна
навчальна робота.
4.
†ћ≥н≥-зал≥к з теор≥њ.
5.
†—амост≥йна робота (контроль).
xx. «ал≥к.
-
теоретичний
зал≥к;
-
контрольна
зал≥кова робота.
¬ реферат≥ розгл¤нут≥ лише два моменти усп≥шного переходу
учител¤ до гуманноњ, б≥льш толерантноњ системи оц≥нюванн¤ знань учн≥в, що
в≥дпов≥дають вимогам в≥ку ≥ сучасноњ школи.
Ћ≥тература:
††††††††† †††††††††††††††††††††††сучасн≥й школ≥
†††† Ўмукл¤р ≈.√.†††† ќц≥нка знань учн≥в
††
††† Ўаповалов Ќ.ѕ.† « досв≥ду†
††††††††††††††††††††††††††††††† впровадженн¤
зал≥коњ
††††††††††††††††††††††††††††††† системи
††† «акон ”крањни Уѕро ќсв≥туФ†
ѕоложенн¤
про середн≥й загальноосв≥тн≥й навчально-виховний заклад