главна¤ | добавить реферат | оценить |
Ќайти: | на: |
ѕ—»’ќЋќ√≤„Ќј† ќћѕ≈“≈Ќ÷≤я†
¬» Ћјƒј„ј† я † „»ЌЌ» †
√”ћјЌ≤«ј÷≤ѓ† ѕ≈ƒј√ќ√≤„Ќќѓ† ќ—¬≤“»
†††††††† √уман≥зм, ¤к в≥домо, передбачаЇ таке ставленн¤ до людини, ¤ке перейн¤те турботою про њњ благо, повагою до њњ г≥дност≥, люд¤ност≥. ¬ умовах реформуванн¤ осв≥ти в ”крањн≥ особливо проникливо звучать слова .ƒ.”шинського про те, що Унайголовн≥ше завжди залежатиме в≥д особи безпосереднього вихователь, що стоњть в≥ч-на-в≥ч з вихованцемФ /3, с.41/. ‘ормуванн¤ творчоњ, достатньо само реал≥зованоњ особистост≥ майбутнього вчител¤ Ц головне завданн¤ педагог≥чноњ осв≥ти, розвТ¤занн¤ ¤кого значною м≥рою залежить в≥д викладача вищого педагог≥чного навчального закладу. ¬≥н постаЇ в рол≥ Увчител¤ вчител≥вФ, педагог≥чн≥ д≥¤нн¤ ¤кого позначаютьс¤ не лише на особ≥ студента, а й опосередковано через д≥¤льн≥сть майбутнього вчител¤ на особистост¤х д≥тей. «айшовши в аудитор≥ю, викладач повинен зважати на те, що тут навчаЇтьс¤ майбутнЇ осв≥ти ≥ педагог≥ки.
†††††††† «вичайно, важливе значенн¤
дл¤ покрашенн¤ р≥вн¤ педагог≥чноњ осв≥ти маЇ ≥ запровадженн¤ в навчальний
процес сучасних ≥нформац≥йних технолог≥й, ≥ вдосконаленн¤ навчальних план≥в ≥
програм, ≥ забезпеченн¤ нов≥тньою л≥тературою, ≥ покращенн¤ умов житт¤
студент≥в тощо. ѕроте головною транс формуючою силою залишаЇтьс¤ викладач:
високий р≥вень його профес≥онал≥зму ≥ педагог≥чноњ майстерност≥, доброчинн≥
¤кост≥, гуман≥стична налаштован≥сть на розливальну педагог≥чну взаЇмод≥ю.
†††††††† √уман≥зац≥¤ педагог≥чного
процесу покликана подолати невиправданий дидактичний гегемон≥зм у вищ≥й школ≥,
за ¤ким завданн¤ навчанн¤ повн≥стю подавлюють завданн¤ формуванн¤ майбутнього
вчител¤ перш за все ¤к особистост≥. –езультатом депересонал≥зац≥њ ≥
знеособленн¤ навчанн¤ у педагог≥чному навчальному заклад≥ Ї дипломований
молодий вчитель, ¤кий усп≥шно склав сотн≥ екзамен≥в ≥ зал≥к≥в, але позбавлений
творчоњ ≥н≥ц≥ативи ≥ ≥ндив≥дуальност≥, зашарований педагог≥чними догмами ≥
профес≥йними стереотипами, невпевнений у соб≥ ≥ обт¤жений
внутр≥шньоособист≥сними конфл≥ктами. ѕройшовши УшколуФ моносубТЇктивного
навчанн¤, коли головною ≥ непод≥льною д≥ючою особою був викладач, студент
засвоюЇ досв≥д авторитарного педагог≥чного петризму, ¤кий скор≥ш за все
складатиме основу модел≥ його майбутньоњ педагог≥чноњ повед≥нки.
†††††††† ќдним ≥з чинник≥в гуман≥зац≥њ
навчального процесу в педагог≥чному навчальному заклад≥ Ї, на наш погл¤д,
високий р≥вень психолог≥чноњ компетентност≥ викладач≥в, ¤ка Ї складовою њх
загальноњ психолог≥чноњ культури /Ќ.¬.„епелЇва/. ¬становлено /4/, що
недостатн≥й р≥вень психолог≥чних знань Ї причиною багатьох помилок ≥ упущень
педагог≥в. —юди в≥днос¤тьс¤ ≥ переб≥льшенн¤ рол≥ памТ¤т≥ у процес≥ навчанн¤
пор¤д з недооц≥нкою мисленн¤, ≥ недемократичний стиль сп≥лкуванн¤, ¤кий Ї
причиною р≥зноман≥тних ускладнень у взаЇминах з вихованц¤ми, ≥ на¤вн≥сть
стереотип≥в у сприйманн≥ та оц≥нюванн≥ тих, хто навчаЇтьс¤.
