главна¤ | добавить реферат | оценить |
Ќайти: | на: |
ќсобливост≥ навчанн¤ усного монолог≥чного мовленн¤ л≥цењст≥в
старших клас≥в.
¬
”крањн≥ 90-т≥ роки стали пер≥одом радикальних зм≥н ¤к в сусп≥льств≥, так ≥ в
осв≥т≥. ¬иникли оновлен≥ форми осв≥ти, нов≥ типи заклад≥в. « кожним роком
посилюЇтьс¤ ≥нтернац≥онал≥зац≥¤ практично вс≥х аспект≥в житт¤ в крањн≥,
оск≥льки результати технолог≥чних, економ≥чних, ф≥нансових ≥ пол≥тичних зм≥н
справл¤ють значний вплив на њњ розвиток. “ому перед сусп≥льством постала
проблема творчих, всеб≥чно розвинутих спец≥ал≥ст≥в високоњ квал≥ф≥кац≥њ.
Ќа
п≥дстав≥ «акону ”крањни Ђѕро осв≥туї з метою забезпеченн¤ оптимальних умов дл¤
ви¤вленн¤ ≥ розвитку творчих зд≥бностей учн≥вськоњ молод≥, а також
ц≥леспр¤мованоњ, профес≥йно ор≥Їнтованоњ п≥дготовки юнак≥в ≥ д≥вчат створюютьс¤
середн≥ загальноосв≥тн≥ навчально-виховн≥ заклади академ≥чного типу, до ¤ких
в≥днос¤тьс¤ г≥мназ≥њ, колег≥уми, л≥цењ. ¬они покликан≥ забезпечити п≥двищений
р≥вень загальноњ середньоњ ≥ профес≥йноњ осв≥ти учн≥вськоњ молод≥. «а њх
допомогою частково вир≥шуЇтьс¤ проблема ≥нтеграц≥њ середньоњ ≥ вищоњ осв≥ти,
науково-досл≥дницьких центр≥в, виробничих обТЇднань.
“аким
чином л≥цењ надають загальну середню осв≥ту за державним стандартом в обс¤з≥
загальноосв≥тньоњ школи третього ступеню та зд≥йснюЇ поглиблену проф≥льну
п≥дготовку учн≥в, ор≥Їнтуючи њх до вступу на в≥дпов≥дн≥ спец≥альност≥ вищих
заклад≥в осв≥ти.
«а
1994-1998 роки на ”крањн≥ було в≥дкрито понад 200 л≥цењв. ѕров≥дн≥ ≥дењ њх
створенн¤ Ч це забезпеченн¤ умов дл¤ реал≥зац≥њ педагог≥чних ≥нновац≥й ≥
технолог≥й, наданн¤ учн¤м наукових, техн≥ко-технолог≥чних, ≥нформац≥йно
орган≥зац≥йних знань з основ сучасноњ трудовоњ д≥¤льност≥ в галуз¤х економ≥ки,
≥нженер≥њ, тощо.
ѕроанал≥зувавши
нормативн≥ документи к≥лькох л≥цењв ”крањни з≥ спец≥альностей математичного
проф≥лю, ми можемо зробити висновок, що ц≥ заклади своњм головним завданн¤м
визначають розвиток нахил≥в, зд≥бностей ≥ обдарованост≥, творчого мисленн¤,
потреби ≥ вм≥нн¤ самовдосконалюватис¤; формуванн¤ готовност≥ до трудовоњ
д≥¤льност≥, зд≥йсненн¤ всеб≥чноњ квал≥ф≥кац≥йноњ п≥дготовки учн≥в до здобутт¤
вищоњ осв≥ти по спец≥альност≥.
ќсновною
проблемою орган≥зац≥њ навчанн¤ в л≥це¤х математичного проф≥лю Ї те, що програми
дл¤ навчальних заклад≥в даного типу не розроблен≥, тому основним документом,
¤кий регулюЇ навчально-виховний процес, Ї навчальний план, ¤кий складаЇтьс¤ на
основ≥ затверджених ћ≥н≥стерством† осв≥ти
”крањни базових навчальних план≥в ≥з конкретизац≥Їю шк≥льного компоненту осв≥ти
та проф≥лю поглибленоњ п≥дготовки учн≥в. Ћ≥цењ залишають за собою право
розробл¤ти ≥ впроваджувати власн≥ програми навчальноњ та науково-методичноњ
роботи з урахуванн¤м державних стандарт≥в.
ќсновною
проблемою складанн¤ навчального плану з ≥ноземноњ мови в л≥це¤х математичного
проф≥лю Ї невелика к≥льк≥сть годин, в≥дведених на цей предмет по причин≥
великоњ навантаженост≥ по проф≥льним дисципл≥нам математичного циклу.
ѕроанал≥зувавши календарн≥ плани викладач≥в л≥цењв „ерн≥г≥вськоњ област≥ ≥
м≥ста иЇва, ми прийшли до висновку, що в закладах даного типу навчанн¤
≥ноземноњ мови починаЇтьс¤ з лексичного ≥ граматичного матер≥алу 5 класу
загальноосв≥тньоњ школи. ўодо монолог≥чного мовленн¤, ¤ке Ї обТЇктом ношого
досл≥дженн¤, то навчанн¤ в б≥льшост≥ л≥цењв починаЇтьс¤ з тематики 5-6 класу
при обс¤з≥ висловлюванн¤ на р≥вн≥ старших клас≥в. “аким чином обс¤г матер≥алу
семи рок≥в навчанн¤ загальноосв≥тньоњ школи л≥цењсти повинн≥ подолати за 2-4
роки при середн≥й к≥лькост≥ годин ≥ноземноњ мови Ч 3 години на тиждень. (ƒивись
табл. 1)
“аблиц¤ 1.,
год. на тиждень.
Ќазва
л≥цею |
8 кл. |
9 кл. |
10-11 кл. |
ѕриродничо-науковий л≥цей є145,
м. ињв |
5 |
3 |
2 |
‘≥зико-математичний
л≥цей-≥нтернат, м. ињв |
Ч |
3 |
3 |
ѕедагог≥чний
л≥цей, м. ерч |
3 |
3 |
3 |
ѕедагог≥чний
л≥цей, м. Ќ≥жин |
Ч |
Ч |
4 |
ѕедагог≥чний
л≥цей, м.„ерн≥г≥в |
Ч |
Ч |
4 |
«а
програмою л≥цењсти повинн≥ вм≥ти в монолог≥чн≥й форм≥ робити коротке
пов≥домленн¤ про певн≥ под≥њ; розпов≥дати про под≥њ та факти, передавати зм≥ст
прочитаного та прослуханого, використовувати дл¤ цього оц≥ночн≥ кл≥ше;
описувати ¤вища та обТЇкти; характеризувати людей, њх вчинки, обгрунтовувати
своЇ висловлюванн¤.
ћетою
навчанн¤ монолог≥чного мовленн¤ в л≥це¤х Ї формуванн¤ у л≥цењста вм≥нь в≥рно,
лог≥чно ≥ посл≥довно, комун≥кативно вмотивовано користуватис¤ засвоЇним мовним
матер≥алом дл¤ вираженн¤ своњх думок. ƒо того ж, в певних ситуац≥¤х, повТ¤заних
з профес≥йною д≥¤льн≥стю (допов≥дь, тези до конференц≥њ та ≥н.) л≥цењст повинен
вм≥ти робити пов≥домленн¤, давати описи, роздуми, тобто висловлювати ≥
доказувати свою думку по питанн¤м, повТ¤заним з конкретною метою.
¬
проанал≥зовних нами навчальних планах вид≥л¤Їтьс¤ 1-2 години ≥ндив≥дуальних
консультативних годин, спр¤мованих на проблему подаланн¤ великого обс¤гу
матер≥алу за в≥дносно невеликий пер≥од навчанн¤. Ќа наш погл¤д дана проблема не
може бути вир≥шена екстенсивними методами зб≥льшенн¤ навчальних годин. Ќеобх≥ден
пошук внутр≥шн≥х резерв≥в навчанн¤ монолог≥чного мовленн¤, ¤ким, на наш погл¤д,
повинен виступати комплексний ≥ндив≥дуальний п≥дх≥д до навчанн¤ ≥ноземноњ мови.
ўе
одн≥Їю проблемою навчанн¤ даного виду мовленн¤ Ї те, що л≥цењсти приход¤ть з
р≥зних шк≥л ≥ р≥вень њхнього волод≥нн¤ мовним матер≥алом р≥знитьс¤, ≥ у
б≥льшост≥ л≥цењст≥в не в≥дпов≥даЇ базовому р≥вню. ÷ю проблему в≥дм≥чають вс≥
викладач≥ опитаних л≥цењв. ѕричиною низьного р≥вн¤ волод≥нн¤ л≥цењстами
монолог≥чним мовленн¤м, на наш погл¤д, Ї не т≥льки недостатн¤ к≥льк≥сть годин ≥
низький р≥вень знань ≥ ум≥нь ≥ншомовного монолог≥чного мовленн¤, закладених на
прот¤з≥ навчанн¤ в середн≥х класах загальноосв≥тн≥х шк≥л. ќдн≥Їю з причин Ї
недостатн≥й розвиток психолог≥чних характеристик л≥цењст≥в, таких ¤к пам`¤ть,
словесно-лог≥чне мисленн¤, абстрактне мисленн¤ та ≥нших.
афедрою
психолог≥њ Ќ≥жинського державного педагог≥чного ун≥верситету було проведене
тестуванн¤ л≥цењст≥в, метою ¤кого було ви¤вленн¤ р≥вн¤ розвитку оперативноњ
пам`¤т≥,† сформованост≥ абстрактного,
лог≥чного мисленн¤, сталост≥ уваги. –езультати тестуванн¤ показали, що
достатн≥й р≥вень обс¤гу оперативноњ пам`¤т≥ мають 63% л≥цењст≥в
ф≥зико-математичного проф≥лю, абстрактного мисленн¤ Ч 47%, словесно-лог≥чного
мисленн¤ Ч 45%, сталост≥ уваги Ч 49%. ÷≥ дан≥ св≥дчать про недостатн≥сть
розвитку психолог≥чних ¤костей л≥цењст≥в, необх≥дних дл¤ усп≥шного оволод≥нн¤
¤к ≥ноземною мовою, так ≥ р¤дом ≥нших предмет≥в. «а таких умов ≥ноземна мова
повинна бути не т≥льки загальноосв≥тн≥м предметом, а й засобом розвитку
особистост≥. «г≥дно з концепц≥Їю –.ѕ.ћ≥льруда розвиваюч≥ резерви ≥ноземноњ мови
¤к предмета найповн≥ше розкриваютьс¤ у умовах д≥¤льн≥сного п≥дходу. –озвиваюче
навчанн¤ засобами ≥ноземно≥ мови може бути реал≥зовано, ¤кщо глибоко вивчаютьс¤
≥ враховуютьс¤ ≥ндив≥дуально-психолог≥чн≥ особливост≥ усвоЇнн¤ зм≥сту навчанн¤
школ¤рами. ќсобливе значенн¤ мають мовн≥ зд≥бност≥ учн≥в в поЇднанн≥ з ≥ншими
психолог≥чними умовами, ¤к≥ впливають на р≥вень навчаЇмост≥ школ¤р≥в з
≥ноземноњ мови (ћ≥льруд –.ѕ. 1989: 25).