†††††††† «розум≥ло, що психолог≥чн≥
знанн¤ викладача можуть ≥снувати в р≥зних формах: психолог≥чна ≥нформац≥¤, ¤ка
засвоЇна ним прот¤гом навчанн¤ в педагог≥чному навчальному заклад≥ ≥ шл¤хом
самоосв≥ти; психолог≥чна компетенц≥¤ ¤к особист≥сне надбанн¤. ¤ке ви¤вл¤Їтьс¤ в
психолог≥чних настановах ≥ ц≥нност¤х; вт≥ленн¤ знань психолог≥чних
законом≥рностей ≥ власноњ психолог≥чноњ компетенц≥њ в повс¤кденне житт¤ ≥
педагог≥чну практику. ћожна гадати, що психолог≥чна компетенц≥¤ викладача
реал≥зуЇтьс¤, насамперед, у його взаЇминах з≥ студентами. „ерез це, характер
м≥ж особист≥сних взаЇмин, ¤к≥ формуютьс¤ у систем≥ Устудент Ц викладачФ,
потр≥бно розгл¤дати ¤к один ≥з критер≥њ оц≥нки психолог≥чноњ компетенц≥њ
викладача, р≥вн¤ усв≥домленост≥, адекватност≥ ≥ д≥Ївост≥ його психолог≥чних
знань.
†††††††† ѕро невисокий р≥вень
психолог≥чноњ компетенц≥њ викладач≥в педагог≥чного коледжу св≥дчать результати
нашого досл≥дженн¤ про те, що ц≥нн≥сть взаЇмин Устудент Ц викладачФ дл¤
педагог≥в суттЇво вища† (коеф≥ц≥Їнт
регрес≥њ +0,12, р≥вень значущост≥† =
0,05), н≥ж дл¤ студент≥в (+0,31). ¬икладач≥ мають потребу у сп≥лкуванн≥ з≥
студентами (91,2%), однак вони дуже часто не знаход¤ть в≥дгуку у студент≥в.
якщо ж воно ≥н≥ц≥юЇтьс¤ лише викладачем, то проходить малопродуктивно ≥ не завжди
дос¤гаЇ поставлених ц≥лей через про¤в в≥домих барТЇр≥в такого сп≥лкуванн¤
(неузгоджен≥сть ц≥лей ≥ ≥нтерес≥в субТЇкт≥в сп≥лкуванн¤; мотивац≥йно-ц≥нн≥сна
нев≥дпов≥дн≥сть; статусно-рольова в≥дм≥нн≥сть; смисловий барТЇр тощо).
Ќормативн≥сть сп≥лкуванн¤ задаЇтьс¤, зазвичай, викладачем, ¤кий репрезентуЇ
перш за все себе. Ќепокоњть те, що лише 23,7% викладач≥в усв≥домлюють на¤вн≥
труднощ≥ ≥ проблеми у взаЇминах з≥ студентами, з них 72,2% усю вину за ц≥
труднощ≥ УпокладаютьФ виключно на студент≥в (У—туденти безв≥дпов≥дально
ставл¤тьс¤ до своњх обовТ¤зк≥вФ, УЌе рахують з часом викладачаФ, У—воЇю
повед≥нкою змушують робити зауваженн¤ п≥д час зан¤тьФ ≥ т.п.). Ћише окрем≥
опитан≥ викладач≥ (9,8%) висловлюють про взаЇмини з≥ студентами ¤к двосторонн≥й
процес ≥ труднощ≥ повТ¤зують з обома субТЇктами взаЇмод≥њ.
†††††††† —л≥д зважити ≥ на результати
досл≥дженн¤ гуман≥стичних настанов викладач≥в ≥ студент≥в педагог≥чного коледжу
(обстеженн¤м було охоплено б≥льше 400 студент≥в ≥ 38 викладач≥в) за допомогою
модиф≥кованого тесту ј.ћахраб≥Їва, Ќ.≈пштейна /2/.