ƒл¤
розробки методики ≥ндив≥дуал≥зованого навчанн¤ монолог≥чного мовленн¤ ми вз¤ли
за основу особист≥сно-д≥¤льн≥сний п≥дх≥д ≤.ќ.«имньоњ, де одне з пров≥дних м≥сць
в навчанн≥ займаЇ функц≥¤ формуванн¤ особистост≥ учн¤, ¤кий знаходитьс¤ у центр≥
навчанн¤ ¤к суб`Їкт навчальноњ д≥¤льност≥ («имн¤ ≤.ќ. 1991: 188). ‘ормуванн¤
ум≥нн¤ висловлювати свою думку зг≥дно з комун≥кативною ≥нтенц≥Їю пов`¤зано з
пошуком шл¤х≥в ≥ засоб≥в використанн¤ ≥ноземноњ мови ¤к засоба сп≥лкуванн¤ ≥
≥ндив≥дуал≥зац≥¤, при ведуч≥й рол≥ њњ особист≥сного аспекту, за ё.≤.ѕасовим, Ї
одним з принцип≥в навчанн¤ мовленн¤ ¤к виду мовленевоњ д≥¤льност≥. ћовленн¤ Ч
¤вище наст≥льки ≥ндив≥дуальне, що навчанн¤ мовленню поза ≥ндив≥дуал≥зац≥Їю не
становить можливим (ѕасов ё.≤. 1991: 38). Ќавчанн¤ л≥цењст≥в усного
монолог≥чного мовленн¤ обумовлено р¤дом фактор≥в, ¤к≥ можна под≥лити на
зовн≥шн≥, тобто л≥нгвометодичн≥ особливост≥ даного виду мовленевоњ д≥¤льност≥,
≥ внутр≥шн≥, ¤кими Ї ≥ндив≥дуально-психолог≥чн≥ особливост≥ учн¤. «а таких умов
≥ндив≥дуальний п≥дх≥д буде тим резервом п≥двищенн¤ ефективност≥ навчанн¤
монологу, ¤кий найб≥льш п≥дходить до заклад≥в середньоњ осв≥ти даного типу.
—л≥дом за —.ё.Ќ≥колаЇвою, п≥д ≥ндив≥дуальним п≥дходом навчанн¤ англомовного
монолог≥чного мовленн¤ ми вважаЇмо навчанн¤ учн≥в даного виду мовленн¤ у
гетерогенних групах за Їдиною програмою, але з урахуванн¤м њх
≥ндив≥дуально-психолог≥чних особливостей. ѕри цьому головним завд¤нн¤м навчанн¤
монолог≥чного мовленн¤ Ї оволод≥нн¤ л≥цењстами базовим р≥внем даного виду
мовленн¤, а також вих≥д за його меж≥ найб≥льш сильними ≥ зац≥кавленими
л≥цењстами з метою подальшого розвитку ≥ використанн¤ даних ум≥нь у процес≥
професцйноњ п≥дготовки. ƒо того ж в старших класах л≥цењв необх≥дна корекц≥¤
знань, надбаних учн¤ми в середн≥х класах, автоматизац≥¤ навичок користуванн¤
вивченим мовним матер≥алом. ќдночасно повинн≥ удосконалюватис¤ мовленев≥ ум≥нн¤
≥ переборюватис¤ труднощ≥, пов`¤зан≥ з психолог≥чним бар`Їром (ѕахмутова «.≤.
1972: 16).
ќсновними
питанн¤ми, ¤к≥ п≥дл¤гають визначенню при ≥ндив≥дуал≥зованому навчанн≥ усного
монолог≥чного мовленн¤ Ї виб≥р одиниц≥ навчанн¤, в≥дб≥р додаткового
мовленнЇвого матер≥алу дл¤ математичного проф≥л¤ ≥ його орган≥зац≥¤ при
навчанн≥ монологу.
¬
л≥це¤х проводитьс¤ навчанн¤ монолог≥чного мовленн¤ двох вид≥в: п≥дготовленого ≥
неп≥дготовленого. —л≥дом за ј.™.ћельник, ѕ.ј.—алтиковою, —.≤.“≥товим,
¬.ј.—калк≥ним, ми вважаЇмо, що розвиток монолог≥чного мовленн¤ в л≥це¤х треба
починати з п≥дготовленого мовленн¤, ¤ку Ї б≥льш легким ≥ знайомим дл¤ учн≥в л≥цењв,
≥ ¤ку поступово повинно розвиватис¤ в неп≥дготовлене мовленн¤. ритер≥Їм
неп≥дготовленост≥ монолог≥чного мовленн¤ може бути лише форма висловлюванн¤, в
той час, коли його зм≥ст передбачаЇтьс¤ засвоЇною тематикою ≥ мовним
матер≥алом.
”сп≥шне
оволод≥нн¤ усним мовленн¤м залежить в≥д вибора навчальногно матер≥алу дл¤ вправ
спр¤мованих на формуванн¤ ≥ розвиток навичок ≥ вм≥нь даного виду мовленн¤. “ак≥
методисти ¤к √.ћ.”айзер, ¬.ј.—калк≥н, ё.≤.ѕасов та ≥нш≥ вважають, що матер≥алом
дл¤ навчанн¤ ≥ розвитку монолог≥чного мовленн¤ доц≥льно використовувати тести,
подан≥ в письмов≥й чи усн≥й форм≥. ¬ науков≥й л≥тератур≥ ≥снуЇ багато визначень
тексту. Ќа наш погл¤д, найб≥льш прийн¤тним Ї визначенн¤ ≤.–.√альпериним тексту
¤к витвора мовленнЇтворчого процесу, ¤кий характеризуЇтьс¤ завершен≥стю ≥
складаЇтьс¤ з заголовка ≥ р¤ду особливих одиниць (понадфразових Їдностей), ¤к≥
об`Їднан≥ р≥зними типами лексичних, граматичних, лог≥чних, стил≥стичних
зв`¤зк≥в, ¤к≥ мають певну ц≥леспр¤мован≥сть ≥ прагматичну установку. “ому
навчальний текст повинен служити основою усного мовленнЇвого висловлюванн¤, в
¤кому задан≥ мовн≥, лог≥ко-смислов≥ ≥ структурн≥ елементи, ¤ким необх≥дно
ц≥леспр¤мовано навчати. як визначаЇтьс¤ методистами, робота по розвитку
монолог≥чного мовленн¤ повинна бути так орган≥зована, щоб учн≥ могли здобути
мовн≥ ≥ мовленнЇв≥ навчки ≥ ум≥нн¤, необх≥дн≥ дл¤ власного висловлюванн¤ по
аналог≥чним темам. “ематика монолог≥чних висловлювань загальноосв≥тнього циклу
≥ноземних мов визначена державним стандартом (ƒержстандарт 1998 : 11).
Ћ≥цењ,
¤к було вище сказано, надають проф≥льне навчанн¤. ¬ л≥це¤х математичного
проф≥лю вчаютьс¤ учн≥, ¤к≥ пов`¤зують своЇ профес≥йне майбутнЇ з дисципл≥нами
даного циклу. “ому, за умов дом≥нуючоњ мотивац≥њ л≥цењст≥в на вивченн¤
проф≥льних предмет≥в доц≥льно включати письмов≥ тексти по спец≥альност≥ ¤к
додаток до тем середньоњ школи дл¤ навчанн¤ тематично п≥дготовленого усного
монолог≥чногно мовленн¤. ƒоц≥льн≥сть використовуванн¤ письмових текст≥в дл¤
даноњ мети обгрунтована в роботах таких методист≥в ¤к Ћ.≤.Ќовожилова,
√.я.—терк≥н, «.ј.ѕлюх≥на, Ќ.ƒ.—оловйова, ≤.¬.—амойлюкевич та ≥н.
—л≥д
за ¬.ј.Ѕухб≥ндером, ≤.¬.—амойлюкевич ми будемо вважати профес≥йно спр¤мований
монолог соц≥ально-психолог≥чною основою профес≥йно спр¤мованого сп≥лкуванн¤, так
¤к в≥н служить переданню ≥ розповсюдженню профес≥йних знань. «
теоретико-≥нформац≥йних позиц≥й в центр≥ уваги монолога знаходитьс¤
спр¤мован≥сть ≥нформац≥йного потока в односторонньому напр¤мку в≥д говор¤чого
до слухача. –обота з такими текстами дозвол¤Ї зн¤ти труднощ≥, пов`¤зан≥ з
зм≥стом висловлюванн¤, мовними ≥ стил≥стичними особливост¤ми, п≥дтримуЇ
профес≥йну зац≥кавлен≥сть до зан¤ть з ≥ноземноњ мови. ” зв`¤зку з проблемою
в≥дбору ≥ орган≥зац≥њ навчального матер≥алу доц≥льно визначити найб≥льш продуктивн≥
способи викладенн¤ монологу. «г≥дно з програмою дл¤ заклад≥в середньоњ осв≥ти
л≥цењсти повинн≥ вм≥ти роботи опис, пов≥домленн¤ ≥ розпов≥дь по темам середньоњ
школи. јле в зв`¤зку з тим, що л≥цењсти приймають участь в наукових
конференц≥¤х, наукових турн≥рах, сем≥нарах, конкурсах науково-досл≥дницьких
роб≥т, вони повинн≥ оволод≥ти додатковими видами монолог≥чного мовленн¤. Ќа наш
погл¤д, найб≥льш прийн¤тною Ї типолог≥зац≥¤ профес≥йно спр¤мованого монологу
запропонована ≤.¬.—амойлюкевич. « точки зору даного автора вид≥л¤Їтьс¤ 6
найб≥льш вживаних вид≥в профес≥йно спр¤мованого монологу: опис, розпов≥дь,
пов≥домленн¤, оц≥нка, роздум ≥ доказ, ¤к≥ в≥др≥зн¤ютьс¤ структурою орган≥зац≥њ
(—амойлюкевич ≤.¬. 1990 : 39). якщо опису, розпов≥д≥ ≥ пов≥домленню учн≥ починають
навчатис¤ ще в середн≥х класах загальноосв≥тньоњ школи, то оц≥нц≥, роздуму ≥
доказу доц≥льно навчати в старших класах, так ¤к вони потребують посл≥довного ≥
аргументовного висв≥тленн¤ профес≥йно значимих питань, вм≥нн¤ лог≥чно викласти
матер≥ал в≥дпов≥дно до певноњ ситуац≥њ, адекватно вживаючи мовний ≥ немовний
матер≥ал.
« перел≥чених вище†
вид≥в монологу найпрост≥шими з погл¤ду на структурну побудову Ї опис,
розпов≥дь ≥ пов≥домленн¤. ѕ≥д структурою монолог≥чного висловлюванн¤, сл≥д за
ћ.—.Ѕалабайко, ми розум≥Їмо побудову всього тематичного висловлюванн¤,
включаючи посл≥довн≥сть його частин ≥ тип смислового зв`¤зку м≥ж компонентами.