викладач≥в ≥ студент≥в
педагог≥чного коледжу
(усереднен≥ показники)
—убТЇкти педагог≥чноњ взаЇмод≥њ |
√уман≥стичн≥ ор≥Їнтац≥њ ≥ емпат≥йн≥ тенденц≥њ |
—ереднЇ квадратичне в≥дхиленн¤ |
—туденти 1-го курсу |
23,16 |
4,87 |
—туденти 2-го курсу |
22,69 |
5,64 |
—туденти 3-го курсу |
23,69 |
4,34 |
—туденти 4-го курсу |
23,17 |
4,34 |
¬икладач≥ |
24,67 |
4,55 |
†††††††† як видно з таблиц≥, хоч ≥ндив≥дуальна вар≥ац≥¤ в показниках гуман≥стичних ор≥Їнтац≥њ ≥ емфатичних тенденц≥й в ус≥х категор≥¤х обстежуваних пом≥тна (середнЇ квадратичне в≥дхиленн¤ в межах 4,34 Ц 5,64), викладач≥ за цим критер≥Їм суттЇво не в≥др≥зн¤ютьс¤ в≥д студент≥в (усереднений показник 24,67 бал≥в). якщо ж розгл¤нути викладач≥в за р≥внем про¤ву гуман≥стичних ор≥Їнтац≥й ≥ емпат≥йних тенденц≥й, то високий р≥вень притаманний лише 14,5% педагог≥в. Ќатом≥сть, 17,35 ≥з них мають низький р≥вень, решта Ц середн≥й. ¬се це позначаЇтьс¤, на наш погл¤д, на характер≥ взаЇмин у систем≥ Устудент Ц викладачФ.
†††††††† ¬иб≥р д≥алог≥чноњ стратег≥њ
комун≥кативноњ взаЇмод≥њ з≥ студентами визначаЇтьс¤, насамперед, р≥внем
психолог≥чноњ компетенц≥њ ≥ загальноњ психолог≥чноњ культури викладача. ¬она
повинна мати у своЇму склад≥ бодай таку програму-м≥н≥мум: усв≥домленн¤
практичних завдань вищоњ педагог≥чноњ школи, ¤к≥ можуть розвТ¤зуватис¤
психологами ≥ психолог≥чними засобами; розум≥нн¤ своЇр≥дност≥ психолог≥чного
анал≥зу вчинк≥в ≥ д≥¤льност≥ студент≥в; засвоЇнн¤ знань про психолог≥чн≥
особливост≥ студентського в≥ку та науково-психолог≥чн≥ основи становленн¤ особистост≥
майбутнього вчител¤ прот¤гом профес≥йного його навчанн¤; опануванн¤ науковими
методами д≥агностики ≥ндив≥дуальних психолог≥чних особливостей студента та
показник≥в його особист≥сного ≥ профес≥йного зростанн¤; актив≥зац≥¤
самоп≥знанн¤ та профес≥йно-педагог≥чного самовдосконаленн¤ тощо.
†††††††† ѕсихолог≥чна компетенц≥¤
викладача Ї передумовою високого р≥вн¤ його профес≥онал≥зму ≥ педагог≥чноњ
майстерност≥ за умови його ц≥леспр¤мованост≥ ≥ активност≥, самост≥йност≥
педагог≥чного мисленн¤, реал≥зац≥њ запланованоњ програми
профес≥йно-педагог≥чноњ д≥њ. ќсобливе значенн¤ маЇ при цьому мотивац≥¤
педагог≥чноњ д≥¤льност≥ ≥ профес≥йноњ самоосв≥ти ≥ самовдосконаленн¤.
†††††††† як в≥домо, психолог≥чна
компетенц≥¤ викладача Ї насл≥дком його психолого-педагог≥чноњ осв≥ти та самоосв≥ти,
ментально-духовного ос¤гненн¤ соц≥ального досв≥ду ≥ власного життЇвого надбанн¤
у стосунках ≥з оточуючим св≥том. ¬одночас встановлено /1/, що психолог≥чна
компетентн≥сть педагога потребуЇ суттЇвого збагаченн¤ ≥ коригуванн¤ в двох
напр¤мках. ѕо-перше, п≥двищенн¤ р≥вн¤ психолог≥чних знань, про педагог≥чну
д≥¤льн≥сть, особист≥сть педагога ≥ особист≥сть того, хто навчаЇтьс¤. ѕо-друге,
формуванн¤ операц≥йних стор≥н профес≥йного мисленн¤ педагога ≥, перш за все,
профес≥йного самоанал≥зу ≥ соц≥ально-перцептивних зд≥бностей.
ѕсихолого-педагог≥чноњ п≥дготовки студентськоњ пори недостатньо, а педагог≥чний
досв≥д сам по соб≥ не п≥двищуЇ р≥вень психолог≥чноњ компетентност≥ педагога.