¬ зачин≥ говор¤чий використовуЇ фрази, спр¤мован≥ на привертанн¤ уваги слухача,
а також указуючи на предмет ≥ ц≥ль висловлюванн¤. ќсновна частина висловлюванн¤
ретельно розкриваЇ тему ≥ складаЇтьс¤ з одного або дек≥лькох понадфразових
Їдностей. …ого ц≥л≥сн≥сть дос¤гаЇтьс¤ завд¤ки засобам зв`¤зку ¤к м≥ж фразами,
так ≥ м≥ж Їдност¤ми. ћатер≥ал в основн≥й частин≥† викладаЇтьс¤ за певною лог≥чною основою. “ак
в опис≥ лог≥чною основою буде не ст≥льки пор¤док розташуванн¤ предмет≥в чи
ознак в простор≥, ск≥льки ступ≥нь њх важливост≥. ¬ розпов≥д≥ лог≥чною основою
буде хронолог≥чна посл≥довн≥сть под≥й. «аключенн¤ Ч це короткий висновок ≥з
сказаного в основн≥й частин≥. “аким чином можна зробити висновок, що таким
видом монолог≥чного мовленн¤ ¤к опису, розпов≥д≥ ≥ пов≥домленню необх≥дно
навчати ¤к на баз≥ загальноосв≥тньоњ тематики дл¤ заклад≥в середньоњ осв≥ти,
так ≥ в профес≥йно спр¤мованому мовленн≥. «г≥дно з принципом посильност≥ ≥
доступност≥ спец≥ал≥зац≥ю монолог≥чного мовленн¤ необх≥дно починати з
найлегшого виду даного мовленн¤ Ч† опису,
¤кий доц≥льний на етап≥ формуванн¤ основ волод≥нн¤ монологом по спец≥альност≥.
¬ нашому випадку це можуть бути навчальн≥ тексти, ¤к≥ описують ф≥зичн≥ або
математичн≥ ¤вища, процеси та ≥н. Ќаступними по складност≥ Ї розпов≥дь та
пов≥домленн¤, ¤кими в нашому випадку будуть б≥ограф≥њ в≥дом≥х математик≥в,
розпов≥дь про участь в ол≥мп≥адах, конференц≥¤х або науково-досл≥дницьких
конкурсах, пов≥домленн¤ про здобутки в досл≥дницьк≥й робот≥. ўодо б≥льш
складних вид≥в монологу, за структурно-композиц≥йним оформленн¤м (роздум,
оц≥нка, доказ), то доц≥льно навчати њм на другому етап≥ навчанн¤ моролог≥чного мовленн¤
по причин≥ њх структурноњ складност≥ ≥ високими вимогами волод≥нн¤ мовним ≥
мовленнЇвим матер≥алом. “ак ≤.¬.—амойлюкевич в≥дм≥тила такий структурний склад
вище згаданих в≥д≥в моролог≥чного мовленн¤. (ƒив. табл.2)
“аблиц¤ 2
¬ступ |
ќсновна
частина |
¬исновки |
||
ќц≥нка |
«ачин онстатац≥¤ факта |
јнал≥з ¬ид≥ленн¤
основи дл¤ оц≥нки, тобто, довод≥в |
’арактер
оц≥нки вираженн¤
точки зору на факт |
«аключенн¤ висновок
≥з сказаного |
–оздум |
ѕостановка питанн¤ ¬≥дносно
нов≥ знанн¤ про об`Їкт |
Ћог≥чн≥
посилки ѕроцес
полученн¤ нового знанн¤ за допомогою системи лог≥чних операц≥й |
¬исновок повне або
згорнуте умозаключенн¤ |
|
ƒоказ |
“еза ƒумка,
¤ка потребуЇ доказу |
јргументи ƒумки,
≥стену ¤ких вже перевирено або факти, дан≥ про об`Їкт |
ƒемонстрац≥¤ Ўл¤х,
¤ким вказують на ≥стин≥сть або хибн≥сть тези з опорою на аргументи |
¬исновок про
≥стен≥сть або хибн≥сть тези |
як
видно з таблиц≥ роздум ≥ доказ виконують спонукальну функц≥ю Ч переконанн¤
слухаючого в чомусь, ≥ ≥нформативну Ч†
донесенн¤ певних факт≥в до слухача, тому ми вважаЇмо, що за
комун≥кативною функц≥ональн≥стью роздум ≥ доказ однаков≥, ≥ л≥цењст≥в старших
клас≥в доц≥льно навчати роздуму ¤к р≥зновидн≥стю доказу.
“аким
чином ми визначили, що на першому етап≥ Ч†
формуванн¤ основ волод≥нн¤ л≥цењстами старшокласниками профес≥йно спр¤мованим
моролог≥чним мовленн¤м Ч доц≥льно навчати опису з подальшим ускладненн¤м вид≥в
монологу (розпов≥дь ≥ пов≥домленн¤).
Ќа
другому етап≥ Ч розвитку профес≥йно спр¤мованого монологу Ч доц≥льно навчати
оц≥нц≥ ≥ доказу з роздумом, ¤к його р≥зновидом. ќсновою усномовленнЇвого
висловлюванн¤ служить прочитаний текст по спец≥альност≥, ¤кий Ї мовним,
лог≥ко-смисловим ≥ структурним еталоном.
¬
зв`¤зку з цим вважаЇмо доц≥льним уточнити типолог≥ю навчальноњ одиниц≥ при
навчанн≥ монолог≥чного мовленн¤. —л≥д за ≤.ј.«имньою ми вважаЇмо первинною
комун≥кативною одиницею Ч висловлюванн¤ ¤к результат акта говор≥нн¤, ¤ке
представл¤Ї комун≥кативно зак≥нчене вираженн¤ думки (≤.ј.«имн¤ 1977 : 83).
¬исловлюванн¤ об`ЇднюЇ в соб≥ граматичн≥, смислов≥ ≥ прагматичн≥ ознаки.
ћонолог≥чне
висловлюванн¤ Ї продуктом мовленнЇвоњ д≥¤льност≥, ≥ в ньому в≥дображаЇтьс¤
зм≥ст ц≥Їњ д≥¤льност≥, њњ умови, а також ≥ндив≥дуально-психолог≥чн≥ особливост≥
говор¤чого, ¤к≥ впливають на структурну характеристику висловлюванн¤ ≥ на його
об`Їм. ўоб знайти засоби навчанн¤ дл¤ учн≥в з р≥зним р≥внем навченост≥,
необх≥дно вид≥лити р≥вн≥ монолог≥чного мовленн¤, характерн≥ дл¤ конкретного
етапу розвитку мовленнЇвого вм≥нн¤.
ѕитанн¤
типолог≥зац≥њ навчальних одиниць при навчанн≥ монолог≥чного мовленн¤ висв≥тлено
в р¤д≥ досл≥джень (ћ.—.Ѕалабайко, ј.≈.ћельн≥к, Ћ.Ќ.—м≥рнова, ћ.ќ.—оловйова,
≤.¬.—амойлюкевич). јнал≥з л≥теретури показав, що найб≥льш доц≥льною дл¤
≥ндив≥дуал≥зованого навчанн¤ Ї розпод≥л монолог≥чних висловлювань по критер≥ю
об`Їма ≥ складност≥ на елементарне висловлюванн¤, складне висловлюванн¤ ≥
пов≥домленн¤ по тем≥.
≈лементарне
висловлюванн¤ складаЇтьс¤ з дек≥лькох речень, об`Їднаних одн≥Їю комун≥кативною
метою ≥ пов`¤заних предметно-лог≥чним планом. ÷е висловлюванн¤ не маЇ певних
меж ≥ к≥льк≥сть речень залежить в≥д ≥ндив≥дуального досв≥ду говор¤чого ≥
ступен≥ складност≥ об`Їкта (Ћ.Ќ.—м≥рнова, ћ.—.Ѕалабайко).
—кладне
висловлюванн¤ Ї продуктом синтеза двох або б≥льше елементарних висловлювань,
пов`¤заних м≥ж собою лог≥чними ≥ синтаксичними зв`¤зками.
ѕов≥домленн¤
по тем≥ Ї повноц≥нне висловлюванн¤, ¤ке складаЇтьс¤ з поЇднаних елементарних ≥
складних висловлювань на основ≥ загального плану пов≥домленн¤ ≥ теми.
¬ищезгадан≥
типи монолог≥чних висловлювань розташован≥ по принципу оволод≥нн¤ ними в≥д простого
до складного.†
≤ндив≥дуал≥зац≥¤
навчальноњ д≥¤льност≥ з оволод≥нн¤ монолог≥чним мовленн¤м реал≥зуЇтьс¤ шл¤хом
розробки системи диференц≥йованих завдань, що поступово ускладнюютьс¤, ¤к≥
спр¤мован≥ на розвиток знань ≥ вм≥нь учн¤, його псих≥чних процес≥в ≥
особист≥сних ¤костей. ѕри дотримуванн≥ посл≥довност≥ поетапного оволод≥нн¤
основними типами монолог≥чного висловлюванн¤ р≥зних р≥вней передбачаЇтьс¤
ранжируванн¤ мовних ≥ стил≥стичних труднощ≥в, подоланн¤ ¤ких приводить до
опануванн¤ учн¤ми конкретними навичками ≥ вм≥нн¤ми, необх≥дними дл¤ зд≥йсненн¤
акт≥в мовленнЇвоњ повед≥нки. (—оловйова 1990 : 26)
«
вищесказаного можна зробити висновок, що навчати монолог≥чному мовленню по
спец≥альност≥ доц≥льно в три етапи. —л≥д за √.ћ.”айзером, ¬.ј.—калк≥ним, Ќ.ƒ.—оловйовою
ми вважаЇмо, що при етап≥зац≥њ необх≥дно не т≥льки нарощувати к≥льк≥сть фраз у
висловлюванн≥, а й розвивати ≥ поглиблювати думку учн≥в.
†“аким чином, 1 етап Ч розвиток монолог≥чного
мовленн¤ на р≥вн≥ елементарного висловлюванн¤. ћета Ч† оволод≥нн¤ л≥цењстом ум≥нн¤ висловлювати одну
завершену думку про предмет або ¤вище. ≈лементарне висловлюванн¤ виступаЇ
м≥н≥мальною оперативною навчальною одиницею. онтекстною одиницею виступаЇ
понадфразова Їдн≥сть.
2
етап Ч розвиток монолог≥чного мовленн¤ на р≥вн≥ складного висловлюванн¤. ћета Ч
навчити л≥цењст≥в лог≥чно поЇднувати елементарн≥ висловлюванн¤, оформлювати
думки про дек≥лька ¤вищ або предмет≥в, включенн¤ в мовленн¤ елемент≥в
аргументац≥њ, тобто будувати висловлюванн¤ надфразового р≥вн¤.
3
етап Ч† розвиток монолог≥чного мовленн¤
на р≥вн≥ пов≥домленн¤ по тем≥. ћета Ч†
навчити л≥цењст≥в будувати висловлюванн¤ з опорою на про≠чи≠таний текст,
але в зв`¤зку з новою ситуац≥Їю, тобто будувати висловлю≥анн¤ текстового р≥вн¤.