«адл¤ цього у викладача маЇ бути ц≥лком усв≥домлена позитивна мотивац≥¤ самоосв≥ти
в галуз≥ психолог≥чних знань. ѕ≥лотажне ж вивченн¤ читацьких формул¤р≥в
педагог≥чних прац≥вник≥в педагог≥чного коледжу, на жаль, св≥дчить про зворотнЇ:
лише 17% викладач≥в - не з дисципл≥н психолого-педагог≥чного циклу Ц
скористалис¤ прот¤гом навчального року бодай одним джерелом л≥тератури
психолог≥чного зм≥сту. ўо ж до л≥тератури з проблем психолог≥њ вищоњ школи ≥,
зокрема, з психолог≥чних основ п≥дготовки майбутнього вчител¤ в умовах
педагог≥чного навчального закладу, то вона потребуЇтьс¤ в б≥бл≥отец≥ лише
викладачам психолог≥њ ≥ педагог≥ки.
†††††††† ¬≥дпов≥даючи на запитанн¤
анкети, 86,3% викладач≥в зазначили, що знайомл¤тьс¤ з нов≥тн≥ми
психолого-педагог≥чними досл≥дженн¤ми у фахових часописах, однак назвати бодай
одну актуальну проблему, ¤ку розробл¤Ї сучасна психолог≥¤ вищоњ школи, змогли
лише 20,4% ≥з них. “аке нехтуванн¤ педагогами-практиками науково-теоретичними
здобутками в≥тчизн¤них ≥ заруб≥жних вчених Ц спец≥ал≥ст≥в ≥з психолог≥њ ≥
педагог≥ки вищоњ школи позначаЇтьс¤ на ефективност≥ навчального процесу у
педагог≥чному навчальному заклад≥ ≥ ¤кост≥ п≥дготовки майбутн≥х педагог≥в. ÷е
стаЇ зрозум≥лим, ¤кщо розгл¤нути де¤к≥ актуальн≥ завданн¤ психолог≥њ вищоњ
школи ¤к галуз≥ психолог≥чноњ науки:
-
–озробка
психолого-педагог≥чноњ модел≥ фах≥вц¤ з вищою осв≥тою з врахуванн¤м проф≥лю
спец≥альност≥ ≥ осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤ п≥дготовки (молодший
спец≥ал≥ст, бакалавр, спец≥ал≥ст, маг≥стр);
-
ƒосл≥дженн¤
психолог≥чних особливостей структури ≥ зм≥сту д≥¤льност≥ студент≥в ≥ викладач≥в
вищих навчальних заклад≥в ≤-IV р≥вн≥в акредитац≥њ
≥ пошук шл¤х≥в п≥двищенн¤ њњ ефективност≥;
-
¬изначенн¤
динам≥ки ≥ законом≥рностей становленн¤ особистост≥ майбутнього спец≥ал≥ста
прот¤гом пер≥оду профес≥йного навчанн¤;
-
¬и¤вленн¤
психолого-педагог≥чних передумов усп≥шного опануванн¤ спец≥альн≥стю ≥ розробка
проблеми профор≥Їнтац≥њ ≥ профв≥дбору аб≥тур≥Їнт≥в до вищих навчальних
заклад≥в;
-
–озробка
критер≥њв ≥ показник≥в профес≥йного становленн¤ ≥ особист≥сного зростанн¤
майбутнього спец≥ал≥ста та в≥дпрацюванн¤ над≥йних метод≥в њх д≥агностуванн¤;
-
¬становленн¤
механ≥зм≥в адаптац≥њ студент≥в-першокурсник≥в до умов навчанн¤ у вищ≥й школ≥ ≥
формуванн¤ психолог≥чноњ готовност≥ випускник≥в до самост≥йноњ профес≥йноњ
д≥¤льност≥;
-
¬и¤вленн¤
законом≥рностей та розробка шл¤х≥в оптим≥зац≥њ профес≥йно-педагог≥чного
сп≥лкуванн¤ ≥ налагодженн¤ розливальноњ взаЇмод≥њ викладач≥в ≥ студент≥в;
-
ƒосл≥дженн¤
соц≥ально-психолог≥чних особливостей функц≥онуванн¤ студентськоњ академ≥чноњ
групи ≥ механ≥зм≥в њњ впливу на особист≥сть студента;
-
–озробка
психолог≥чних основ формуванн¤ педагог≥чноњ майстерност≥ ≥ педагог≥чно-науковоњ
творчост≥ викладача вищоњ школи.