Ќавчанн¤ монолог≥чного мовленн¤ т≥сно повТ¤зано з проб≠ле≠мою класиф≥кац≥њ навчальних ум≥нь, необх≥дних дл¤ побудови
вис≠лов≠лювань даного виду мовленн¤.
Ќавчальн≥ ум≥нн¤, ¤к
способи зд≥йсненн¤ навчальних д≥й п≥сл¤ њх форму≠ванн¤, под≥л¤ютьс¤ на:
1)
загальн≥, ¤к≥ нос¤ть загальнонауковий характер, ≥ њх сформован≥сть впливаЇ на
усп≥шн≥сть по вс≥м предметам; 2) спец≥альн≥ Ч ¤к≥ Ї специф≥чними прийомами
навчальноњ д≥¤льност≥, характерними дл¤ даного предмету або виду мовленнЇвоњ
д≥¤льност≥.
(√охлернер
ћ.ћ. –апорт ≤.ј. 1979: 15).
ѕроанал≥зувавши
роботи Ѕалабайко ћ.—., Ѕобовоњ Ќ.≤., —амойлюке-
вич ≤.¬., —оловйовоњ Ќ.ƒ., Bygate
M., Jardan R.R., Waters
M. “а ≥нших, ми вид≥≠лили так≥ групи спец≥альних† ≥ загальних ум≥нь побудови монолог≥чного вис≠ловлюванн¤.
—пец≥альн≥ навчальн≥ ум≥нн¤ монолог≥чного мовленн¤ вклю≠чають:
≤. омпозиц≥йн≥ ум≥нн¤:
1) визначити структуру майбутнього монолог≥чного
висловлюванн¤;
2) розгорнути ≥ завершити висловлюванн¤;
3) забезпечити композиц≥йну гармон≥йн≥сть висловлюванн¤, перех≥д в≥д одн≥Їњ
частини до другоњ;
4) забезпечити звТ¤зн≥сть висловлюванн¤ в
посл≥довному пор¤дку;
5) складати дискурс, ¤кий виходить за рамки обмеженоњ к≥лькост≥ вислов≠лю≠вань.
≤≤. ”м≥нн¤ осмисленн¤:
1) усв≥домлювати предмет висловлюванн¤;
2) усв≥домлювати предмет думки;
3) орган≥зовувати висловлюванн¤ в м≥кротеми;
4) сформулювати головну думку кожноњ м≥кротеми;
5) будувати програму розвитку м≥кросюжету;
6) ≥нтегрувати думки ≥ посл≥довно њх викладати;
7) моб≥л≥зувати особистий досв≥д зг≥дно з заданою темою;
8) бачити в кожн≥й думц≥ можливост≥ њњ розкритт¤.
≤≤≤. ”м≥нн¤ вибору матер≥алу:
1) сп≥вв≥дносити задум монолог≥чного висловлюванн¤ з≥ своњми
≥ншомовними мовленнЇвими можливост¤ми;
2) зам≥н¤ти нев≥дом≥ мовн≥ ¤вища вивченими.
«г≥дно з концепц≥Їю –.ѕ.ћ≥льруда зан¤тт¤
≥ноземноњ мови покликан≥ реа≠л≥≠зовувати розвиваюче навчанн¤ в умовах д≥¤льн≥сного
п≥дходу, коли учень Ї активним д≥¤чем навчальноњ д≥¤льност≥, навчальн≥ завданн¤
моделюють р≥зн≥ ас≠пекти людськоњ д≥¤льност≥, а навчальна д≥¤льн≥сть Ї етапом
п≥дготовки до тру≠довоњ д≥¤льност≥. (ћ≥льруд –.ѕ. 1989 : 21).
«г≥дно з вищесказаним, особливого
значенн¤ набуваЇ розвиток загальних навчальних ум≥нь, необх≥дних при навчанн≥
монолог≥чного мовленн¤, ¤к≥ необ≠х≥дн≥ в подальш≥й навчальн≥й ≥ профес≥йн≥й
д≥¤льност≥. Ќами вид≥лен≥ так≥ загальн≥ ум≥нн¤:
Ц ¤сно ≥ точно передавати ≥нформац≥ю;
Ц ор≥Їнтуватис¤ в образно-схематичн≥й
≥нформац≥њ (схемах, таблиц¤х, картках, картинках);
Ц переноса ≥ ≥нтеграц≥њ ≥нформац≥њ в
нову ситуац≥ю з метою збагаченн¤ самост≥йного висловлюванн¤;
Ц в≥докремлювати головне в≥д
другор¤дного;
Ц акцентувати увагу на головних ≥де¤х
або фактах висловлюванн¤;
Ц визначати найб≥льш прийн¤тний пор¤док
пр¤муванн¤ факт≥в, пукт≥в або ≥дей;
Ц де необх≥дно наводити конкретн≥
приклади дл¤ по¤сненн¤;
Ц анал≥зувати ≥ робити лог≥чн≥ висновки;
Ц аргументувати свою точку зору;
Ц доказувати тезу по аналог≥њ, в≥д
супротивного, дедуктивним, ≥ндук≠тив≠ним шл¤хом;
Ц в≥др≥зн¤ти факти в≥д думок;
Ц визначати альтернативи вир≥шенн¤
проблеми;
Ц зв≥р¤ти в≥дпов≥дн≥сть продукту
мовленн¤ до комун≥кативного задуму.
ѕри навчанн≥ л≥цењст≥в кожному виду
монологу необх≥дн≥ так≥ навчальн≥ ум≥нн¤:
ћонолог Ч опис
1) вм≥нн¤ зац≥кавити слухач≥в описуваним обТЇктом;
2) вм≥нн¤ моб≥л≥зувати увесь св≥й життЇвий досв≥д повТ¤заний з описуваним обТЇктом;
3) вм≥нн¤
посл≥довно описувати обТЇкт в≥д
загального до приватного;
4) вм≥нн¤ давати субТЇктивну оц≥нку
¤кост¤м описуваного обТЇкта.
5) вм≥нн¤ робити опис б≥льш живий, використовуючи р≥зноман≥тн≥ структури;
6) вм≥нн¤ робити висновок.
ћонолог Ч розпов≥дь
1) вм≥нн¤ привернути увагу до своЇњ розпов≥д≥;
2) вм≥нн¤ спланувати розпов≥дь ≥ почати њњ;
3) вм≥нн¤ розпов≥дати ≥стор≥ю в хронолог≥чному пор¤дку;
4) вм≥нн¤ розпов≥сти опов≥данн¤ в нехронолог≥чн≥й
посл≥довност≥, щоб надати розпов≥д≥ опов≥данн¤ таЇмничий характер, або ввести в
нього детективн≥ елементи;
5) вм≥нн¤ прикрашати розпов≥дь, робити њњ б≥льш живою;
6) вм≥нн¤ висловити свою точку зору ≥ дати оц≥нку под≥¤м,
¤к≥ в≥дбуваютьс¤.
7) зак≥нчити розпов≥дь опов≥днн¤.
ћонолог Ч пов≥домленн¤
1) вм≥нн¤ придати висловлюванню вагомост≥;
2) вм≥нн¤ вид≥л¤ти головну ≥нформац≥ю;
3) вм≥нн¤ давати резюме ≥ коротко викладати зм≥ст;
4) вм≥нн¤ посл≥довно ≥ ч≥тко викладати м≥сто, час ≥ умови
пов≥домленн¤;
5) вм≥нн¤ в≥др≥зн¤ти факти в≥д думок;
6) вм≥нн¤ зак≥нчити пов≥домленн¤.
ћонолог Ч оц≥нка
1) вм≥нн¤ констатувати факт, ¤кий необх≥дно оц≥нити;
2) вм≥нн¤ вид≥лити основу дл¤ оц≥нки: факти, доводи;
3) вм≥нн¤ анал≥зувати факти;
4) вм≥нн¤ ч≥тко, лог≥чно ≥ посл≥довно орган≥зовувати,
викладати ≥ по¤сн¤ти факти;
5) вм≥нн¤ висловлювати в≥дношенн¤ до проблеми з опорою на
подан≥ факти;
6) вм≥нн¤ одбирати найб≥льш важлив≥ аргументи;
7) вм≥нн¤ викладати ≥нш≥ погл¤ди на проблему ≥ критично њх
оц≥нювати;
8) вм≥нн¤ робити заключенн¤-оц≥нку, основану на викладених
аргументах.
ћонолог Ч доказ ≥ монолог Ч роздум
1) вм≥нн¤ викласи думку, ¤ку необх≥дно доказати;
2) вм≥нн¤ аргументувати свою точку зору, тобто представл¤ти
думки, ≥стинн≥сть ¤ких вже доказана або факти, чи дан≥ про обТЇкт;
3) вм≥нн¤ доказувати тезу по аналог≥њ, в≥д супротивного,
дедуктивним, ≥ндуктивним методом;
4) робити висновки, основан≥ на очевидних фактах;
5) робити лог≥чн≥ висновки;
6) викладати р≥зн≥ точки зору;
7) анал≥зувати причини;
8) визначати можлив≥ альтернативн≥ вир≥шенн¤ проблемного
питанн¤;
9) вм≥нн¤ робити висновки про ≥стинн≥сть або хибн≥сть думки,
тези.
як в≥дзначав –.ѕ. ћ≥льруд, мовн≥
зд≥бност≥, знанн¤, навики ≥ вм≥нн¤, прийо≠ми познавальноњ д≥¤льност≥, р≥вень
загальних особливостей ≥нтелекту фор≠му≠ютьс¤ в нерозривн≥й Їдност≥ в процес≥
≥нтелектуальноњ д≥¤льност≥ (ћ≥ль-
руд –.ѕ. 1990 : 13).
”загальнюючи все вище згадане, можна
сказати, що в старших класах л≥цењв треба навчати таким видам
профес≥йно-спр¤мованого монолог≥чного мов≠ленн¤ ¤к опис, розпов≥дь,
пов≥домленн¤, оц≥нка, доказ ≥ роздум, ¤к його р≥з≠но≠вид. Ќавчанн¤ даним видам
монолог≥чного мовленн¤ необх≥дно починати з най≠прост≥шого, з погл¤ду на
структурну побудову, описа, поступово перехо≠д¤чи до б≥льш складних вид≥в
монологу. ‘ормуванн¤ р≥зних вм≥нь даного виду мов≠ленн¤, проходить в три етапи:
навчанн¤ будувати понадфразову Їдн≥сть, вислов≠лю≠ванн¤ надфразового р≥вн¤, ≥
текстового р≥вн¤.
ѕородженн¤ монолог≥чного висловлюванн¤
т≥сно повТ¤зане з ≥нди≠в≥≠дуаль≠но-психолог≥чними
особливост¤ми л≥цењст≥в. ѕерейдемо до анал≥зу ≥ндив≥дуаль≠них фактор≥в, ¤к≥
впливають на усп≥шне оволод≥нн¤ учн¤ми старшокласниками монолог≥чним мовленн¤м.