–озвТ¤занн¤ завданн¤ п≥двищенн¤ психолог≥чноњ
компетенц≥њ викладач≥в вищоњ школи ¤к чинника гуман≥зац≥њ навчального процесу
потребуЇ, на наш погл¤д, по-перше, налагодженн¤ ч≥ткоњ системи п≥дготовки
викладач≥в вищих навчальних заклад≥в ≤-IV р≥вн≥в акредитац≥њ. ѕерспективним тут вбачаЇтьс¤ навчанн¤ майбутн≥х
викладач≥в у маг≥стратур≥, де особлива увага надаЇтьс¤ психолого-педагог≥чн≥й
п≥дготовц≥. ѕозитивний досв≥д цього Ї в нац≥ональному педагог≥чному
ун≥верситет≥ ≥мен≥ ћ.ѕ.ƒрагоманова, де маг≥стратура в≥дкрита на кожному
факультет≥ ≥ маг≥странт≥в готують майже з ус≥х педагог≥чних спец≥альностей.
ѕо-друге, у вищих навчальних закладах маЇ функц≥онувати психолог≥чна служба,
одним ≥з напр¤мк≥в роботи ¤коњ Ї проведенн¤ заход≥в щодо пропаганди
психолог≥чних знань серед педагог≥чних прац≥вник≥в, п≥двищенн¤ р≥вн¤ њх
психолог≥чноњ культури.
«аради п≥двищенн¤ р≥вн¤ психолог≥чноњ
компетентност≥ викладач≥в у оломийському педагог≥чному коледж≥ ѕрикарпатського
ун≥верситету ≥мен≥ ¬асил¤ —тефаника провод¤тьс¤ психолого-педагог≥чн≥ методичн≥
сем≥нари та так≥ теми ¤к Уѕсихолог≥чн≥ особливост≥ р≥зних форм орган≥зац≥њ
навчанн¤ у вищих навчальних закладах ≤-≤≤ р≥вн≥в акредитац≥њФ, Уѕсихолого-педагог≥чн≥
передумови диференц≥ац≥њ навчанн¤ в педагог≥чному коледж≥Ф, У√уман≥зац≥¤
навчального процесу в педагог≥чному навчальному заклад≥Ф та ≥н. ѕров≥дн≥
фах≥вц≥ ун≥верситету в галуз≥ психолог≥њ читають лекц≥њ на актуальн≥ теми
сучасноњ психолог≥чноњ науки, провод¤ть з групами викладач≥в психолог≥чн≥
трен≥нги, зокрема трен≥нги сп≥лкуванн¤. ќсоблива увага надаЇтьс¤ взаЇминам
викладач≥в з≥ студентами: кожного семестру проводитьс¤ опитуванн¤ студент≥в,
ви¤вл¤ютьс¤ труднощ≥ у профес≥йно-педагог≥чному сп≥лкуванн≥, працюЇ
психолог≥чний консультант дл¤ студент≥в ≥ викладач≥в та ≥н. ¬се це
розгл¤даЇтьс¤ викладачами ≥ кер≥вництвом педагог≥чного коледжу ¤к важлива
психолог≥чна умова гуман≥зац≥њ вищоњ педагог≥чноњ осв≥ти, пол≥пшенн¤ ¤кост≥
п≥дготовки майбутн≥х педагог≥в.
Ћ≥тература:
1. озиев ¬.Ќ. ѕсихологическа¤ компетенци¤ учител¤ в контексте взаимоотношений учител¤ и учащихс¤ // ѕрофессиональные потребности учител¤ и психолого-педагогические знани¤: —б. науч. труд. Ц ћ.: Ќ»» обр. взр., 1989. Ц —.41-45.
2. ћетодика изучени¤ коллектива, общени¤, личности. „асть 2. Ц јбакан, 1990. Ц 72 с.
3. ”шинський .ƒ. “вори: ¬ 6-ти т. Ц .: –ад. шк.., 1952-1955. Ц “.1.
4. „епелЇва Ќ.¬. ѕсихолог≥чна культура вчител¤ // ѕсихолог≥¤: «б. наук. праць. ¬ип.. 4 /7/. Ц .: Ќѕ”, 1999. Ц —.22-26.
ћикитюк √алина ёр≥њвна,
викладач
психолог≥њ оломийського педагог≥чного коледжу ѕрикар≠пат≠ського ун≥верситету
≥мен≥ ¬асил¤ —тефаника,
здобувач
кафедри педагог≥ки ≥ психолог≥њ вищоњ школи Ќац≥онального педагог≥чного
ун≥верситету ≥м.ћ.ƒрагоманова